Autor: Sabina Amaricai (arhitect de testare software)
Suntem în plină revoluție digitală. Piața financiară trebuie să țină pasul – atât companiile fintech, cât și clienții.
În termeni oficiali, soluțiile Open Banking pot fi definite ca „oportunități prin care clienții își pot utiliza datele tranzacțiilor bancare pentru a accesa produse și servicii financiare mai bune”. Cu alte cuvinte, prin care pot recâștiga controlul asupra propriilor decizii financiare. În sistemul „tradițional”, banca are puterea financiară absolută de a lua anumite decizii, pe baza unor criterii oarecum „abstracte”. Indiferent de cât de bine ar fi explicate, majoritatea clienților se simt intimidați sau copleșiți de termeni, cifre sau procente – par prea științifice pentru a fi înțelese de un neavizat.
Cu Open Banking, situația se schimbă. Acum toate informațiile financiare sunt la îndemâna utilizatorului. El are ultimul cuvânt. Conceptul de open banking poate fi implementat în multe contexte, și în fiecare caz aduce beneficii indiscutabile.
Educație financiară personalizată
Când știi cum să-ți administrezi cu eficiență maximă finanțele, îți poți îmbunătăți obiceiurile financiare. Poți astfel să-ți crești economiile. Din păcate, în prezent, nu se predată educația financiară în școli – un una relevantă, cel puțin.
Avem nevoie de mai mult decât un set de reguli și formule generale, care poate nu ni se par logice sau pe care poate nu le vom aplica niciodată. Avem nevoie de o educație financiară la care să ne putem raporta, bazată pe informații relevante și utile pentru viața de zi cu zi. Într-o astfel de abordare personalizată, valorile personale și comportamentul nostru reprezintă informații importante, echivalentul unui studiu de caz. Și aici intervine avantajul unei soluții open banking. Pentru că oferă o educație financiară personalizată, ajustată nevoilor și resurselor noastre, precum și contextului în care trăim.
Transferuri bancare mai ieftine. Mai multe opțiuni
Pentru multă vreme, conceptul de „transfer bancar” a fost asociat cu statul la coadă, multă birocrație și comisioane bancare – sau cel puțin două din trei. Asta, până când Revolut a schimbat regulile. Soluțiile Open Banking urmează același trend. Astfel că toate plățile (online sau POS) și transferurile bancare sunt acum mai ieftine. Un al doilea mare avantaj este faptul că aplicațiile financiare sunt acum dezvoltate de companii de tehnologie.
Piață este foarte competitivă. Fiecare companie vrea să livreze cele mai noi și mai moderne produse. Să aducă inovație în viața clienților. Asta presupune deci cele mai bune, mai eficiente și mai intuitive aplicații bancare. Deci, de acum, riscul de a te frustra pe modul în care funcționează aplicația bancară scade semnificativ, pentru că ai mai multe opțiuni din care poți alege.
Sună prea bine ca să fie adevărat? Să vedem ce provocări apar!
Toate aceste soluții inovatoare sunt încă în procesul de dezvoltare, sau nefinalizate în totalitate. În sensul că încă nu sunt operaționale pentru fiecare bancă, în fiecare țară. Realitatea este că business-urile FinTech încă se zbat să aibă succes, iar unele chiar dau faliment înainte de a-și lansa produsele. Sau chiar și după. Iată câteva dintre provocările cu care se confruntă în prezent aceste companii.
Perfecțiune – sau cel puțin nici un defect sesizabil
Competiția este mare și clienții au acum de unde alege. Ei se așteaptă la performanțe maxime și experiență de utilizare impecabilă. Apare deci presiunea constantă de a avea aplicații perfect funcționale, 100% din timp. Companiile nu își permit ca ceva să nu funcționeze perfect. Asta înseamnă nici un defect (sesizabil).
Ștacheta este acum și mai ridicată. Utilizatorii nu compară aplicațiile de tip open banking cu „vechile” lor aplicații, la care aveau puține opțiuni și nu prea aveau de ales. Ei au un alt sistem de referință – aplicațiile de comerț electronic.
Performanță îmbunătățită
Spre deosebire de aplicațiile bancare clasice, aplicațiile open banking deservesc mai multe bănci. Așadar, cantitatea de date și numărul de clienți care folosesc aplicația în același timp nu sunt la fel de previzibile ca în cazul unei singure bănci. Aceasta înseamnă că este nevoie de o performanță exponențial mai mare a aplicatiilor. Aplicațiile open banking trebuie să răspundă în câteva milisecunde spre deosebire de minute, ca în cazul unor aplicații bancare mobile tradiționale. Toate acestea trebuie realizate în timp ce băncile furnizează datele clienților, pe baza consimțământului utilizatorului.
Soluții API standardizate
Băncile sunt obligate să ofere informațiile financiare folosind API-uri standardizate (Interfețe de programare a aplicațiilor). Asta înseamnă că datele trebuie să fie partajate folosind același format de către toate băncile.
Dar e mai ușor de spus decât de făcut. Datele financiare sunt complexe și fiecare bancă are propriul mod de stocare și colectare. Cumularea datelor de la bănci diferite va duce la formate diferite, care s-ar putea comporta diferit. De asemenea, fiecare bancă ar putea avea propriul mod de a răspunde în cazul unor erori. Nu ajută nici faptul că business-urile FinTech nu se pot baza pe programele de testare ale băncilor pentru a se pregăti pentru diferite scenarii de utilizare live.
În plus, este posibil ca unele bănci să nu aibă toate datele necesare sau chiar să nu le împărtășească deloc – deoarece, în acest moment, băncile nu sunt obligate să facă asta. De asemenea, canalele (API-urile) utilizate pentru transmiterea informațiilor s-ar putea să nu fie la fel de stabile sau întotdeauna disponibile, deoarece băncile nu sunt obișnuite cu aceste tipuri de cerințe.
Toate acestea creează o mulțime de provocări pentru companiile FinTech, în ciuda eforturilor depuse de a livra conform așteptărilor.
Produse impecabile? Da, vă rog! Dar cum?
Aplicațiile trebuie să proceseze un volum atât de mare de date – și cât mai repede posibil. Utilizatorul vrea timp de reacție minim – instant! Și cu cât complexitatea aplicației este mai mare, cu atât problemele sunt mai dificil de detectat și mai costisitor de remediat. Va crește probabilitatea ca un număr semnificativ de erori să fie detectate prea târziu în faza de dezvoltare. Ceea ce crește riscul de a lansa un produs cu defecte sau un software care nu funcționează corect.
Cum putem remedia situația? Implementând soluții creative și eficiente de testare!
Instituțiile bancare vor trebui informate și educate în ceea ce privește necesitatea testării. În primă fază, cu privire la lipsa lor de disponibilitate. Și de îndată ce aceasta este stabilită, va trebui verificată în mod constant –pentru a putea informa banca în cazul în care ceva nu funcționeaza cum trebuie. Soluțiile îmbunătățite de testare asigură funcționarea corectă atât a noilor funcționalități, precum și a funcționalităților existente.
Testarea corectă a performanțelor este necesară pentru a asigura că utilizatori simultani vor putea folosi aplicația în aceleași condiții de disponibilitate și timp de răspuns.
Se va folosi atât testare manuală, cât și automatizarea proceselor și testare manuală. Astfel, crește eficiența procesului și se asigură dezvoltarea unui produs de calitate. Utilizând inteligența artificială și echipe experimentate de testare, putem asigura o automatizare eficientă. Va crește complexitatea datelor de testare și sstfel se pot acoperi cât mai multe scenarii posibile. Scopul final este de a asigura funcționalitatea optimă a aplicațiilor și abordarea corectă a erorilor, în timp util. Timpul este esențial în lumea tehnologiei.
Cu alte cuvinte, răspunsul este o soluție de testare îmbunătățită și personalizată. Combinația corectă de automatizare și curiozitate educată (termenul specific este testare exploratorie), care să implice testarea performanețe, precum și abilitățile și uneltele potrivite pentru fiecare aplicație în parte.
Despre Sabina Amaricai
Sabina este un arhitect de testare software, cunoscută pentru expertiza sa în dezvoltarea instrumentelor de automatizare a testelor și a instrumentelor de testare a performanței. Cu peste 15 ani de experiență, a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii în Domeniul bancar, serviciilor financiare și IT, inclusiv Mastercard și IBM. În 2018, a înființat Qualinest, o companie de consultanță în domeniul testării software, care acoperă proiecte la nivel mondial.