Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé: Tehnologie inovatoare

BMW

a motorului si accent pe designul ultrausor

Lansarea noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé înseamnă prezentarea de către BMW M GmbH a unei noi interpretări a automobilelor sport de înaltă performanţă – şi transferul filosofiei BMW M spre cea de-a cincea generaţie M3. A patra generaţie BMW M3 Coupé a fost produsă în peste 40.000 de unităţi, iar BMW M4 Coupé este pregătit să continue această poveste de succes. Simbolul "M4" face referire la noua gamă care furnizează baza pentru noul model M – şi, în premieră, versiunea Coupé va fi lansată o dată cu varianta cu patru uşi. Conform logicii, aceasta din urmă va fi botezată BMW M3 Sedan.

Noul model urmează să fie prezentat la Salonul Auto de la Detroit în luna ianuarie 2014 și va avea debutul pe piețele din întreaga lume la jumătatea anului viitor.

"Patru generaţii BMW M3 au combinat genele din motorsport cu posibilitatea de utilizare cotidiană într-un concept general plin de emoţie", a explicat Dr. Friedrich Nitschke, preşedintele BMW M GmbH. "BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé reprezintă un angajament continuu faţă de această filosofie. Motorul este punctul central al fiecărui model M, iar noul propulsor turbo cu şase cilindri, care se află în echiparea celor două automobile, combină calităţile unui motor aspirat de înaltă turație cu punctele forte ale tehnologiei de turbocompresie. Conceptul designului ultrauşor a realizat o reducere a masei cu aproximativ 80 de kilograme faţă de precedentul M3. BMW M3 şi BMW M4 transferă tehnologia specifică motorsportului de pe circuit pe şosea, iar miile de tururi efectuate pe legendara buclă Nordschleife de la Nürburgring – cel mai dificil circuit de curse din lume – au pregătit noile modele pentru această tranziţie. Activitatea de dezvoltare, alimentată de meticulozitate şi pasiune, a susţinut crearea celor două automobile sport de înaltă performanţă care stabilesc noi standarde în ceea ce priveşte conceptul general, precizia şi agilitatea."

Dezvoltat special pentru noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, motorul de turaţie înaltă, cu şase cilindri dispuşi în linie şi tehnologie M TwinPower Turbo, produce o putere maximă de 431 CP. Cuplul maxim de 550 Nm este disponibil pe o plajă largă de turaţii şi depăşeşte performanţele precedentului BMW M3 cu aproximativ 40%. În plus, motorul a înregistrat o reducere a consumului de combustibil şi a emisiilor cu aproape 25%. Atât BMW M3 Sedan, cât şi BMW M4 Coupé realizează sprintul de la 0 la 100 km/h în 4,1 secunde folosindu-se de transmisia opţională M cu dublu ambreiaj, cu şapte trepte (4,3 secunde pentru cutia manuală).

Pentru a maximiza calităţile dinamice şi pentru a asigura o eficienţă excelentă s-a reuşit o reducere a masei cu aproape 80 de kilograme în comparaţie cu modelul anterior cu aceeaşi echipare. De exemplu, BMW M4 Coupé are o masă proprie de 1.497 de kilograme, graţie utilizării riguroase a măsurilor de design ultrauşor inteligent. Acestea includ utilizarea masivă a materialelor ultrauşoare, precum plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) şi aluminiu, pentru o serie de componente ale şasiului şi caroseriei. Astfel, ambele modele sunt echipate cu acoperiş din carbon.

Unul din obiectivele principale în dezvoltarea BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé a fost asigurarea faptului că noile automobile oferă calităţi impresionate pe circuit. Prin urmare, prezenţa sistemului de răcire în specificaţie de curse face ca temperatura optimă pentru motor, turbocompresoare şi transmisie este menţinută în orice moment.

Pentru a accentua caracterul sportiv al celor două modele în ceea ce priveşte compoziţia tehnică şi ajustările de fineţe ale maşinilor, inginerii au colaborat îndeaproape cu piloţii oficiali BMW Motorsport de-a lungul fazei de dezvoltare. De exemplu, piloţii DTM Bruno Spengler şi Timo Glock au luat parte la teste extinse şi la activitatea de setare derulate pe bucla Nordschleife de la Nürburgring.

Echilibrul conceptului general

Combinaţia de elemente ce colaborează perfect furnizează un nivel remarcabil al performanţelor, preciziei şi agilităţii.

Pe şosea, noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé au o poziţie joasă, sunt late, dar bine echilibrate, ceea ce evidenţiază accentul pus pe dinamică în dezvoltarea emoţională a designului M. Prizele largi de aer din faţă, componentele vizibile din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) şi difuzorul spate sunt departe de a fi doar simple figuri de stil ale designului; toate au şi rol funcţional în ceea ce priveşte aerodinamica, răcirea şi reducerea masei.

Numeroase măsuri aerodinamice integrate în toate secţiunile caroseriei.

Conceptul aerodinamic al modelelor BMW M GmbH a fost dintotdeauna unul dintre elementele definitorii. Inginerii trebuie să orienteze aerul în jurul automobilului pentru a crea cea mai bună platformă posibilă pentru performanță dinamică, în timp ce motorul, sistemul de propulsie şi frânele trebuie să beneficieze de răcirea necesară date fiind sarcinile semnificative la care sunt supuse pe circuit.

Detaliile precum bara faţă proeminentă, şasiul omogen şi spoilerul creează portanță în acelaşi raport pe puntea faţă şi cea spate, producând atribute optime de manevrabilitate. "Modul în care direcţionăm debitul de admisie prin radiatorul de ulei al motorului creează efectul Venturi, care reduce portanţa pe puntea faţă şi, în consecinţă, îmbunătăţeşte direcţia", explică Albert Biermann, directorul de dezvoltare BMW M GmbH. Elemente precum Air Curtain şi branhiile M, cu Air Breather integrat în aripile faţă, minimizează turbulenţele în pasajele roţilor frontale. Alături de oglinzile retrovizoare sculptate cursiv, toate acestea sunt particularităţi distinctive de design ale BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé şi contribuie la reducerea rezistenţei aerodinamice.

Concept sofisticat de răcire pentru performanţe maxime.

Potenţialul excepţional de performanţe al BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé impune cerinţe speciale pentru gestiunea temperaturii în motor şi ansamblurile periferice. Pentru a asigura temperaturile optime de operare în utilizare cotidiană, în călătoriile scurte din jurul oraşului, dar şi pe circuit, inginerii BMW M GmbH au dezvoltat un sistem de răcire extrem de eficient. De exemplu, pe lângă cele două turbocompresoare foarte dinamice, sistemul de admisie a aerului de la motorul cu şase cilindri include şi un intercooler indirect pentru răcirea aerului de admisie, ceea ce maximizează presiunea de încărcare şi puterea motorului. Alături de radiatorul principal, sistemul de răcire pregătit pentru regimul de cursă cuprinde şi radiatoare suplimentare pentru circuitele de apă de temperaturi ridicate, respectiv joase, pentru turbocompresor şi uleiul transmisiei. Acestea asigură un echilibru constant al temperaturii şi, astfel, performanţe fără restricţii în timpul condusului deosebit de sportiv. Suplimentar, o pompă electrică asigură funcționarea circuitului pentru răcirea lagărelor turbocompresorului atunci când automobilul staţionează.

Transmisie manuală cu şase trepte, cu reglajul turației motorului.

Puterea motorului este transferată prin transmisia standard – manuală, cu şase trepte – cu un ambreiaj robust, cu două discuri. Acest angrenaj este mult mai compact decât predecesorul său şi mai uşor cu 12 kilograme. Pe lângă sporirea confortului de schimbare a vitezelor, cutia manuală utilizează garnituri inovatoare de frecare, din carbon, în inelele de sincronizare. Lubrifierea carterului uscat oferă o furnizare eficientă a uleiului la toate componentele motorului. Cutia de viteze reglează turația motorului la retrogradări – o particulare care anterior era rezervată transmisiei M cu dublu ambreiaj. Această funcție, adaptată în funcție de viteză, îmbunătăţeşte cursivitatea transmisiei, ajută la îmbunătăţirea stabilităţii şi a fost dezvoltată iniţial de inginerii din motorsport.

Transmisie M cu dublu ambreiaj cu Drivelogic, cu şapte trepte, cu Launch Control.

A treia generaţie a transmisiei M cu dublu ambreiaj i-a făcut pe inginerii M să stabilească încă o dată standardele în privinţa puterii şi performanțelor pe circuit, fără a face vreun compromis în utilizarea cotidiană. Disponibilă opțional, transmisia M cu dublu ambreiaj, cu Drivelogic, ajută noul motor turbo de înaltă turaţie să livreze performanţe impresionate. Pe lângă schimbarea automată a vitezelor, transmisia permite – în modul manual – schimbări ultrarapide fără întreruperi ale fluxului de putere.

Funcţia integrată Launch Control asigură performanţe optime de demaraj, astfel că se obţin date ale acceleraţiei care nu ar fi posibile cu o cutie de viteze manuală. Funcţia Smokey Burnout permite conducătorilor să inducă patinarea roţilor spate în timp ce automobilul se deplasează la viteză redusă. Sistemul Stability Clutch Control deschide ambreiajul când automobilul are un efect subvirator pentru a-l readuce pe trasă. Transmisia M cu dublu ambreiaj oferă conducătorului şi funcţii suplimentare, precum modurile selectabile Drivelogic pentru mai mult confort, eficiență sau sportivitate. Treapta suplimentară – a şaptea – faţă de cutia de viteze manuală permite rapoarte mai scurte – şi are efecte pozitive asupra performanţelor şi eficienţei.

Proprietăţile materiale ale CFRP – Plastic Ranforsat cu Fibră de Carbon, material foarte uşor, dar cu o durabilitate impresionantă – au permis inginerilor să urmeze o abordare fundamental nouă în producţia axului de transmisie. Această componentă transmite cuplul motorului de la cutia de viteze spre diferenţialul spate şi operează sub sarcini foarte mari – în special la automobilele de înaltă performanţă. "Rigiditatea impresionantă şi masa redusă ale CFRP permit ca axul de transmisie să fie construit dintr-o singură bucată, fără cruce cardanică. Faţă de modelul anterior, masa este redusă cu 40% şi se înregistrează şi o scădere a maselor de rotaţie – în schimb, se obţine o dinamică îmbunătăţită a transmisiei", explică Albert Biermann.

Sistem de propulsie desăvârșit prin diferenţialul M activ.

Printre componentele care adaugă o strălucire aparte repertoriului dinamic al noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé se numără axele tubulare de transmisie ale diferenţialului spate şi diferenţialului M activ, care utilizează un diferenţial multidisc cu patinare limitată controlată electronic pentru optimizarea aderenței şi a stabilităţii direcţionale. Diferenţialul multidisc cu patinare limitată acţionează foarte rapid şi cu precizie deosebită. Unitatea de control este conectată cu sistemul DSC (Dynamic Stability Control / controlul dinamic al stabilităţii) şi ţine cont de parametrii precum poziţia pedalei de accelerație, turație şi rata de giraţie a automobilului. Fiecare situaţie de condus este analizată cu precizie şi o pierdere iminentă a tracţiunii este identificată din fază incipientă. Gradul de blocare – care poate varia între 0 şi 100% – este ajutat în funcţie de necesităţi într-o fracţiune de secundă, ceea ce permite evitarea patinării pe suprafeţe alunecoase, în cazul în care există o diferenţă mare între coeficienţii de frecare ai roţilor spate, în virajele strânse şi la schimbările bruşte de direcţie. Optimizarea tracţiunii în această manieră oferă o stabilitate deosebită în condiţii dificile şi permite accelerări foarte dinamice la ieşirea din viraje.

Modul M Dynamic – o subfuncţie a sistemului Dynamic Stability Control (DSC / controlul dinamic al stabilităţii) – asigură un comportament dinamic pentru un condus sportiv. Dacă DSC intervine pentru a contracara subvirarea şi supravirarea, modul M Dynamic permite o patinare mai mare a roţii şi, prin urmare, un derapaj uşor. Clienţii atraşi de un condus sportiv şi dinamic vor aprecia nivelul ridicat de manevrabilitate, deşi DSC va interveni atunci când automobilul depăşeşte limita – exceptând cazul în care sistemul este complet dezactivat. Indiferent de setarea aleasă de conducător, acesta rămâne responsabil pentru stabilitatea automobilului.

Elementele de aluminiu ale suspensiei asigură o dinamică optimă.

Experienţa de bază a BMW M GmbH constă în crearea automobilelor care oferă precizie impresionantă a direcţiei, ajustare la limită, agilitate, alături de tracţiune imbatabilă şi stabilitate direcţională remarcabilă – totul fără a neglija utilizarea cotidiană. Pentru a îmbina aceste calităţi, punţile precedentului BMW M3 au fost reproiectate.

Încă o dată, masa redusă şi nivelul ridicat al rigidităţii structurale reprezintă şi aici ingredientele principale prin care automobilul oferă o experienţă foarte dinamică a condusului. Numai la puntea faţă cu dublu braţ transversal, utilizarea construcţiei uşoare cu aluminiu pentru componente precum braţele de control, suporturile roţilor şi subcadrele punţii a redus masa cu cinci kilograme faţă de varianta convenţională din oţel. Articulaţiile sferice fără joc şi lagărele din elastomer, dezvoltate special pentru BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, asigură un transfer optim şi direct al forţelor – lateral şi longitudinal. O placă de rigidizare din aluminiu, bare transversale din CFRP pentru puntea faţă şi legături fixe suplimentare între subcadrul punţii şi pragurile caroseriei – toate acestea contribuie la mărirea rigidităţii structurii frontale.

Şi noua punte spate cu cinci braţe este mai uşoară decât construcţia precedentei generaţii BMW M3. Toate braţele de control şi suporturile roţilor sunt realizate din aluminiu forjat, astfel că masele nesuspendate ale componentelor conexe roţilor sunt reduse cu aproape trei kilograme în comparaţie cu precedenta generaţie a modelului. Conexiunea rigidă dintre subcadrul punţii spate şi caroserie – fără a fi utilizare elemente elastice din cauciuc – este preluată din motorsport, contribuind la îmbunătăţirea poziţiei roţii şi astfel la stabilitatea direcţională. "Prinderea dublă elastică pentru diferenţialul spate în subcadrul punţii spate – care este fixat de structura caroseriei – ne-a permis să atinge un nou nivel de precizie a condusului, dar fără a neglija confortul", declară Albert Biermann, menţionând un alt exemplu de simbioză perfectă între tehnologie veritabilă din motorsport şi utilizarea cotidiană.

Dezvoltarea pneurilor pentru automobile a fost încorporată de la început în procesul de construcţie al punţilor. Pentru automobile sport foarte performante precum BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, precizia şi modul în care este simţită direcţia sunt, alături de stabilitatea laterală şi forţele de frânare, cele mai importante aspecte în dezvoltarea pneurilor pentru puntea faţă. Pentru puntea spate, tracţiunea, stabilitatea laterală şi cea direcţională sunt principalele aspecte. Din acest motiv, ambele automobile vor părăsi linia de asamblare cu jante din aliaj, de 18 ţoli (puntea faţă 9 J x 18, puntea spate: 10 J x 18) cu anvelope de dimensiuni diferite (puntea faţă: 255 mm, puntea spate: 275 mm). Opţional sunt disponibile şi jante de 19 ţoli. Special dezvoltate, jantele au o contribuţie semnificativă la reducerea maselor nesuspendate ale maşinii şi la optimizarea calităţilor dinamice şi eficienţei. Toate componentele dintre volan şi anvelope conlucrează armonios şi oferă un nivel maxim al precizie condusului şi al stabilităţii laterale, precum şi un confort bun al călătoriei.

Servodirecţie electrică cu trei reglaje.

Sistemul electromecanic de servodirecţie ce este utilizat la BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé este o dezvoltare nouă a BMW M GmbH. A fost adaptat special pentru a susţine un condus dinamic şi oferă avantajul unei direcții directe, cu un răspuns precis. Funcţia Servotronic integrată reglează electronic nivelul de asistare a direcţiei în funcţie de viteza automobilului, oferind caracteristici optime de direcţie la orice viteză. Direcţia noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé oferă standard trei programe de reglaj, care pot fi selectate prin apăsarea unui buton. Modurile COMFORT, SPORT şi SPORT+ permit adaptarea nivelului de intervenţiei asupra direcţiei în funcţie de situaţia de moment şi de preferinţele conducătorului.

"Împreună, structurile rigide faţă şi spate, cinematica precisă a punţilor şi sistemul de servodirecţie electromecanică permit ca BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé să beneficieze de direcţie şi caracteristici de manevrabilitate remarcabile", concluzionează Biermann.

Opţională, suspensia M adaptivă dispune şi ea de modurile COMFORT, SPORT şi SPORT+, care permit conducătorului să aleagă o setare mai confortabilă a suspensiei pentru condus în oraş, un reglaj mai rigid pentru condus dinamic pe drumurile naţionale şi o a treia opţiune, pentru circuit, care minimizează mişcările roţii şi maximizează performanţele dinamice.

Ţinând cont de calităţile dinamice superioare, BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé dispun standard de frâne BMW M care oferă decelerare remarcabilă şi o rezistenţă ridicată la solicitări intense. Mult mai uşoare decât versiunile convenţionale, aceste frâne contribuie la reducerea substanţială a maselor nesuspendate şi astfel contribuie la îmbunătăţirea performanţelor dinamice. Cu o masă redusă suplimentar, frânele ceramice BMW M din carbon ceramic pot fi comandate opţional, fiind recomandate pentru utilizare pe circuit datorită calităţilor de performanţă optimizate.

Noul motor cu şase cilindri dispuşi în linie.

Motor turbo de înaltă turaţie cu tot ce este mai bun din ambele universuri.

Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé de la BMW M GmbH reprezintă momentul revenirii la o configuraţie cu şase cilindri dispuşi în linie, aşa cum s-a utilizat la generaţiile a doua şi a treia ale emblematicului automobil sport. "Când dezvoltăm un model nou, în primul rând analizăm cerinţele pe care automobilul trebuie să le îndeplinească, apoi decidem care sunt conceptele şi tehnologiile care vor realiza aceste obiective", mai spune Albert Biermann. Noul motor turbo, care poate ajunge la maximum 7600 rpm, combină tot ce este mai bun din cele două universuri – pe de-o parte, designul cu turaţii ridicate pentru reacţie spontană, furnizare liniară a puterii pe un interval larg al turaţiilor şi o notă a motorului deopotrivă inconfundabilă şi plină de caracter; pe de altă parte, tehnologia BMW TwinPower Turbo pentru un cuplu maximizat pe o plajă largă.

Noul motor înregistrează o uşoară creştere a puterii faţă de predecesorul V8, la 431 CP, nivel care este disponibil între 5.390 şi 7.000 rpm. Vârful curbei de cuplu a fost ridicat cu aproximativ 40%, la 550 Nm, şi este oferit pe un interval larg al turaţiilor (1.850-5.390 rpm). Sprintul standard, de la 0 la 100 km/h, este realizat de noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé în 4,1 secunde pentru modelul echipat cu cutia de viteze automată. Viteza maximă este de 250 km/h (limitată electronic), respectiv de 280 km/h dacă este comandat opţional M Driver Package.

Noul propulsor deţine şi valori excelente în ceea ce priveşte consumul: BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé înregistrează un consum mediu (în ciclul de testare EU) de 8,3 l/100 km şi emisii CO2 de 194 g/km, o îmbunătăţire de peste 25% faţă de datele modelului anterior. Emisiile îndeplinesc standardele EU6.

Reacţie instantanee, datorită tehnologiei M TwinPower Turbo.

Tehnologia BMW M TwinPower Turbo cuprinde două turbocompresoare mono-scroll, injecţie directă High Precision, gestiune variabilă a supapelor VALVETRONIC şi sincronizare variabilă a axului cu came Double-VANOS. Gestiunea variabilă a supapelor şi a axului cu came furnizează un control complet variabil al admisiei de aer. Astfel, motorul poate furniza puterea cursiv şi eficient, rezultatul fiind un consum de combustibil redus şi emisii scăzute. În acelaşi timp, reacţia acceleraţiei este mai rapidă decât anterior.

Motorul cu şase cilindri prezintă un carter cu design simplu, care creşte rigiditatea şi permite ca presiunea în cilindri să fie mărită pentru maximizarea puterii. Şi în loc de garnituri, alezajele cilindrilor dispun de un înveliş cu două fire elicoidale, rezultatul fiind o reducere semnificativă a masei motorului. O altă inovație este arborele cotit care, pe lângă faptul că oferă o capacitate crescută de transfer al cuplului, are o masă redusă semnificativ. Masele de rotaţie reduse au efect benefic asupra reacţiei acceleraţiei.

Sistem de alimentare cu ulei a motorului pentru performanţe remarcabile.

Pe circuit, dinamica excepţională a BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé solicită foarte mult sistemul de alimentare cu ulei a motorului, al cărui design reflectă experienţa vastă în motorsport pe care o are BMW M GmbH. Baia de ulei, cu masă redusă datorită folosirii magneziului, dispune de un capac special pentru a limita mişcarea uleiului sub efectul acceleraţiei laterale. La accelerări şi decelerări longitudinale extreme, o pompă de extracţie a uleiului şi un sistem sofisticat de retur al uleiului, situat lângă turbocompresor, contribuie la menţinerea unei circulaţii continue a lubrifiantului. Astfel, uleiul este livrat continuu la toate componentele motorului, în orice situaţie – în condusul cotidian sau în evoluţiile pe circuit.

Acustica motorului, în strânsă legătură cu performanţele demne de motorsport ale BMW M3 şi BMW M4, este furnizată de aranjamentul inovator al clapetelor din sistemul de evacuare cu două ţevi. Aflate chiar înaintea tobei spate, clapetele gestionate electric minimizează presiunea de retur a evacuării şi produc acustica BMW M – inconfundabilă de-a lungul întregului interval de turaţii -, oferind şi un indicator precis despre sarcina motorului. Diferitele moduri de condus ce pot fi selectate, care oferă conducătorului reglaje preconfigurate şi bine echilibrate alături de profiluri acustice diferite.

Designul ultrauşor.

Reducerea masei în toate detaliile.

Designul ultrauşor inteligent a fost o prioritate principală în dezvoltarea modelelor BMW M3 şi BMW M4. Obiectivul a fost minimizarea masei proprii pentru a oferi ambelor modele o dinamică remarcabilă şi o eficienţă exemplară. Aceste măsuri au oferit rezultate impresionante. Masa proprie a BMW M4 a fost redusă la 1.497 de kilograme, ceea ce înseamnă că noul model este mai uşor cu aproape 80 de kilograme faţă de modelul anterior cu o echipare comparabilă – cu beneficii la capitolele dinamică şi consum.

În premieră BMW M3 Sedan cu acoperişul din CFRP.

La precedentele modele, acoperişul din CFRP (Plastic Ranforsat cu Fibră de Carbon) era rezervat doar versiunii coupé. Acum, în premieră, BMW M3 în variantă cu patru uşi va include această dotare cu design atractiv şi funcţional. Acoperişul din CFRP aduce o scădere a masei cu cinci kilograme în cazul BMW M3 Sedan şi cu peste şase kilograme la BMW M4 Coupé. De asemenea, coboară centrul de greutate al automobilului, cu efect pozitiv asupra dinamicii condusului.

Realizate din aluminiu – nu din oţelul convenţional -, aripile faţă şi capota (cu curbă Powerdome ca element de design distinctiv) au o contribuţie majoră la conceptul de design ultrauşor al modelelor şi, în acelaşi timp, îmbunătăţeşte distribuţia sarcinilor pe punţi.

La M4 Coupé, linia conturată a acoperişului se continuă în capota portbagajului şi accentuează personalitatea sportivă a noului model. Nou dezvoltată, capota portbagajului are o geometrie optimizată pentru performanţe aerodinamice, în timp ce utilizarea fibrei de carbon şi a plasticului furnizează reduceri suplimentare de masă.

Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé dispun şi de ax de transmisie din CFRP. Rigiditatea mare şi masa redusă ale CFRP permit ca axul să fie produs dintr-o singură bucată, fără articulaţie cardanică. Astfel se obţine o scădere a masei cu 40% faţă de modelul anterior, iar reducerea maselor de rotaţie are ca efect reacţii mai prompte ale acceleraţiei.

Bara transversală din CFRP, aflată în compartimentul motor, reprezintă un alt exemplu despre cum toate măsurile de reducere a masei aplicate la aceste automobile au fost adaptate la îmbunătăţirea dinamicii. Cu o masă de numai 1,5 kilograme, bara transversală oferă o rigiditate superioară faţă de o componentă asemănătoare din aluminiu şi joacă un rol important în reacţia şi precizia excelente ale direcţiei ambelor automobile.

Utilizarea carbonului la aceste modele aminteşte că BMW este lider mondial în construcţia CFRP, material foarte uşor şi extrem de rezistent, şi că BMW a produs primul automobil de serie cu o caroserie realizată integral din acest material – inovatorul BMW i3.

Susţinerea DTM pentru procesul de dezvoltare.

Bruno Spengler, pilot oficial BMW, despre particularităţile tehnice.

În dezvoltarea noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, inginerii BMW M s-au putut baza atât pe tehnologiile testate pe circuit, ci şi pe talentul de condus al unor piloţi cu experienţă. De exemplu, piloţii oficiali BMW Bruno Spengler şi Timo Glock au luat parte la testele vaste pe bucla Nordschleife a circuitului Nürburgring.

"Sunt mândru că am contribuit la activitatea de reglare a acestor două automobile", a declarat Spengler, campion DTM în 2012 şi clasat pe locul al treilea în sezonul 2013. "Suspensia are un reglaj foarte sportiv, reacţia punţii faţă este foarte directă, iar aderenţa punţii spate este fenomenală. Şi motorul este impresionant. Aceasta este baza ideală pentru modelul cu care vom concura în DTM."

Bruno Spengler despre motorul cu şase cilindri, dispuşi în linie, cu tehnologie M TwinPower Turbo:

"Ca pilot de curse, sunt impresionat de reacţia instantanee, fără întârziere turbo, pe care ţi-o oferă cele două turbocompresoare imediat ce apeşi acceleraţia. Este o particularitate senzaţională a acestui motor, care se traduce într-o distracţie mai mare la volan şi este perfectă pentru condus sportiv."

…despre servodirecţia electromecanică:

"Servodirecţia electromecanică este foarte precisă şi, din punctul meu de vedere ca pilot de curse, acest lucru este foarte, foarte important. Reacţionează instantaneu la manevre şi oferă o reacţie excelentă."

…despre puntea spate:

"Blocarea punţii spate este foarte progresivă datorită diferenţialului cu patinare limitată, gestionat electronic, şi generează un nivel foarte mare de aderenţă. Sistemul de control electronic este configurat astfel încât, atunci când eliberezi acceleraţia la intrarea în viraje, diferenţialul se decuplează şi efectul de blocare este redus la zero, rezultatul este o virare sportivă. Când accelerezi din nou la ieşirea din viraj, blocarea este cuplată progresiv, până la nivelul maxim, pentru o tracţiune optimă."

Producţie.

Întoarcerea la originile BMW M3.

În urmă cu 28 de ani, sediul central BMW Motorsport GmbH, aflat în Preußenstraße, a fost locul unde directorul de atunci al companiei, Paul Rosche, a dezvoltat ideea unui BMW M3. Producţia a început câteva luni mai târziu, în vecinătate la uzina originală BMW. În total, prima generaţie BMW M3 a fost produsă în 17970 unităţi, până în 1991. Acum, la o distanţă de 23 de ani, producţia emblematicului automobil sport – statutul de legendă este garantat de mult – se întoarce la origini. Uzina BMW din München va găzdui producţia noului BMW M4 Coupé, în timp ce BMW M3 Sedan va fi fabricat la uzina BMW din Regensburg, unde – cu începere din 1992 – au fost produse 222 293 de unităţi din generaţiile a doua, a treia şi a patra BMW M3.

Integrare completă în procesul obişnuit de producţie.

Unul din motivele care au stat la baza deciziei de împărţire a producţiei BMW M3 şi BMW M4 între cele două uzine a fost angajamentul companiei de integrare a celor două automobile sport de înaltă performanţă în procesele de producţie ale modelelor de bază. De exemplu, BMW M4 va fi construit la München, alături de modele printre care BMW Seria 4 Coupé, iar Regensburg este locul unde este fabricat BMW Seria 3 Sedan, precum şi noul BMW M3. Printre beneficiile producţiei "combinate" pe o linie comună este acela că uzinele pot reacţiona rapid la fluctuaţiile pieţei prin ajustarea volumului în funcţie de necesităţi. Pe lângă planificarea eficientă a producţiei şi logistică, ingredientul esenţial în această abordare este sistemul cu linie unică: ambele modele M vor fi produse alături de modelele din care derivă, pe aceeaşi linie de asamblare.

Schimbul vast de experienţă asigură un start bun al producţiei.

Este prima dată când uzina din München este responsabilă pentru producţia unui concept de design ultrauşor, care reuneşte capota şi panourile laterale din aluminiu, acoperişul CFRP şi hayonul uşor. Facilitatea de lipire pentru acoperişul de carbon în vopsitorie este o altă noutate pentru uzina din München. Schimbul vast de experienţă cu colegii din Regensburg permite ca angajaţii din München să menţină un nivel remarcabil de experienţă în producţie atunci când vine vorba de tehnologii pentru design ultrauşor. Uzina din Regensburg are o experienţă de mulţi ani în designul ultrauşor. Pe lângă producţia precedentei generaţii BMW M3 cu acoperiş din carbon, fabrica din Regensburg a fost responsabilă şi cu producţia numeroaselor modele BMW Motorsport pentru competiţii de turisme.

Hall of fame – evoluţia unei legende auto de-a lungul a trei decenii.

Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé reprezintă a cincea generaţie a automobilului sport veritabil, dar care poate fi utilizat fără probleme zi de zi – unul care a ridicat ştacheta în segmentul sedanurilor/coupé-urilor de clasă medie şi înaltă performanţă cu fiecare din ultimele trei generaţii. "Încă din 1985, când am prezentat prima generaţie BMW M3 la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA), BMW M3 a fost modelul emblematic pentru noi în segmentul automobilelor sport de înaltă performanţă", îşi aminteşte Dr. Friedrich Nitschke, preşedintele BMW M GmbH. "Astăzi, la 28 de ani distanţă, noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé sunt pregătite să ducă această tradiţie în cea de-a cincea generaţie, iar combinaţia unică a automobilului – dinamica remarcabilă şi posibilitatea de utilizare cotidiană fără limitări – este dusă la un nivel nou."

Prima generaţie: baza pentru cel mai de succes turism din lume.

În primăvara anului 1985, departamentul BMW Motorsport a început dezvoltarea unui model de curse care să fie înscris în competiţiile pentru turisme. Pentru a îndeplini cerinţele sportive ale categoriei respective, modelul trebuia vândut anual în minimum 5.000 de unităţi, astfel că versiunea de stradă ce urma să fie omologată a fost concepută din start ca o maşină pregătită pentru Grupa A. Primul BMW M3 a fost prezentat în premieră în septembrie 1985 la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA), iar lansarea pe piaţă a urmat în vara anului 1986. Motorul aspirat cu patru cilindri dezvolta 143 kW/195 CP (versiunea fără convertor catalitic: 147 kW/200 CP) la o capacitate de 2.3 litri, accelera de la 0 la 100 km/h în 6.8 secunde (6,7 secunde) şi atingea o viteză maximă de 230 km/h (235 km/h).

În această echipare, prima generaţie BMW M3 a depăşit orice aşteptări în privinţa vânzărilor. Cu varianta cabriolet, diferitele etape de evoluţie a automobilului şi modelele speciale, BMW a vândut un total de 17 970 de unităţi până la momentul în care producţia a fost oprită în 1991.

A doua generaţie: trei variante de caroserie.

Succesorul modelului original M3 nu a fost conceput ca bază pentru o maşină de curse. Totuşi, încă de la început a fost gândit în trei variante de caroserie. Coupé-ul cu două uşi, care a debutat în 1992, a fost urmat pe piaţă în 1994 de cabriolet şi – în premieră – de un sedan cu patru uşi. Toate cele trei modele erau propulsate de un motor de 3,0 litri, cu şase cilindri, care dezvolta 210 kW/286 CP şi care sprinta de la 0 la 100 km/h în mai puţin de şase secunde. Viteza maximă era limitată electronic la 250 km/h. Varianta M3 GT – produsă în serie limitată – a fost adăugată în 1994, puterea oferită (217 kW/295 CP) trimiţând-o în vârful scalei de performanţă la acea vreme. În 1995, cilindreea motorului a fost extinsă la 3,2 litri, iar puterea a crescut la 236 kW/321 CP.

În 1997, BMW M3 a devenit primul automobil de serie din lume ce dispunea, opţional, de cutie de viteze M secvenţială (SMG). Această variantă de transmisie se baza pe cutia de viteze convenţională de la M3, dar ambreiajul era activat electrohidraulic pentru schimbarea treptelor. Conducătorii M3 nu mai erau obligaţi să apese ambreiajul; tot ce trebuiau să facă pentru a schimba vitezele la un moment dat era să împingă levierul schimbătorului. Scepticismul iniţial a fost eliminat şi, în momentul în care modelul a fost retras din producţie, fiecare al doilea exemplar al acestei generaţii M3 era echipat cu transmisie SMG. M3 s-a transformat dintr-un automobil sport de nişă într-un succes răsunător de vânzări: 71.242 de unităţi coupé, cabriolet şi sedan au fost produse în total la Regensburg.

Numeroase particularităţi de design ale acestei generaţii BMW M3 au rămas emblematice. Printre acestea se numără jantele din aliaj cu design double-spoke şi capacele oglinzilor retrovizoare cu formă specială, optimizate aerodinamic cu două braţe în formă de aripă. Aceste elemente au fost revizuite continuu la generaţiile următoare M3 sub forma unor indicii fascinante de design.

A treia generaţie: dinamică îmbunătăţită într-un design mai clar.

A treia generaţie BMW M3 – lansată în 2000 şi disponibilă doar în variante coupé şi cabriolet – a adăugat o nouă particularitate – devenită tradiţională: curba Powerdome de pe capotă. Noul model a ridicat încă o dată standardul în privinţa performanţelor şi dinamicii. Motorul cu şase cilindri dispuşi în linie avea capacitatea de 3,2 litri și dezvolta 252 kW/343 CP. Aceasta însemna că M3 putea accelera de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde (cabriolet: 5,5 secunde). Şi mai impresionantă era acceleraţia în reprize, de la 80 la 120 km/h, care se realiza în doar 5,4 secunde.

În premieră, BMW M3 dispunea de un diferenţial blocant variabil pe puntea spate, care permitea o variație între 0 şi 100%. Astfel se obţineau beneficii considerabile asupra tracţiunii şi aderenţei la demaraj şi la abordarea virajelor. În plus, a doua generaţie a cutiei de viteze M secvenţială (SMG II) permitea conducătorului să schimbe treptele prin folosirea clapetelor de pe volan.

"Nava-amiral" a sportivităţii acestei generaţii M3 a fost BMW M3 CSL, introdusă în 2003. Aconomul de trei litere provenea de la "Coupé Sport Lightweight", un concept justificat de elemente precum acoperişul, consola centrală şi panourile uşilor din fibră de carbon, luneta uşoară şi eliminarea dotărilor orientate spre confort. Cu o masă proprie de numai 1.385 de kilograme, modelul era mai uşor cu aproximativ 110 kilograme faţă de versiunea standard M3. Toate cele 1383 de unităţi – cu un motor mai puternic, de 265 kW/360 CP – au fost vândute în câteva luni.

A patra generaţie: motor V8 şi design ultrauşor inteligent.

2007 a însemnat întreruperea unei tradiţii după ce BMW M3 a intrat pe piaţă , pentru prima dată în 15 ani, fără motorul cu şase cilindri dispuşi în linie, deseori desemnat "Motorul Anului". În locul acestuia, a patra generaţie a automobilului – disponibilă în versiune coupé, sedan şi cabriolet (ultima s-a alăturat în 2008) – a fost propulsată de un motor cu opt cilindri. Noul propulsor de 3.999 cmc dezvolta 309 kW/420 CP şi aproximativ 85% din cuplul maxim, 400 Nm, era disponibil pe un interval larg de turaţii, până la 6500 rpm. Inginerii au continuat abordarea cu design ultrauşor, în special la coupé. Pe baza experienţei pozitive cu alte modele M, acoperişul a fost realizat încă o dată din plastic ranforsat cu fibră de carbon. Capota, posesoare a curbei Powerdome, era din aluminiu, material care folosit mult și pentru nou dezvoltatului şasiu ultrauşor.

De-a lungul perioadei de producţie a celei de-a patra generaţii, puncte de atracţie au fost şi variantele exclusive în serie limitată BMW M3, care atrăgeau atenţia şi mai mult asupra caracteristicilor inspirate din motorsport. BMW M3 GTS – automobil omologat pentru şosele, dar dezvoltat pentru competiţii destinate cluburilor sportive – s-a remarcat în special. Cilindreea motorului V8 de la versiunea standard M3 a fost extinsă la 4,4 litri pentru a produce o putere maximă de 331 kW/450 CP. Componentele special dezvoltate ale şasiului şi măsurile aerodinamice, precum şi cockpitul cu două locuri – conceput pentru utilizare pe circuit – echipau acest model exclusivist de serie limitată (disponibilă doar în nuanţa Fire Orange). 135 de unităţi BMW M3 GTS au fost livrate clienţilor.

BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) a fost prezentat în 2011 şi a fost limitat la doar 67 de unităţi. Datorită componentelor ultrauşoare exclusive şi tehnologiei modificate a şasiului, modelul cu același motor care dezvolta 331 kW/450 CP – bazat pe BMW M3 Sedan şi produs la uzina BMW M GmbH – se mândrea cu un comportament echilibrat perfect. Capota de la BMW M3 CRT era compusă din două profile CFRP învelite într-o structură tip fagure de aramide (poliamide sintetice), scaunele "scoică" dispuneau de două straturi CFRP care acopereau o structură tip fagure din hârtie reciclată, iar un strat de carbon, făcut prin tehnologia convenţională de producţie, acoperea suprafeţele vizibile. Realizate amândouă din CFRP, spoilerul spate şi elementul de direcţionare a curgerii de aer, integrat în bara faţă, completau elementele ultrauşoare ce se regăseau pe BMW M3 CRT.

Bucuresti, 12.12.2013
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.