Georgiana Petcu
Senior Account Executive Chelgate România
Acum două luni, am fost invitată de către organizatorii proiectului ”PR&Ad Fair 2011” să susțin, alături de alte colege din industrie, o prezentare despre ceea ce e bine să faci la început de drum în PR și ce nu. Am fost surprins plăcută să văd în sală în jur de 40 de persoane – în cea mai mare parte studenți și tineri absolvenți -, interesate să afle cât mai multe informații despre ce înseamnă PR-ul în agenție sau companie (cu alte cuvinte în lumea reală) și care, în speranța de a reține cât mai mult din ceea ce vorbitorii le-au transmis, își notau pe hârtie ideile punctate în discuție.
Îmi dau seama că intrarea într-un domeniu în care cererea este prea mare pentru oferta angajatorilor (mai ales la început de drum, când e nevoie de formare și ghidare din partea celor mai experimentați) ar putea fi dificilă pentru mulți dintre acești tineri aspiranți la o carieră în domeniul relațiilor publice. Însă ceea ce ei trebuie să înțeleagă este că totul depinde de ei. Bineînțeles că și șansa sau norocul – iar aici se aplică foarte bine zicala ”omul potrivit, la locul potrivit” – are ceva de spus în toată această orânduire, însă sunt de părere că tot omul este cel ”vinovat” pentru mersul lucrurilor și nimic ”nu pică din cer”.
Pentru a veni în sprijinul celor care poate, aflați în acest moment înaintea primului job în PR, sunt un pic derutați, voi încerca să le dau câteva sfaturi pe care le-am menționat și în cadrul conferinței de care spuneam la început. În primul rând, vă încurajez să spuneți ”DA” oportunităților de afirmare, de a vă pune în valoare și de a interacționa cu oameni cheie din diferite companii. O oportunitate care sigur funcționează (vă spun asta pentru că în cazul meu și al multor altora a funcționat) se regăsește în concursurile adresate studenților. Multinaționalele sunt mereu în căutare de tinere talente, motiv pentru care multe dintre ele organizează periodic competiții adresate lor. Chiar dacă în denumirea programelor respective nu apare concret ”PR”, jocurile de strategie pot fi o ocazie de a vă face remarcați și poate ulterior veți fi sunați pentru a participa la o discuție cu un posibil angajator. Potențialul vostru și deschiderea către un anumit domeniu vor putea intra atunci în scenă și, în cazul unei poziții vacante, compania respectivă să vă ofere o șansă.
În plus, dacă în această perioadă aveți mai mult timp liber, atunci profitați de lucrul acesta și folosiți timpul pentru a vă dezvolta un avantaj competitiv. Deși expresia ar putea părea un pic cam pretențioasă, cu o tentă oarecum corporatistă, să știți că nu este o vorbă aruncată în vânt. Gândiți-vă numai la posibilitățile de diferențiere față de alte zeci și sute de candidați prin simplul fapt că stiți o doua sau o a treia limbă străină, iar această abilitate contează pentru angajator. Exersați-vă stilul de scris prin crearea unui blog și actualizarea lui periodic cu posturi pertinente și interesante. În acest mod vă veți putea face cunoscuți și în mediul online, iar prezența pe internet este un alt punct pe lista mea de acțiuni proactive.
Nu în ultimul rând, capacitatea de a vă crea noi cunoștințe și a lega relații (”networking”) este foarte importantă. Făcând parte din mai multe cercuri, implicându-vă în proiecte și intrând în contact cu diferite persoane, toate aceste lucruri vă lărgesc practic orizontul, oportunitățile și ideile la care veți fi expuși vor fi mai multe, iar șansa de ”a fi omul potrivit, la locul potrivit” va fi mai aproape de voi. Fie că vă poate recomanda cineva care vă cunoaște unui angajator sau un prieten vă anunță că există o poziție vacantă într-o companie, acestea pot fi și chiar sunt de multe ori primul pas pe drumul unei cariere în PR. Încercați pe cât posibil să interacționați cu oameni din industrie si profitați de uneltele pe care le aveți astăzi la dispoziție și care vă pot ajuta în acest sens. De exemplu, Facebook – o rețea prin care poți intra în legătură cu specialiști în domeniu sau posibili angajatori și nu numai. Le puteți atrage atenția prin ceea ce scrieți, indiferent că postați diferite idei pe pagina voastră de profil sau în comentarii, ori puteți iniția diferite discuții cu aceștia. Acum ceva timp, m-a contactat Georgiana (coincidență de nume :)) – o tânără ce își dorește să lucreze în PR și pe care nu o știam înainte. Georgiana m-a intrebat politicos dacă aș fi dispusă să-i răspund la câteva întrebări legate de industria de PR, tocmai pentru a afla mai multe despre acest domeniu și a-și clarifica anumite aspecte care din exterior ar putea părea altfel. Nu am fost singura pe care a contactat-o și cu care a discutat, ci a apelat la mai mulți specialiști, care, spre surpriza ei plăcută, i-au răspuns pozitiv la solicitare.
Luând exemplul Georgianei, ideea este că trebuie să aveți curajul și determinarea necesare să faceți anumite lucruri, să credeți în ele și mai ales în voi și să acționați în consecință. Depinde de voi să deveniți ceea ce vă doriți și poate mâine sau peste ceva timp vom fi colegi de industrie. Mult succes!
Georgiana Petcu lucrează de patru ani în domeniul relațiilor publice, iar în prezent este Senior Account Executive în cadrul agenției de relații publice și relații guvernamentale Chelgate România. Georgiana este implicată în dezvoltarea și implementarea unor campanii în numele Reprezentanței Comisiei Europene în România (RCE) și face parte din echipa coordonatoare a proiectului ce vizează promovarea temelor europene în presa audio-video. Ea este, de asemenea, secretar general de redacţie pentru „Buletin de Europa” – o publicaţie informativă lunară, realizată de RCE. Anterior, Georgiana a coordonat strategiile privind relația cu presa a mai multor companii din diferite industrii, printre care: IT&C, sănătate, imobiliare şi industria de training.
Pentru PRwave Georgiana a mai scris: