Corina Gonteanu
Pentru a naviga printre cele peste opt milioane de bloguri despre care spuneam in partea I a acestui articol ca alcatuiesc blogosfera, este necesara o harta… sau macar o clasificare a acestora in functie de niste criterii inteligibile si relevante atat pentru actualii si potentialii autori cat si pentru cititori, mai ales pentru cei ce monitorizeaza referirile la propria companie sau la un client (adica noi PR-ii).
Clasificari ale blogurilor se gasesc peste tot in blogosfera. Una din pasiunile bloggerilor este sa scrie despre bloguri, despre cum se alcatuiesc ele, cum se ordoneaza si impactul lor, iar fiecare asemenea articol este impanat de perspectiva deliberat subiectiva a autorului si asezonat cu judecata acestuia privind valoarea acestor bloguri. Eu va propun o clasificare tot “de autor” care imprumuta insa din ideile altor bloggeri, in speranta de a obiectiviza putin privirea asupra blogosferei si a categoriilor de bloguri care o alcatuiesc, ca un al doilea pas in a discuta despre potentialul blogurilor ca instrument de PR.
In primul rand, o diferenta interesanta este cea dintre blogurile autentice si cele false. Blogurile autentice sunt cele scrise de un autor sau un grup de autori, identificati in mod transparent, si create cu scopul sincer de a comunica, chiar daca ceea ce se comunica sunt mesaje PR-istice ale unei companii. Blogurile false sunt cele ce se pretind a fi ale unui autor, fie el consumator al unui produs, fan al unei trupe sau orice altceva, dar sunt in fapt scrise de o echipa de marketing sau advertising si servesc de fapt promovarii pe ascuns, si deseori desantate a unui produs. In blogosfera, aceste bloguri sunt infierate aproape invariabil de bloggerii “legitimi” si genereaza reactii negative la adresa companiei sau a produsului promovat pentru ca sunt considerate ne-etice. Pe alocuri, blogurile false au inceput sa fie numite flogs (de la fake blogs). Internetul abunda de bloguri autentice. Cele false, mai greu de depistat, au propria lor enciclopedie Fake Blogs Wiki //www.fakeblogs.info/HomePage, care indica The Lincoln Fry Blog //lincolnfry.typepad.com/blog/ ca exemplu de flog.
Controversa cu privire la blogurile false a dus la o noua distinctie, cea intre blogurile scrise de persoane reale si blogurile scrise de personaje fictive (denumite si character blogs). Diferentierea poate parea absurda, fiindca personajele fictive chiar nu pot sa scrie, fiind de fapt vorba de un autor sau niste autori reali care imbraca mantia unui personaj. In cele din urma este vorba de personalitate care, dupa cum spuneam in Partea I, este o caracteristica definitorie a blogurilor: cui apartine vocea, opinia exprimata in blog. Blogurile scrise de personaje fictive sunt vilificate in blogosfera de personaje auguste ale acesteia, cum ar fi Steve Rubel (//www.micropersuasion.com/), dar au si sustinatori, fiind vorba de situatii cand publicul tinta al unui blog esta alcatuit din copii, personajul ajutandu-i pe acestia sa relationeze mai bine cu compania sau cu produsul / ideea promovata. Ce interesant ar fi un blog despre igiena dentara cu personaj simpatic (domnul Castor, poate) ca interlocutor!
O alta distinctie se poate face intre blogurile individuale si blogurile colective (scrise de mai multe persoane). Balanta (numerica) inclina spre cele individuale, dar diversitatea de opinii si perspective le face pe cele din urma extrem de valoroase. Un blog colectiv poate insemna o diluare a personalitatii si unicitatii vocii autorului, dar poate reprezenta din contra o cale de a sustine frecventa insemnarilor, evitand fenomenul de blogger burnout adica epuizarea intelectuala sau a interesului unui blogger fata de subiectul sau blogul sau. Exemple din Romania sunt foarte consistentul Argumente (//www.argumente.ro) pentru blogul individual, si nu mai putin consistentul Prinsea : Blogul Blogurilor (//www.prinsea.net/) pentru blogul colectiv. (Apropo, Doza de responsabilitate //blog.osf.ro e tot un blog colectiv, desi exista un dezechilibru al numarului de insemnari ale fiecarei autoare care poate induce in eroare un cititor neavizat.)
Articole recomandate:
Ce produce coachingul?
Interviu Sphera Group - Digital Client of the Year la Internetics 2024
Magic happens when we meet: Saatchi & Saatchi, Agency of the Year la Internetics 2024
Interviu Silvia Sticlea, Country Manager, Nestle Romania: Cele mai frumoase experiențe sunt cele în ...
Viitorul în digital: Despre tehnologie, autenticitate și evoluția strategiilor în marketingul digita...
Viitorul în digital: Despre curaj și relevanță
Viitorul în digital: Despre creativitate și esența umană
Recunoașterea nevoii de coaching
Pages: 1 2