La începutul anului, vorbeam despre modul în care creșterea companiilor de telecomunicații din întreaga lume va fi afectată de capacitatea lor de a crea experiențe fără probleme pentru clienți. Nu aveam idee că două luni mai târziu, aceste companii vor reprezenta cel mai mare avantaj pe care îl vom avea de partea noastră în lupta împotriva COVID-19.
Întrucât peste 20% din populația mondială se afla în izolare la începutul pandemiei și de vreme ce ne așteptăm ca un al doilea val de infecții să lovească, companiile de telecomunicații sunt cele care sunt responsabile pentru prezența noastră online și sunt esențiale pentru dezvoltarea economiei digitale.
Depășirea provocărilor de conectivitate în contextul COVID-19
Cererea sau urgența pentru capacitate sau volum se mărește la nivel global, în special datorită dezvoltării exponențiale a aplicației folosind date. Acest lucru pune presiune asupra companiilor de telecomunicații pentru a oferi o conectivitate tot mai mare și produse și servicii îmbunătățite.
În România, există aproximativ 4,1 milioane de linii telefonice fixe și aproximativ 19 milioane de utilizatori de telefonie mobilă. Țara noastră are o infrastructură de telecomunicații puternică, care poate face față volumelor mari de trafic.
„Companiile de telecomunicații nu au avut atât de multe de pierdut, în comparație cu alte industrii, datorită tehnologiei și rețelei în care își desfășoară activitatea. Mai mult, operatorii de telefonie au salvat multe alte companii, datorită facilitării comunicării de la distanță între angajați și parteneri. Creșteri semnificative ale traficului de internet și telefonie au început să fie anunțate de către toți operatorii principali de comunicații din România, însă aceștia spun că au luat măsuri pentru a asigura continuitatea serviciilor pe fondul creșterii traficului de date din cauza izolării populației la domiciliu. Cu toate acestea, ei le recomandă utilizatorilor să aibă un consum rezonabil de tehnologie.”, a menționat Ella Chilea, Partener, Audit & Assurance, Mazars România.
Potrivit Mazars Franța, problema referitoare la pandemie nu a fost legată de modul în care companiile ar face față creșterii traficului, ci, mai degrabă, de modul în care întreprinderile își vor migra oamenii spre lucrul de la distanță. Creșterea atacurilor cibernetice – și anume a atacurilor de phishing și e-mail – văzute la începutul perioadei de izolare au validat această grijă, dar companiile de telecomunicații au făcut tot posibilul pentru a ajuta organizațiile să-și protejeze infrastructura IT.
Educația într-o societate digitală susţinută de companiile de telecomunicații
Educația a fost unul dintre cele mai afectate sectoare de pandemia COVID-19. Această perturbare este resimțită de multe familii din întreaga lume: școala la domiciliu nu este doar un șoc masiv pentru productivitatea părinților, ci și pentru viața socială și educația copiilor. Nu toate familiile au avut resursele necesare pentru a-și susține copiii, însă marile companii și guvernele au încercat să compenseze acele lipsuri.
În 2016, Orange a lansat Digitaliada, un program național pentru susținerea educației digitale în clasele gimnaziale. Acest program încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ, pentru a crește performanțele școlare ale elevilor. În timpul suspendării cursurilor școlare, secțiunea de Învățare și Testare Online a platformei Digitaliada s-a dovedit a fi foarte utilă pentru continuitatea procesului educațional, pentru orice profesor și student din România. Traficul din platforma Digitaliada a crescut cu peste 250% față de semestrul anterior, iar în luna martie, luna în care s-a suspendat școala, s-au înregistrat peste 400.000 de vizitatori unici. În ceea ce privește secțiunea de Ȋnvățare și Testare Online din platformă, în această perioadă s-au înscris și sunt activi peste 30.000 de utilizatori.
„Fundația Orange este liderul educației digitale în România și unul dintre cei mai avansați în utilizarea metodelor digitale în procesul de predare-învățare din Europa. În fiecare an adăugăm mii de materiale digitale educaționale validate științific în platforma Digitaliada. Organizăm sute de evenimente în școli pentru a promova educația cu ajutorul metodelor digitale în rândul profesorilor din România. În timpul stării de urgență, am adăugat un modul de video-conferință și am organizat 28 de webminarii pentru peste 600 de profesori interesați să utilizeze platforma de Testare și Învățare Online. Ne bucurăm că acest instrument s-a dovedit util și pentru desfășurarea lecțiilor online. Pionieratul și experiența noastră au făcut ca tranziția forțată la învățământul la distanță să fie unul mai puțin stresant pentru profesorii Digitaliada care erau familiarizați cu platforma și cu utilizarea metodelor digitale.”, a menționat Amalia Fodor, Director Fundația Orange.
Rămâne 2020 anul implementării tehnologiei 5G?
Activitatea operatorilor de telefonie mobilă va fi reluată și optimizată, atunci când situația o va permite. Singura pierdere cu care s-au confruntat companiile de telecomunicaţii în această perioadă a fost întârzierea implementării sistemelor 5G, care se vor relua odată cu sfârșitul restricțiilor în țările europene. Companiile vor reporni planurile 5G, inclusiv instalarea fizică a noilor infrastructuri. Acest lucru necesită un nivel ridicat de investiții, astfel încât companiile să poată reporni lansarea, dar să se asigure că au capacitatea financiară și operațională în acest sens.
„Conform Observatorului 5G al Comisiei, atunci când vine vorba de teste 5G, Europa excelează cu numărul 191 din martie 2020, împreună cu 138 de orașe viitoare cu 5G. În data de 24 iulie, statele membre ale UE au publicat un raport privind progresele înregistrate în implementarea setului de instrumente comun al UE, cuprinzând măsuri de atenuare, care va aborda riscurile în materie de securitate legate de introducerea tehnologiei 5G. Ca infrastructură critică centrală pentru viitoarele tehnologii, este foarte important ca această generație de rețele mobile să fie implementată rapid și în siguranță peste tot.”, a menționat Ella Chilea, Partener, Audit & Assurance Services, Mazars România.
Lucrul de acasă s-a dovedit a fi adesea mai eficient și mai convenabil, reamintindu-le multor persoane despre necesitatea unui echilibru între muncă și viață. Starea de urgenţă a reprezentat şi o dependenţă masivă de serviciile de telecom: video-conferinţe, mesaje instant sau distribuirea şi stocarea fişierelor confidenţiale. În afara acestui mediu, oamenii s-au bazat pe site-urile de comerţ electronic şi pe asistenţa medicală prin intermediul aplicaţiilor de mobil. Nu știm ce ne rezervă viitorul, dar clar tehnologia va face parte şi mai mult din viața noastră, ceea ce înseamnă mai multă cerere pentru conectivitate sigură. Companiile de telecomunicații s-au bucurat de o reputație bună în această perioadă, deoarece COVID-19 a schimbat pozitiv gândirea oamenilor despre rolul și rezistența lor.