Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii „100, 1.000, 1.000.000 de poveşti”, aflat la cea de a treia ediţie, prilejuieşte întâlnirea publicului bucureştean cu o suită de trupe de teatru de gen din întreaga lume. Alături de companii din România, publicul larg are şansa de a viziona spectacole de teatru pentru copii şi tineret din Italia, Coreea de Sud, Irlanda, Belgia, Franţa, Rusia, India. Compania Fondazione Teatro Ragazzi e Giiovani din Torino este prezentă la Bucureşti cu spectacolul „Kolok, vecinii nesuferiţi…” – un spectacol în regia lui Philip Radice în care se vorbeşte despre toleranţă şi despre diversitate de-o potrivă. Spectacolul are loc miercuri, 10 octombrie la ora 18.00 şi joi, 11 octombrie, ora 10.00 la Sala Mare a Teatrului „Ion Creangă”.
Fondazione Teatro Ragazzi a fost înfiinţată în 2004 şi produce, itinerează şi găzduieştea spectacole pentru copii şi tineri. Mai mult decât atât, această companie asigură instruirea şi informarea educatorilor din spaţiul socio-cultural.Teatrul a primit peste 10 premii naţionale şi internaţionale pentru spectacole precum: Robinson& Crusoe; Terra Promesa/Terre Promise; Il Paese dei Ciechi; Pinocchio Circus; Pigiami; Le aventure del re Odisseo.
Tot cu această ocazie, la Bucureşti se află şi Compania „La Baracca” Testoni Ragazzi Theatre din Bologna, Italia. Înfiinţată în 1976, La Baracca este o companie de tip asociaţie, care activează în domeniul teatrului pentru copii şi tineret. Activitatea de cercetare şi producţie se desfăşoară în domeniul teatrului cu actori, adresîndu-se în exclusivitate publicului format din copii mici şi foarte mici şi tineri.
În cadrul ediţiei a II-a a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii "100, 1.000, 1.000.000 de poveşti” , „La Baracca” a participat cu spectacolul "Il Volo" .
Anul acesta, compania bologneză a fost selecţionată în Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii de la Bucureşti cu spectacolul adresat copiilor cu vârste cuprinse între 1 şi 3 ani, „Culorile apei” de Roberto Frabetti. Spectacolul se joaca miercuri , 9 octombrie, ora 11.00 şi 16.00 la Sala Studio a Teatrului Ion Creangă din str. Pictor Verona, nr. 15.
„Culorile Apei” este un spectacol de lumini, sunete, imagini şi mişcare. Apa vine odată cu ploaia, iar grădina ascunsă renaşte. În mijlocul grădinii sunt doi căutători de apă, cu polonice şi căni în mâini. Trebuie să priveşti atent ca să nu te pierzi în grădina ascunsă, să ajungi la izvoare şi recipiente, să strângi ploaia.
Privirile îţi sunt atrase de curcubeu, de culorile lui şi de o bruscă dorinţă. Să mângâi acest petec de cer colorat. Să-i atingi frumuseţea şi depărtarea. Să te joci, imaginându-ţi că îl poţi crea, în mijlocul recipientelor din grădina ascunsă.
Să te joci cu ploaia şi culorile din grădina ascunsă ca să creezi un curcubeu al pământului, aproape de tine.
Compagnie Cie Balabik , Limoge, Franţa, prezintă la Bucureşti, vineri, ora 16.00 şi sâmbătă, ora 11.00 , la Sala Studio a Teatrului „Ion Creangă” spectacolul „Loupiotes” , regia şi coregrafia Noëlle Dehousse.
Loupiotes, un spectacol conceput pentru 0-5 ani, propune un joc plin de amuzament despre culoarea neagră. Desfăşurat într-un mic ring de circ marcat de o pistă luminoasă, spectacolul prezintă o succesiune de numere de “jonglerie fluorescentă, dresaj de rulotă, coregrafie ecvestră pentru un pegas luminos, jocul cu chibribituri interzise”.
Compania Balabik produce spectacole pentru copii între 0-5 ani, din anul 1995. Compania propune acţiuni culturale şi artistice pentru şi despre copiii de vârstă mică: spectacole, dezbateri, formări profesionale în educaţia timpurie pentru artişti, ateliere de dans în creşe. Se află printre iniţiatorii primului festival pentru copiii de 0-6 ani, la Limoges, în 2007. Cele mai recente producţii: “Les petits riens”, “Ô” şi “Loupiotes” au fost difuzate în Franţa, Italia, Spania, Belgia, Finlanda.
Theatre de la Guimbarde, Charleroi, Belgia, a participat la FITC cu spectacolul „În Grădină”. Un spectacol de Charlotte Fallon. Combinând teatrul, proiecţiile video, umbrele, pictura, desenele şi activităţile simple, acest spectacol le oferă celor foarte mici o experienţă vizuală care le permite să se joace şi să reacţioneze. În grădină se construiesc şi se combină imagini, realitatea coexistă cu imaginarul. La capătul acestei călătorii, este posibil ca cei mici să păstreze într-un colţ de memorie imaginea creaţiei celor doi magicieni.
Compania Guimbarde a fost înfiinţată în 1973 şi se află în centrul unei reţele europene de companii teatrale preocupate de crearea de spectacole pentru copii mici, de la 0 la 3 ani. Din reţea face parte La Baracca din Bologna (Italia), ale cărei numeroase spectacole pentru cei foarte mici au influenţat puternic producţiile teatrelor din Europa.
Din anul 2000 până în prezent, Charlotte Fallon, regizoare şi scenaristă, a produs cinci spectacole pentru copiii de vârstă timpurie (“Ombres et Lumières”, “Terres”, “Duo des Voiles”, “Au jardin” şi “Bach à sable”) şi a iniţiat o mişcare artistică în creşele din Belgia.
An de an la Seul, în Coreea de Sud are loc unul dintre cele mai importante festivaluri de teatru pentru copii din lume. Teatrul Ion Creangă a participat în 2002 la acest festival cu spectacolul „ Pasărea Albastră”. Anul acesta, la Bucureşti, este prezentă Compania BST din Seul.
Compania BST s-a infiintat în 2002 ca proiect al unor studenţi ai Korean National University of Arts. La Bucureşti sunt prezenţi cu spectacolul Gamoonjang, spectacol care a fost recompensat cu premiile pentru Cel mai bun scenariu, Cea mai bună interpretare şi Premiul al 2-lea la Gala Premiilor ASSITEJ Korea Children”s Theatre din 2004.
„Gamoonjang” a fost jucat în Japonia, Germania şi Rusia. A fost invitat să participe la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii din cadrul celui de-al 16-lea Congres Mondial ASSITEJ din Australia (2008).
Una dintre cele mai reputate companii de teatru pentru copii şi tineret din Rusia este Ekaterinburg Theatre, companie care s-a aflat la Bucreşti, la Teatrul Ion Creangă în cadrul FITC. Fondat în 1930, este unul dintre cele mai vechi şi mai faimoase teatre din Rusia destinate copiilor şi tinerilor. Este un teatru de repertoriu, cu producţii pentru copii şi adulţi (poveşti, povestiri moderne, musical-uri); caută în permanenţă forme noi de comunicare cu publicul căruia i se adresează. Teatrul desfăşoară diverse proiecte, cum ar fi workshop-ul „Regizorii tineri si teatrul profesionist” sau seminarul de dramă europeană modernă. Din 1990, Ekaterinburg TJUZ găzduieşte festivalul „Real Theatre”. Compania rusească a fost selecţionată în Festivalul de la Bucureşti cu spectacolul „Kastanka” de A. Cehov .
Spectacolul a fost distins cu premiul special al juriului la festivalul „Golden Mask”. „Kastanka” a participat la alte numeroase festivaluri internaţionale, în ţări precum Estonia, Polonia, Germania, Austria, Italia, Serbia, Croaţia, Scoţia.
Miercuri , 10 octombrie, ora 10.00 şi 16.00 are loc la Sala George Constantin a Teatrului Nottara spectacolul „Doamna Soare şi Domnul Lună pregătesc vremea”, regia Otmar Wagner, producţie DSV_Theater Bautzen , Germania.
Spectacolul este o incursiune teatrală prin cele 4 anotimpuri. Asistăm la viaţa de zi cu zi a doi meteorologi. Îi vedem cum îşi încep ziua de lucru. În laborator, cei doi caută frumuseţea naturii. Fac experimente cu ploaia şi zăpada, cu florile şi apa, cu vântul şi fulgerele. Dar nu pot fi niciodată siguri de ceea ce se va întâmpla apoi: va apărea cu adevărat curcubeul dacă amestecă ploaia cu soarele? Unde se ascunde azi broasca şi ce prezice despre vreme? Dar imensul bulgăre de zăpadă? Iar floarea- ce drum va urma?Acompaniat de muzică, sunete şi câteva cuvinte, acest spectacol de teatru vizual este o încântare pentru copiii de peste 2 ani.
Teatrul de păpuşi bilingv germano – sorab din cadrul Teatrului Popular Germano – Sorab din Bautzen a fost înfiinţat în 1961. Încă de la început, teatrul de păpuşi a susţinut un schimb activ cu teatrele şi artiştii din ţările slave vecine.Astăzi echipa numără sase actori de marionete, un regizor, doi tehnicieni, un regizor tehnic, un creator de păpuşi şi un organizator de spectacole. Susţin anual 250 de spectacole în germană şi 30 în sorabă, la care participă un total de 25.000 de copii şi adulţi.
În cadrul Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii „100, 1000, 1.000.000 de poveşti” sunt organizate şi workshop-uri atât pentru copii, cât şi pentru actori. Aflat pentru a doua oară invitat la Bucureşti în cadrul aceluiaşi eveniment, Imran Khan este actor, regizor, storyteller şi trainer şi va susţine în perioada 9 – 11 octombrie la Şcoala Luder un workshop pentru copii. Imran Khan lucrează în teatru de peste 15 ani, fiind un nume cunoscut în comunitatea celor care slujesc scena. Mesager al Indiei, Imran Khan a avut privilegiul să joace şi să susţină workshopuri în multe ţări, la festivaluri din Coreea, Malaezia, Singapore şi România. Este directorul propriei companii, I-Entertainment.
Joe Brennan sunsţine şi el la Bucureşti în perioada 10 – 12 octombrie, de la ora 10.00, la Gradiniţa Bambi, un workshop pentru copii.
Este storyteller profesionist şi scriitor irlandez. Piesa sa, ‘The Witchin’ Well’ – ”Fântâna fermecată, a fost reprezentată la ediţia a II-a a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii „ 100, 1000, 1.000.000 de poveşti”.
Ca storyteller, a interpretat poveşti în cadrul unor festivaluri din Irlanda, Anglia şi Norvegia. În Irlanda, are o activitate intensă în şcoli, combinând arta de povestitor (storytelling) cu mijloacele specifice teatrului. Joe va împărtăşi celor mici o poveste populară din Irlanda, explorând diferite elemente ale poveştii cu ajutorul exerciţiilor de mişcare şi expresie fizică. Copiii vor crea obiecte de recuzită şi costume care îi vor susţine în procesul de dramatizare.
Joi, 11 octombrie la ora 11.00, la Sala Studio a Teatrului „Ion Creangă” din str. Pictor Verona, nr. 15 are loc workshop-ul pentru actori „Limbajul corporal în teatrul pentru copii”, susţinut de Valeria Frabetti şi Andrea Buzzetti, actori ai Compania La Baracca din Italia.
Corpul aude, ascultă şi se exprimă prin mişcare, privire şi sunete. Copiii până în 6 ani folosesc uzual această metodă de exprimare, spre deosebire de adulţi, care, deseori, o neglijează.
A lăsa deoparte cuvântul pentru a folosi corpul drept instrument de exprimare – acesta este obiectivul principal al workshopului. Workshopul nu îşi propune să ofere lecţii despre tehnici teatrale şi nici să ne înveţe „cum se face teatrul”, ci este, pur şi simplu, o şansă de apropiere de un limbaj diferit, prin explorarea gradată a abilităţilor expresivităţii personale.
{mosloadposition user10}