În data de 4 noiembrie 2020, în sistem hibrid, a avut loc la București, sub egida Comisiei Europene – DG MARE, cea de-a opta ediție a Zilei Maritime Europene, organizată de Fundația EUROLINK-Casa Europei, membră a Rețelei European Network for Education and Training (EUNET), în parteneriat cu Secretariatul Executiv al Consiliului Consultativ SUERD – USH Pro Business. Alți parteneri ai evenimentului au fost: Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart” (CIO-SUERD), Fundația România de Mâine, Danube Forum, Asociația ”Comunitățile Locale Riverane Dunării”. Evenimentul afost organizat în cooperare cu Centre Européen Robert Schuman in Scy-Chazelles (Franța), cu sprijinul financiar al Programului European ”Europa pentru Cetățeni”.
Reuniunea a fost onorată de reprezentantul Biroului Coordonatorului Național SUERD – Ministerul Afacerilor Externe, Consilier Dr. Valentin PANAIT, care a adresat un scurt mesaj în care a reliefat rezultatele recentelor evoluții ale implementării SUERD în cele 14 State Membre, în contextul recentei desfășurări a Forumului Anual SUERD la Zagreb și al preluării Președinției Strategiei de către Guvernul Slovaciei. Totodată, acesta a scos în evidență diversele propuneri formulate în cadrul Forumului, în special de către partea bulgară, care s-au concentrat asupra prelungirii pistei europene de veloturism pe teritoriul României și, în paralel, al Bulgariei, precum și necesitatea inițierii construcției a noi poduri care să lege în viitor cele două state vecine.
Un mesaj de salut din partea Consiliului Consultativ SUERD și a USH Pro Business a fost rostit de Conf. univ. dr. Costin LIANU, care ulterior a oferit și o prezentare sintetică a proiectelor fanion susținute prin Consiliul Consultativ SUERD și grupul de clustere create sub egida USH Pro Business.
Coordonatorul General al Catedrei Internaționale Onorifice ”Jean Bart” (CIO-SUERD), Prof. Sever AVRAM, a realizat o scurtă prezentare a tematicii avute în vedere, cu un accent special pe interconectarea ce poate și trebuie transpusă în practică între cadrul oferit de Pactul Ecologic European și Planul Strategic de Economie Circulară pentru România. A fost evidențiată în special oferta de 3,5 miliarde euro rezervate României, cu referire, în mod deosebit, la fondurile direcționate în scopul ecologizării privind modernizarea industriei poluatoare, proiectele bazate pe gazele naturale, susținerea zonelor mono-industriale, precum și investițiile în infrastructură ecologică, mobilitate, transport sau combaterea sărăciei energetice.
În contextul în care dezbaterea a avut loc la scurt timp după marcarea Zilei Internaționale a Mării Negre, E.S. Ambasadorul Maritim Prof. Dr. Ing. Ovidiu Sorin CUPȘA, Președintele secțiunii Europa a Organizației Internaționale Maritime, a procedat la o succintă trecere în revistă a sfidărilor și oportunităților cu care se confruntă mediul maritim, din punctul de vedere al conservării biodiversității, al protecției mediului și al facilitării dezvoltării adecvatea zonei Portului Constanța, precum și a celei metropolitane adiacente.
În cadrul unei prezentări preluate de la Bruxelles, din partea Comisiei Europene – DG Agricultură, Drd Ionuț CUREA s-a focalizat asupra interconectărilor posibile și necesare între aplicarea noilor politici agricole comune UE și consecințele previzionate ale Pactului Ecologic European, cu un accent special pe schimbările pe care este chemată și România să le pună în practică în domeniul agriculturii ecologice și al combaterii efectelor nocive ale schimbărilor climatice.
Din partea Asociației Române de Energie și Economie a Academiei Române, Președintele acestei organizații, Prof. univ. dr. Ionuț PURICA s-a concentrat pe aspectele referitoare la autonomia energetică a României, dar în contextul sporirii profitabilității transferurilor de energie atomică, inclusiv prin cooperare cu alte state partenere.
Din partea Universității Maritime Constanța, Prorectorul Prof. Gabriel RAICU și-a axat prezentarea pe componentele și implicațiile asigurării securității cibernetice în mediul maritim, în special portuar, precum și al sprijinirii cercetării și în special al inovării în acest domeniu de maximă actualitate și în țara noastră.
În rândul vorbitorilor s-a aflat și Dr. Octavian ȘERBAN, Președintele Knowledge Management Institute filiala România a IKMI Statele Unite, de asemenea consilier în cadrul Ministerului Fondurilor Europene, a făcut o scurtă prezentare și a recomandat noul său volum electronic, publicat în Coreea de Sud, referitor la șansele furnizate de Managementul Cunoașterii pentru dezvoltarea managerială și absorbția fondurilor europene.
De asemenea, a fost inclusă o prezentare mai amplă a Dnei Lector univ. dr. Mădălina ANDREI, Consilier în cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, privind semnificațiilor Zilei Internaționale a Mării Negre, îndeosebi în strânsă relaționare cu obiectivele și sarcinile pe care, din unghiul de vedere al politicilor maritime, Uniunea Europeană vizează să le transpună în parteneriat cu Statele Membre.
Drept exemple de bune practici inovative, au fost evocate, de pildă, proiectul inovației în domeniul biotehnologiei al companiei start-up Peelhy Biotech prin CEO Marius PĂȘCULEA și proiectul transnațional de cercetare și inovare în domeniul prevenirii și creșterii siguranței în domeniul sănătății publice intitulat generic ”STAMINA”, la care participa și Filiala de Cruce Roşie Sector 5 Bucureşti, prezidată de Dna Ana UNGUREANU, dar și setul de inițiative și proiecte finanțate din fonduri UE și EEA ale Asociației Armata Salvării/Asociației CRED, prin Dl Președinte Eugen LUCAN sau cele în favoarea dezvoltării veloturismului și valorificării patrimoniului cultural și natural al județului Caraș-Severin prin Conf. univ. dr. Miroslav Tașcu-Stavre. Din afara țării, la dezbateri au mai luat parte Consultant Wienfried SENKER (Landul Bavaria – Germania) și Ec. Corina POPESCU (Statul Ontario – Canada). Peste 100 de participanți au urmărit evenimentul live printr-o platformă dedicată și prin Facebook.
La final, conform tradiției, au fost decernate Diplomele de Excelență ”Social & Economic Innovation in the Black Sea Basin – Danube Region” următoarelor personalități: Prof. Adrian BOTICI – Școala Gimnazială Luncșoara (Bihor); Președinte Florian CIOLACU – Clubul Fermierilor din România; Ambasadorul Maritim Prof. Dr. Ing. Ovidiu Sorin CUPȘA; Președinte Dr. Mirela Monica IOVU – ACJSFB / CEC Bank; Drd. Sabina LEOPA – URBASOFIA; Conf. Univ. dr. Costin LIANU – Secretariatul Executiv al Consiliului Consultativ SUERD; Eugen LUCAN – Asociația Armata Salvării / Asociația CRED; Președinte Gabriel Răsvan TOADER – FPRM; Dna Gilda NICULESCU – ADR Sud Muntenia; Marius PĂȘCULEA, CEO Peelhy Biotech; Președinte Sergiu SEBEȘI – Asociația CSR Nest; Scriitoarea Maria TIMUC – Editura Dharana.
Deși circumstanțele momentului rămân complicate și afectate de impredictibilitatea crizei sanitare și economice actuale, la final, moderatorul Prof. Sever AVRAM a specificat importanța următoarelor orientări și măsuri ce ar merita luate în considerare privind îmbunătățirea procesului de implementare a Strategiei Dunării, cât și a strategiei emergente Dunăre-Marea Neagră-Portul Constanța: concordarea unei foi de parcurs între Consiliul Consultativ SUERD, alte organizații relevante în domeniu și Coordonatorul Național SUERD, precum și celelalte ministere de resort, privind inițiativele și proiectele prioritare de sprijinit și finanțat pentru România; formarea unui corp de consilieri și experți publici pe lângă MAE pentru a fundamenta prioritățile și a sprijini în mod concret și permanent procesul SUERD; racordarea pragmatică între viitoarele specializări inteligente la nivelul celor opt regiuni cu liniile de finanțare și orientările adoptabile pentru următorul exercițiu financiar UE; coagularea Agregatorului de Parteneriate Public-Private la nivel național, în special din perspectiva aplicării Pactului Ecologic UE, a Strategiei de Economie Circulară a României și, în genere, a Planului de Redresare UE, în care și România este parte și stat beneficiar.
Reuniunea s-a bucurat de sprijinul următorilor Sponsori tehnici: Camera de dialog a comunității oamenilor din comerț și afaceri ”RO-AT”, Birouldeimagine.ro, Centrul de Servicii de Asistență Socială Elena Branzea.
Parteneri Media Asociați: Agenția Națională de Presă AGERPRES, Radio7, Opinia Națională, Juridice.ro.
Parteneri Media: Finantare.ro, CaleaEuropeana.ro, PRwave.ro, Comunicații Mobile, CalendarEvenimente.ro, ComunicateMedia.ro, Tribuna Economica, BrandInfo.ro, SmartFinancial.ro, 24PHarte.ro, „Danubius infolio”, Tomisul Cultural, Buletin Dunărean.