Programul Electronic de Stabilitate (ESP®) a fost dezvoltat de Bosch şi oferă sprijin şoferilor în aproape toate situaţiile critice de conducere. Prin introducerea sistemului ESP®, pot fi evitate până la 80% din accidentele cauzate de alunecarea roţilor. Directiva privind obligativitatea dotării tuturor modelelor noi de autoturisme şi autovehicule utilitare cu sistemul ESP® intră în vigoare în noiembrie 2011, iar începând cu luna noiembrie a anului 2014, această prevedere va fi extinsă pentru toate autovehiculele noi. În primul semestru al anului 2008, 81% dintre autoturismele nou înmatriculate în Germania erau dotate cu sistemul ESP®, iar în Europa, procentul acestora a fost de 53%.
Parlamentul European a adoptat în luna martie 2009, o prevedere referitoare la obligativitatea dotării tuturor autovehiculelor noi cu sistemul ESP®, aceasta fiind una din măsurile cuprinse într-un pachet complex de reglementări prin care Uniunea Europeană urmăreşte creşterea siguranţei circulaţiei rutiere şi reducerea consumului de combustibil. Astfel, începând cu luna noiembrie 2011, toate modelele noi de autoturisme şi autovehicule utilitare, care vor fi înmatriculate în Uniunea Europeană, trebuie să fie dotate cu acest sistem de siguranţă activă. Din noiembrie 2014, prevederea va fi extinsă pentru toate autovehiculele nou înmatriculate. În SUA a fost deja adoptată o lege potrivit căreia toate modelele de autovehicule cu o masă de până la 4,5 tone, lansate începând cu anul 2012, trebuie să fie dotate cu sistemul ESP®.
Programul Electronic de Stabilitate (ESP®) a fost dezvoltat de Bosch şi oferă sprijin şoferilor în aproape toate situaţiile critice de conducere. Acesta include funcţiile sistemului antiblocare la frânare (ABS) şi ale sistemului antipatinare (ASR). În plus, ESP® detectează mişcările autovehiculului cauzate de derapaj, acţionând în mod activ în sensul contracarării acestora. Conform statisticilor, alunecarea roţilor reprezintă cauza principală a accidentelor mortale de circulaţie. „Prin introducerea sistemului ESP®, pot fi evitate până la 80% din accidentele cauzate de alunecarea roţilor", a rezumat Dr. Werner Struth, Preşedintele departamentului „Sisteme de control al şasiului” din cadrul Bosch. „Acest sistem este, aşadar, după centura de siguranţă, cel mai important sistem de siguranţă din dotarea unui autovehicul”.
Bosch a fost prima companie, la nivel mondial, care a introdus încă din anul 1995 acest sistem în producţia de serie. Analizele efectuate de Bosch relevă faptul că în Europa, în primul semestru al anului 2008, 53% dintre autovehiculele nou înmatriculate dispuneau deja de tehnologia ESP®, nivelul înregistrat în Germania în acest sens atingând chiar 81%.
Asociaţia Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), care testează şi evaluează nivelul de siguranţă oferit de autovehicule prin simularea de accidente, a inclus dotarea cu sistemul de siguranţă activă ESP® în noua sa procedură de evaluare valabilă începând cu luna februarie 2009. Potrivit noilor directive, din anul 2010, autovehiculele pot obţine calificativul maxim, de cinci stele, numai dacă sunt dotate standard cu sistemul ESP®.
Măsuri la nivel european pentru creşterea siguranţei în trafic
În anul 2001, Comisia Europeană şi-a stabilit ca obiectiv scăderea numărului de decese înregistrate în UE în urma accidentelor de circulaţie de la 50.000 la 25.000 până în 2010. Bosch susţine de mai mulţi ani programele desfăşurate în acest sens. În calitate de furnizor principal al sistemelor ESP® şi al altor sisteme de siguranţă auto, Bosch a fost, în anul 2004, unul dintre iniţiatorii „Cartei Europene a Siguranţei Rutiere” şi s-a angajat, de asemenea, în desfăşurarea campaniei de informare „ChooseESC!”, prin care se urmăreşte creşterea numărului de autovehicule dotate cu sistemul ESP® prin prezentarea avantajelor oferite de acesta. În anul 2006, numărul victimelor accidentelor de circulaţie s-a situat, la nivelul UE, la 39 500 persoane.
Obligativitatea dotării autovehiculelor cu sistemul ESP reprezintă doar una din măsurile luate de noua directivă. Autovehiculele utilitare cu o masă maximă admisă de peste 3,5 tone şi autovehiculele destinate transportului de persoane cu un număr mai mare de opt locuri trebuie să fie prevăzute, începând din noiembrie 2013 (modelele noi), respectiv noiembrie 2015 (toate autovehiculele nou înmatriculate), atât cu sistemul ESP®, cât şi cu sisteme de asistenţă la frânarea de urgenţă şi la menţinerea benzii de circulaţie. În scopul reducerii consumului de combustibil, din noiembrie 2012, urmează să fie impusă utilizarea unor pneuri cu rezistenţă redusă la rulare şi dotarea autovehiculelor cu sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri. Documentul urmează să fie ratificat şi de Consiliul Uniunii Europene.
{mosloadposition user10}