Bucureşti/Brands Hatch. Noul BMW Seria 3 a avut parte de un debut senzaţional în deschiderea noului sezon din British Touring Car Championship, desfăşurată la Brands Hatch, fostul campion Andrew Jordan reuşind o victorie incredibilă după ce a plecat de pe locul al 15-lea al grilei.
Construit de West Surrey Racing, partener de lungă durată al BMW UK în pregătirea modelelor pentru BTCC, noul Seria 3 a avut prima apariţie pe circuit în preziua lansării sezonului, spre finalul lunii trecute, după o muncă asiduă contracronometru în intersezon.
Rapid imediat în teste, Jordan a ocupat prima poziţie în primele antrenamente libere la volanul maşinii înscrise de BMW Pirtek Racing, după care Tom Oliphant a condus o triplă BMW în a doua sesiune de antrenamente, fiind urmat de Jordan şi coechipierul de la Team BMW, Colin Turkington. Cei trei au strălucit din nou în calificările desfăşurate în condiţii mixte, obţinând locurile al treilea (Turkington), al patrulea (Jordan), respectiv al cincilea Oliphant) pe grila cu 30 de maşini.
Pe o pistă udă în prima cursă, Jordan a urcat pe locul al doilea la start, în fruntea unui triumvirat BMW, dar, pe măsură ce circuitul s-a uscat, pneurile de ploaie ale modelului Seria 3 au pierdut din performanţe, iar campionul din 2013 a trebuit să lupte din greu cu adversarii ale căror maşini erau echipate cu slickuri, obţinând în cele din urmă o clasare pe poziţia a 15-a, una recompensată cu puncte.
Alimentat de această dezamăgire, pilotul în vârstă de 28 de ani a demarat în trombă la startul manşei secunde şi a câştigat opt locuri doar în primul tur. Continuând să urce în clasament loc după loc, el a preluat conducerea cursei după două treimi din manşă şi nu a mai privit în urmă, înregistrând primul succes pentru noul BMW Seria 3 în doar a doua cursă. Cu maximum de balast pentru succes la bord şi pneuri soft mai puţin favorabile, manşa a treia a fost una mai dificilă pentru “AJ”. Însă dovedise deja de ce este capabilă noua sa maşină.
Campionul en-titre Turkington a avut parte de un început mai dificil al campaniei de apărare a titlului, suferind asemenea lui Jordan în prima cursă, în care a trecut linia de sosire pe locul al 19-lea, după care s-a luptat cu anvelopele mai moi în manşa secundă, încheind pe poziţia a 14-a. Revenit pe pneurile mai dure în cursa a treia, nord-irlandezul şi-a demonstrat calităţile de luptător care l-au făcut triplu campion în competiţia turismelor din Marea Britanie şi a urcat până pe locul al cincilea – înregistrând şi cel mai rapid tur al cursei, care i-a adus un punct bonus.
Turkington a fost urmat de Oliphant în cea de-a doua maşină a echipei, noul membru al Team BMW adaptându-se rapid cu BMW Seria 3 şi menţinând ritmul cu cei doi coechipieri mai galonaţi. Locul al şaselea din cursa finală a zilei s-a adăugat clasărilor pe poziţiile a 22-a în prima manşă şi a 15-a în cursa secundă, pilotul în vârstă de 28 de ani chinuindu-se în acelaşi fel în care a făcut-o şi Turkington cu pneurile de ploaie şi cele moi.
Rezultatele celor trei curse au făcut ca BMW să plece de la Brands Hatch îm poziţia de colider al clasamentului constructorilor. Sezonul 2019 din BTCC va continua la Donington Park, la 27-28 aprilie.
Reacţii după etapa BTCC de la Brands Hatch:
Colin Turkington (Team BMW, #1 BMW 330i M Sports): “Toţi trei am fost puternici în calificări, dar am avut ghinion cu alegerea pneurilor în prima cursă. Şi noi am suferit ca şi ceilalţi pe anvelope de ploaie, dar, cu o maşină cu tracţiune spate, nu puteam risca cu slickuri în primele tururi – a fost o situaţie foarte dificilă. Ne aşteptam să fim mai rapizi în cursa a doua, dar din nou am fost cu pneurile eronate şi am avut o granulare excesivă a cauciucului în condiţii de pistă rece. Din fericire, am recuperat bine în manşa a treia şi a fost plăcut să urcăm câteva locuri şi să acumulăm puncte care se pot dovedi importante la finalul stagiunii. Per total, sunt multe locuri în care putem îmbunătăţi pentru a adapta maşina la stilul meu. Mă bucur pentru echipă şi pentru AJ care au reuşit prima victorie cu noul Seria 3.”
Tom Oliphant (Team BMW, #15 BMW 330i M Sports): “Nu am venit aici ca favorit, dar tracţiunea spate este ca acasă pentru mine, aşa că m-am simţit încrezător şi cred că întâi am demonstrat că sunt om de echipă, apoi un adversar tenace. Trebuie să recunosc că BMW şi West Surrey Racing au făcut o treabă excelentă – ca echilibru, Seria 3 este cea mai bună maşină pe care am pilotat-o vreodată. Situaţia din primele două curse a fost dovada lipsei noastre de experienţă cu maşina, dar mă bucur că am revenit în manşa a treia. Ştiam că am o maşină rapidă şi m-am concentrat să-l urmăresc pe Colin, pentru că aveam aceleaşi pneuri şi setări şi ştiam ce manevre va face. Mă bucur că am încheiat week-endul în notă pozitivă, cu puncte importante pentru Team BMW. Sunt încrezător că cel puţin unul dintre noi, dacă nu cumva toţi trei, va fi în luptă pentru titlu până la finalul stagiunii.”
Andrew Jordan (BMW Pirtek Racing, #77 BMW 330i M Sports): “Sunt puţin emoţionat. Eu am făcut treaba cea mai uşoară – meritele sunt ale tuturor celor de la BMW şi WSR care au făcut o treabă absolut incredibilă. Ei merită acest succes. Noul BMW Seria 3 este fantastic şi a evoluat foarte bine. Dacă m-ai fi întrebat dacă aş putea câştiga de pe locul al 15-lea pe grilă, probabil aş fi spus «Nu», dar, după 5-6 tururi, am ştiut că sunt capabil de un podium – dacă nu cumva mai mult. Nu am avut nici o victorie anul trecut – am primit-o -, aşa că am considerat că 2018 a fost un an sec pentru mine. Să o reuşesc în primul week-end al sezonului şi într-o manieră atât de dominantă, este extraordinar. Am mare încredere în maşină, imediat m-am simţit bine la volan şi am creat uşor un avans. Echipa mi-a spus să am răbdare şi tactica a dat roade.”