ecranizare dupa Hortensia Papadat-Bengescu
Astă-seară. la TVR 2, ora 20 :10
Romanul Hortensiei Papadat-Bengescu, apărut în 1927, a fost apreciat de criticul literar Eugen Lovinescu ca o „deschidere de drum” în literatura română.
Regizorul Dinu Tănase s-a aventurat, în 1974, alături de directorul de imagine Constantin Chelba, la această ambițioasă ecranizare a primului roman psihologic urban, cu Fory Eterle, Irina Petrescu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Dana Comnea, Ica Matache.
Anul acesta comemorăm 60 de ani de la dispariția romancierei Hortensia Papadat-Bengescu, una dintre cele mai puternice voci feminine din literatura română, în martie 1955. Casa de Producție TVR a propus spre difuzare filmul regizat de Dinu Tănase, produs în 1974 de către Departamentul Teatru al TVR. Ecranizarea rezumă complexul roman–frescă, „Concert din muzică de Bach”, conside ra t capodopera autoarei care în făţişează o amplă diversitate de ti po logii umane şi straturi sociale. Prin ţul Maxenţiu, degenerat de boa lă, este căsătorit cu Ada Razu, o fe me ie care vrea să parvină şi care este atra să irezistibil de farmecul lui Lică Tru ba durul(Ovidiu-Iuliu Moldovan). Buna Lina(Ica Matache) este că să torită cu profesorul Rim(Fory Eterle) şi are un co pil nelegitim din relaţia sa mai veche cu Lică Trubadurul, o fată stângace şi urâtă, pe nume Sia. Elena Drăgănescu (Irina Petrescu) are o iubire extraconjugală cu violinistul Marcian(Dorin Varga) cu care pregătește un important eveniment social – concertul pentru vioară și pian din muzică de Bach. Personajele au biografii duble, au un trecut din care strigă poveşti tăinuite. "Doctorul Rim, ca şi atâţia, avea un trup su fle tesc care contrazicea pe ce lă lalt." Această dualitate interioară este prinsă în filmul lui Dinu Tănase prin suprapunerea conversațiilor reale cu vocile interioare ale personajelor, uneori pe două sau trei planuri, iar dimensiunea de analiză psihologică este dată de jocul experimental al imaginii semnate Constantin Chelba. (trailer aici)
„Concert din muzică de Bach” este filmat în alb-negru, cu trimiteri la estetica filmului mut, cu cartoane și vigniete vizuale, și își păstrează, dincolo de trecerea anilor, forța vizuală și îndrăzneala experimentului artistic.
Filmările nu s-au desfășurat fără peripeții. În primul rând proiectul, după cum povestește regizorul și scenaristul Dinu Tănase, a fost făcut sub umbrela Departamentului de teatru, deși el este, și estetic, și dramaturgic, o operă cinematografică (îndrăzneață!, am adăuga noi – fragment aici). Apoi filmările, cu calești și trăsuri de epocă se desfășurau nu departe de clădirea televiziunii naționale, ceea a ce a făcut ca, pentru o vreme, să fie oprite de către directorul de atunci al instituției, dl Dinu Săraru. Acesta dorea să ascundă lumii o filmare decadentă, care se petrecea în timpul unuia dintre multele congrese ale partidului. Realizatorii s-au „ascuns” 500 de metri mai departe de clădire, alergând între sediu și locul filmării cu costumele (semnate Doina Levintza) și recuzita în brațe.
După difuzarea „Concertului din muzică de Bach”, vă propunem să urmăriți o evocare a actriței Irina Petrescu, care joacă rolul aristocraticei Elena Drăgănescu, într-un film-portret realizat de Daniela Ciolan (aici). O veți reîntâlni astfel pe cea pe care Marcel Iureș și-o amintește astfel: „Prima zi când am intrat în teatrul Bulandra, în 1981, omul de care am dat la avizier, consultând programul de repetiții și spectacole, cu carnețelul în mână, era Irina. Când dai de un asemnea leopard, și treci pe lângă el la 20 de cm, nu îți e ușor. Era un om extrem de deschis. Era un om care îmbrățișa oamenii. Știa exact cine e, știa exact cât de deșteaptă e. Nu suspecta pe nimeni că e mai puțin deștept decât ea./../ Fiind absolventă de litere, vorbea o limbă română impecabilă, ceea ce a fost întotdeauna un exemplu pentru noi. Avea o tehnică înnăscută pentru film. Un simț. Puțini actori din România posedă așa ceva, naturalețea în relația cu camera de filmat./…/ Ea a navigat foarte mult, inteligent, plăcut extrem de uman în marea aceasta de imponderabile, de efort, de metafore, de oameni. Avea conștiința faptului că aparținea unui mare teatru, care și-a lăsat amprenta și a mâinilor, și a ochilor, și a minții pe ea.”
Teatru TV TVR2 – luni, 15 iunie, ora 20:10, în reluare marți, 16 iunie, ora 12 :10.
CONCERT DIN MUZICĂ DE BACH
de Hortensia Papadat-Bengescu
Regia Dinu Tănase
Imaginea și camera: Constantin Chelba
distribuția: Mihaela Gagiu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Radu Ionescu, Carmen Maria Strujac, Ada D’Albon, Dana Comnea, Irina Petrescu, Cornel Coman, Dorin Varga, Ioana Ciomârtan, Ovidiu Schumacher, Lianne Birenberg, Dan Nanoveanu, Fory Etterle, Ica Matache.
decorurile Valeria Stoleru, costumele Doina Levinta, sunetul Mircea Matei., montajul Isabela Stanescu, redactor Michaela Macovei
(în continuare)
TVR2 – luni, 15 iunie, ora 21 :30, în reluare marți, 16 iunie, ora 13 :30.
PORTRET IRINA PETRESCU
Realizator Daniela Ciolan
Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni, și în reluare marți.