Concursul european pentru inovare socială (EUSIC), inițiat de Comisia Europeană cu sprijinul Ashoka, a anunțat la Bruxelles cele trei echipe câștigătoare care vor primi câte un premiu de 50.000 de euro pentru a-și dezvolta ideile de antreprenoriat social. Ediția de anul acesta a concursului, RE:THINK LOCAL, recunoaște proiectele care transformă provocările locale în oportunități pentru generațiile tinere.
Career Bus (România) propune o rețea de orientare profesională pentru tinerii din zonele urbane și rurale mici, care sunt afectați de șomaj și de declinul demografic. Pentru a remedia această situație, inițiatorii intenționează să echipeze un autobuz cu un spațiu interactiv care va combina tehnologiile inovatoare și comunicarea directă. Echipa va călători în zone izolate și le va oferi tinerilor competențele profesionale necesare pentru a le stimula capacitatea de inserție profesională. Conceptul a fost dezvoltat de Armina Sîrbu, fondator al comunității de orientare în carieră Icebreaker, și Dragoș Belduganu, Head of Social Engagement la Școala de Valori.
Armina Sîrbu: „Simțeam că proiectul nostru merita să câștige. Ne-a ajutat faptul că au fost si alți români în sală, care păreau să înțeleagă cel mai bine ce poate insemna
Career Bus la sate. Orientarea în carieră este ceva ce mi-a lipsit și mie când eram copil într-un oraș mic. Aventura noastră abia începe și va fi nevoie să lucrăm împreună cu alte organizații și instituții pentru a avea un impact la scală. EUSIC este o gură de aer proaspăt adusă în România, unde inovarea sociala e un subiect nou.”
Dragoș Belduganu: „Pentru a extinde percepția unor tineri asupra realității care îi înconjoară, ajută să duci un colț din realitatea ta la ei. Mai departe, cu noile informații, doze de inspirație presărate la momentul potrivit și niște parteneriate strategice în comunitatea locală, acești tineri vor reuși să facă următorul pas. Atmosfera concursului nu a fost deloc competitivă, lucru sănătos pentru un grup de oameni care au în fond același obiectiv: să schimbe câte puțin în bine lumea în care trăiesc.”
HeritageLab (Slovenia) este un proiect care predă tinerilor din orașele mici metode stabilite de incubare pentru inovare. Punând instituțiile locale de patrimoniu cultural în contact cu tineri inovatori cu pregătire în domenii diverse, acesta oferă un sistem structurat de incubare, bazat pe programe de mentorat oferite de întreprinderi și de specialiști, pe formare și testare, pentru crearea de noi întreprinderi și de oportunități de angajare, precum și pentru aducerea de inovații în sectorul patrimoniului cultural.
Ulisse (Italia) este prima platformă digitală europeană care creează, comercializează și promovează experiențe locale de călătorie și pachete complete de vacanță concepute de și pentru persoane cu deficiențe de auz. Ea se angajează să promoveze ocuparea forței de muncă a tinerilor cu deficiențe de auz prin intermediul experiențelor turistice și a călătoriilor și să încurajeze învățarea limbajului semnelor.
EUSIC a avut 729 de proiecte înscrise, dintre care 30 au ajuns în seimifinală. După o serie de activități specifice de instruire în domeniul dezvoltării de afaceri și participarea la academia de mentorat în materie de inovare socială care a avut loc la Cluj-Napoca, au fost selectați zece finaliști, dintre care 3 au fost aleși câștigători. Concursul este organizat de Comisia Europeană cu sprijin din partea Nesta, Kennisland, European Network of Living Labs, Ashoka și Scholz & Friends.
Pentru informații despre edițiile anterioare și despre proiectele câștigătoare, consultați https://eusic.challenges.org.
Întrebările cu privire la concurs pot fi trimise la adresa info@socialinnovationprize.eu
Urmăriți concursul pe Twitter: @EUSocialInnov #diogochallenge