În contextul unei creșteri continue a pieței de Ecommerce în România de la an la an, chiar și pe parcursul a 2 ani de pandemie, diferențierea unor verticale cu potențial a venit natural. Conform analizelor realizate de MTH Digital, evoluția pozitivă a segmentului de food & beverages este una dintre cele mai promițătoare pentru antreprenorii români.
Astfel, odată cu creșterea numărului de utilizatori de Internet care fac achiziții online în ultimii doi ani, interesul pentru cumpărături de produse alimentare online a crescut și el. Raportul anual GPeC E-Commerce România 2021 lansat luna aceasta marchează o creștere cu 10% a vânzărilor online în 2021 față de 2020, ajungând la o cifră de 6.2 Miliarde de Euro. “Din totalul cumpărăturilor făcute de români online în 2021, 15% reprezintă cumpărături de alimente și băuturi. Este o industrie care se dezvoltă accelerat ca o consecință a perioadelor de restricții și a cererii venite din partea consumatorilor în contextul social – sanitar din această perioadă”, declară Anca Toma, Director of Digital Strategy & Analytics MTH Digital.
Creșterea volumului de alimente vândute în magazinele online din România a dus cifra totală a segmentului la aproximativ 1 Miliard de euro, conform estimărilor MTH Digital.
Alimentele fără gluten și alte regimuri specifice, tot mai căutate online
Puterea online-ului de a genera rezultate pe nișa food & beverages a fost foarte clară la începutul pandemiei, când căutările pe produse precum pâinea au crescut cu până la 150% față de media lor obișnuită. “Este foarte important pentru jucătorii mici, medii și mari ai industriei să își definească o prezență online cu obiective specifice. Un business nou pe această nișă poate câștiga vizibilitate printr-o poziționare clară, chiar nișată, oamenii căutând tot mai granular ceea ce își doresc să consume și devenind mai selectivi.
A crescut, conform datelor centralizate de noi la MTH Digital, zona de alimente bio, specialități gourmet, alimente pentru regimuri alimentare speciale. Categoria fără gluten, spre exemplu, înregistrează o creștere medie de 30% în ceea ce privește căutările pe Google față de 2020”, adaugă Anca Toma.
Consumatorii români și-au transferat o eforturile pentru cumpărături în supermarket către magazinele online, iar una dintre principalele puncte de contact cu acestea sunt motoarele de căutare. Costurile per click medii pe principalele categorii de produse ajung în acest moment la medii de:
- 0.7 – 1 leu – Dulciuri
- 2 lei – Mezeluri
- 1.6 – 2 lei – Lactate, cu o medie de 4.5 lei pe subcategoria brânzeturi
- 1 – 2.5 lei – Paste făinoase
- 3.8 – 4 lei – Băuturi alcoolice
- 1.5 – 2 lei – Produse bio.
- 31% dintre români au apelat la mediul online pentru livrări de mâncare & catering.
Anumite căutări făcute în mod normal cu scop informațional au devenit, de asemenea, căutări tranzacționale. În 2021, zona de livrare de mâncare, fast food și catering a fost a doua cea mai importantă în clasamentul produselor și serviciilor accesate de români online. Potrivit Eurostat, 31% dintre aceștia spun că au apelat la Internet pentru comenzi de mâncare acasă și servicii de catering.
“În cazul produselor alimentare de bază, cum sunt fructele și legumele proaspete, volumul mediu lunar de căutări este de aproape 3 ori mai mare astăzi față de media anului 2019, iar investiția advertiserilor s-a resimțit în evoluția costului per click. Având în vedere fluctuația costului per click pe cele mai competitive categorii, recomandăm extinderea strategică a canalelor de promovare. Costul de achiziție de trafic nou în magazinul online poate fi optimizat prin distribuirea bugetului și în campanii Facebook & Instagram Ads, Google Display & Discovery Ads sau Youtube Ads”, completează Anca Toma, Director of Digital Strategy & Analytics MTH Digital.
Specialiștii în digital marketing recomandă business-urilor din nișa food & beverages un mix de canale de promovare care să le asigure vizibilitate în acest segment competitiv. Astfel, pentru a genera profit din vânzările online, este esențială structurarea campaniilor Facebook & Instagram Ads precum și Google Shopping Ads într-o formulă scalabilă, bazată pe cele mai performante produse din portofoliu.
Totodată, comportamentul cross-channel și cross-device al utilizatorilor în mediul online face necesară promovarea produselor printr-o strategie integrată. “Prin extinderea mixului de canale ale clienților noștri din segmentul alimentar, atât generaliști cât și de nișă, reușim să obținem costuri per click mult mai reduse față de benchmark-urile din campaniile de Google Search, între 0.4-0.9 lei per click. Conținutul atractiv pe canalele social media, schema corectă de email marketing, vizualurile de impact în campaniile de Display și targetarea bazată pe datele proprii despre clienții existenți sunt parte din strategiile care funcționează în acest moment”, adaugă Anca Toma.