mai sigur si cu un continut mai adecvat pentru copii si adolescenti
Comisia a elaborat un plan pentru a dota copiii cu instrumentele digitale și competențele de care au nevoie pentru a se bucura din plin și în siguranță de lumea digitală. Deși internetul nu a fost conceput pentru copii, în prezent îl utilizează 75% dintre aceștia, dintre care o treime prin intermediul telefoanelor mobile. Noua strategie constă în încurajarea pieței conținutului online interactiv, creativ și educativ printr-un parteneriat între Comisia Europeană și statele membre, operatorii de telefonie mobilă, producătorii de dispozitive mobile și furnizorii de servicii de socializare în rețea.
Vicepreședinta Comisiei Europene, Neelie Kroes, a declarat: „Eu susțin ideea că fiecare copil trebuie să aibă acces la internet. Însă copiii au nevoie de instrumente web simple, transparente și coerente, precum și de cunoștințele și competențele necesare pentru a le utiliza. Inițiativa noastră reunește toate tipurile de părți interesate, astfel încât copiii să poată beneficia de mai multe conținuturi și servicii de calitate, precum și de protecția necesară pentru ca navigarea pe internet să devină o experiență pozitivă.”
Cu această ocazie, Irina Chiriţoiu, Director al Centrului European al Consumatorilor din Romania, a afirmat: „ Deoarece internetul a fost conceput inițial pentru adulți, nu pentru copii, iar în condiţiile actuale în care din ce în ce mai mulţi copii au acces la internet şi de la o vârstă din ce în ce mai fragedă, trebuie urgent luate măsuri pentru garantarea siguranței copiilor online. Noua strategie a Comisiei va contribui la protecția drepturilor copiilor, inclusiv la protecția acestora împotriva violenței, asigurându-le în acelaşi timp oportunitățile pe care internetul le oferă de a fi creativi și de a se exprima liber.”
Dat fiind că abordările naționale variază de la un stat membru la altul, copiii din UE beneficiază de niveluri diferite de responsabilizare și de protecție online. Din acest motiv, este dificil pentru întreprinderi să comercializeze servicii și produse adaptate copiilor la nivelul întregii Uniuni. Pentru a depăși aceste obstacole, Comisia a prezentat o serie de măsuri care vor fi implementate prin diferite mijloace, precum autoreglementarea industriei de profil, ceea ce ar trebui să conducă la soluții flexibile și rapide în acest domeniu. Cooperarea în cadrul unor foruri precum Coaliția pentru un internet mai sigur pentru copii va fi vitală în cadrul acestui proces. Acțiunile sunt grupate în jurul a patru obiective principale:
· stimularea producției de conținut online creativ și educativ pentru copii și dezvoltarea de platforme care să ofere acces la conținuturi adecvate vârstei;
· o mai bună informare și instruire în domeniul siguranței online în toate școlile din UE pentru a dezvolta competențele digitale și mediatice ale copiilor, precum și pentru a-i responsabiliza pe aceștia în raport cu mediul online;
· crearea unui mediu sigur pentru copii, în care părinții și copiii să dispună de instrumentele necesare pentru a-și asigura protecția online – cum ar fi mecanisme ușor de utilizat pentru raportarea conținuturilor și comportamentelor dăunătoare din mediul online, setări automate de confidențialitate transparente și adaptate vârstei sau dispozitive de control parental ușor de folosit;
· combaterea materialelor online care prezintă abuzurilor sexuale asupra copiilor, prin promovarea cercetării și a utilizării unor soluții tehnice inovatoare în cadrul anchetelor poliției.
Context
Asigurarea protecției online a copiilor reprezintă un angajament esențial al Agendei digitale pentru Europa.
În decembrie 2011, a fost creată o coaliție care adapteze mai bine internetul la nevoile copiilor, cu un plan de lucru elaborat pentru anul următor. Prima reexaminare a lucrărilor coaliției va avea loc în această vară. În februarie 2011, Comisia a prezentat o agendă a UE destinată să consolideze drepturile copilului prin punerea în practică a principiilor Cartei Europene a Drepturilor Fundamentale. Agenda cuprinde o serie de măsuri concrete prin care UE poate conferi valoare adăugată politicilor în materie de bunăstare și siguranță a copiilor, printre care promovarea justiției în interesul copilului, o mai bună informare a copiilor cu privire la drepturile lor, precum și sporirea gradului de siguranță pe internet în ceea ce privește copiii.
Deși internetul nu a fost creat pentru copii, aceștia îl utilizează de la vârste tot mai fragede. Patru din zece copii declară că s-au confruntat cu riscuri online precum hărțuirea pe internet, fiind expuși la conținuturi generate de utilizatori care promovează anorexia, automutilarea sau utilizarea abuzivă a datelor cu caracter personal. Deși până în 2015 se estimează că 90% dintre locurile de muncă din toate sectoarele vor necesita competențe în domeniul tehnologiei, doar 25% dintre tinerii din UE afirmă că au niveluri „ridicate” de competențe de bază în materie de internet (cum ar fi utilizarea internetului pentru efectuarea de apeluri telefonice, crearea unei pagini web sau utilizarea partajării de fișiere într-o rețea peer-to-peer).
A răspunde exigențelor copiilor înseamnă a deschide o gamă largă de oportunități de afaceri. Se preconizează că piața mondială a conținutului digital va atinge 113 miliarde EUR în acest an. Valoarea pieței aplicațiilor mobile este de 5 miliarde de euro și se preconizează că va crește la 27 de miliarde de euro până în 2015, în principal datorită jocurilor și unui număr de peste 5 miliarde de dispozitive mobile utilizate la nivel mondial. O dată cu larga proliferare a tabletelor, telefoanelor inteligente și laptopurilor, utilizate în foarte mare măsură de copii, piața potențială a conținutului online interactiv, creativ și educativ, atât pentru copiii mici, cât și pentru adolescenți, a devenit substanțială.
Măsurile evidențiate în strategie se bazează pe acțiuni în curs ale UE în acest domeniu. De exemplu, linia de urgență pentru copiii dispăruți 116000 și viitoarea rețea de platforme de alertă pentru combaterea criminalității informatice a Centrului European de Combatere a Criminalității Informatice vor fi completate de mecanisme care să permită copiilor, părinților și profesorilor să raporteze cu ușurință conținuturile și comportamentele dăunătoare din mediul online.