principalele decizii
Prin pachetul lunar de decizii de constatare a neîndeplinirii obligațiilor conform legislației UE, Comisia Europeană inițiază acțiuni în justiție împotriva statelor membre care nu au respectat întocmai obligațiile ce le revin în temeiul dreptului UE. Aceste decizii, care acoperă un număr mare de sectoare, vizează garantarea aplicării corecte a legislației UE în beneficiul cetățenilor și al întreprinderilor.
Comisia a adoptat joi, 26 septembrie, 220 de decizii, inclusiv 32 de avize motivate și 6 sesizări ale Curții de Justiție a Uniunii Europene. În cele ce urmează este prezentat un rezumat al principalelor decizii. 5 dintre aceste decizii se referă la România. Pentru mai multe informații privind procedura în constatarea neîndeplinirii obligațiilor, a se vedea MEMO/12/12.
Mediu: Comisia solicită unui număr de patru state membre să adopte normele UE privind emisiile industriale
Comisia Europeană îndeamnă Italia, Ciprul, Slovenia și România să trimită urgent detalii cu privire la modul în care legislația UE privind emisiile industriale este transpusă în legislația națională. Noua Directivă privind emisiile industriale înlocuiește și actualizează vechile norme în scopul de a preveni, reduce și, pe cât posibil, elimina poluarea provenind din activitățile industriale, și trebuia să fie transpusă în legislația națională până la data de 7 ianuarie 2013. Statele membre în cauză au depășit termenul-limită și, la data de 21 martie 2013, le-au fost transmise scrisori de notificare oficială. În acest context, Comisia le trasmite acum avize motivate. În cazul în care cele patru state nu acționează în termen de două luni, cauzele lor pot fi înaintate Curții de Justiție a UE, caz în care li se pot impune sancțiuni financiare.
(pentru mai multe informații: J. Hennon – Tel. +32 229 53593 – tel. mobil +32 498 95 3593)
Comisia Europeană continuă procedurile împotriva ROMÂNIEI privind drepturile persoanelor care desfășoară o activitate profesională independentă
Comisia a transmis României un aviz motivat ca urmare a eșecului acesteia de a transpune integral Directiva privind egalitatea dintre bărbați și femei în sectorul activităților profesionale independente. Termenul-limită de transpunere a expirat la data de 5 august 2012 și o scrisoare de notificare oficială a fost adresată României în luna septembrie 2012. Până în prezent, România a transpus doar parțial directiva în legislația națională. Ea a notificat Comisia cu privire la o serie de măsuri de transpunere, dar sunt necesare măsuri suplimentare pentru transpunerea integrală.
Directiva privind lucrătorii care desfășoară o activitate independentă și soțiile/soții colaboratoare/colaboratori ale acestora (2010/41/UE ) garantează drepturile de protecție socială pentru milioane de femei pe piața forței de muncă, consolidând spiritul lor antreprenorial. În conformitate cu aceste norme, femeile care desfășoară o activitate independentă și soții/soțiile sau partenerii de viață ai lucrătorilor independenți au dreptul la o indemnizație de maternitate și la un concediu de cel puțin 14 săptămâni, în cazul în care doresc să beneficieze de acestea. În prezent, numai unul din trei antreprenori este femeie. În absența unui răspuns satisfăcător în termen de două luni, Comisia poate trimite România în fața Curții de Justiție a UE.
(pentru mai multe informații: M. Andreeva – Tel. +32 229 91382 – tel. mobil +32 498 99 1382)
Normele de raportare financiară: Comisia solicită ROMÂNIEI să modifice normele contabile
Comisia Europeană a solicitat României să își alinieze normele privind evaluarea și contabilitatea creanțelor achiziționate la legislația UE. În conformitate cu legislația UE, ca regulă generală, elementele prezentate în conturile anuale sunt evaluate printr-o metodă bazată pe principiul prețului de achiziție sau al costurilor de producție. În temeiul legislației contabile românești, creanțele cesionate trebuie să fie prezentate folosind valoarea lor nominală în registrele și evidențele contabile ale cesionarului. Legislația UE nu prevede nici o derogare care să permită folosirea valorii nominale a creanțelor achiziționate în scopuri contabile. Prin urmare, Comisia solicită României, sub forma unui aviz motivat, să ia măsuri pentru a se conforma pe deplin normelor UE. Dacă autoritățile române nu notifică măsurile adoptate pentru a asigura punerea în conformitate cu normele UE în termen de două luni, Comisia ar putea înainta cauza Curții de Justiție a UE. Informații suplimentare: //ec.europa.eu/internal_market/accounting/legal_framework/index_en.htm
(pentru mai multe informații: C. Hughes – Tel. +32 2 2964450 – tel. mobil +32 498 964450)
Impozitare: Comisia cere ROMÂNIEI să își modifice practicile de rambursare a TVA
Comisia Europeană a solicitat în mod oficial României să își modifice practicile administrative de rambursare a TVA. Aproape toate cererile de rambursare a TVA sunt sistematic soluționate cu întârzieri nerezonabile, durând uneori peste 180 de zile. Această practică nu este conformă cu normele UE în materie de TVA care prevăd că TVA-ul ar trebui să fie rambursată cu rapiditate astfel încât să nu creeze o povară administrativă pentru contribuabili. Chiar și în cazul în care statele membre dispun de o anumită marjă de manevră pentru a stabili condițiile de rambursare, contribuabilii români suportă povara TVA pentru o perioadă de timp prea îndelungată, ca urmare a întârzierilor curente.
Solicitarea Comisiei ia forma unui aviz motivat (a doua etapă a acțiunii de constatare a neîndeplinirii obligațiilor). În absența unui răspuns satisfăcător în termen de două luni, Comisia ar putea trimite România în fața Curții de Justiție a UE.
(pentru mai multe informații: E. Traynor – Tel. +32 229 21548 – tel. mobil +32 498 98 3871)
Impozitare: Comisia cere ROMÂNIEI să își revizuiască normele de impozitare a veniturilor provenite din muncă ale nerezidenților
Comisia Europeană a solicitat în mod oficial României să își modifice tratamentului fiscal discriminatoriu aplicat nerezidenților în ce privește veniturile provenite din muncă ale acestora.
Legislația românească nu permite persoanelor nerezidente care lucrează și obțin totalitatea sau majoritatea veniturilor lor în România să beneficieze de deduceri personale și familiale. Acest lucru poate duce la o impozitare superioară și nedreaptă în România, deoarece situația personală și familială a contribuabilului riscă să nu fie luate în considerare nici în țara sa de reședință, unde acesta nu dispune de suficiente venituri impozabile și nici în România în calitate de stat în care își desfășoară activitatea.
Conform Comisiei, aceste dispoziții din România sunt contrare principiului liberei circulații a lucrătorilor, astfel cum este ea prevăzută în tratatele și în jurisprudența UE care a stabilit că contribuabilii nerezidenți, care își obțin totalitatea sau majoritatea veniturilor lor într-un stat membru al UE trebuie să beneficieze de același tratament ca și contribuabilii rezidenți (cauza C-279-93 Schumacker).
Solicitarea Comisiei ia forma unui aviz motivat. În absența unui răspuns satisfăcător în termen de două luni, Comisia ar putea trimite România în fața Curții de Justiție a UE.
(pentru mai multe informații: E. Traynor – Tel. +32 229 21548 – tel. mobil +32 498 98 3871)
Pagini Utile
● //europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-820_ro.htm
Bucuresti, 26.09.2013