Studiul GfK „ Inflation, innovation and insight: Carving out growth for retailers in 2023” arată cum diversificarea produselor cât și produsele recondiționate pot stabiliza vânzările în 2023
Cheltuielile de consum pe perioada pandemiei s-au diminuat, iar anul trecut inflația și prețurile ridicate la energie i-au determinat pe consumatori să își păstreze economiile. Acest lucru a dus la o evoluție negativă pentru comercianții din piața globală de Electo-IT în 2022. Cu toate acestea, există semne de stabilizare în 2023.
Piața globală de Electro-IT (excluzând America de Nord) a scăzut cu 8,4% în 2022 (în dolari) față de anul precedent. Aceasta este una dintre concluziile studiului privind situația globală “Inflation, innovation and insight: Carving out growth for retailers in 2023”.
“În România, piața Electro-IT a înregistrat o creștere de 4,6% în primul trimestru al anului 2023 (în dolari), iar sectoarele Telecom și electrocasnice mici susțind în principal această creștere, având ponderile cele mai mari. În afară de sectoarele de IT și electrocasnice mari, celelalte sectoare reușesc performanțe pozitive, redresând piața de electro IT.”, explică Ruxandra Banu, Customer Success Manager, GfK România.
Studiul global prezintă trei posibile direcții în s-ar putea îndrepta și retailerii din Romania:
1. Sustenabilitate, durabilitate și produse recondiționate
În ciuda climatului economic dificil, 45% dintre consumatorii globali continuă să ia în calcul protecția mediului în deciziile de cumpărare. În România, 75% dintre volumele electrocasnicelor mari (aragaz, plită, mașini de spălat, frigidere, uscătoare de haine) vândute în 2023 au avut clase energetice A, B și C, cererea pentru aceste produse crescând cu 15% față de anul precendent. Astfel, interesul consumatorilor pentru produse și mărci durabile creează oportunități de creștere pentru comercianții din piața Electro-IT.
O altă tendință cu aplicabilitate în toate regiunile este vânzarea produselor recondiționate și second-hand. Piața globală a telefoanelor mobile recondiționate și uzate a fost evaluată la aproximativ 53,2 miliarde de dolari în 2021 și se așteaptă să ajungă la 146,4 miliarde de dolari până în 2030. Astfel, interacțiunile cu consumatorii de-a lungul ciclului de viață al unui produs pentru a stimula comportamente durabile, oferirea serviciilor suplimentare ce asigură eliminarea și/sau reciclarea în condiții de siguranță, cât și vânzarea pieselor de schimb sau accesorii pot fi strategii de fidelizare și îmbunătățirea experienței clienților.
2. Crearea ofertelor promoționale și pachetelor de tip bundle
27% din vânzările anuale totale ale bunurilor de larg consum tech provin din urmatoarele zile specifice: Sfântul Valentin, 1 și 8 Martie, sărbătorile Pascale, Black Friday, Crăciun și sfârșitul anului (decembrie și ianuarie). Acest lucru evidențiază importanța ofertelor și campaniilor promoționale. Cu toate acestea, având în vedere concurența intensă a prețurilor, comercianții trebuie să își evalueze cu atenție datele demografice țintă și marjele de profit pentru a preveni erodarea rentabilității lor și a pierderilor. În plus, o strategie de up-selling de servicii poate crea în mod eficient flux suplimentar de venit.
3. Diversificare produselor oferite în online și offline
Din perspectiva Retail Manager-ului GfK România, Laurențiu Cozmean: “Tehnologia și schimbările comportamentului consumatorilor au remodelat peisajul comerțului, distribuția omnichannel a devenit o strategie-cheie pentru succesul afacerilor și în România aliniindu-se la trendul global din 2023. Aceste schimbări oferă atât comercianților, cât și consumatorilor oportunități și avantaje semnificative. Prin adoptarea și implementarea unei strategii cu efect imediat, comercianții experimentează pentru soluția optimă de eficientizare a business-ului. Astfel, profilul comerciantului aflat într-o piață competitivă, influențată de un context economic alert se confruntă cu o mare varietate de provocări din zona de resurse umane cu impact și în lanțul logistic. Piața din Romania nu este departe de trendul global și reacțiile consumatorilor sunt similare: dacă privim ca și referință 2022, în primul trimestru remarcăm o tendință valorică pozitivă pentru categoriile de telecom (23%) și electrocasnice mici (12%) alături de echipamente foto (23%) și echipamente de birou (4%).
Este important să înțelegem cât mai repede comportamentul consumatorului influențat de conjunctura actuală și să ne adaptăm. De exemplu, la nivel european, creșterea preferinței clienților pentru serviciul Click&Collect cu 7 puncte procentuale vs 2019, ajungând la 32% în 2022 (conform datelor din gfknewron Consumer din toate țările și categoriile auditate), este o tendință ce poate fi regasită și în România mai ales prin avantajele specifice ale fiecărei modalități de achiziție – online și offline. Cu așa perspective promițătoare pentru viitorul distribuției omnicanale, este esențial ca adaptabilitatea și inovația comercianților să evolueze pentru a rămâne în pas cu cerințele în continuă schimbare ale consumatorilor.”
Despre raport
Raportul “Inflation, innovation, and insight: the key to recovery for T&D retailers in 2023” oferă o imagine globală a industriei tehnologice și a bunurilor de consum. Acesta evidențiază tendințele predominante în comportamentul consumatorilor și condițiile de piață și oferă informații și previziuni valoroase pentru lunile următoare. Raportul se bazează pe datele colectate de clienții care utilizează gfknewron, precum și pe expertiza analiștilor de date din GfK.