Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Palme d’Or – Cannes 2011, in competitia Festivalului International

de Film Experimental Bucuresti – BIEFF 2011

Seria surprizelor oferite de Competitia BIEFF 2011 continua cu noi titluri de exceptie in premiera in Romania, filme premiate la Cannes si la alte festivaluri prestigioase precum Locarno, IDFA Amsterdam, Clermont Ferrand, Vila do Conde, Tampere, BAFICI Buenos Aires, Sao Paulo, Sarajevo sau Cracovia.

CROSS, o coproducție Franța/Ucraina în regia Marynei Vroda este câștigătorul premiului Palme d’Or pentru scurtmetraj la Cannes 2011. Filmul, difuzat în premieră în România la BIEFF, cronichează o cursă de cros pe teren accidentat, oferind, de fapt, o perspectivă metaforică asupra condiţiei umane. Conform cronicii făcute de situl specializat Format Court: “In societatea alienată în care trăim, având pretenţia să prevedem şi să controlăm totul, CROSS devine un film necesar. E o ilustrare experimentală plină de forță a frumuseţii şi absurdităţii vieţii, care invită spectatorul să se bucure de fiecare moment, pentru că, să nu uitam, moartea e undeva aproape şi poate lovi în orice clipă.”

Alături de CROSS, competiția BIEFF 2011 îl aduce, tot în premieră în România, pe castigatorul Discovery Award în cadrul secțiunii canneze Semaine de la Critique, SUNDAYS, de Valery Rosier. Filmul, premiat la Bruxelles, selecționat la Milano, Namur, San Francisco, Sao Paulo etc., și nominalizat din partea festivalului Curtas Vila do Conde 2011 la Premiile Academiei Europene de Film, reprezintă viziunea autorului despre “modul în care noi, fiinţele umane, facem faţă golului din existenţele noastre. Un şir de tablouri in care oamenii arată ca niște naturi moarte(…) între hiper-realism şi burlesc, într-un amestec de sens şi nonsens. Viaţa e plină de momente în care lucrurile par într-o zi sa aiba sens, pentru a deveni lipsite de sens în următoarea. Filmul are spiritul şi estetica filmelor lui Ulrich Seidl şi ale imaginilor Dianei Arbus, ale lui In Sook Kim şi Jeff Wall.”

Tot de la Cannes, de această dată prezentat în cadrul secțiunii Quinzaine des Realisateurs, vine și câștigătorul marelui premiu la Curtas Vila do Conde 2011, mediumetrajul BORO IN THE BOX. Difuzat în premieră în România, filmul reprezintă unul dintre cele mai fascinante titluri ale selecției, o creație cu totul unică, o superbă meditaţie suprarealistă asupra vieţii, morţii şi cinematografului, ce duce cu gândul la fraţii Quay, la Jodorowsky şi Buňuel. BORO IN THE BOX spune povestea imaginată a vieţii cineastului Walerian Borowczyk, din momentul concepţiei şi până la moartea sa cinematografică. Boro-in-his-Box descoperă o lume crudă, trăiește aventuri banale și totuși pline de culoare, din Polonia până la Paris, dezmierdând păsări erotice și camere de filmat organice, într-un alfabet imaginar. Filmul reprezintă rezultatul colaborării dintre originalul artist vizual și animator francez Bertrand Mandico și producătorul și distribuitorul de filme art house Philippe Bober, de-al cărui nume sunt legate operele unor regizori precum Roy Andersson, Ulrich Seidl, Carlos Reygadas, Kornel Mundruczo, Jessica Hausner sau Cristi Puiu.

I HEAR YOU SCREAM, al argentinianului Pablo Lamar a fost lansat tot în secțiunea Semaine de la Critique, unde coordonatorul secțiunii de scurtmetraj Bernard Payen, a spus: „Se întâmplă uneori, din ce în ce mai rar în ultima vreme, ca un film să te pătrundă până în măduva oaselor şi să-ţi bântuie nopţile. I HEAR YOU SCREAM e un asemenea film. Frumuseţea şi simplitatea lui sunt izbitoare. Secretul său nu va fi niciodată dezvăluit. Cu acest prim film, tânărul artist din Paraguay a căutat cinema-ului şi a găsit harul.”

Prezentat în premieră în România, filmul a fost premiat într-o sumedenie de festivaluri printre care Buenos Aires BAFICI, Tampere, Sao Paolo sau Biarritz. I HEAR YOU SCREAM e o experienţă contemplativă, poetică, într-un singur cadru fix care durează 12 minute, ce creează mai degrabă o stare decât o poveste. În decursul acestor câteva minute, Lamar construieşte o pictură în mişcare, ce reflectă starea de spirit a celui ce e martor al trecerii de la viaţă la moarte.

Un alt titlu multipremiat (Best Creative Idea la Sanghai şi Premiul Publicului la Geneva) prezent în competiția BIEFF este producția elvețiană THE MIRROR, un scurtmetraj de 7 minute regizat de Ramon & Pedro. Difuzat în premieră mondială la Locarno 2011, filmul redă scurgerea vieţii unui om de la copilărie până la bătrâneţe, într-un singur cadru. Patru actori, dintre care trei generaţii din aceeaşi familie, întruchipează personajul in faţa oglinzii sale de la baie. Cele câteva elemente din cadru sunt suficiente pentru a sugera cuprinsul unei vieţi întregi: silueta feminină de sub duş, o fotografie a cuplului între timp divorţat etc. THE MIRROR e o oglindă în care fiecare dintre noi se poate vedea. Autorii au surprins perfect momentele intime şi adesea amuzante, când omul se confruntă cu imaginea sa din oglindă şi cu sine însuşi.

THE PHOTOGRAPHER’S WIFE, de Philip Widmann și Karsten Krause, a fost lansat la Festivalul Internaţional de Film Documentar Visions du Reel în 2011 şi a obţinut premiul pentru cel mai bun documentar la First Step Awards, Gala premiilor pentru debut a industriei cinematografice germane. După o bogată viață festivalieră (IndieLisboa și Curtocircuito Santiago de Compostela, plus mențiuni speciale la Cracovia, Huesca sau Hamburg), această premieră românească o prezintă pe Gerti Gerbert, care a fost fotografiată de către soţul ei, Eugen, pe parcursul a peste patruzeci de ani. Pe lângă pozele de familie obligatorii, de la nuntă şi până în momentul morţii sale, Eugen a fotografiat-o pe Gerti de nenumărate ori: în lenjerie intimă, în rochii de vară sau complet goală; pe plajă, în pădure, în maşină, sau acasă, întinsă pe podea. Punând laolaltă arhiva familiei Gerbert, interviuri cu Gerti şi notiţele lui Eugen, filmul ne arată ce mai rămâne atunci când viaţa şi dragostea ajung la sfârşit.

Unul dintre cele mai titrate filme de scurtmetraj ale anului este, fără doar și poate, THE GREAT RACE, al spaniolului Kote Camacho, în al carui palmares se regăsesc 37 de premii și selecții în 80 de festivaluri naţionale şi internaţionale, printre care Clermont Ferrand, Tampere, Bilbao, Amiens sau Edinburgh. Combinație de ficțiune, animație, arhivă documentară și film experimental, inteligent, amuzant și suprarealist, este o excelentă metaforă a istoriei secolului 20, realizată cu impresionant meșteșug şi mare talent. Cursele de cai Lasarte anunţă un premiu fără precedent: O jumatate de milion. Fani şi pariori de pe toate continentele dau năvală sa vada cei mai buni cai de curse din lume.Cursa e pe cale să înceapă, când se petrece o crimă oribilă… dar executarea jocheilor nu poate opri imensul şi absurdul mecanism al lăcomiei. Senzatia de realitate, creata de perfect executata arhiva falsa, face ca povestea sa devina cu atât mai înspăimântătoare…

O alta perspectiva inedita asupra istoriei si asupra modurilor in care se poate interpreta o imagine, THE GERMAN PAVILLION al lui Juan Millares, proiectat la Huesca, Tampere, Bilbao, Documenta Madrid sau Las Palmas, aduce în prim plan trei momente istorice şi trei poveşti care se intersectează în istorie, într-un fascinant și captivant joc de deducţii, intrigi şi indicii despre crime ce zac ascunse în foto-grafii vechi.

În cadrul competiției BIEFF figurează, tot în premieră romaneasca, și două titluri extrem de speciale. RETURNS, al polonezului Krzysztof Kadlubowski, proiectat la Uppsala, Cracovia, Lille etc, rememorează, sub forma unei absurde si nelinistitoare coregrafii militare, unul dintre cele mai importante evenimente ale istoriei poloneze moderne, catastrofa de la Smolensk.

În cu totul alt registru (Un bărbat aţipeşte sub un copac. În vis îi apare o femeie pe care a iubit-o odată. O mângâie pe tânăra femeie cu ochii şi cu limba..), THE WOMAN al cehului Ondřej Fleislebr, prezentat in premiera la Premiers Plans Angers 2011, combină, în spiritul esteticii lui Svankmajer şi a Fraţilor Quay, fictiunea şi animaţia și vorbeşte despre sentimente care rămân vii în relaţia dintre parteneri, chiar şi după de dragostea s-a stins.

Cea de-a doua ediție a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti va avea loc in perioada 16 – 20 noiembrie, la Cinema Scala.

Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine si sustinut de UNATC, UNArte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, ARCUB, Romania Film, Institutul Cultural Roman, British Council, Ambasada Finlandei, Centrul Ceh, Fundatia Konrad Adenauer, Institutul Polonez, Delegatia Wallonie-Bruxelles, Design Forge

Sponsori: JTI, Abis Studio, DHL, DACIA, EVEREST Tipografie, Kodak CineLabs Romania, ALLTUR, Hotel Moxa

Parteneri Media: TVR2, 24FUN, Radio Guerrilla, anzisoft, Cinemarx, Modernism.ro, Filmreporter, Metropotam, Cinefan, Filmetari, HBO, Apropo.ro, Veiozaarte.ro, Art Act Magazine, Liternet.ro,

BIEFF e pe facebook, youtube, vimeo, twitter, tumblr, mubi si pe multe alte canale social media:
https://www.facebook.com/bucharest.expiff
//www.youtube.com/user/bieffromania
//vimeo.com/bieffromania
https://twitter.com/bieff_romania
//bieff.tumblr.com/
//mubi.com/users/426525

Bucuresti, 18.10.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.