Oportunități și provocări
În România rurală 46,2% din totalul persoanelor cu vârsta între 18-60 de ani declară că nu sunt ocupate, dintre care 29% spun că sunt casnice și că nu realizează niciun venit stabil și doar 4% declară că sunt șomeri înregistrați.
În acest timp, 5% din populația rurală declară că ei sau o persoană din gospodăria în care locuiesc au o afacere proprie și 22% își doresc ca în următorii doi ani să pornească o firmă proprie, majoritatea în domeniul agricol (57%), având ca principale surse de finanțare fondurile europene nerambursabile (40%) și economiile proprii sau împrumuturile de la familie ori prieteni (40%).
Acestea sunt o parte dintre concluziile sintetice ale Raportului privind Ocuparea, Angajabilitatea și Antreprenoriatul în Mediul Rural, prezentate de Fundaţia World Vision România, vineri, 5 decembrie 2015, în cadrul conferinței MADE IN RURAL – oportunități de ocupare și antreprenoriat pentru spațiul rural.
Cercetarea, realizată în perioada octombrie-decembrie 2015 în colaborare cu Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES, a avut ca scop identificarea principalelor probleme și oportunități în ceea ce privește ocuparea, angajabilitatea și antreprenoriatul în mediul rural, fiind aplicată pe două subeșantioane reprezentative la nivelul populației cu vârsta între 18-60 de ani.
Temele principale ale raportului au fost discutate și analizate pe larg în cadrul conferinței organizate de World Vision România, fiind prezentate în contextul rezultatelor obţinute prin proiectul MADE IN RURAL, proiect care a folosit o abordare integrată pentru susținerea dezvoltării economice rurale prin oferirea de servicii integrate de ocupare, sprijinirea dezvoltării antreprenoriatului și revitalizarea meșteșugurilor tradiționale.
Sesiunile la care au luat parte reprezentanți ai Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin dl. Secretar de stat Sorin Radu și consilieri ai AM PNDR, reprezentanți ai Ministerului Fondurilor Europene și ai Ministerului Economiei – Programul Multianual pentru Susţinerea Meşteşugurilor şi Artizanatului, au constituit un cadru propice de dezbatere a temelor privind antreprenoriatul, ocuparea și meșteșugurile tradiționale în spațiul rural împreună reprezentanţi ai mediului ONG şi ai mass-media. Concluziile acestor sesiuni vor constitui propuneri de îmbunătățire a măsurilor privind stimularea ocupării, a inițiativei antreprenoriale și a meșteșugurilor prin utilizarea complementară a fondurilor de care dispun cele trei ministere prezente la întâlnire.
Atașat puteți găsi Sinteza raportului de cercetare și concluziile dezbaterilor din cadrul conferinței Made in Rural, precum și prezentările invitaților prezenți. Acestea sunt disponibile și pe site-ul www.madeinrural.ro.
Despre proiect
Proiectul „MADE IN RURAL” a oferit sprijin pentru persoanele din categorii defavorizate în peste 40 de comunităţi rurale din judeţele Alba, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Constanţa, Cluj, Dolj, Iaşi, Ialomiţa, Ilfov, Vâlcea şi Vaslui.
Peste 2100 de oameni din mediul rural au beneficiat de servicii integrate de ocupare. Mai bine de 1700 dintre aceștia au participat la cursuri de formare pentru a învăţa noi meserii și peste 350 și-au găsit un loc de muncă. De asemenea, 2 250 000 lei au fost acordați ca premii pentru 188 de persoane în vederea inițierii de mici afaceri ca măsură directă de sprijinire a dezvoltării economice a comunităților în care aceștia trăiesc împreună cu familiile lor.
Revitalizarea meșteșugurilor, una dintre cele mai importante resurse ale spațiului rural românesc, a fost posibilă în cadrul proiectului prin cursurile oferite în domeniul țesătoriei manuale pentru aproximativ 700 de persoane și prin investiția directă în 18 Ateliere de Creație și Meșteșuguri de care beneficiază tot atâtea comunități.
Eforturile depuse pe parcursul ultimilor doi ani şi rezultatele obţinute cu sprijinul partenerilor proiectului, Asociaţia pentru Sprijinirea Dezvoltării Rurale şi S.C. Ascendo, precum şi al autorităţilor locale, cărora le mulţumim pentru încrederea şi susţinerea acordate, arată că dezvoltarea comunităţilor rurale are o alternativă reală în revigorarea meşteşugurilor tradiţionale şi prin sprijinirea micilor antreprenori.