Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Oratoriul bizantin de Crăciun de Paul Constantinescu, prezentat de Filarmonica „George Enescu”, în ajunul Nașterii Domnului

Filarmonica George Enescu logo 2019

Joi, 24 decembrie 2020, în ajunul Nașterii Domnului sărbătorite în acest an în condiții de pandemie, Filarmonica „George Enescu” prezintă, de la ora 19.00, Oratoriul bizantin de Crăciun de Paul Constantinescu, o înregistrare a unui concert din luna decembrie din 2019, care va fi transmisă pe canalele online ale instituției. Prima audiție a acestei lucrări monumentale a avut loc tot la Ateneul Român, pe 21 decembrie 1947, cu maestrul Constantin Silvestri la pupitru.

Prin cele două oratorii ale sale, de Crăciun (Naşterea Domnului) și de Paște (Patimile și Învierea Domnului), Paul Constantinescu realizează pentru prima dată în muzica românească o versiune a genului de oratoriu, prin excelență apusean, pe care l-a adaptat tradiției bizantine.

Oratoriul bizantin de Crăciun se bazează, în principal, pe Evangheliile după Luca şi Matei dar și pe alte surse de inspirație și religioase. Muzica impresionează profund prin atmosfera arhaică, spirituală, înălțătoare, datorată folosirii melodiilor și armoniilor specifice universului sonor bizantin. În interpretarea Orchestrei simfonice și a Corului Filarmonicii „George Enescu”, sub conducerea dirijorului Iosif Ion Prunner, strâns înrudit cu marele compozitor și dirijor Constantin Silvestri, această nouă versiune „Naşterea Domnului – Oratoriu bizantin de Crăciun” i-a avut invitați pe soprana Veronica Anuşca, mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Călin Brătescu și basul Iustinian Zetea.

Filarmonica George Enescu logo 2019

În programul de sală al primei audiţii a Oratoriului, din 21 decembrie 1947, compozitorul Paul Constantinescu scria: „Oratoriul pe care-l reprezint astăzi întregește ciclul pe care mi l-am propus asupra momentelor esențiale ale cultului nostru ortodox, pornind de la splendoarea imnografiei și muzicii bizantine transfigurate prin simțământul și tehnica modernă, căutând însă să păstrez nealterat fondul său”. „Cele trei părți ale sale: Buna Vestire (ca un prolog), Nașterea și Magii (până la omorârea pruncilor), împreună cu celălalt oratoriu Patimile Domnului (care, total transformat, va cuprinde și Învierea) formează un tot numai prin ideea de bază, însă se diferențiază prin aspectul muzical și sentimentele pe care le conțin: primul, vesel, senin și sărbătoresc, ca un imn de slavă, al doilea profund dramatic, încoronat cu apoteoza Învierii. (….) Înveșmântarea muzicală a textului Evangheliei este un recitativ melodic modal, care păstrând prozodia textului încearcă să zugrăvească expresia momentelor, conturând totodată unitatea de stil”, sublinia compozitorul.

Stagiune online
Joi, 24 decembrie 2020, ora 19.00, Ateneul Român

Concert vocal-simfonic
Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii “George Enescu”
Dirijor Iosif Ion Prunner

Program
Paul Constantinescu – Naşterea Domnului – Oratoriu bizantin de Crăciun

Solişti
Veronica Anuşca
Antonela Bârnat
Călin Brătescu
Iustinian Zetea

Înregistrarea concertului din 20 decembrie 2019 va putea fi ascultată pe canalele online ale Filarmonicii „George Enescu“: site (https://www.fge.org.ro/), pe pagina de Facebook (https://www.facebook.com/filarmonica.george.enescu/) și pe canalul YouTube (https://bit.ly/2wMctlw).

Partener media al evenimentului este Radio România Muzical.

Concertul este transmis, joi seară, și pe pagina de Facebook a Radio România Muzical (https://www.facebook.com/Radio-Rom%C3%A2nia-Muzical-227784404990 ).

Născut într-o cunoscută familie de muzicieni (Prunner-Silvestri), prezenţi timp de peste un veac pe scena Filarmonicii, Iosif Ion Prunner începe studiul pianului cu tatăl său la 5 ani. În anul 1997, maestrul Cristian Mandeal, directorul din acea vreme al Filarmonicii George Enescu din București îi încredința pianistului și dirijorului conducerea Corului Filarmonicii. De asemenea, a fost solicitat să dirijeze concerte susținute de Orchestra simfonică și Orchestra de cameră ale instituției. Din 2018, muzicianul este director general adjunct al Filarmonicii bucureștene.

În România a colaborat cu principalele orchestre din tara, Orchestra Naționala Radio și Orchestra de cameră Radio. A fost invitat să susțină spectacole la Opera Națională Română. A susținut concerte în importante centre muzicale din Europa și Asia și a luat parte la importante festivaluri din Romania, Cehoslovacia, Italia etc. A colaborat cu personalități și orchestre de prestigiu, dintre care menționăm: Cristian Mandeal, Sergiu Comissiona, Lawrence Craig, Valentin Gheorghiu, Ludovic Spiess, Eugenia Moldoveanu, Michel Plasson, Krzysztof Penderecki, Ion Marin, Adrian Eröd, Neil Stuart, Tatiana Serjan, Dolora Zajick, Carlo Colombara etc. și orchestre precum Orchestra Naționala a Franței, Filarmonica din München, Filarmonica „Arturo Toscanini“, Orchestra Festivalului din Varșovia, Orchestra Philharmonia din Londra, Orchestra Nationala a Cataluniei, Filarmonica din Ostrava, Orchestra Capitole Toulouse.

În 1991, a înființat Fundația și Orchestra de cameră „Constantin Silvestri“, iar in 1996 a fost directorul Concursului internațional de dirijat cu același nume. În 2003 i s-a conferit pentru întreaga activitate Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler.

Născută în Piatra Neamț, soprana Veronica Anuşca a absolvit Facultatea de Interpretare Muzicală şi cursurile de master din cadrul UNMB, secţia canto, la clasa de canto a prof. univ. dr. Ionel Voineag, iar în prezent este doctorand al UNMB, având-o drept conducător științific pe prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu.

Și-a început cariera artistică încă din perioada studiilor de master la Opera Națională București, în cadrul Studioului Experimental de Operă și Balet „Ludovic Spiess

A obținut premii importante la competițiile de specialitate și a fost distinsă cu diplome și medalii, printre care Premiul II la Concursul Internaţional de Canto „Hariclea Darclée” (Brăila), Premiul I la Concursul Internaţional de Canto „Maeştrii Artei Lirice – Petre Ştefănescu-Goangă” la Opera Națională București, Marele Premiu la Concursul Internaţional de Interpretare Vocală „Sabin Drăgoi” (Timişoara), Premiul pentru debut la secţiunea Operă în Gala Premiilor VIP pentru Artele Spectacolului, Diploma și Medalia de Excelență pentru performanța artistică acordate de Uniunea Muzicienilor Interpreţi din România. Pregătirea muzicală intensă i-a permis abordarea unui repertoriu extrem de vast. În paralel cu activitatea artistică, Veronica Anușca și-a început cariera de profesor de canto în 2007, predând la licee de muzică din țară, iar în prezent activează la catedra de canto a Colegiului Național de Muzică „George Enescu” din București.

Născută în 1981, mezzosoprana Antonela Bârnat a urmat Liceul de Artă din Braşov, apoi Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, absolvind Facultatea de Interpretare muzicală, specializarea Canto, la clasa prof. Georgeta Stoleriu. Din 2005 colaborează cu Opera Naţională din Bucureşti. În octombrie 2010 a efectuat un turneu în Elveţia, Germania şi Franţa cu opera Orestia II – Choeforele de Aurel Stroe. A participat la Festivalul Zilele Muzicale ale lui Martie din Ruse, Bulgaria (dirijor Horia Andreescu) şi a debutat în rolul Merope din opera Oedipe în cadrul Festivalului „George Enescu” – ediţia 2011 – iar în ediţia următoare a debutat în rolul Siegrune din opera Walkiria de Wagner. În 2012 a interpretat rolul Marcellina din opera Nunta lui Figaro de Mozart în cadrul Festivalului de Operă „Gut Immling”, Germania. Solista a înregistrat şi a susţinut recitaluri de muzică românească contemporană. Dintre distincţiile câştigate, menţionăm Premiul II la Concursul Internaţional de Canto „Maeştrii artei lirice – Magda Ianculescu” (2009, Bucureşti); Premiul III la „Malmö Singing Competition” (2007, Suedia); Premiul I şi Medalia de aur la „International Contest for lyrical soloists”(2003), Rodos, Grecia.

Călin Brătescu a absolvit Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași. Unul dintre primii lui mentori, în arta vocală, a fost Corneliu Fânățeanu, iar mai târziu și-a definitivat pregătirea artistică, cu Ion Buzea și Viorica Cortez. A petrecut o perioadă în ansamblul permanent al Operei Naționale din București, după ce timp de cinci ani a fost solist al Operei din Brașov. În prezent, este liber profesionist. În 2004, a câștigat Marele Premiu la Concursul Internațional „Città di Alcamo”, iar în 2006 a fost finalist la Concursul Internațional „Francisco Viñas” din Barcelona. Călin Brătescu colaborează frecvent cu orchestre renumite și cu dirijori consacrați. La Opera Națională Română din Cluj a debutat în rolul Manrico din Il Trovatore, după evoluţii pe scena Operei Naționale din București (Pinkerton în Madame Butterfly), la Opera din Debrecen (Pollione în Norma), precum și la Opera din Timișoara (Maurizio în Adriana Lecouvreur). Printre realizările majore din stagiunile anterioare, se numără și debutul său la Opéra National du Rhin, Strasbourg, în rolul Julien (Louise), sub bagheta dirijorului Patrick Fournillier, și la Opéra Royal de Wallonie din Liège, ca Don José. De asemenea, cu Greek National Opera din Atena pe scena teatrului Odeon Herodes Atticus, în rolul lui Pollione (Norma).

Născut în 1986, basul Iustinian Zetea este absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti (2009), unde a urmat şi cursuri de master la clasa de canto a prof. univ. dr. Ionel Voineag. În 2007 a participat la Concursul Internaţional de Canto Verviers, Belgia. A câştigat Marele premiu la Concursul Naţional de Muzică Francofonă „Chant, Sons sur Scène” din cadrul Festivalului Internaţional de Francofonie (2005) şi a fost laureat al concursului „Mihail Jora” (Premiul „Garbis Zobian” – 2006 şi premiul II – 2008). A fost finalist al concursurilor internaţionale „Magda Ianculescu” şi „Arta Florescu” din Bucureşti (2009 şi 2010). De asemenea, i-a fost decernat Marele premiu, Trofeul „Ion Dacian” în cadrul Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă”, Bucureşti (2009). A colaborat cu filarmonicile din Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Târgovişte, cu Orchestra de Cameră Radio, Orchestra de Tineret „Notes&ties”. Basul Iustinian Zetea este membru în diferite formaţii corale („Armonia”, „Euro Art”, „Cammerata Transilvanica”, „Accoustic”).

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.