Tax & Finance Forum a avut loc la Brașov pe 15 mai, unde participanții au avut ocazia să dezbată subiecte de interes din sectorul legislativ, aspecte adresate adresate atât companiilor din mediul privat, cât și celor din sectorul public. Am prezentat și analizat tendințe și politici fiscale la nivel internațional, armonizarea legislației românești, principalele aspecte privind impozitele directe și impozitele indirecte, modificări și reglementări ale Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală.
A deschis conferința Alexandru Comănescu – Associate Director, KPMG România, care a vorbit despre alocarea transportului în cazul livrărilor succesive de bunuri, menționând și aspectele prezente și viitoare ale Directivei 2006/112/CE. ‘Pentru a putea aplica scutirea de TVA pentru o livrare intracomunitară de bunuri, o persoană impozabilă trebuie să dețină următoarele: Factura – care trebuie să conțină toate informaţiile prevăzute la art. 319, alin. (20) din Codul Fiscal, Codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit cumpărătorului în alt Stat Membru (valid), Documentul care atestă că bunurile au fost transportate din România în alt Stat Membru (e.g. CMR), și, după caz, orice alte documente, cum ar fi: contractul / comanda de vânzare / cumpărare, documentele de asigurare.’
În continuare, reprezentanții PwC România au abordat aspecte legate de tendințele și etapele în materia inspecțiilor fiscale. Georgiana Iancu – Director, Indirect Tax, PwC România și Ana Maria Iordache – Partener, D&B David şi Baias, asociat PwC România au menționat etapele procedurale ce vizează inspecțiile fiscale: ‘Analiza de risc și de selecție a contribuabililor, avizul de inspecție fiscală, inspecția fiscală, decizia de impunere, contestația fiscală/MAP, decizia de soluționare, acțiunea în instanță, CJUE.’
Prima sesiune a discuțiilor s-a încheiat alături de Liviu Gheorghiu – Senior Manager Tax Advisory, Head of the Transfer Pricing Team, MAZARS România. Acesta a atins subiectul analizei și documentării prețurilor de transfer. Este de reținut că ‘dosarul prețurilor de transfer este obligatoriu, se analizează inclusiv tranzacțiile între persoane afiliate din România, iar documentația de prețuri de transfer a grupului nu este acceptată ca atare de inspectori. De asemenea, în general, termenul de realizare a dosarului este de cel puțin 2-3 luni, benchmark-urile trebuie realizate mai întâi pe piața din România și actualizarea dosarului trebuie făcută anual.’
În cea de-a doua sesiune, am dezbătut facilitățile fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare alături de Andreea Cosmănescu, Senior Tax Manager, EY Romania și Valentin Crețu – Tax Manager, International Tax Services, EY Romania – R&D and tax incentives. Aceștia au menționat scutirea de impozit pe venit (R&D) și deducerea suplimentară a 50% din cheltuielile eligibile la calculul impozitului pe profit (R&D). Cine poate beneficia de scutirea de impozit pe profit? ‘Toate persoanele care sunt incluse în echipa unui proiect de cercetare-dezvoltare şi inovare.’ Cât despre cei care pot beneficia de deducerea suplimentară, cei doi reprezentanți EY au menționat ‘plătitorii de impozit pe profit care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare prin mijloace proprii sau în colaborare/asociere/acord, în scopul valorificării, pe teritoriul României, al statelor membre UE sau ale Spațiului Economic European.’
Despre impozitului pe profit și impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în conformitate cu prevederile Codului fiscal în 2019 a vorbit Maria Popa, Tax Manager, PKF Finconta. ‘De la 1 aprilie 2019, plătitorii de impozit pe profit/micorîntreprinderi pentru a beneficia de credit fiscal, opt acorda sponsorizări doar către entități înscrise într-un registru special instituit la nivel ANAF, „Registrul entitatilor/unitatilor de cult”. În același timp, Legea nr. 30/2019 prevede că entitate ala acre merge sponsorizarea trebuie să fie înregistrată în registrul respectiv la data închiderii contractului de sponsorizare.’
*Participarea la eveniment a echivalat cu 5 ore de pregătire profesională pentru membrii Camerei Consultanților Fiscali.
Eveniment organizat de BusinessMark, susținut de: EY România, PwC România, Mazars România, PKF Finconta, AVIS.
Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.
Eveniment organizat cu susținerea: Camerei Consultanților Fiscali, BRCC, BCCBR, Zelist Monitor.
Parteneri media: DeBizz, Financial Market, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, Administratie.ro, Global Manager, Antreprenor în România, Business24, Ziare.com, Curierul Național, MoneyBuzz, BirouInfo, Depozitinfo.ro, Financiarul, PRbox.ro, Curierul Fiscal, PRwave, Finzoom, SpatiulConstruit.ro, Portal Management, Business Press, Social Media Romania, Clujul de Buzunar, Rbe Connect, Ziarul Bursa, Manager Express, MATEK, InTurda.ro, InfoOradea, Monitorul de Făgăraș, Lumea Satului.