„Este întotdeauna dificil pentru un model succesor să progreseze, mai ales raportat la un multiplu câ ştigător de teste comparative cum este S 1000 XR. Ne-am confruntat cu multe probleme în cursa noastră pentru a face schimbări – atât mari, cât şi mici – pentru a ne asigura că noul XR este mai bun la toate capitolele.” Ralf Mölleken, Project Manager Complete Vehicle.
Noul BMW S 1000 XR – mai uşor, mai rapid şi mai versatil
Noul BMW S 1000 XR debutează în premieră mondială în cadrul salonului moto EICMA 2019. Noua generaţie a celei mai vândute motociclete Adventure Sport este radical mai uşoară şi mai agilă şi oferă o combinaţie fără precedent între performanţe sportive şi caracteristici specifice modelelor destinate călătoriilor pe distanţe lungi. Având motorul şi suspensia dezvoltate de la zero şi o masă proprie gata de drum (DIN) de 226 kilograme – cu 10 kilograme mai puţin decât modelul precedent, ajustat la acelaşi nivel de echipare – S 1000 XR deschide o nouă dimensiune în segmentul Adventure Sport. Noul S 1000 XR îmbină sportivitatea cu touring-ul într-un mod total distinct şi nou, fără a lăsa loc pentru alte elemente dorite – nu în ultimul râd pentru că are următoarele tehnologii disponibile: Dynamic ESA, moduri de condus Pro, ABS Pro şi DTC, Hill Start Control Pro, un ecran TFT de 6,5 inci cu conectivitate completă şi faruri LED.
Motor nou dezvoltat, cu 5 kilograme mai uşor decât precedentul şi bazat pe S 1000 RR, cu mai multă putere la turaţii medii şi controlul electronic al cuplului (MSR), precum şi cu rapoarte modificate în cutia de viteze
Propulsorul cu 4 cilindri în linie, nou dezvoltat, este derivat din cel al modelului S 1000 RR şi livrează o putere de 121 kW (165 CP) la 11.000 rpm. Cuplul maxim de 114 Nm este livrat la 9.250 rpm. Beneficiind de o curbă a cuplului mult mai liniară, acesta a făcut posibilă modificarea caracteristicilor de livrare a puterii, permiţând un interval mult mai generos de turaţii adaptat la condiţii de mers specifice unei motociclete touring. Treptele de viteză 4, 5 şi 6 au devenit mai lungi pentru a diminua sunetul motorului, pentru a scădea turaţia acestuia şi pentru a optimiza consumul de combustibil, în special la viteze de croazieră specifice călătoriilor lungi. Suplimentar faţă de un ambreiaj anti-hopping mult mai rafinat, noul S 1000 XR beneficiază şi de controlul cuplului de tracţiune (MSR) pentru prima dată. Controlat electronic, sistemul MSR previne deraparea roţii spate ca rezultat al accelerării bruşte sau retrogradării agresive de treaptă de viteză.
Suspensie total nouă, mai uşoară, cu Dynamic ESA/Dynamic ESA Pro
Urmând aceleaşi principii de scădere în greutate ale motocicletei ca tot unitar, suspensia a fost şi ea optimizată din punct de vedere al greutăţii. Cadrul şi bascula sunt acum cu 2,1 kg mai uşoare; în acelaşi timp, motorul are o funcţie de sarcină mult mai pronunţată decât înainte. Noua basculă cu două braţe este mai uşoară cu 1,6 kg, oferind un răspuns extrem de rapid datorită conexiunii directe cu sistemul de amortizare.
Noul S 1000 XR beneficiază de asemenea de cea mai nouă generaţie a sistemului BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) ca echipament standard. Datorită avansării tehnologice, versatila motocicletă Adventure Sports oferă o experienţă de pilotaj extrem de dinamică, păstrând în acelaşi timp un grad crescut de confort. Dynamic ESA Pro este disponibilă ca opţiune de fabrică, având două moduri de amortizare (Road, Dynamic) şi ajustarea automată a cursei în funcţie de gradul de încărcare. Pentru prima dată în cazul modelului S 1000 XR, asistentul dinamic pentru frânare DBC (Dynamic Brake Control) asistă pilotul în timpul manevrelor puternice de decelerare.
Patru moduri de pilotaj, cea mai nouă generaţie a sistemului Dynamic Traction Control DTC şi funcţia DTC Wheelie. ABS Pro cu DBC (Dynamic Brake Control) pentru o siguranţă crescută la frânarea în condiţii de înclinare a motocicletei
Noul S 1000 XR beneficiază de patru moduri de pilotaj standard – Rain, Road, Dynamic şi Dynamic Pro. Modul de pilotaj Dynamic Pro, ce poate fi acum configurat şi în cazul modelului S 1000 XR, oferă o multitudine de posibilităţi de setare. Suplimentar faţă de răspunsul acceleraţiei, frâna de motor, controlul ABS-ului şi al tracţiunii şi funcţia anti-wheelie (incluzând noua setare Power Wheelie) pot fi configurate pentru prima dată pe noul S 1000 XR. În timp de sistemul BMW Motorrad ABS oferă deja un grad crescut de siguranţă la frânarea de urgenţă în linie dreaptă, ABS Pro ridică standardele de frânare la un nou nivel, oferind protecţie optimă chiar şi la frânarile de urgenţă cu motocicleta înclinată.
Bord complet digital cu ecran TFT de 6,5 inci cu o lizibilitate excelentă
Bordul a fost şi el complet reproiectat pentru noul S 1000 XR. Pe lângă multitudinea de informaţii oferite şi posibilităţile multiple de setare a motocicletei, o importanţă deosebită a fost acordată lizibilităţii optime. Indiferent de condiţiile de luminozitate, informaţiile de pe ecran pot fi citite cu uşurinţă datorită dimensiunilor generoase. De asemenea, acesta oferă ferestre dedicate pentru funcţii variate. Fereastra Pure Ride afişează toate informaţiile necesare pentru mersul pe stradă, în timp ce fereastra adiţională Core afişează gradul de înclinare, forţa de frânare sau statusul controlului tracţiunii. O altă fereastră afişează toţi parametrii de funcţionare ai motocicletei. Totodată, acest sistem permite şi afişarea indicaţiilor de navigaţie cu ajutorul unei aplicaţii pentru telefonul mobil. Controlul funcţiilor display-ului TFT se face cu ajutorul controlerului MMC (Motorcycle Multi Controller) aflat în partea stângă pe ghidon.
Bloc optic faţă cu LED şi sistem adaptiv de iluminare a virajelor sau lumini de zi cuprinse în Headlight Pro, ca opţiune de fabrică
Toate elementele luminoase ale noului S 1000 XR beneficiază de tehnologia LED. Suplimentar faţă de semnalizatoarele şi stopul LED, noul model este dotat cu blocuri optice simetrice, fiecare dotat cu câte o diodă LED pentru faza scurtă, faza lungă şi lumina de parcare. Odată cu opţiunea Headlight Pro, sistemul adaptiv de iluminare a virajelor asigură o siguranţă crescută la pilotajul pe timp de noapte, mai ales pe porţiunile virajate. Aceasta opţiune include şi luminile de zi cu LED, ce permit o mai bună demarcare în traficul pe timp de zi datorită intensităţii. Proiectoare cu LED sunt disponibile ca accesorii la dealerii autorizaţi BMW Motorrad.
Design rafinat, cu accente dinamice pronunţate, ergonomie îmbunătăţită şi două scheme de culoare atractive
Forma noului cadru, flancurile rezervorului şi componentele din zona şeii asigură o poziţie mai confortabilă şi un grip mai bun în zona genunchilor. Mai mult, suprafeţele de contact optimizate şi triunghiul ghidon – şa – scăriţe oferă acum o ergonomie superioară modelului precedent.
Noul S 1000 XR subliniază caracterul său sportiv cu proporţii dinamice, în timp ce design-ul continuă să evidenţieze suprafeţele sculptate. Soluţii împrumutate din segmentele Touring şi GS se îmbină cu elemente sportive pentru a oferi motocicletei o prezenţă distinctă, ce reflectă perfect polivalenţa acesteia.
Noul S 1000 XR se impune pe stradă şi datorită celor două scheme de culoare distincte: finisajele rafinate în culoarea Gri Ice şi aspectul dinamic oferit de combinaţia Roşu Racing/Alb Aluminium, disponibilă contra-cost.
Caracteristici ale noului BMW S 1000 XR:
• Propulsor nou cu 4 cilindri în linie, cu 5 kg mai uşor decât precedentul, bazat pe cel al modelului S 1000 RR, cu mai multă putere la turaţii medii şi rapoarte optimizate pentru treptele de viteză 4-6
121 kW (165 CP) la 11.000 rpm şi 114 Nm la 9.250 rpm
• Curbă de cuplu liniară, optimizată pentru călătoriile pe distanţe lungi
• Suspensie nouă, îmbinată cu Flex Frame, în care motorul devine un purtător important de sarcină
• Ergonomie îmbunătăţită datorită sistemului Flex Frame
• Dynamic ESA în standard şi Dynamic ESA Pro cu două moduri de amortizare (Road, Dynamic) ca opţiune de fabrică
• Basculă nouă, cu 19% mai uşoară şi cu amortizor fixat direct pe aceasta, pentru o mai bună responsivitate a suspensiei
• DBC (Dynamic Brake Control)
• Masă redusă cu 10 kg faţă de modelul precedent, până la 226 kg (ajustat la acelaşi nivel de echipare)
• Evacuare nouă, mai uşoară, compatibilă Euro 5
• Senzor inerţial cu 6 axe
• Dynamic Traction Control (DTC) în echiparea standard
• DTC Wheelie Control în echiparea standard
• Engine drag torque control MSR şi control electronic pentru frâna de motor în echiparea standard
• ABS Pro pentru siguranţă crescută în situaţiile de frânare în poziţie înclinată în echiparea standard. Mod dedicat pentru frânarea pe ploaie
• Patru moduri de pilotaj Rain, Road, Dynamic şi Dynamic Pro în echiparea standard
• Hill Start Control Pro în echiparea standard
• Quickshifter HP Shift Assistant Pro disponibil ca opţiune de fabrică
• Pilot automat ca opţiune de fabrică
• Bord complet digital cu ecran TFT de 6,5 inci şi 4 ferestre dedicate
• Blocuri optice integral LED
• Semnalizări cu noua funcţie Comfort Indicator
• Sistem adaptiv de iluminare pentru viraje şi lumini de zi cu led ca parte a opţiunii Headlight Pro
• Siluetă redesenată, cu elemente dinamice noi, aerodinamică optimizată şi protecţie crescută la vânt şi împotriva intemperiilor
• Două scheme de culoare pentru lansare: Gri Ice şi Roşu Racing/Alb Aluminium (contra-cost)
• Gamă variată de accesorii orginale BMW Motorrad.