Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

ONLINE preia puterea de la OFFLINE

Sebastian Sava
General Manager
WEBNESS

In contextul evolutiei actuale a pietei de business din Romania, tot ceea ce inseamna offline si metode sau instrumente de promovare traditionale nu mai este suficient pentru ca o companie sa aiba succes si sa isi atinga obiectivul, adica sa obtina profit. Prin urmare, se impune o depasire a teritoriului traditional si o trecere intr-o lume noua, intr-un univers inca prea putin explorat si putin apreciat la adevarata sa valoare: mediul online.

Respiram online?

Doar in anul 2008, investitiile in publicitatea online au fost mai mari cu 50% decat in 2007, ceea ce inseamna ca oamenii isi indreapta tot mai mult atentia catre Internet si avantajele pe care acesta le ofera. Un studiu realizat de IAB (Interactive Advertising Bureau) impreuna cu PricewaterhouseCoopers a evidentiat faptul ca promovarea pe Internet a depasit in 2007 cifra de 21 miliarde de USD in SUA, ceea ce reprezinta o suma mult mai mare decat cea investita in metodele de promovare offline.

Una dintre modalitatile de promovare online preferate de companii este reprezentata de video advertising. In 2008, 66,8% din populatia SUA a vizionat ad-uri postate pe Internet, conform unui studiu realizat de publicatia online www.emarketer.com. Acesta releva faptul ca peste 50% din populatia SUA prefera sa vizioneze reclamele pe Internet, si nu in maniera traditionala, la TV. Acelasi studiu atrage atentia asupra faptului ca, in cursul anului 2009, rata celor care vor viziona reclamele in varianta online va creste cu aproximativ 10%.

Acesta este doar unul dintre numeroasele exemple care releva faptul ca Internet-ul a devenit tot mai important in viata nostra, fiind perfect integrat in activitatile noastre zilnice. Astfel, el a ajuns sa reprezinte nu doar un mijloc de comunicare si informare, ci si o modalitate de a obtine profit, cu atat mai mult cu cat acest mediu promite multe oportunitati de promovare, de comunicare cu publicul-tinta.

De ce online?

Exista foarte multe motive pentru care o companie, un business, un produs, un serviciu sau o marca ar trebui promovate pe Internet, insa cele mai importante sunt urmatoarele:

1. Costuri reduse

Internet-ul iti ofera posibilitatea de a obtine eficienta maxima cu un buget minim. Aceasta, pentru ca mediul online iti ofera sansa de a te diferentia, de a iesi din multime, de a face ceva remarcabil si, prin aceasta, de a-i face pe altii sa vorbeasca despre tine. Si cat costa sa vorbesti despre altii? In contextul de fata, nu costa nimic. De cate ori nu ati vorbit despre campanii inedite, despre produse sau servicii interesante, despre actiuni remarcabile initiate de companii pe care ati ajuns sa la admirati pentru curajul lor?
Esentialul este sa le oferi oamenilor acea informatie care sa-i determine sa nu se mai sature sa vorbeasca despre produsul sau marca pe care tu o promovezi. Important este sa gandesti mai mult decat ceilalti, nu sa investesti mai mult decat ei. Mai multi bani investiti in mijloace de promovare nu inseamna profit mai mare.

Acest lucru este cu atat mai important in contextul actual, cand mediul de business este puternic marcat de criza financiara. Cu ajutorul Internet-ului, iti poti mentine compania in atentia publicului fara sa fii nevoit sa investesti sume foarte mari in advertising. O poveste buna este suficienta pentru a atrage atentia publicului.

2. Viral marketing

Mark Hughes vorbeste despre “buzz marketing”. In cartea cu acelasi nume, el pledeaza pentru creativitate ca fiind pilonul central al oricarei campanii de succes. Iar Internet-ul te ajuta sa transmiti mai departe ceea ce ai conceput folosind creativitate, gandire, discutii interminabile si sedinte nesfarsite de brainstorming cu echipa de creatie din firma ta.

In ceea ce priveste avantajele pe care le poate oferi Internet-ul azi, rolul sau principal ramane acelasi: informeaza, dar aduce si profit prin depunerea unui efort continuu de informare si comunicare online.

Fa ceva remarcabil si comunica acest lucru publicului tau tinta. Oamenii vor savura actiunile inedite, activitatile iesite din comun, care ies din tipar. Totul se invarte in jurul conceperii unei povesti unice, care sa atraga atentia.

Concepe, implementeaza, comunica si…lasa publicul sa se ocupe de restul! Oamenii pe care ii atragi cu actiunile tale inedite vor avea grija sa comunice mai departe acest lucru. Cum? Cu ajutorul Internet-ului. De ce? Pentru ca acesta iti pune la dispozitie numeroase instrumente de comunicare si promovare, mult mai multe decat cele existente in mediile traditionale de comunicare.

3. Mai multe instrumente de comunicare si promovare

Forumuri, bloguri, retele sociale, publicatii online si site-uri de specialitate, toate acestea iti stau la dispozitie, pregatite sa “absoarba” subiectele pe care le vei lansa, povestile iesite din comun despre care vei vorbi, actiunile pe care le vei desfasura ca sa iti promovezi compania.

E nevoie insa de o calitate fara de care orice efort depus in acest sens ar fi inutil: curaj, foarte mult curaj! Dar si efectele vor fi pe masura, asa ca nu ezita sa iesi din “multime”, mai ales ca traim intr-o lume unde concurenta in business este pe buzele tuturor. Cu toate acestea, cati sunt aceia care chiar au curaj sa isi infunte concurenta, care chiar fac ceva mai mult decat sa investeasca mii de euro intr-un clip publicitar imbracat intr-o forma frumoasa, dar lipsit de fond?

4. Noi segmente de public-tinta

In functie de profilul business-ului tau, vei gasi intotdeauna un segment de public caruia ii poti atrage atentia prin actiuni comunicate pe Internet sau, de ce nu, chiar lansate pe Internet. Ai posibilitatea sa lansezi un proiect online care sa se bucure de succes, poti sa atragi spre mediul online oameni care nu acorda atentie atat de mare Internet-ului, dar care si-ar intoarce privirea spre el de dragul povestii pe care tu ai lansat-o.

5. Monitorizare mai usoara

Internet-ul iti pune la dispozitie o serie de instrumente care te ajuta sa monitorizezi impactul pe care o campanie desfasurata de tine il are asupra publicului tau. Cati oameni ti-au vizitat site-ul? Cati au vizionat anumite filmulete video? Cati au scris despre tine si campania ta? Toate aceste informatii iti sunt oferite fara nici un fel de cheltuieli suplimentare, dat fiind faptul ca Internet-ul are aceasta capacitate extraordinara de a stoca informatia, de a o pastra pe o perioada de timp nelimitata si de a o oferi mai departe.

Informatiile respective te ajuta sa evaluezi campanii sau actiuni lansate pe Internet si constituie, in acelasi timp, o baza pentru cercetari de piata pe care ai putea dori sau ai avea nevoie sa le desfasori.

Ce trebuie sa stii?

In majoritatea cazurilor, o campanie desfasurata in mediul online trebuie tratata ca o completare a unei campanii derulate in offline, mai ales daca este vorba despre actiuni ample care ai nevoie sa ajunga la cat mai multe categorii de public. In cele mai multe cazuri, insa, o campanie in online are un impact si un succes mult mai mare, datorita varietatii mijloacelor de comunicare folosite si datorita capacitatii Internet-ului de a “impanzi” mediul online cu informatii despre campania ta. Pentru aceasta, ai nevoie de Internet Marketing si de serviciile unei companii specializate in a desfasura campanii de Internet Marketing.

Pentru ca o campanie sa aiba succes si pentru ca povestea despre care vorbesti sa atraga publicul, nu este suficient sa lansezi campanii creative, admirabile, dar lipsite de fond, de o baza solida. Acestea trebuie sustinute de calitate, de calitatea produselor sau a serviciilor pe care le oferi. Prin urmare, ofera ceva unic potentialilor consumatori, scoate in evidenta atribute unice ale companiei tale sau ale marcii pe care o promovezi. Aceasta inseamna sa incepi sa creezi un brand: sa impui pe piata un produs care sa le ofere consumatorilor o experienta unica si care sa ii determine pe acestia sa se identifice cu produsul respectiv.

Sa iti creezi un site web si sa astepti ca business-ul tau sa iti aduca profit nu este suficient. Cu adevarat important este sa comunici informatii care sa-i determine pe oameni sa-ti viziteze site-ul si care sa le starneasca curiozitatea. Asadar, informeaza, comunica, foloseste instrumentele de comunicare pe care mediul online ti le pune la dispozitie ca sa oferi informatii de valoare. In acelasi, timp, foloseste sisteme de promovare care sa iti aduca site-ul mai aproape de publicul tinta, cum ar fi SEO (Search Engine Optimisation).

Daca te afli in fruntea unei companii relativ mici, putin cunoscute pe piata, dar iti propui sa te lansezi si sa devii cunoscut, advertising-ul este complet inutil. Tine cont de faptul ca PR-ul precede advertising-ul, nu invers. Mai ales la inceput, ai nevoie de actiuni de PR care sa te aduca in centrul atentiei si sa te propulseze in randul preferintelor publicului. Comunica atribute, calitati, valori! Abia in momentul in care publicul te cunoaste poti lansa spoturi publicitare care sa sustina valorile care te reprezinta si care sa reaminteasca publicului ca existi, ca esti acolo, aproape de el.

Pe de alta parte, nu uita ca, indiferent cat esti de cunoscut si iubit de categorii intregi de public, cu cat un mediu de comunicare este mai aglomerat de reclame, cu atat va fi mai greu sa te remarci si sa fii mai vizibil decat ceilalti. Prin urmare, cauta medii sau spatii de comunicare care nu au fost explorate inca si posteaza-ti acolo reclama, indiferent ca este vorba despre un afis, un pliant sau un clip publicitar. Iesi din multime chiar si atunci cand te hotarasti sa apelezi la un mijloc traditional de comunicare.

Concluzie

Avand in vedere ca, atunci cand cauta informatii despre o companie, un produs sau un serviciu, majoritatea oamenilor se indreapta in primul rand catre Internet, este important ca oamenii de afaceri sa se orienteze si catre acest mediu de comunicare si sa le ofere oamenilor informatii chiar in momentul in care acestia le cauta. In acest fel, esti aproape de consumator atunci cand acesta are nevoie de tine. Si iti va fi recunoscator pentru asta.

Sebastian Sava este Marketer la WEBNESS – Internet Marketing. Are drept target provocarile profesionale si este focusat pe strategii de marketing. In opinia lui, „facea marketing inainte de a sti ce-i ala marketing”. Crez: diferenta intre un simplu site de prezentare si o afacere care aduce profit pe Internet o face marketingul. {mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.