Protestatarii avertizează Ministerul Mediului că nu poate autoriza tronsonul 3 al drumului
Organizaţii ecologiste protestează astăzi pe DN 66A în zona cantonului silvic Câmpuşel pentru a împiedica construirea tronsonului 3 al drumului care distruge ultimul PFI (peisaj forestier intact) din Europa la sud de Cercul Polar.
15 voluntari ai organizaţiilor protestatare Agent Green, WWF, Grupul Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Generaţia Verde şi Pro Democraţia, Club Lupeni – Valea Jiului afişează un banner cu mesajul ”DOMNULE NEMIRSCHI, DN 66A – CAPĂT DE DRUM / PROTEJAţI PEISAJUL FORESTIER INTACT” şi montează noua bornă kilometrică de drum judeţean la Campuşel care marchează capătul de drum la km 47+765 şi specifică existenţa PFI la 1 km distanţă [nota 1]. Acţiunea îşi propune să atragă atenţia ministrului că legislaţia este în favoarea conservării mediului [nota 2]. Tot astăzi a fost lansată petiţia la nivel naţional destinată ministrului pentru strângerea de semnături împotriva drumului [nota 3]. ”Coborâm DN 66A la rang de drum judeţean şi protestăm pentru a atrage atenţia ministrului mediului că nu poate autoriza tronsonul 3 al DN 66A deoarece acesta ar urma să traverseze zona de protecţie integrală a Parcului Naţional Domogled, activitate ilegală. Știm că ministrul ar putea pune autorizarea drumului pe seama siguranţei naţionale, dar gestul ar însemna o crimă ecologică intolerabilă pentru care am demara proceduri legale la nivel nivel naţional şi european. Este în joc soarta ultimului peisaj forestier intact din Europa situată la latitudini temperate şi vom face tot ce este posibil să îl protejăm ”, a spus Gabriel Păun, Agent Green.
Câmpuşel este limita dintre tronsonul 2 (Câmpu lui Neag-Câmpuşel) care afectează deja Parcul Naţional Retezat şi tronsonul 3 (Câmpuşel-Coada de lac Iovanu) care ar urma să afecteze Parcul Naţional Domogled şi PFI. ”Nu este pentru prima dată că atragem atenţia asupra consecinţelor negative asupra biodiversităţii pe care le-ar avea DN 66A pentru natură, însă nu am crezut că se va ajunge până aici, mai ales că studiul Guvernului din 2007 confirmă existenţa PFI şi conţine recomandări pentru conservarea acestuia. Construcţiile de infrastructură conduc la dispariţia PFI. Dacă în Retezat drumul trece pe la marginea parcului, Domogledul ar urma să fie fragmentat chiar prin zona de conservare integrală. PFI ar pierde cel puţin 10 000 hectare”, a adăugat Luminiţa Tănăsie, WWF.
O singură zonă din întreaga Europă situată în clima temperată mai îndeplineşte criterii ştiinţifice pentru conservarea carnivorelor mari pentru care habitatul natural recomandat de cercetători este de până la 100 000 ha (lup, urs şi râs). Este PFI Retezat-Godeanu-ţarcu care măsoară 97.926 ha, din care 18046 ha sunt păduri virgine şi cuprinde 22 de tipuri diferite de ecosisteme. ”Lupul, ursul şi râsul sunt specii de interes comunitar care necesită o protecţie strictă. Prin unicitatea sa, Retezatul este un loc care trebuie dedicat conservării integrale, studiului şi ecoturismului. Promovarea internaţională responsabilă a statutului de ultim PFI european este soluţia pentru bunăstarea naturii şi a locuitorilor din Valea Jiului. Distrugerea sa prin construirea DN 66A ar lăsa zona fără opţiuni de dezvoltare durabilă”, a declarat Tamaş Papp, Grupului Milvus.
”Orice tentativă la adresa integrităţii patrimoniului natural al României reprezintă o încălcare a legilor româneşti şi europene. Conotaţia morală a unor astfel de tentative este practic incomensurabila tinand cont de efortul internaţional depus de către toate statele lumii în lupta cu Schimbarile Climatice. Avântul investiţiilor în infrastructură, şi aşa anemic, nu trebuie orientat către fragmentarea sau atingerea de orice fel a ariilor naturale protejate. Cred în integritatea instituţiilor ţării noastre şi în faptul că Ministerul Mediului nu va susţine acest proiect ilegal şi imoral” a adăugat Șerban Copoţ, Generaţia Verde.
"Am convingerea că dialogul este un factor important in acest moment, care poate sta la baza găsirii de soluţii, pentru a stopa fluxul de ilegalităţi care s-au produs cu ocazia acestei construcţii atât de disputate. Legea trebuie să primeze, iar reprezentanţii guvernului actual trebuie să dea dovadă de consecvenţa in actul de guvernare, şi fac referire aici la continuitatea demersurilor făcute de guvernul României in anul 2007" ,a încheiat Mihaela Ghiuca, APD Club Lupeni- Valea Jiului.
Agent Green, WWF, Grupul Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Generaţia Verde şi Pro Democraţia, Club Lupeni – Valea Jiului cer Ministerului Mediului să nu dea acordul de mediu pentru tronsonul 3 al DN 66A (Câmpuşel – Coada de lac Iovanu).
{mosloadposition user10}