Sistemul de tracţiune M xDrive îmbunătăţeşte agilitatea şi tracţiunea noului BMW M5, dar păstrează emoţia pură M
Bucureşti/München. Noul BMW M5 (consum mediu mixt: 10,5 l/100 km; emisii CO2 combinate: 241 g/km) este cel emoţional sedan de înaltă performanţă din această gamă pe care l-a lansat vreodată BMW M. A şasea generaţie a acestui model sportiv va fi lansată în 2017. Noul model vine în premieră absolută cu sistemul M xDrive, a cărui tehnologie de tracţiune integrală permite dezlănţuirea calităţilor dinamice, dar păstrează, în acelaşi timp, emoţia pură a noului sedan. Pe lângă performanţe, caracterul practic cotidian al noului BMW M5 a fost mult îmbunătăţit. Prin urmare, constituie un alt pas evolutiv din toate punctele de vedere pentru un concept de automobil extrem de reuşit, care a fost lansat în 1984 odată cu prezentarea primului BMW M5.
Tren de rulare superior: M xDrive
Dinamica de înaltă performanţă, pe de-o parte, şi caracterul practic cotidian şi calităţile unui sedan business, pe de altă parte: acestea caracterizează abordarea tradiţională M.
“Componenta principală a M xDrive este unitatea centrală de informaţii cu software specific M care furnizează control integrat al dinamicii longitudinale şi laterale. Noua tehnologie a trenului de rulare – care debutează la noul BMW M5 – combină toată agilitatea şi precizia tracţiunii spate standard cu atitudinea superioară şi tracţiunea sistemului de tracţiune integrală”, explică Frank van Meel, preşedinte al Consiliului de Administraţie al BMW M GmbH. “În consecinţă, noul BMW M5 poate fi pilotat cu combinaţia familiară de sportivitate şi precizie infailibilă atât pe circuit, cât şi pe şosea – şi în diferite condiţii meteorologice.”
Sistemul M xDrive permite o configuraţie orientată spre puntea spate, prin implicarea roţilor faţă doar atunci când cele din spate nu mai pot transmite putere către şosea şi este necesară o forţă de tracţiune suplimentară. Chiar şi atunci când este pilotat într-o manieră foarte sportivă şi se utilizează toată puterea, noul BMW M5 cu M xDrive se comportă previzibil şi poate fi controlat cu uşurinţă de către conducător, deschizând drumul pentru o experienţă şi mai bogată a performanţelor extraordinare ale sedanului business.
Conducătorul poate alege una dintre cele cinci configuraţii diferite, bazate pe combinaţii între modurile DSC (DSC on, MDM, DSC off) şi modurile M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD).
Configuraţiile permit caracteristicilor sistemului de propulsie să fie adaptate în funcţie de preferinţele personale ale conducătorului, dar şi de natura călătoriei. Puriştii pot opta pentru tracţiunea spate clasică prin dezactivarea completă a sistemului de tracţiune integrală.
Per total, noul sistem de tracţiune generează cea mai bună dinamică din clasă, însoţită de utilizare zilnică fără restricţii. Acest lucru este posibil datorită unităţii centrale cu software specific M pentru control integrat al dinamicii longitudinale şi laterale. Rezultatul este performanţă optimă în fiecare configuraţie diferită. Odată cu apariţia M xDrive, inginerii au reuşit să combine calităţile clasice ale tracţiunii spate standard cu beneficiile orientate spre sportivitate ale BMW xDrive.
Toate acestea contribuie la un sentiment de fler dinamic care i-a uimit şi pe cei mai experimentaţi piloţi DTM: “Sunt un mare fan M5”, explică pilotul oficial BMW Timo Glock. “Deseori, conduc pe distanţe lungi şi am nevoie de mult spaţiu pentru familie, dar nu aş renunţa la ocazia de a explora caracterul sportiv al automobilului. Cu M xDrive, noul BMW M5 nu numai că poate fi condus cu precizia şi agilitatea obişnuite, ci oferă şi ceva ce apreciez cu adevărat, trăind în Elveţia: o creştere semnificativă a tracţiunii şi controlului – chiar şi când conduc în anumite condiţii de mediu, precum vreme ploioasă şi zăpadă, atât în situaţii de condus cotidian, cât şi atunci când îi testezi limitele de performanţă.”
Sportivitate şi liniaritate: transmisia M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic
La noul BMW M5, misiunea de transfer al puterii motorului revine transmisiei M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic. Datorită timpilor de schimbare foarte mici şi spaţierii optime a raporturilor, transmisia se îmbină cu noul sistem M xDrive şi motorul V8 turbo îmbunătăţit suplimentar pentru a forma un ansamblu perfect orchestrat.
În plus, transmisia oferă caracteristici impresionante de demaraj, ceea ce face manevrele mai uşoare, şi are un interval mai larg al rapoartelor, ceea ce contribuie la menţinerea unui nivel redus al consumului. Conducătorul are posibilitatea obişnuită de a alege trei programe de schimbare, precum şi opţiunea de schimbare manuală a vitezelor cu ajutorul clapetelor de pe volan şi chiar să efectueze numeroase downshifts sportive. Transmisia M Steptronic cu opt trepte face parte dintr-un pachet nou, perfecţionat, care transformă BMW M5 într-un sedan de înaltă performanţă ce oferă caracter practic zilnic veritabil, rezolvând contradicţia aparentă dintre sportivitate şi confort.
Mai puternic şi mai eficient: noul motor
V8 turbo îmbunătăţit Ascuns sub capota noului BMW M5 se află cel mai recent motor V8 de 4,4 litri, care dispune de tehnologie M TwinPower Turbo. Îmbunătăţit suplimentar, motorul capabil să urce în turaţii îşi surclasează predecesorul în ceea ce priveşte puterea şi cuplul. Îmbunătăţirile implementate de ingineri includ presiune de injecţie mai mare, noi turbocompresoare, sisteme mai puternice de lubrifiere şi răcire, dar şi sistem de evacuare modificat, mai uşor şi generează o interpretare mai clară a acusticii M inconfundabile. Echipat astfel, V8 propulsează sedanul spre performanţe dinamice mai mari. Cu toate acestea, combinaţia de motor, M xDrive şi transmisie M Steptronic cu opt trepte este cea care, mai mult decât specificaţiile tehnice actualizate ale motorului, accentuează cu adevărat caracterul de înaltă performanţă al noului BMW M5; duce experienţa condusului la un nivel mult mai ridicat decât ar permite creşterea relativ moderată a puterii.
Hardware şi software cu reglaje specifice M
Principalele componente hardware ale M xDrive sunt bazate pe cele ale sistemului inteligent de tracţiune integrală BMW xDrive şi ale diferenţialului M activ, în timp ce software-ul de control al dinamicii specifice M asigură implementarea inovatoare. Trenul de rulare a fost ranforsat pentru o mai mare rigiditate şi forţă pentru a influenţa cuplul mare, configuraţia orientată spre puntea spate şi opţiune de tracţiune spate. În timp ce caseta de transfer împarte o parte a cuplului motor între roţile faţă şi cele spate într-un raport ajustabil (în funcţie de cerinţe), diferenţialul M activ este responsabil pentru distribuţia cuplului între roţile punţii spate. Acest element de control activ face parte din funcţionalitatea sistemului M xDrive, iar efectul său de blocare poate fi variat între 0 şi 100%, după cum cere situaţia. Aceasta asigură tracţiune, agilitate şi manevrabilitate îmbunătăţite atunci când automobilul este condus într-o manieră foarte sportivă sau pe drumuri cu niveluri diferite de aderenţă – adică exact când este necesar. Din moment ce M xDrive include calităţi de control al dinamicii specifice M, intervenţiile de stabilizare din partea sistemului DSC sunt necesare doar în condiţii extreme. Iar astfel puterea foarte mare a motorului poate fi transformată în forţă de propulsie cu pierderi aproape nule. Rezultatul este că noul BMW M5 poate fi condus cu şi mai mare precizie şi acurateţe direcţională, reacţionează sensibil şi direct la comenzile conducătorului şi astfel necesită câteva corecţii de direcţie când se pilotează la limită.
Comportament dinamic à la carte: 4WD, 4WD Sport sau 2WD
De fiecare dată când motorul porneşte, BMW M5 este setat implicit în modul 4WD cu DSC on. Chiar şi în configuraţia de bază, care iniţial permite un anumit nivel de patinare a roţilor spate pentru a produce agilitatea pe care modelele M sunt renumite, M xDrive oferă beneficii importante în situaţii precum accelerarea la ieşirea din viraje. Sedanul efectuează sprintul de la 0 la 100 km/h sau 200 km/h în timp care lasă în urmă predecesorul său.
Conducătorii cu o poftă şi mai mare pentru acţiune sportivă pot folosi întregul potenţial de performanţă al automobilului prin activarea celei de-a doua configuraţii: Modul M Dynamic (MDM) cu modul 4WD Sport al sistemului M xDrive configurat pentru manevrabilitate ultrasportivă şi dinamică. Prin urmare, noul BMW M5 devine mult mai agil decât în configuraţia standard şi transferă şi mai mult cuplu spre roţile spate. În acelaşi timp, MDM permite o mai mare patinare a roţilor, astfel că un conducător entuziast poate trimite sedanul în derapaje controlate şi poate experimenta la maximum agilitatea remarcabilă a noului BMW M5 – o trăsătură familiară a modelelor M. Apariţia supravirării este transmisă în timp util, în timp ce creşterea liniară a unghiului de patinare laterală îl face uşor de controlat, în special pentru că MDM ajută stabilitatea la limitele de performanţă.
Cu DSC, există o varietate de trei moduri (4WD, 4WD Sport şi 2WD). În modul 4WD, M xDrive are un reglaj neutru, care se supune controlului optim şi tracţiunii remarcabile. Acesta este unul din beneficiile particulare pe drumuri care nu sunt perfecte. În acelaşi timp, modul 4WD lasă conducătorul să exploreze capacitatea de performanţă dinamică a noului BMW M5 cu sistemul de control DSC dezactivat.
Activarea modului 4WD Sport schimbă configuraţia M xDrive pentru o agilitate şi o sportivitate şi mai mari. Reglajul modului 4WD Sport a fost făcut cu ajutorul specialiştilor foarte experimentaţi şi este orientat spre utilizare pe circuit, în condiţii de pistă uscată.
Cu modul 2WD activat, noul BMW M5 oferă conducătorilor pasionaţi experienţa pilotajului unui sedan de înaltă performanţă doar cu tracţiune spate, oferind o formă pură de plăcere a condusului. Combinaţia de manevrabilitate excelentă şi control excepţional poate fi atribuită diferenţialului M activ.
Concept nou de afişare a informaţiilor
Orientat spre conducător, cockpitul noului BMW M5 dispune acum de un aranjament şi mai clar datorită panoului de instrumente coborât, cu Control Display de sine stătător. Bordul în stilul M, care dispune de două cadrane rotunde clasice şi ace indicatoare de culoare roşie, găzduieşte şi un vitezometru digital pe partea stângă, în timp ce turometrul de pe dreapta include un câmp de avertizare a limitei de turaţii şi lumini pentru schimbări sportive când Head-Up Display este pornit. În centrul setului de instrumente, conducătorul va găsi indiciile pentru selecţia vitezelor, programul de schimbare Drivelogic, modul M xDrive şi reglajul M1/M2, precum şi setările pentru transmisie şi suspensie utilizate în acel moment. Când Head-Up Display este activat, informaţiile principale pot fi proiectate pe parbriz astfel încât să apară în câmpul vizual imediat al conducătorului. Grafica opţiunii de vizualizare M, dezvoltată pentru condusul dinamic, a fost complet revizuită, iar vizualizarea M permite acum, dacă se doreşte, şi afişarea informaţiilor de navigaţie. Suprafaţa de proiecţie a Head-Up Display de la noul BMW M5 a fost mărită cu aproximativ 70%.
Pe partea superioară a selectorului de viteze se regăseşte comutatorul cu trei poziţii pentru alegerea programelor de schimbare Drivelogic. Butonul P de dedesubt, pentru frâna de parcare, este şi el la îndemână. În maniera specifică M, vitezele noii transmisii M Steptronic cu opt trepte pot fi schimbate utilizând fie maneta selectorului, fie clapetele de pe volan, în timp ce conducătorii pot opta şi pentru modul automat D. Totodată, în modul manual S, transmisia M Steptronic permite downshifts multiple, rezultatul fiind o reducere semnificativă a timpilor de schimbare când se realizează manevre de condus dinamic, precum frânări puternice în viraje.
Ca şi la modelul actual, volanul sport M include două butoane M Drive configurabile individual (M1, M2), care permit conducătorului să revină la un reglaj memorat anterior. Butoanele au fost reproiectate complet şi sunt localizate vizibil. Aceasta asigură o accesare şi mai uşoară şi, în stilul M specific, oferă viteză excelentă de utilizare. Pe lângă modul M xDrive şi programul de schimbare Drivelogic, controlul motorului şi al suspensiei, caracteristicile de direcţie Servotronic şi afişările de pe Head-Up Display pot fi şi ele memorate. Reglajul dorit poate fi stocat prin intermediul meniului iDrive. Un simbol de pe panoul de instrumente arată conducătorului când este activat reglajul M1/M2 stocat.
O apăsare scurtă a butonului DSC de pe consola centrală activează modul M Dynamic (MDM), iar o apăsare lungă activează modul DSC off. Când este activat DSC off, meniul de reglare a M xDrive apare simultan pe displayul iDrive. În plus, acum este posibilă selectarea modurilor 4WD, 4WD Sport sau 2WD prin utilizarea fie a controlerului iDrive, fie a funcţie touchscreen. Modul activat este afişat pe panoul de instrumente şi poate fi şi el salvat ca parte a unei setări M Drive.
Noul BMW M5 cu M xDrive Appendix: componentele trenului de rulare
BMW M xDrive
Noua tehnologie a trenului de rulare de la BMW M GmbH combină toată agilitatea şi precizia tracţiunii spate clasice cu atitudinea supremă şi stabilitatea tracţiunii integrale. Principalele componente hardware ale sistemului M xDrive includ casetă de transfer cu ambreiaj multidisc controlat electronic, diferenţial spate cu diferenţial M activ integrat şi diferenţial faţă. Acestea sunt completate de două axuri cardanice, care transmit cuplul motor de la caseta de transfer către diferenţialele faţă şi spate. De acolo, arborii de ieşire direcţionează puterea către roţi. Implementarea inovatoare a diferitelor componente este gestionată de unitatea de control a dinamicii, specifică M, care este conectată cu diferite sisteme, inclusiv Dynamic Stability Control (DSC). Puterea motorului este transferată la trenul de rulare prin intermediul noii transmisii M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic.
Caseta de transfer
Caseta de transfer a noului BMW M5 direcţionează o parte a cuplului către roţile faţă într-un raport ajustabil cu uşurinţă, aşa cum impun cerinţele. Cuplul este repartizat prin intermediul unui ambreiaj multidisc acţionat electromecanic. Creşterea presiunii asupra discurilor transferă putere suplimentară către puntea faţă; pe de altă parte, când ambreiajul este dezactivat complet, automobilul este propulsat doar cu ajutorul roţilor spate. Ambreiajul poate fi activat/dezactivat complet în câteva milisecunde. Reglajul orientat spre spate al sistemului permite păstrarea agilităţii şi a preciziei pentru care modelele M sunt renumite, dar, în acelaşi timp, există o îmbunătăţire considerabilă a tracţiunii când se accelerează la ieşirea din viraje sau se conduce în condiţii meteorologice nefavorabile, precum ploaie sau ninsoare.
Diferenţialul M activ
Deja familiar de la actualul BMW M5, diferenţialul M activ a fost dezvoltat suplimentar pentru noul şi acum dispune de discuri de carbon, precum şi o logică de control complet redezvoltată. Blocantul multidisc cu control electronic permite distribuţie complet ajustabilă a cuplului motor între roţile spate, cu efect de blocare care poate fi variat între 0 şi 100%. Aceasta conduce la o îmbunătăţire vizibilă a tracţiunii şi stabilităţii când se accelerează la ieşirea din viraje, de exemplu, se realizează schimbări rapide ale benzii sau se conduce pe drumuri cu diferite niveluri de aderenţă, pentru că orice patinare a roţii este anulată imediat. Sincronizarea permanentă a datelor de la diferenţial şi Dynamic Stability Control (DSC) permite ca distribuţia cuplului să fie controlată rapid, precis şi proactiv. Dincolo de asigurarea unor proprietăţi remarcabile de manevrabilitate şi a agilităţii specifice M în modul cu tracţiune spate, diferenţialul M activ este, acum, un element integrat esenţial în funcţionalitatea generală a noului sistem M xDrive.
Dynamic Stability Control (DSC)
Dynamic Stability Control monitorizează reacţiile automobilului prin utilizarea a numeroşi senzori şi îl stabilizează atunci când este necesar prin intervenţii asupra gestiunii motorului şi a grânelor. În consecinţă, DSC poate contracara eficient supravirarea sau subvirarea excesivă. Prin utilizarea butonului DSC de pe consola centrală, conducătorul fie poate ridica pragul de intervenţie a sistemului prin selectarea modului M Dynamic Mode (MDM), fie îl poate dezactiva complet (DSC off). În ambele cazuri, sistemul permite o patinare mai mare a roţilor, astfel că un conducător entuziast se poate bucura la maximum de dinamica M caracteristică şi poate duce automobilul aproape de limita posibilă de performanţă.
Transmisie M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic
Noul BMW M5 reprezintă o premieră în ceea ce priveşte combinarea transmisiei M Steptronic cu opt trepte cu M xDrive şi motorul V8 optimizat, pentru a permite accelerări fără egal. Transmisia se evidenţiază prin timpii de schimbare foarte mici, ceea ce nu necesită întreruperi ale fluxului de putere, precum şi prin reacţiile directe la modificările de sarcină sau prin calitatea excepţională a schimbărilor. Plaja mai largă pe care o acoperă rapoartele înseamnă că creşterile turaţiei între treptele individuale sunt mai mici decât la unitatea anterioară, astfel că există un raport ideal pentru fiecare situaţie de condus. Aceasta se traduce şi prin economii suplimentare de combustibil în utilizarea cotidiană. Spre deosebire de transmisia automată convenţională, în care blocarea convertorului de cuplu are loc doar la treptele superioare, ambreiajul blocant al transmisiei M Steptronic cu opt trepte este activat imediat după demaraj, ceea ce creează o conexiune aproape rigidă între motor şi axul de transmisie. În acelaşi timp, un amortizor de torsiune cu turbină, îmbunătăţit suplimentar, contracarează orice vibraţii de torsiune. Conexiunea directă a transmisiei la trenul de rulare produce un sentiment foarte sportiv.
Ca şi la modelul actual, conceptul de control M oferă conducătorilor trei programe de schimbare – atât în modul automat D, cât şi în cel manual S -, care pot fi selectate prin utilizarea butonului de pe maneta selectorului de viteze. Spectrul variază de la un program foarte sportiv la unul concentrat mai mult pe confort şi eficienţa consumului. Alternativ, conducătorul poate schimba vitezele cu ajutorul clapetelor de pe volan. Cu modul S activat, transmisia se menţine în viteza selectată chiar şi la acceleraţie maximă, ceea ce permite utilizarea optimă a puterii de tracţiune de care dispune motorul V8. Mai mult, Drivelogic permite downshifts multiple, rezultând timpi de schimbare considerabil mai mici pentru conducătorii care adoptă un stil de pilotaj foarte sportiv.