Anul 2010 a reprezentat debutul pe piaţa românească a unei tehnologii foarte noi – 3D. Prezentă la nivel global în cadrul mai multor categorii de produse, cum ar fi camerele video, camerele foto şi televizoarele, în România această tehnologie a fost promovată exclusiv prin intermediul televizoarelor cu ecran plat.
Astfel, în 2010 în panelul GfK Retail and Technology au fost înregistrate vânzări de aproximativ 1400 de televizoare 3D. Dintre acestea, numai 200 de bucăţi sunt plasme, restul LCD. În continuare, dinamica accentuată a acestui segment de nişă a propulsat vânzările primelor două luni ale anului 2011 la aproximativ 550 de bucăţi. Piaţa totală de televizoare cu ecran plat (LCD şi plasmă) în 2010 este estimată în panelul GfK Retail and Technology la 480.000 unităţi. Astfel, de la lansarea sa şi până la momentul actual, vânzările de televizoare 3D au crescut gradual, atingând o valoare totală de 3,7 Mil. euro. Preţul acestor aparate rămâne în continuare foarte ridicat – 1690 EUR în ianuarie – februarie 2011, dar este în scădere de la aproximativ 2000 euro anul trecut.
„În acest context, putem spune că interesul pentru 3D se va menţine şi anul acesta. Cel mai probabil, în România ne putem aştepta la un volum de cel puţin trei ori mai mare decât cel înregistrat în anul 2010”, afirmă Ciprian Hatneanu, director GfK Retail and Tehnology România.
Acestă tendinţă este în linie cu efervescenţa vânzărilor la nivel european. De exemplu, numai în Germania, anul trecut divizia locală GfK Retail and Technology a înregistrat vânzări de 200.000 televizoare 3D şi se aşteaptă ca volumul pentru anul 2011 să depăşească un milion de astfel de produse.
Cu toate acestea, piaţa atât la nivel global, cât şi local va rămâne una de nişă. În acest sens, va influenţa preţul ridicat deficitul de conţinut 3D combinat cu disponibilitatea redusă a oamenilor de a schimba un televizor cu ecran plat relativ recent cumpărat cu ultima tehnologie 3D.
Principalii producători care oferă această tehnologie – Samsung, LG, Sony şi Panasonic – se grăbesc să elimine în 2011 unul dintre obstacolele principale în adoptarea televizoarelor 3D, lipsa momentană de conţinut pe piața locală prin oferta de televizoare care pot face conversie 2D în 3D.