Cetăţenii pot apela acum serviciile de urgenţă oriunde în UE formând doar 112, numărul european unic pentru apeluri de urgenţă. Acum când numărul 112 poate fi apelat inclusiv de la orice post telefonic din Bulgaria, serviciul a devenit complet funcţional, chiar înaintea perioadei de sărbători, când mii de oameni călătoresc în ţările membre UE pentru a-şi vizita familiile, pentru a-şi petrece vacanţa pe pista de schi sau în căutarea soarelui de iarnă. Acest lucru încununează, de asemenea, eforturile Comisiei Europene şi ale statelor membre de a face numărul 112 complet funcţional oriunde în UE, astfel încât cetăţenii să aibă în permanenţă la dispoziţie o linie de urgenţă.
„Numărul 112, operaţional în toată Uniunea Europeană, este un excelent cadou pentru toţi europenii, oferit la momentul potrivit: vacanţa de sărbători este o perioadă extrem de aglomerată şi foarte mulţi călători vor petrece mult timp în alte ţări din UE. De acum înainte cred că 112 va fi un instrument esenţial care va însoţi turiştii în toate colţurile Uniunii Europene”, a afirmat Viviane Reding, comisarul UE pentru telecomunicaţii. „Statele membre mai au încă de lucru în acest domeniu, însă obiectivul principal, şi anume acela de a avea un număr unic pentru apeluri de urgenţă, a fost atins. Mă bucur foarte mult că eforturile depuse de noi pentru ca statele membre să aibă un număr comun pentru apeluri de urgenţă au fost răsplătite; acum putem vedea mai clar cum o Europă a rezultatelor poate să influenţeze în mod pozitiv viaţa de zi cu zi a oamenilor.”
Numărul european unic pentru apeluri de urgenţă 112 este acum complet operaţional în Bulgaria – în urma procedurii privind încălcarea dreptului comunitar iniţiată de Comisie în octombrie 2007 (IP/07/1530). De atunci, autorităţile bulgare au depus eforturi semnificative pentru a atinge acelaşi nivel ca şi celelalte state membre şi pentru a implementa numărul unic 112. La 18 decembrie 2008, Comisia a decis să înainteze cazul Curţii Europene de Justiţie, însă a reportat sesizarea pentru o perioadă de trei luni, permiţând Bulgariei să îşi finalizeze planul de implementare (IP/08/1342). Comisia a verificat, prin intermediul unor misiuni de experţi, dacă numărul 112 şi localizarea apelantului (care permite serviciilor de urgenţă să localizeze persoanele care sună la 112) sunt acum complet funcţionale în Bulgaria. Conform autorităţilor naţionale, în curând urmează să fie lansată în rândul cetăţenilor bulgari o campanie de informare cu privire la serviciul 112. Aceste acţiuni ar putea permite Comisiei să închidă, la începutul anului 2009, procedura privind încălcarea dreptului comunitar lansată în cazul Bulgariei.
De asemenea, în septembrie 2008, Comisia a acordat României o perioadă suplimentară de trei luni pentru a garanta că serviciile de localizare a apelantului sunt funcţionale, astfel încât serviciile de urgenţă să poată localiza orice persoană care sună la 112 de la un telefon mobil (IP/08/1342).
La sfârşitul lunii noiembrie, autorităţile române au confirmat că informaţiile de localizare a apelantului sunt disponibile pentru serviciile de urgenţă în cazul tuturor apelurilor efectuate de la un telefon mobil. Aceste informaţii au fost verificate de experţi din partea Comisiei şi ar putea permite închiderea, la începutul anului 2009, a procedurii privind încălcarea dreptului comunitar lansată în cazul României .
Context:
Numărul european pentru apeluri de urgenţă 112 a fost introdus în 1991 pentru a suplimenta numerele de urgenţă naţionale şi pentru a facilita accesul la serviciile de urgenţă în toate statele membre ale UE. Din 1998, statele membre sunt obligate, în temeiul normelor comunitare, să garanteze că toţi utilizatorii serviciilor de telefonie fixă şi mobilă pot apela gratuit serviciul 112. Din 2003, operatorii telefonici trebuie să furnizeze serviciilor de urgenţă informaţii referitoare la localizarea apelantului.
Începând din 2006, la iniţiativa comisarului UE pentru telecomunicaţii, Viviane Reding, Comisia a lansat proceduri privind încălcarea dreptului comunitar pentru lipsa serviciilor de localizare a apelantului împotriva a 14 state membre, împotriva Italiei pentru gestionarea apelurilor la 112, precum şi împotriva altor două ţări pentru lipsa serviciului 112 (a se vedea anexa).
În iunie 2008, Comisia a lansat un nou site web (ec.europa.eu/112) destinat serviciilor 112, care furnizează informaţii în toate limbile oficiale ale UE cetăţenilor care călătoresc în Uniunea Europeană (IP/08/836). Există încă domenii unde sunt necesare îmbunătăţiri, de exemplu în ceea ce priveşte posibilitatea centrelor 112 de a comunica în mai multe limbi sau de a avea la dispoziţie servicii de interpretare. 17 ţări membre UE au raportat că pot prelua apeluri în limbi străine din Uniunea Europeană (IP/08/836).
La 11 februarie 2009, de Ziua Europeană a serviciului 112, pe care Comisia o va organiza în colaborare cu Parlamentul European, aceasta va actualiza site-ul web cu informaţii suplimentare din toate statele membre privind funcţionarea serviciului 112.
Annex
State of infringement proceedings concerning 112
(Situation as of 15 December 2008)
Member State |
Availability of 112 from fixed and mobile telephones |
Provision of caller location for fixed and mobile calls |
Call handling and answering |
Austria |
|
|
|
Belgium |
|
Infringement closed in 2007 |
|
Bulgaria (*) |
Infringement started in 2007 |
N/A |
N/A |
Cyprus |
|
Infringement closed in 2006 |
|
Czech Republic |
|
|
|
Germany |
|
|
|
Denmark |
|
|
|
Estonia |
|
|
|
Spain |
|
|
|
Finland |
|
|
|
France |
|
|
|
Greece |
|
Infringement closed in 2007 |
|
Hungary |
|
Infringement closed in 2007 |
|
Ireland |
|
Infringement closed in 2006 |
|
Italy |
|
Infringement started in 2006 |
Infringement started in 2008 |
Lithuania |
|
ECJ judgment of 11 September 2008 finding infringement of the applicable EU law |
|
Luxembourg |
|
Infringement closed in 2006 |
|
Latvia |
|
Infringement closed in 2008 |
|
Malta |
|
|
|
Netherlands |
|
ECJ judgement of 9 October 2008 finding infringement of the applicable EU law |
|
Poland |
Infringement closed in 2005 |
Infringement closed in October 2008 |
|
Portugal |
|
Infringement closed in 2007 |
|
Romania (*) |
|
Infringement started in 2007 |
|
Sweden |
|
|
|
Slovenia |
|
|
|
Slovakia |
|
ECJ judgment of 25 July 2008 finding infringement of the applicable EU law |
|
United Kingdom |
|
|
|
(*) Proceedings at European Court of Justice pending, depending on full availability of 112. A mission of Commission experts in October and November 2008 has shown that this is now the case. This should enable the Commission to close the case in early 2009.
{mosloadposition user10}