Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

O protectie mai buna pentru persoanele aflate in vacanta: comisarul Kuneva apreciaza votul Parlament

Conform noilor norme adoptate de Parlament astăzi, consumatorii din UE vor beneficia de o mai bună protecţie privind vacanţele – atunci când cumpără şi revând pachete de vacanţă în regim de multiproprietate (dreptul de folosinţă pe durată limitată a bunurilor imobiliare), sau sejururi asemănătoare regimului de multiproprietate, pe vase de croazieră, pe vase fluviale şi în rulote, precum şi când se înscriu în „cluburile de vacanţă cu tarif preferenţial”. Noua directivă îşi propune să sporească încrederea consumatorilor în sectorul multiproprietăţii (care are o valoare de peste 10,5 miliarde de euro şi care asigură mai mult de 40 000 de locuri de muncă în UE) şi să pună capăt activităţilor comercianţilor necinstiţi care generează probleme pentru consumatori şi care îi discreditează pe operatorii legitimi. Până în prezent, normele UE referitoare la regimul de multiproprietate au acordat consumatorilor drepturi de bază, precum dreptul privind obţinerea de informaţii clare, dreptul de a se retrage şi de a se răzgândi şi au interzis plăţile în avans. Noua directivă în favoarea căreia a votat astăzi Parlamentul European îşi propune să elimine lacunele din normele existente. Aspectul cel mai important este acela că sfera de aplicare a directivei UE privind multiproprietatea, din 1994, se va lărgi pentru a include noi produse care au apărut pe piaţă – precum cluburile de vacanţă cu tarif preferenţial şi sejururile asemănătoare regimului de multiproprietate pe vase de croazieră, pe vase fluviale şi în rulote. De asemenea, directiva va extinde protecţia în domenii importante, precum revânzarea multiproprietăţii şi cluburile de schimb de oferte de multiproprietate. Noile norme ar trebui să asigure o protecţie temeinică a consumatorilor în aceeaşi măsură în întreaga UE şi va crea condiţii de egalitate pe piaţa multiproprietăţii şi a altor produse legate de vacanţă.

Comisarul pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva, a declarat: „Apreciez în mod deosebit sprijinul acordat de Parlament pentru această directivă care va oferi siguranţă consumatorilor atunci când semnează un contract pentru vacanţa lor de vis. Noile norme vor asigura existenţa, pe piaţa actuală a ofertelor de vacanţă, a celei mai bune protecţii posibile pentru consumatori şi vor împiedica comercianţii necinstiţi să speculeze lacunele din legislaţie”.

Ce este multiproprietatea?

Multiproprietatea reprezintă dreptul de a petrece o perioadă de timp (una sau mai multe săptămâni) într-o proprietate de vacanţă într-o anumită perioadă a anului, timp de trei sau mai mulţi ani. Vacanţele în regim de multiproprietate sunt foarte populare în multe ţări din UE.

De exemplu, Marea Britanie, Suedia, Germania, Italia şi Spania se numără printre ţările cu numărul cel mai ridicat de consumatori de vacanţe în regim de multiproprietate.  Spania, Portugalia, Germania, Italia şi Franţa au industrii interne substanţiale de multiproprietate. Pe pieţele din ţări ca Republica Cehă, Ungaria şi Polonia numărul cumpărătorilor de vacanţe în regim de multiproprietate este în creştere.

Directiva actuală, adoptată în 1994, protejează interesele consumatorilor prin:
– Dreptul cumpărătorilor de a se informa prin intermediul unui prospect, înainte de semnarea unui contract.
– Încercarea de a preveni „vânzarea sub presiune”, acordând un termen de gândire (dreptul de a renunţa la alegerea făcută) de cel puţin 10 zile.
– Interdicţia pentru operatorii economici de a accepta acont de la cumpărători în timpul termenului de gândire.

De ce a revizuit Comisia legislaţia în vigoare?

De la adoptarea directivei în 1994, s-au înregistrat schimbări importante pe piaţă.Au apărut produse şi contracte noi care nu intră în sfera de aplicare a legislaţiei.Prin urmare, consumatorii care cumpără astfel de produse nu beneficiază de aceleaşi drepturi sau nivel de protecţie.De exemplu, noile produse pot permite consumatorului să folosească diferite tipuri de bunuri (de exemplu, nave de croazieră, rulote sau nave pentru ape interioare) sau contractele pot dura mai puţin de trei ani.O altă problemă o reprezintă faptul că revânzarea şi schimbul regimurilor de drepturi de folosinţă pe durată limitată nu sunt acoperite de normele în vigoare.

Ce va include noua directivă?

Noua directivă o va înlocui pe cea veche cu un cadru modern, simplificat şi coerent care va cuprinde produsele de vacanţă cu drept de folosinţă pe durată limitată şi pe termen lung, precum şi schimbul şi revânzarea.Propunerea va extinde sfera de aplicare a normelor în vigoare, astfel încât acestea vor cuprinde:
– Contractele pe termen mai scurt – se includ de acum înainte contractele pe o perioadă de sub trei ani.
– Bunurile mobile – normele vor acoperi contractele de multiproprietate pentru nave de ape interioare, rulote sau nave de croazieră.
– Produsele de vacanţă pe termen lung – acestea includ cluburile de vacanţe cu preţ redus, în care consumatorii plătesc, de exemplu, 3 000 de euro pentru a obţine parola pentru un site internet, în care li se promit „reduceri substanţiale (deseori înşelătoare)” la cazare în timpul vacanţei, zboruri şi închirieri de maşini.Conform noilor norme, comercianţii nu au voie să solicite în avans plata întreagă pentru calitatea de membru al unor astfel de cluburi;în loc de aceasta, consumatorii vor putea să plătească în rate anuale.
– Revânzarea produselor cu drept de folosinţă pe durată limitată – mulţi deţinători de drepturi de folosinţă pe durată limitată sunt abordaţi de agenţi comerciali care pretind taxe în schimbul vânzării acestui drept.
– Schimbul de produse cu drept de folosinţă pe durată limitată – unii deţinători de drepturi de folosinţă pe durată limitată plătesc taxe suplimentare pentru a se alătura unui club în care pot schimba, de exemplu, o săptămână în Insulele Canare pentru o săptămână în Alpi.Cerinţele de furnizare de informaţii suplimentare ar trebui să asigure consumatorilor o imagine realistă a ofertei pentru a nu sfârşi prin a fi dezamăgiţi.

Lipsa reglementărilor pentru produsele de vacanţă pe termen lung, precum şi pentru sistemele de revânzare şi schimb, înseamnă că pentru acestea nu există norme cu privire la termene de gândire, aconturi şi informaţii pentru consumatori.Drept urmare, consumatorii care se înscriu sub presiune au puţine şanse de a se răzgândi. Noua directivă va consolida drepturile consumatorilor pe piaţa multiproprietăţii şi a produselor de vacanţă pe termen lung şi va crea condiţii de egalitate pentru cei care vând aceste produse.

Bucuresti, 22.10.2008

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.