Bună ziua, numele meu este X și sunt un consumator. De dimineața până seara consum. Produse și servicii, căci despre asta este vorba. De exemplu atunci când fac un duș, când cumpăr o cartelă pentru transportul în comun, vorbesc la telefon sau mănânc ceva la prânz. Astea sunt lucruri banale, comune, de zi cu zi. Nu mai vorbesc de cumpărăturile mai mari cum ar fi un calculator, o călătorie cu avionul sau o vacanță. Problema mea nu este însă faptul că fac toate aceste lucruri, care au devenit sinonime cu a trăi sau cel puțin cu o parte din a trăi, ci cantitatea imensă de informații, oferte speciale, precauții și așa mai departe pe care le primesc zilnic și între care ar trebui să învăț să mă descurc. Sau situațiile mai complicate care ar putea să apară: întârzierea zborului, defecțiuni ale calculatorului etc. Așa că mă tratez.
Situația imaginată nu este departe de realitate, chiar dacă puțini de dăm seama că așa stau lucrurile. În aceste condiții, dacă mai este permisă o exagerare, protecția consumatorilor reprezintă un tratament. Nu o soluție la deja vechea dispută legată de consum, ci un mod de a-i învăța pe consumatori să se descurce între atâtea produse și servicii, să se protejeze și să-și rezolve problemele.
Deci, ce este protecția consumatorilor?
În primul rând, un cadru legal care stabilește regulile jocului între consumatori și comercianți – drepturi, obligații, dar și sancțiuni pentru nerespectarea acestor reguli. Și un cadru instituțional care urmărește modul în care sunt puse în aplicare regulile, dar și elaborează unele noi, atunci când este cazul – la noi Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor prin Comisariatele Județene pentru Protecția Consumatorilor.
Apoi, iar acestea reprezintă în sine acel tratament pe care îl menționam mai sus, informarea și educarea consumatorilor. Aici intervin asociațiile pentru protecția consumatorilor, organizații neguvernamentale. Rolul acestora este de a aduce regulile stricte, seci, la o formă care poate fi înțeleasă de toată lumea, de a-i ajuta pe consumatori să conștientizeze că au anumite drepturi, de a-i învăța care sunt acestea, astfel încât atunci când cumpără un produs sau un serviciu să știe la ce să se aștepte, de a le explica cum trebuie să acționeze atunci când au probleme, cum se aplică o anumită regulă la cazul lor specific și așa mai departe.
De multe ori am fost întrebați: „Ei, și cum mă puteți ajuta, care este rolul vostru din moment ce nu interveniți pentru mine?” Experiența noastră, aici în Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, a arătat că atunci când consumatorii știu ce să ceară și cum să ceară, atunci când cunosc foarte bine ceea ce trebuie să primească, problemele lor se rezolvă.
În engleză există un termen care exprimă exact ceea ce reprezintă protecția consumatorilor și ceea ce urmăresc asociațiile de consumatori – empowering the consumers – a pune puterea în mâinile consumatorilor, a le oferi cunoștințele, mijloacele necesare pentru a se descurca într-o lume aparent haotică a consumului, pentru a-și rezolva problemele, în primul rând singuri, și numai dacă se impune, prin intermediul autorităților sau a instanțelor de judecată.
Pe data de 10.02.2013, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România împlineşte 23 de ani de activitate.