Startup-ul românesc bonapp.eco (aplicația care își propune să combată risipa alimentară), înființat de antreprenorii Grégoire Vigroux, Diego Roy de Lachaise si Luka Zivkovic în noiembrie 2021, a ajuns la o cifră de afaceri de 50.000 de euro în septembrie, cu 400% mai mult decât aceeași perioadă a anului trecut.
Prin intermediul aplicației, disponibilă pe iOS şi Android, utilizatorii pot cumpăra alimente care se apropie de data expirării la un preţ redus de până la 80%.
De la lansare, aplicația a înregistrat 200.000 de descărcări și a vândut peste 200.000 de pachete alimentare în București și Cluj-Napoca, sumă ce reprezintă un total de 100 de tone de alimente salvate, 10 tone dintre acestea fiind revendicate de utilizatorii aplicației doar în luna septembrie.
„Aceste cifre ne bucură și dobândesc o însemnătate cu atât mai mare cu cât în această săptămână aniversăm doi ani de la înființare. Sunt o dovadă că a consuma responsabil nu mai este doar o expresie teoretică, ci a început să fie o practică a traiului zilnic și în România. Fiecare utilizator nou al platformei noastre reprezintă o mică victorie în lupta pentru combaterea risipei alimentare. Mai mult ca niciodată, soluția noastră apare ca o victorie pentru consumatori, o victorie pentru comercianți și, cel mai important, o soluție pentru planetă” declară Grégoire Vigroux, co-fondatorul bonapp.eco.
Risipa alimentară în cifre
În România, se aruncă anual 5 milioane de tone de alimente, în timp ce 4,5 milioane de români se confruntă cu dificultăți în asigurarea hranei de fiecare zi.
Risipa alimentară înseamnă o pierdere economică pentru comerciant și producător, o irosire de oportunități pentru consumator, dar și un risc major pentru mediul înconjurător. Alimentele aruncate în depozitele de gunoi generează prin descompunere cantități mari de dioxid de carbon. Risipa de alimente generează 10% din emisiile de gaze cu efect de seră, la nivel mondial.
Investiții de aproape 1,4 milioane de euro și perspective de expansiune
De la lansare, bonapp.eco a obținut o investiție de pre-seed de 1.4 millioane de euro. Fondatorii companiei, Grégoire Vigroux, Diego Roy de Lachaise și Luka Zivkovic, au în plan o nouă rundă de finanțare, în a doilea trimestru din 2024.
Fondurile vor fi folosite pentru extinderea aplicației și în alte orașe din România, dar și în alte țări din regiune, precum Hungaria, Serbia, Bulgaria, Moldova și Grecia.