Conform legii, în România contractele de servicii de comunicații electronice (telefonie, internet sau televiziune) se încheie pentru o perioadă minimă care nu poate depăși doi ani. Furnizorii au însă obligația să pună la dispoziția utilizatorilor și oferte cu o perioadă contractuală minimă de până la 12 luni. Utilizatorii pot rezilia contractul fără plata unor penalități de reziliere anticipată numai după expirarea perioadei minime contractuale.
Pentru a proteja utilizatorii, legislația telecom stabilește două praguri pentru perioada contractuală minimă: 12, respectiv 24 de luni. Furnizorii de comunicații nu pot încheia cu utilizatorii contracte cu o durată inițială mai mare de 24 de luni. Ei sunt în același timp obligați să aibă și oferte cu o durată inițială mai mică sau egală cu 12 luni. De regulă, contractele cu o perioadă inițială mai mare de 12 luni presupun beneficii suplimentare pentru utilizatori față de cele cu perioada inițială mai mică de 12 luni. Aceste prevederi legale se aplică automat în cazul persoanelor fizice și la cerere în cazul persoanelor juridice.
Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicaţii electronice trebuie să verifice dacă a expirat perioada minimă a contractului, iar în caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui să le plătească pentru încetarea contractului (de exemplu, echivalentul valorii abonamentului pentru lunile rămase până la expirarea perioadei minime). Acest lucru este valabil şi pentru persoanele care doresc să-şi porteze numărul de telefon, având în vedere că prin depunerea unei cereri de portare solicită automat şi încetarea contractului cu furnizorul din reţeaua căruia vor să plece.
Perioada contractuală minimă nu trebuie confundată cu durata totală a contractului. Astfel, după expirarea perioadei contractuale minime, contractul se va derula în continuare pe o perioadă nedeterminată sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuală minimă, în funcție de prevederile concrete ale contractului, dacă abonații nu solicită încetarea acestuia. În această situație, renunțarea la contract se face fără plata unor penalități pentru că durata minimă contractuală a expirat.
Cele mai recente date ANCOM arată că, la data de 31.12.2013, în România existau 8,6 milioane de conexiuni la servicii de acces la internet în bandă largă pe bază de abonament (dintre care 3,8 milioane erau conexiuni de acces la internet la puncte fixe, iar 4,8 milioane reprezentau conexiuni de acces la internet la puncte mobile), 9,6 milioane de abonați la servicii de telefonie (dintre care 4 milioane reprezentau abonați la servicii de telefonie fixă, iar 5,6 milioane erau abonați la servicii de telefonie mobilă) și, respectiv, 6,4 milioane de abonați la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost.
Pentru informații suplimentare, cei interesați pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autorității, www.ancom.org.ro, subsecțiunea Contractul pe intelesul tau. Utilizatorii pot sesiza ANCOM în situațiile în care contractul de servicii telecom nu conține nicio precizare referitoare la durata sau la durata inițială a acestuia, menționează o perioadă minimă contractuală mai mare de 24 de luni sau în situațiile în care nu li s-a oferit posibilitatea de a încheia un contract cu o durată inițială de cel mult 12 luni, urmând pașii din secțiunea Sesizeaza ANCOM.
Utilizatorii pot sesiza ANCOM în situaţiile în care contractul de servicii telecom nu conţine nicio precizare referitoare la durata sau la durata iniţială a acestuia, menţionează o perioadă minimă contractuală mai mare de 24 de luni sau în situaţiile în care nu li s-a oferit posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţială de cel mult 12 luni, urmând paşii din secţiunea Secþiunea din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Sectiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.