DESIGN
Noul Audi A4 prezinta multe aspecte fascinante, toate acestea fiind exprimate de liniile caroseriei sale. Precizia extraordinara cu care au fost realizate demonstreaza pozitia de lider a lui Audi in materie de design auto.
Noul A4 este o berlina spatioasa, cu o prezenta ferma si musculoasa pe sosea. Lungimea ( 4.703 mm) si latimea sa (1.826 mm) depasesc dimensiunile competitorilor de baza, iar sportivitatea a fost principiul de baza al dezvoltarii masinii. Proportiile au un nou echilibru in comparatie cu vechiul model: consola fata a fost redusa considerabil, iar capota si ampatamentul sunt mai mari. O linie lunga, in stilul coupe, a plafonului accentueaza linia fluida a masinii. Plafonul se uneste cu sectiunile laterale intr-un punct aproape invizibil – doar unul dintre detaliile care reprezinta principiul de inalta precizie al Audi.
ECHILIBRU DINAMIC – INTERACTIUNEA LINIILOR CAROSERIEI
Panourile exterioare complet noi de pe A4 sunt realizate din suprafete sculptate, curbate, care sunt inconjurate de linii perfect definite. „Linia dinamica” de deasupra pragurilor usilor se ridica spre spate, iar linia tip „tornada” de sub geamuri coboara. Astfel, cele doua contururi creaza impresia de echilibru dinamic pe lateral. Rotile mari si pasajele indraznete accentueaza impresia de energie concentrata.
Noul A4 este o masina care prezinta o personalitate increzatoare lumii inconjuratoare – o impresie dezvoltata de sportiva grila a radiatorului, de tip „single-frame”.
Farurile optionale, cu xenon, sunt o capodopera tehnologica, oferind accente vizuale puternice prin intermediul „aripilor” cromate electrodepozitate si al farurilor de zi disponibile standard. In functie de tehnologia de iluminare folosita, designul acestora difera: in cazul farurilor xenon plus, farurile de zi sunt alcatuite din 14 LED-uri albe.
Partea din spate a caroseriei, care se ascute puternic spre interior, interpreteaza sportivitatea masinii in cel mai convingator mod. Farurile subtiri creaza o relatie vizuala speciala cu soseaua. Tevile de esapament sunt drepte – in cazul modelelor diesel face aluzie la caracterul puternic al motoarelor TDI. Modelele A4 cu pachetul exterior S line difera in ceea ce priveste anumite detalii, cum ar fi priza de aer frontala. Noul Audi A4 poate fi livrat in 15 versiuni de culoare – o gama mai larga de optiuni decat a oricarui rival.
CAROSERIE SI INTERIOR
Spatiul pentru pasageri si pentru bagajele acestora este foarte generos in interiorul noului Audi A4, care ofera un aranjament clar si un design atragator. Datorita materialelor si proceselor de fabricatie moderne, caroseria este mai sigura si mai rigida decat a vechiului model, desi greutatea a fost redusa foarte mult. Avand un coeficient aerodinamic de cD = 0,27, noul Audi A4 ofera liniile perfecte, care asigura o calatorie eficienta si silentioasa.
La interior, noul A4 da o senzatie de lumina si spatiu care depaseste chiar si o masina dintr-o clasa superioara. Ampatamentul de 2.808 mm al berlinei nu este doar mai generos decat al competitorilor directi, dar si mult mai lung decat al modelului precedent. Interiorul este acum cu 20 mm mai lung, iar spatiul pentru genunchii pasagerilor din spate a crescut remarcabil, cu 36 mm, pana la 908 mm. De asemenea, s-a inregistrat o creste la spatiul pentru cap si la inaltimea la nivelul umerilor. Fiecare pasager al noului A4 are acces la elemente de dotare clasice, precum suporturile mari pentru pahare si cotiere tapitate.
Sa stai in noul A4 inseamna sa te simti confortabil si multumit inca din prima clipa – un „efect Audi” tipic. Interiorul pare sa se potriveasca ocupantilor precum o manusa. Designul grafic, care ofera suprafete fine si linii dinamice, exprima precis senzatia de luminozitate si vitalitate atletica, inerente pentru noul Audi A4. Alegerea materialelor, modul de utilizare a acestora si senzatia satisfacatoare pe care o ofera sunt factori care incanta simturile celor care calatoresc cu aceasta masina noua.
Fiecare element dezvaluie atentia acordata detaliilor si straduinta proverbiala pentru calitate de top, care asociaza Audi cu ideea de marca premium. Butoanele, de exemplu, sunt operate cu un efort definit precis si nu trebuie miscate in exces; instrumentele rotative revin usor in pozitie dupa fiecare utilizare. Acesta este sunetul perfectiunii tehnice. Un pachet optional de lumini adauga o nota mult mai interesanta interiorului.
Scaunele din fata au fost proiectate pentru a integra perfect conducatorul si pasagerul in ambianta sportiva. Inaltimea lor poate varia, iar corpul poate fi sprijinit si pozitionat perfect. Mana conducatorului gaseste instinctiv schimbatorul de viteze exact acolo unde se asteapta; pozitia si unghiul volanului si pedalelor par sa fi fost alese pentru a se potrivi preferintelor conducatorului. Volanul poate fi reglat cu pana la 60 mm in profunzime si cu 50 mm pe inaltime.
Ca si alternativa la reglajele manuale ale scaunelor, Audi poate furnizat reglajele electrice optional, acestea oferind si optiunea de memorare a pozitiei. Alta optiune este incalzirea scaunelor, pentru zona sezutului si a spatelui. Daca sunt alese scaunele sport, sezutul poate fi extins, iar reglajele lombare electrice, in patru directii, sunt disponibile standard.
Noile scaune „Climatic Comfort” aduc o tenta de masina de lux in noul Audi A4. Acestea sunt imbracate in piele perforata si ofera ventilatoare de mici dimensiuni, cu sase viteze de rotatie, cu ajutorul carora sezutul si zona spatelui sunt ventilate. Pentru a evita riscul racirii excesive, exista o functie speciala care opreste ventilatia automat.
Scaunele „Comfort” sunt disponibile intr-o versiune speciala, cu piele perforata Milano, care poate fi comandata in patru versiuni de culoare. Pentru scaunele standard si pentru cele sport, este pus la dispozitie un alt tip de piele (Valcona), iar scaunele sport pot fi comandate cu o combinatie de Alcantara si piele.
ELEGANTA SPORTIVA: CULORI SI MATERIALE
In fiecare aspect al culorilor si al materialelor, noul Audi A4 urmareste o abordare sportiva si eleganta. Pe langa elementele de decor standard, sunt disponibile o versiune din aluminiu, precum si trei din lemn. Sportivul pachet S line ofera un interior negru, care include si liniile plafonului.
Portbagajul gazduieste acum un volum de 480 litri, indiferent daca masina are tractiune fata sau integrala permanenta. Acest volum este mai mare decat al oricarui competitor. Inaltimea spatiului de incarcare este de numai 673 mm si, impreuna cu podeaua plata si panourile laterale drepte, face ca portbagajul sa fie foarte practic.
Pentru bagaje mai mari, care apar, de exemplu, dupa o sedinta prelungita de cumparaturi, bancheta din spate poate fi rabatata in doua moduri, crescand volumul de incarcare pana la 962 de litri. Optional, se poate comanda o cotiera optionala pentru bancheta din spate, prevazuta cu o margine detasabila, prin care pot fi trecute diverse bagaje.
La fiecare A4 nou, portbagajul poate fi deschis in trei moduri foarte convenabile: prin unde radio, cu ajutorul telecomenzii, prin apasarea unui buton amplasat pe portiera stanga sau prin apasarea butonului cu impuls electric, amplasat pe manerul portbagajului. Portbagajul se ridica apoi automat, cu ajutorul telescoapelor de noua generatie; pentru a-l inchide, este nevoie de un efort minim.
CONSTRUCTIE DIN OTEL, DE GREUTATE REDUSA – CAROSERIA
Caracteristicile tehnice ale caroseriei din otel sunt o dovada a pasilor foarte mari facuti in privinta noului Audi A4. Aceasta este foarte usoara: desi este cu aproape 12 centimetri mai lunga si cu peste cinci centimetri mai lata decat a predecesorului, caroseria cantareste cu circa 10 la suta mai putin – un punct de pornire excelent pentru o berlina cu greutate redusa. Audi A4 1.8 TFSI, de exemplu, cantareste doar 1.410 kilograme.
Aceasta reducere a greutatii se datoreaza utilizarii unui otel de calitate moderna, care combina rezistenta exceptionala cu greutatea redusa. Doar aceste panouri din otel, de foarte mare rezistenta, ofera caroseriei nivelul ridicat de rigiditate, necesar pentru o manevrabilitate precisa si sportiva, dar si pentru o tinuta de drum confortabila.
Audi este primul producator de masini care produce aceste ebose speciale, asa cum sunt numite, dintr-un otel de foarte mare rezistenta. Acestea reprezinta 12 procente din greutatea totala a caroseriei noului A4, exceptand usile, capotele si geamurile. 18 procente sunt reprezentate de panouri foarte rezistente din otel, 32% de oteluri de mare rezistenta, iar 38% din panouri conventionale din otel.
Structura complexa a caroseriei este proiectata pentru a suprima vibratiile in cel mai bun mod. Zonele din partea frontala a masinii, care sunt supuse vibratiilor puternice in timpul mersului, au fost ranforsate special, iar portiunile mari ale caroseriei, cum ar fi stalpii si pragurile, au fost impartite in bucati mai mici, cu ajutorul unor pereti despartitori.
Pasagerii sunt protejati cat se poate de mult de efectele oricarui tip de coliziune, cu ajutorul unor elemente de caroserie unite cu mare atentie. Pentru acest concept de protectie a pasagerilor, Audi foloseste o serie de surse, printre care este inclusa baza de date compilata chiar de companie: Unitatea de Cercetare a Accidentelor Audi (AARU) investigheaza si analizeaza accidente din lumea intreaga. Una dintre descoperirile acesteia este, de exemplu, aceea ca persoanele de inaltima mica sunt expuse la un risc mai mare de ranire in cazul unor accidente frontale.
Din acest motiv, Audi a coordonat reteaua sistemelor de protectie a pasagerilor mai atent decat la orice masina din clasa medie. Senzorii de pe sinele scaunelor determina pozitia exacta a scaunelor. Aceste informatii sunt furnizate catre unitatea de control care regleaza actiunea centurii de siguranta adaptive si a airbagurilor. Astfel, distanta disponibila pentru centura si airbag poate fi folosita mai eficient pentru a fixa pasagerul.
PENTRU ORICE EVENTUALITATE – SASE AIRBAGURI IN STANDARD
Pe noul Audi A4 sunt instalate sase airbaguri in standard, inca doua fiind disponibile, optional, pentru zona exterioara a banchetei din spate. Sistemul de montare a scaunelor de copii Isofix este o alta optiune, fiind disponibil si pentru scaunul pasagerului din dreapta, caz in care airbagul este decuplat. Scaunele din fata si tetierele au fost proiectate pentru a sprijini ocupantii in siguranta in cazul unei coliziuni posterioare.
Noul A4 este una dintre primele masini care respecta noile reglementari din Japonia si Europa in ceea ce priveste coliziunile cu pietonii. Este, de asemenea, echipata foarte bine in ceea ce priveste rezistenta la impacte minore cu obiecte solide sau alte vehicule, la viteze de pana la 15 km/h, fara a dauna in vreun fel structurii principale a caroseriei.
Noul Audi A4 strapunge aerul din fata cu finete si silentiozitate, precum o masina de lux de mari dimensiuni, datorita atentiei acordate designului in timpul testelor din tunelul aero-acustic. Coeficientul aerodinamic (cD) al versiunii de baza este de numai 0,27. In functie de motorul ales, coeficientul aerodinamic total este intre trei si cinci la suta mai coborat decat la modelul anterior, desi zona frontala a noii caroserii a crescut de la 2,14 la 2,19 metri patrati. Fluxul aerodinamic bun in jurul caroseriei esre sprijinit de o podea inferioara aproape completa.
INSTRUMENTELE DE CONTROL
Controlul optim al masinii este una dintre zonele majore de competenta pentru Audi, lider in acest domeniu. Noul A4 este convingator in ceea ce priveste ergonomia, care este logica la nivelul tuturor detaliilor si permite operarea intuitiva a instrumentelor de control.
Cabina noului Audi A4 este orientata in mod clar catre conducator. Consola centrala este inclinata la un unghi de 8 grade spre partea conducatorului auto si formeaza o unitate vizuala unica impreuna cu panoul de instrumente.
Volanul sport multifunctional, cu trei spite si imbracat in piele, este disponibil optional. Acesta are butoane de dimensiuni mici pentru functiile de baza ale navigatiei si sistemului auto, ale telefonului de masina si ale sistemului de control vocal. Pentru modelul A4 cu transmisie automatica, clapetele din spatele volanului sunt disponibile optional.
In multe aspecte ale designului detaliilor, noua berlina de clasa medie de la Audi urmeaza aceeasi abordate cu A8, modelul de lux al lui Audi. Afisajul Sistemului de Informare a Conducatorului (DIS), localizat intre vitezometru si turometru este disponibil in standard pentru modelele cu motoare V6.
Un afisaj alb-negru de 6,5 inch a fost amplasat in partea superioara a consolei centrale, unde poate fi vazut fara probleme. Acesta furnizeaza informatii despre sistemele audio si de aer conditionat, precum si reglajele posibile atunci cand este activat meniul CAR (Masina). Aceste setari le permit clientilot sa configureze singuri o mare parte dintre functiile masinii. Butoanele mari de pe sistemul audio standard, cu control logic MMI, sunt pozitionate ideal, pentru o operare usoara, intre sistemul de aer conditionat si gurile de ventilatie. Atunci cand noul Audi A4 este comandat cu sistem de navigatie, Interfata Multi Media (MMI) este integrata in tunelul central. MMI a fost foarte laudata de cei care au testat-o in numeroase randuri si s-a dovedit superioara sistemelor oferite de competitori. 15 butoane mari si unul pentru controlul volumului sunt grupate in jurul unei rotite speciale, acestea fiind folosite pentru a selecta intuitiv si logic mai multe meniuri, cum ar fi navigatia, informatiile, meniul CAR, reglajele, telefonul, agenda telefonica, functiile CD/TV si radio. Daca masina este dotata cu sistemul de navigatie de top, cu DVD, toate informatiile relevante apar pe un ecran color, cu o dimensiune de 7 inch.
DEMARAJ SIGUR SI LIN: FRANA DE PARCARE ELECTRO-MECANICA
Un alt instrument de control amplasat pe tunelul central opereaza frana de parcare electro-mecanica, o caracteristica de lux derivata de la Audi A8. Aceasta asista conducatorul atunci cand masina pleaca de pe loc si functioneaza si ca frana de urgenta. Sistemul optional Audi hold assist adauga o serie de functii in plus. Spatiul ocupat anterior de levierul franei de mana poate fi folosit pentru elemente aditionale: optional, poate fi instalata o cotiera tapitata, sub care se afla doua prize de curent de 12 Volti.
Noua cheie operata prin unde radio, care echipeaza Audi A4, nu mai ofera o lama conventionala: pentru a porni motorul, este suficienta apasarea cheii in lacasul special al demarorului. Aceasta poate memora reglajele specifice ale masinii si poate pastra informatii legate de perioadele de service si mesajele privind eventuale defectiuni. Cheia de top, denumita „advanced key”, nu trebuie nici macar sa fie scoasa din buzunarul conducatorului. In acest caz, senzorii sunt folositi pentru a incuia si descuia masina, iar motorul este pornit sau oprit cu ajutorul unui buton elegant, amplasat pe tunelul central. Audi furnizeaza diferite versiuni la capitolul lumini. In versiunea de top, farurile xenon plus pot fi combinate cu farurile adaptive, care directioneaza razele de lumina in directia potrivita atunci cand masina vireaza.
Noul A4 este furnizat cu sistem de aer conditionat automat in standard; sistemul este complet nou, dezvoltarea mai eficienta permitand cresterea cu 10 procente a performantelor de racire si scaderea, in acelasi timp, cu 20 la suta a consumului de combustibil in timpul operarii climatizarii. O versiune cu trei zone de temperatura poate fi comandata optional; aceasta permite separarea controlului temperaturii si al fluxului de aer pentru conducator, pentru pasagerul din dreapta si pentru pasagerii din spate.
MOTOARE
Noul A4 va fi lansat cu o gama de cinci motoare puternice si rafinate. Toate acestea, fie ca sunt diesel sau pe benzina, utilizeaza injectie directa de combustibil, iar cele doua propulsoare puternice, cu patru cilindri si cele V6 TDI utilizeaza tehnologie turbo. Oferind un flux splendid de putere, aceste motoare fac din condusul noului A4 o adevarata placere. Acestea utilizeaza si mai putin combustibil decat versiunile echivalente ale modelului precedent. Clientii pot alege dintr-o gama foarte variata de transmisii de ultima generatie: masina poate fi echipata fie cu o cutie de viteze manuala, fie cu una automatica. Acestea transmit puterea catre rotile din fata sau catre un tren de rulare cu tractiune integrala permanenta quattro, care beneficiaza de reglaje dinamice speciale.
La fel ca si versiunile TDI, cele doua motoare pe benzina, 3.2 FSI si 1.8 TFSI, utilizeaza principiul injectiei directe, in care combustibilul este livrat direct catre camera de combustie a motorului. Atunci cand benzina este vaporizata, absoarbe caldura emanata de peretii camerei de combustie, ceea ce ii permite propulsorului sa opereze la un raport de compresie mai ridicat. Eficienta total este, astfel, mai mare – puterea si eficienta merg impreuna la orice Audi.
Noul 3.2 FSI, un membru al familiei ultra-moderne de motoare in V de la Audi, este cel mai puternic propulsor de pe noul A4. Avand o cilindree de 3.197 cmc, acesta dezvolta 195 kW (265 CP) si ofera un cuplu maxim de 330 Nm, pe o plaja de turatii cuprinsa intre 3.000 si 5.000 rpm. Astfel, A4 3.2 FSI quattro, dotat cu cutie de viteze manuala, accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 6,2 secunde si mentine acest flux de putere pana la viteza maxima, limitata electronic la 250 km/h. Ca si alternativa, incepand cu 2008, acest motor va putea fi combinat cu o transmisie automatica tiptronic, cu sase trepte; in oricare dintre cazuri, aceasta livreaza puterea catre roti prin intermediul tractiunii integrale permanente quattro.
Supapele de admisie ale motorului sunt actionate prin intermediul unui sistem inovator: Audi valvelift system (AVS). Acesta utilizeaza came glisante. Acestea au profile diferite, fiind asezate una langa cealalta. Acestea gliseaza de-a lungul arborelui cu came, pentru a obtine un nivel mai mic sau mai mare de ridicare a supapei.
Scopul sistemului AVS este acela de a asigura faptul ca, in orice moment, camerele de combustie sunt alimentate ideal; clapeta de acceleratie poate ramane deschisa in cele mai multe cazuri, astfel incat motorul poate „respira” mai eficient.
Audi A4 3.2 FSI, cu cutie de viteze manuala, consuma, in medie, doar 9,2 litri de combustibil la 100 km, cu 1,2 litri mai putin decat versiunea anterioara, cu motor de 188 kW (255 CP). Circa jumatate din aceasta imbunatatire se datoreaza noului principiu de actionare a supapelor; cealalta jumatate a fost obtinuta prin minimalizarea frecarii interne.
Pompa de ulei este acum mai mica, avand o rata de pierdere optimizata. La fel ca si pompa de apa, aceasta livreaza fluxul necesar de ulei – o alta metoda de a reduce consumul de combustibil.
Al doilea motor pe benzina, compactul 1.8 TFSI cu patru cilindri, este o unitate foarte eficienta, care dezvolta 118 kW (160 CP) si un cuplu maxim de 250 Nm, obtinut intre 1.500 si 4.500 rpm, dintr-o cilindree de 1.798 cmc. Acesta accelereaza modelul A4 cu cutie manuala, de la 0 la 100 km/h, in 8,6 seconds si atinge o viteza maxima de 225 km/h. De asemenea, conform reglementarilor UE, consumul sau mediu este de numai 7,11 l/100 km – cu 1,1 litri mai bun decat al modelului precedent. Ca si alternativa la cutia de viteze manuala, poate fi comandata transmisia variabila continuu multitronic, in ambele cazuri fiind disponibila tractiunea fata.
1.8 TFSI este o ruda apropiata a motorului 2.0 TFSI, ales de trei ori la rand „Motorul Anului”, de catre un juriu format din jurnalisti din lumea intreaga. In cazul acestei versiuni mai mici, utilizata pentru cea mai recenta gama de modele, injectia directa de benzina si tehnologia turbo reprezinta o combinatie ideala. Presiunea injectiei a crescut cu 150 bari, iar injectoarele noi distribuie combustibilul in mod precis catre camera de combustie. Turbocompresorul ofera un raspuns exceptional de rapid – la o viteza de rotatie de 2.000 rpm, acesta accelereaza motorul cu 30 la suta mai rapid, oferind un cuplu cu 10% mai mare decat la motorul 1.8T conventional, care propulsa modelul anterior. Desi este foarte puternic, acest propulsor cu patru cilindri este foarte silentios si rafinat.
PUTERE SUPREMA – MOTOARELE TDI
Cele trei motoare diesel disponibile pe noul Audi A4 sunt alcatuite din doua unitati V6 si una cu patru cilindri in linie. Performantele excelente ale acestora le fac reprezentantele ideale ale unei forme moderne si sportive de condus. Castigarea Cursei de 24 de ore de la Le Mans in 2006 si in 2007, cu prototipul Audi R10, a fost o dovada a puterii care poate fi dezvoltata de principiul TDI. Audi a introdus aceasta tehnologie eficienta in 1989, aceasta ramanand pe prima pozitie din acest punct de vedere si in zilele noastre. De atunci, marca reprezentata de cele patru inele a dezvoltat in continuu acest liderat tehnologic.
Propulsorul diesel de 3,0 litri este un membru nou in familia de motoare in V de la Audi. Acesta dezvolta 176 kW (240 CP) si are un cuplu maxim de 500 Nm, obtinut intre 1.500 si 3.000 rpm. Aceasta unitate TDI, cu o cilindree de 2.967 cmc, transforma noul A4 intr-o berlina sportiva. Are nevoie de numai 6,1 secunde pentru a accelera pana la 100 km/h si o viteza maxima de 250 km/h, dar consuma, in medie, doar 6,9 l/100 km. Modelul 3.0 TDI este echipat mereu cu tractiune integrala permanenta quattro.
Blocul motor al acestui V6 TDI este realizat dintr-un material de ultima generatie, foarte usor, dar foarte rigid: o combinatie de fier turnat si grafit vermicular. La interior, reglajele foarte fine au minimalizat frecarea. Este folosita si cea mai noua generatie de injectie common-rail. Presiunea ridicata atomizeaza combustibilul foarte fin, obtinandu-se un amestec uniform si o combustie eficienta. Injectoarele piezo-electrice sunt operate la viteza foarte mare si permit divizarea jetului de motorina in stadii individuale, astfel incat motorul poate opera fin.
Turbocompresorul este, de asemenea, de ultima generatie. Un motor de mare viteza alterneaza pozitia vanelor de ghidare, astfel incat cuplul creste mai rapid si in mod spontan. Motorul 3.0 TDI respecta normele Euro 5. Un concept nou de recirculare a gazelor, care ofera un sistem mai performant de racire, este utilizat pentru a reduce emisiile oxizilor de azot.
Motorul 2.7 TDI, care ofera o cilindree de 2.698 cmc, a fost derivat din 3.0 TDI si respecta, de asemenea, normele de emisii Euro 5. Are o putere de 140 kW (190 CP) si un cuplul maxim de 400 Nm, obtinut intre 1.400 si 3.250 rpm. Drept urmare, A4 2.7 TDI sprinteaza pana la 100 km/h in 7,7 secunde si atinge o viteza maxima de 226 km/h. Consumul mediu de combustibil, pe de alta parte, este modest: 6,6 l/100 km. Specificatiile standard ale acestui model includ transmisia variabila continua multitronic si tractiunea fata – o combinatie ideala pentru un condus relaxat si fara eforturi.
PUTERNIC SI RAFINAT –2.0 TDI
Motorul TDI cu patru cilindri, cu o cilindree de 1.968 cmc, este o noua interpretare a puterii conceptului TDI. Injectoarele piezo-electrice ale sistemului de injectie common-rail opereaza la o presiune maxima de de 1.800 bari. O alta caracteristica inovatoare, legata de turbocompresor, este cureaua dintata a arborelui cu came si geometria pistoanelor.
Acest propulsor de 2,0 litri dezvolta 105 kW (143 CP) si are un cuplu maxim de 320 Nm, intre 1.750 si 2.500 rpm – cifre care explica de ce noul Audi A4 poate accelera de la 0 la 100 km/h in 9,4 secunde si atinge o viteza maxima de 215 km/h. Atunci cand este combinat cu o cutie de viteze manuala, cu sase trepte, 2.0 TDI se multumeste sa consume doar 5,5 l/100 km, caz in care rezervorul de 65 de litri asigura o autonomie de peste 1.100 kilometri. Propulsorul TDI, cu patru cilindri, poate fi comandat si cu transmisia variabila continua multitronic. In ambele cazul, tractiunea este asigurata de rotile fata.
2.0 TDI depaseste, de asemenea, si normele Euro 5 cu privire la emisiile de noxe. Datorita aerodinamicii imbunatatite, acesta poate opera la un nivel mai ridicat de recirculare a gazelor, astfel incat emisiile de oxizi de azot netratate sunt mai reduse.
Procesul de combustie realizat la o temperatura mai mica, cu mai putin oxigen, ar trebui sa aiba, in mod normal, un efect advers asupra eficientei, dar datorita atentiei acordate detaliilor, inginerii de dezvoltare au reusit sa transforme acest aspect intr-o imbunatatire la nivelul consumului.
TRANSMISII: O GAMA LARGA DE ALEGERE
Caracteristicile sportive si confortul unei limuzine – acestea au fost, de asemenea, obiectivele generale ale proiectantilor de transmisii pentru noul A4. Cutia de viteze manuala este o creatie complet noua; transmisiile automatice tiptronic, cu sase trepte, si multitronic cu variatie continua au fost revizuite si imbunatatite. Toate aceste transmisii sunt notabile pentru usurinta de utilizare si eficienta maxima, avand schimbatoare scurte si precise. Asezarea transmisiei a fost modificata la noul A4: diferentialul este localizat imediat in spatele motorului si, astfel, chiar in fata ambreiajului sau a convertorului de cuplu.
Audi utilizeaza doua tipuri de cutie de viteze manuala cu sase trepte, in functie de sarcinile de incarcare solicitate. S-au luat numeroase masuri pentru a reduce frecarea interna. Toate versiunile de transmisie manuala de pe noul A4 ofera un indicator de treapta, integrat in afisajul Sistemului de Informare a Conducatorului. Acesta arata ce treapta trebuie selectata si informeaza conducatorul daca o alta treapta ar fi potrivita pentru a reduce consumul.
Noul A4 3.2 FSI va fi disponibil si cu transmisia automatica tiptronic, cu sase trepte. Aceasta a fost revizuita complet. Acum, ea raspunde mai rapid decat versiunea precedenta, cu intervale de schimbare a treptei mai scurte, dar standardele ridicate si rafinamentul sau au ramas la fel de bune.
Pentru versiunea 2.7 TDI, Audi poate furniza transmisia variabila continuu multitronic; aceasta va fi disponibila si pentru 1.8 TFSI si 2.0 TDI, incepand cu 2008. Pierderile sale de putere, oricum foarte mici, au fost reduse prin intermediul unor imbunatatiri. Noul variator ofera rapoarte mult mai flexibile. Datorita unui raport de turatii reduse la plecarea de pe loc, A4 cu multitronic sprinteaza foarte usor. Atunci cand se accelereaza, iar transmisia functioneaza in programul Sport, sunt selectate opt rapoarte succesive, prin intermediul unor caracteristici fixe, programate pentru performante sportive. In modul de selectare manual, conducatorul poate alege aceste opt rapoarte dupa preferinta.
Audi ofera un deschizator de drumuri in portofoliul sau: tractiunea integrala permanenta quattro. Tractiunea, dinamismul, siguranta si stabilitatea directionala reprezinta indicii cu privire la lideratul tehnologic al lui Audi, dupa cum spune si sloganul „Progres prin tehnologie”. Pentru noul A4, acest tren de rulare ofera un raport de distributie a cuplului 40:60 si distribuie puterea catre roti intr-o maniera mai sportiva si mai fascinanta decat pana acum. Versiunile 3.2 FSI si 3.0 TDI sunt echipate in standard cu sistemul quattro.
Elementul cheie pentru noul Audi A4 cu sistem quattro este diferentialul autoblocant. Acesta actioneaza mecanic si reactioneaza instantaneu in situatiile limita, contribuind la caracteristicile dinamice agile si sportive ale masinii. In conditii de condus normale, acesta directioneaza 40% din cuplul motor catre rotile din fata si 60% catre cele din spate, dar, de fiecare data cand este nevoie, diferentialul central autoblocant preia sarcina si transmite mai mult cuplu catre axul cu tractiune superioara. Astfel, noul Audi A4 stapaneste situatii limita fara interventia sistemelor ESP/EDL si, chiar daca acestea actioneaza, se inregistreaza mai putine franari.
TREN DE RULARE
Suspensia dinamica a noului A4 combina precizia sportiva cu stabilitatea excelenta si un comportament rutier foarte sigur. Aceasta are un design complet nou, cu multe componente realizate din aluminiu, pentru a reduce greutatea. Doua ìnovatii tehnologice fac experienta de condus si mai fanscinanta: controlul adaptiv al amortizoarelor si directia dinamica Audi.
Sistemul de directie dinamica Audi isi modifica raportul in functie de viteza de rulare si ajuta la mentinerea stabilitatii atunci cand noul A4 se apropie de limitele manevrabilitatii, prin realizarea unor corectii subtile, dar rapide ale directiei. Amortizoarele adaptive mentin un contact optim intre pneuri si sosea, pentru a mentine siguranta si dinamismul in orice situatie, astfel incat un conducator entuziast sa aiba siguranta maxima in orice moment.
Modificarea diferentialului si a ambreiajului a permis mutarea axului frontal cu 154 de milimetri. Aceasta schimbare, precum si mutarea bateriei masinii in portbagaj, a permit atingerea unei distributii ideale a greutatii.
Avand un ecartament de 1.564 mm in fata si de 1.551 mm in spate, A4 sugereaza puterea dinamica si atunci cand stationeaza. Conducerea sa reprezinta experimentarea celei mai sportive masini din categorie medie: agila, usor de manevrat si sigura in orice moment. Datorita raspunsului neutru al directiei, noul A4 poate negocia viraje la viteze foarte mari.
MEMBRI STRUCTURALI PUTERNICI – CRESTEREA RAPIDA A FORTELOR
Suporturile axului frontal si cele cinci brate care fixeaza fiecare roata din fata sunt realizate din aluminiu. In partea frontala a lui A4, motorul si suportul suspensiei sunt construite, de asemenea, din aluminiu si sudate foarte bine de caroserie.
Echipamentele de directie sunt localizate jos si in fata, iar o biela speciala transmite miscarile acestora direct catre roti. Directia cu pinion si cremaliera ofera un raspuns sensibil si bine definit, dar nu transmite vibratii si miscari puternice catre volan.
Raportul directiei, de 16.1:1, este sportiv si direct, dar niciodata nervos in raspuns. Pompa de directie transmite doar necesarul de ulei de directie; astfel, consumul de combustibil scade cu circa 0,11 l/100 km. Masinile cu motoare V6 sunt echipate cu directie asistata in standard, aceasta variind gradul de asistenta in functie de viteza de rulare.
Inginerii de dezvoltare au bazat dezvoltarea suspensiei spate pe principiul …, cu brate trapezoidale preluate de la A6 si A8; aceasta asezare utilizeaza mai putin spatiu si combina manevrabilitatea sportiva cu nivelul ridicat de confort la rulare.
Prin aplicarea principiului de constructie usoara, axul din otel este atasat la sasiu prin intermediul a patru tampoane din cauciuc; acestea sunt foarte rigide in lateral, pentru a asigura o manevrabilitate dinamica, dar moi la nivel longitudinal, pentru un comportament mai bun pe verticala si pe lungime. Bratele trapezoidale, suporturile rotilor, arcurile superioare si bielele sunt construite din aluminiu. Solutia de separare a arcurilor si a suporturilor amortizoarelor, precum si noile puncte de prindere a arcurilor, asigura un raspuns excelent al suspensiei.
Versiunile noului A4 cu puteri de pana la 118 kW (160 CP) ofera roti din otel, care sunt echipate cu pneuri 205/60 R16. Masinile cu motoare mai puternice ofera jante din aliaj elegante si pneuri 225/55 R16. Optional, se pot comanda si alte roti de la quattro GmbH: jante de 18 inch, cu pneuri 245/40 si chiar roti de 19 inch. Rotile 8Jx17 pot fi echipate cu pneuri run-flat. Echipamentul standard pentru masinile cu motoare V6 include sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri, care opereaza foarte precis si fiabil.
SISTEMUL DE FRANARE
In spatele rotilor mari ale masinii se afla discuri de frana cu diametru de 314 mm pe puntea fata si 300 mm pe puntea spate; discurile frontale sunt ventilate intern. Placutele de frana de mare performanta, recent dezvoltate, acopera acum cu 20 la suta mai mult din din zona de frecare. Franele din fata ale versiunilor cu motoare V6 sunt si mai mari, cu discuri de 320 mm si etriere din aluminiu sau din compozit de grafit sferoidal. In orice versiune a lui A4, pedala de franare ofera o actiune ferma si precisa si, datorita raspunsului precis, conducatorul poate controla nivelul de franare mai eficient, fara a exercita o presiune excesiva.
Cea mai recenta evolutie a sistemului de stabilitate ESP aduce imbunatatiri la nivelul rafinamentului si al franarii. Noile supape hidraulice cresc presiunea cu o precizie exceptionala, iar actiunea de regularizare are loc fara intreruperi. La viteze mai mici de 70 km/h, conducatorul poate deconecta anumite functie anti-derapare, prin simpla apasare a unui buton. Rotile pot derapa in acel moment, insa acest lucru se poate dovedi eficient, mai ales atunci cand se conduce pe zapada.
Sistemul ESP al noului A4 ofera o serie de functii aditionale – poate stabiliza o remorca atasata masinii, poate usca discurile de frana atunci cand sunt precipitatii si poate activa semnalizatoarele de avarie atunci cand frana este apasata brusc.
AUDI DRIVE SELECT – PATRU MASINI DIFERITE IN UNA SINGURA
Cei care conduc A4 cu viteza si entuziasm pot alege intre doua reglaje de suspensie sau, in mod alternativ, se pot baza pe o tehnologie inovatoare – sistemul Audi drive select. Acesta este disponibil in stadii variate, care influenteaza un numar mare de componente tehnice si functii ale masinii: raspunsul pedalei de acceleratie, punctele de schimbare a treptelor pentru transmisia tiptronic, directia asistata electronic, raportul directiei si actiunea amortizoarelor reglabile electronic – o alta dotare noua.
Conducatorul poate alege modurile confort, auto sau dinamic, prin apasarea butoanelor de pe consola centrala. Daca A4 este echipat cu sistemul MMI, este disponibil si un al patrulea mod, „Individual”; acesta permite configurarea a 24 de reglaje diferite. Audi drive select transforma un singur A4 in patru masini diferite – o gama de placere a condusului, dinamism si confort la rulare cum nu s-a mai intalnit la o masina de clasa medie.
LA FEL DE RAPID PRECUM UN PILOT DE RALIURI – SISTEMUL DINAMIC DE DIRECTIE AUDI
Noul A4 ofera inca o dezvoltare inovatoare la nivel tehnologic: sistemul dinamic de directie Audi. Elementul cheie al acestuia este sistemul de echipamente care isi modifica raportul general in functie de viteza de rulare si setarea aleasa pentru suspensie. Sistemul de directie concentric este foarte compact si usor; actiunea sa este foarte precisa. A fost dezvoltat initial pentru roboti si pentru aplicatii de calatorie in spatiu; vehiculele pe care a fost instalat au strabatut deja suprafetele Lunii si ale planetei Marte.
Sistemul de directie dinamic Audi face rapoartele de directie mai rapide la viteze mici, datorita nivelului ridicat de asistare. Astfel, directia este foarte usoara atunci cand masina vireaza, doua rotatii ale volanului fiind suficiente pentru a cuprinde raza de bracare. Pe masura ce viteza masinii creste, raportul de directie devine mai putin direct si, in paralel, nivelul asistentei electronice scade. La viteze mari de rulare, A4 poate fi condus cu mare finete si asigura o stabilitate directionala excelenta.
Directia de ultima generatie de la Audi poate face si mai multe. Aceasta este strans legata de sistemul ESP si primeste, astfel, informatii precise cu privire la comportamentul masinii in situatiile limita.
Daca A4 da semne de supravirare, cum ar fi dupa o manevra brusca de evitare a unui obstacol, directia isi corecteaza automat impulsurile, pentru a reduce aceasta tendinta. Astfel de actiuni sunt repetate chiar mai rapid decat ar putea reactiona un pilot experimentat de raliuri. Acest raspuns rapid face ca frana sa nu fie necesara de multe ori, astfel incat masina isi continua deplasarea intr-o maniera rafinata si dinamica.
Sistemul actioneaza si in momentul in care masina subvireaza: acesta selecteaza un raport de direct indirect pentru o perioada scurta, pentru a preveni virarea prea larga de catre conducator si pentru a asigura aderenta maxima pentru roti. Datorita acestor capacitati, directia dinamica Audi reprezinta o tehnologie de varf in acest segment auto.
Sistemul optional de control al amortizoarelor permite reglaje individuale ale suspensiilor. Acestea sunt bazate pe suspensia sport joasa. Amortizoarele hidraulice cu reglare continua permit modificarea individuala a sistemului pentru fiecare roata in parte. Astfel, contactul optim dintre roata si sosea este permanent aproape in orice situatie, pentru a obtine siguranta sporita si un comportament dinamic.
ECHIPARE
Noul Audi A4 poate fi comandat in patru versiuni de echipare, fiecare dintre acestea oferind o lista impresionanta de dotari. Noua berlina poate fi imbunatatita si prin alegerea unor optiuni de lux. Sistemele inovatoare de asistenta si gama larga de componente electronice au fost preluate direct de la limuzinele de lux Audi.
Cele patru versiuni de echipare sunt denumite Attraction, Ambition, Ambiente si S line, fiecare dintre acestea putand fi comandata cu oricare dintre motoarele disponibile. Chiar si versiunea Attraction ii ofera noului A4 un nivel ridicat de confort. Rotile de 16 inch accentueaza caracterul sportiv, iar farurile de zi ii confera o prezenta uluitoare pe sosea. Deschiderea automata a portbagajului, frana de parcare electro-mecanica, afisajul alb-negru de 6,5 inch si climatizarea automata ridica nivelul de confort al masinii, iar sistemul audio „chorus”, cu control logic MMI, este echipat cu CD player si opt difuzoare.
Ambition, a doua versiune de echipare, are un caracter foarte sportiv. Cea mai evidenta dotare a acesteia este reprezentata de rotile din aluminiu cu sase spite, de 17 inch. Suspensia sport face manevrabilitatea masinii si mai dinamica, iar volanul sport, cu trei spite si imbracat in piele, este o trasatura extraordinara la interior.
A treia linie de echipare este Ambiente, care pune accentul pe confort. A4 este echipat, in acest caz, cu jante din aliaj, cu sapte spite, de 16 inch. Scaunele din fata pot fi incalzite.
Sistemul de asistenta la parcare Audi ajuta la manevrarea mai usoara a masinii, iar tempomatul mentine o viteza constanta atunci cand este cazul. Alte trasaturi necesare pentru confort sunt volanul multifunctional, imbracat in piele si cotgierele frontale si cele doua prize de 12V; pachetul de lumini este o alta dotare importanta.
Clientii care au o abordare dinamica vizavi de condus vor alege dotarea S line, care ofera un design exterior special si dotari sport. Printre cele mai atragatoare elemente se numara schimbarile de la interior, reglajele foarte ferme ale suspensiei, rotile de 18 sau 19 inch si doua culori exclusive: Rosu Misano si Argintiu Monza.
MULTIMEDIA IN MASINA – O TEHNOLOGIE A VIITORULUI
Audi ofera un sistem complet, de elemente modulare, la nivelul comunicarii si divertismentului in masina. Prima dotare superioara sistemului audio „chorus” este optarea pentru sistemele „concert” sau „symphony”. Ambele sisteme fac parte din noua generatie de echipamente audio si opereaza impreuna cu afisajul de 6,5 inch. Butoanele celor doua sisteme – o rotita si butoane mari, care pot fi operate intuitiv – utilizeaza mult laudatul principiu MMI logic. Ambele sisteme includ un tuner dublu, iar sistemul digital DAB este disponibil optional. Sistemul „symphony”ofera, in standard, un CD-changer cu sase discuri.
Optional, cele doua sisteme pot fi echipate cu o dotare specifica viitorului: Interfata Muzicala Audi (AMI). Aceasta este compatibila iPod, iar meniul sau este vizibil pe afisajul masinii. De asemenea, cu ajutorul interfetei AMI, poate fi ascultata muzica si de la alte surse.
„RELAXARE PENTRU URECHI” DE LA BANG & OLUFSEN
Urmatoarele doua versiuni ofera sistemul MMI Basic plus sau navigatia standard cu DVD, care include MMI. In aceste cazuri, toate comenzile sistemului sunt mutate in terminalul de control MMI. MMI Basic plus ofera un afisaj alb-negru si CD changer audio integrat.
Versiunea de top a sistemului de navigatie cu DVD si MMI incorporeaza un tuner dublu si un afisaj color, de 7 inch, care preia informatiile de navigatie de pe DVD. Acest sistem poate fi extins pentru a include control vocal, Interfata Muzicala Audi si tuner TV digital.
Pentru perfectiune in reproducerea sunetului, Audi poate oferi doua sisteme audio de top. Sistemul audio Audi dezvolta o putere de 180 de Watti si zece difuzoare. Cel mai puternic sistem, insa, ramane cel oferit de Bang & Olufsen.
Note audio inalte superbe, detalii sonore autetnice, reproducere sonora precisa si o frecventa subtila – acest produs oferit de campionii danezi satisface orice necesitate la nivel de precizie si calitate. Un amplificator de 505 Watti transmite semnalul dupa un algoritm dezvoltat special pentru constructor, permitandu-le tuturor pasagerilor sa se bucure de aceeasi experienta sonora. Acest sistem are 10 canale active si 14 difuzoare.
BLUETOOTH: LEGATURA PERFECTA CU TELEFONUL MOBIL
Cele doua sisteme MMI permit ca telefonul mobil sa fie integrat intr-o maniera eleganta prin intermediul Bluetooth. Daca telefonul mobil suporta SIM Access Profile, va trebi sa fie logat la sistemul Audi doar odata. Sistemul masinii va activa ulterior toate functiile necesare atunci cand contactul masinii este actionat. Telefonul mobil poate ramane in buzunarul celui de la volan; agenda telefonului atat interna cat si cea de pe SIM fiind accesat prin intermediul sistemului masinii. Telefonul este apoi oprit, pentru conservarea bateriei.
Telefonul integrat foloseste propria antena montata pe masina si este opreat prin comenzi vocale sau prin intermediul interfetei MMI. Un procesor de voce digital asigura cea mai buna receptie hand-free. Cel de la volan asculta prin intermediul sistemului audio al masinii folosind volumul pentru a ajusta intensitatea.
SISTEME INOVATIVE DE ASISTARE A CONDUCATORULUI
Audi a dezvoltat o serie de sisteme de asistare care pana nu de mult erau folosite in clasa de lux. Sistemul avansat de parcare Audi foloseste o camera de luat vederi pentru a simplifica parcarea. Ceea ce camera vede este afisat pe display-ul sistemului MMI impreuna cu o serie de linii de ghidaj pentru a ajuta pozitionarea masinii.
RAMAI PE TRASA CU AUDI LANE ASSIST
Audi lane assist este un sistem de monitorizare a benzii de rulare la peste 65 km/h ce avertizeaza pe cel de la volan la parasirea acesteia. O camera miniaturala amplasata in parbriz monitorizeaza drumul si identifica marcajele benzii de rulare. Daca masina incalca marcajele fara ca cel de la volan sa actioneze semnalul, Audi lane assist avertizeaza prin vibrarea volanului. Intensitatea vibratiei si momentul in care aceasta se activeaza poate fi reglata in trei trepte.
OCHIUL DIN SPATE – AUDI SIDE ASSIST
Audi side assist este gandit pentru asistarea conducatorului la schimbarea benzilor. Doi senzori amplasati in spoilerul spate scaneaza zona din lateralele masinii iar semnalele inregistrate sunt analizate de computer. Daca un alt automobil se apropie rapid din spate, un LED se aprinde pe carcasa oglinzii retrovizoare avertizandu-l pe cel de la volan.
Daca soferul actioneaza semnalizatorul, sistemul interpreteaza acest lucru ca o intentie de a schimba benzile. LED-urile devin mai stralucitoare si se aprind intermitent pentru o secunda. Este un semnal extrem de dificil de ignorat. Audi side assist se activeaza la 60 km/h.
CONDUCERE RELAXATA IN TRAFIC – CRUISE CONTROL ADAPTIV
Un alt sistem care initial a fost disponibil doar in clasele superioare este cruise controlul adaptiv asistat de radar (ACC). Acesta mentine orice viteza preselectata intre 30 si 230 km/h, dar poate si varia distanta fata de automobilul din fata. Semnalul radar scaneaza o zona de 180 metri in fata la un unghi de opt grade. Computerul analizeaza datele si determina permanent distanta fata de vehiculele aflate in fata.
Conducatorul alege viteza dorita si distanta fata de vehiculul din fata. Sistemul pastreaza apoi viteza accelerand sau franand automobilul dar pastrand in permanenta confortul pasagerilor. Rata de decelerare pe franare nu va fi mai mare de 3 m/s2 la 50 km/h sau mai sus.
In anumite situatii, de exemplu daca soferul dein fata franeaza brusc si violent, sistemul de decelerare automat nu este suficient. In acest caz, Audi braking guard, una din functile incluse in ACC, intervine. Calculeaza daca mai ramane suficient timp pentru a evita prin fandare obstacolul din fata si permite cateva momente pentru ca cel de la volan sa intervina. Daca conducatorul nu reactioneaza, acesta va fi avestizat cu semnale sonore si luminoase pentru a actiona franele.
Daca cel de la volan tot nu actioneaza in consecinta, Audi braking guard franeaza brusc masina pentru un moment. Franarea nu dureaza mai mult de 0.3 secunde si scade viteza cu un maximum de 5 km/h. Franarea brusca “trezeste” soferul. Daca in continuare acesta nu executa o franare de urgenta, sistemul va aplica forta maxima de franare imediat.
Sursa: Porsche Romania/Scorpion
Inca din 1998 SCORPION este unicul dealer Volkswagen si Audi pe judetele Vrancea, Galati, Buzau si Braila.
Experienta dobandita in acest timp garanteaza calitatea tuturor serviciilor pe care le oferim:
– consultanta in alegerea celor mai potrivite autoturisme,
– propuneri avantajoase de finantare,
– service complet pentru intreaga gama de autoturisme Volkswagen si Audi
– piese de schimb din stoc sau la comanda.
{mosloadposition user10}