Unii dintre cei mai utilizați termeni în online-ul românesc cu ocazia sărbătorilor pascale și de iarnă în 2013 au fost: ,,masa de Paște”, ,,lumina”, ,,miel”, ,,Moș Crăciun”, ,,colinde”, ,,masa de Crăciun”, ,,porc”. Toate cuvintele asociate cel mai frecvent celor două sărbători tradiționale românești au generat 34.001 de apariții în mass-media online, conform unei analize de monitorizare realizată de MediaIQ, singurul serviciu de media intelligence din România.
Crăciun vs. Paște în 2013
În intervalul 1-31 decembrie 2013, s-au scris 49.135 de articole online cu referire la sărbătoarea Crăciunului. Ziua în care s-a scris cel mai mult despre Crăciun a fost chiar 25 decembrie, când s-au înregistrat 3.594 de articole în mass-media online. Despre aceeași sărbătoare au existat și 30.202 referiri în social media, în intervalul amintit.
Sărbătorile pascale au avut un coverage mai modest. În perioada 1-31 mai 2013, au apărut 13.847 de articole online cu referire la Paște. Vârful de apariții a fost atins în data de 5 mai, când subiectul a înregistrat 1.721 de apariții. În social media, același subiect a generat un total de 9.825 de menționări.
Sărbătorile de iarnă în online-ul românesc
Cele mai folosite cuvinte în online în luna decembrie, în contextul Crăciunului au fost: ,,Moș Crăciun” (10.830 articole online, 4.443 menționări social media) și ,,colinde” (7.591 articole, 1.886 menționări în social media).
Universul gastronomic a fost pe larg discutat, cu termeni predominanți precum ,,masa de Crăciun” (4.874 articole), ,,carne de porc” (1.630 articole) sau ,,tăierea porcului” (400 articole). Despre ,,tradițiile” specifice perioadei s-au scris 1.273 de articole, iar mult discutatul ,,ler” a adunat 198 de apariții.
Sărbătorile pascale în online-ul românesc
În luna mai, cei mai folosiți termeni asociați cu sărbătoarea Paștelui au vizat ,,lumina” sfântă (1.302 articole online, 554 menționări în social media), respectiv un preparat tradițional – ,,pasca” (1.193 articole online, 320 menționări în social media). Aparițiile referitoare la ,,carnea de miel” au atins 867 de articole online, iar despre ,,Săptămâna Patimilor” s-au scris 805 articole.
Referirile la ,,iepuraș” au fost mai puțin numeroase ca în cazul simbolului sărbătorilor de iarnă, Moș Crăciun – 478 articole online. Tradiția ,,ouălor vopsite” a fost subiectul a 330 de materiale online, în perioada 1-31 mai 2013.
,,A fost interesant pentru noi să analizăm care sunt cuvintele cel mai des folosite de către mass-media românească și de către noi înșine uneori în social media de sărbători. Au ieșit în evidență anumite stereotipuri verbale de care probabil majoritatea suntem conștienți. Unele cuvinte ne amuză („ler”), iar altele ne enervează („lumina”), dovadă stând hashtag-urile ironice precum: #fiecalumina sau meme-urile apărute în această perioadă pe Facebook.
Un lucru este clar însă: în bătălia «Crăciun vs. Paște», prima sărbătoare câștigă detașat prin numărul de articole din mass-media, respectiv mențiuni în social media. Astfel, Crăciunul rămâne în continuare, ca și în anii precedenți, una dintre preferatele noastre în social media și favorita în atenția mass-mediei online”, a declarat Mihaela Enache, Partener MediaIQ.
*Despre analizele de monitorizare MediaIQ
Monitorizarea a fost realizată pe un eșantion de 1.500 de surse cu acoperire națională și locală (cotidiane naționale și locale, periodice naționale și locale, site-uri de televiziuni & radiouri); peste 50.000 de bloguri cu trafic foarte mare și comentariile scrise la fiecare articol; 10.000 de pagini de Facebook și comentariile scrise la fiecare intrare; 40.000 de conturi de Twitter și peste 50 de forumuri.