Bucureşti/München. La 35 de ani de la intrarea în scenă a primului BMW M3, BMW M GmbH prezintă cea mai nouă generaţie a automobilelor sale de înaltă performanţă din segmentul premium al clasei medii. Noile BMW M3 Sedan, BMW M3 Competition Sedan, BMW M4 Coupé şi BMW M4 Competition rămân rerfrinţa absolută în segment şi duc mai depart spirtul M: combinaţia inconfundabilă de performanţe optimizate pe circuit şi capacitate superioară de utilizare cotidiană urcă la un nou nivel. Promisiunea pentru perfromanţe dinamice superioare este asigurată şi de dezvoltarea şi testarea noilor modele alături de maşina de curse BMW M4 GT3, o strategie care arată orientarea către sportivitate a noilor modele.
Lansarea pe piaţă a noilor maşini sport de înaltă performanţă va avea loc în martie 2021. Alături de două concepte distincte de caroserie – unul este sedan cu spaţiu pentru până la cinci pasageri, celălalt este coupé cu patru locuri, gama de opţiuni disponibile pentru sistemul de propulsie oferă clienţilor o varietate neobişnuită pentru configurarea automobilului în funcţie de preferinţele personale. Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé sunt echipate cu un motor cu şase cilindri dispuşi în linie, cu tehnologie M TwinPower Turbo, a căror putere de 353 kW/480 CP este transferată către puntea spate prin intermediul unei transmisii manuale cu şase trepte, unică în segment. La noile BMW M3 Competition Sedan şi BMW M4 Competition Coupé, motorizarea turbo cu funcţionare la turaţii înalte oferă 375 kW/510 CP şi este combinată cu o transmisie M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic. Mai mult, cele două modele Competition vor fi disponibile cu sistem de tracţiune integrală M xDrive, disponibilitatea pentru livrare a acestor modele fiind estimată pentru vara anului 2021.
Clienţii pot alege astfel unul din trei profiluri pentru modelul lor sedan sau coupé. Evoluţiile dinamice semnificative făcute faţă de predecesor sunt rezultatul unui proces de dezvoltare şi reglaje specific M, realizat în parte alături de testarea noii maşini de curse BMW M4 GT3. Alte aspecte comune pentru noile modele BMW M sunt reprezentate de performanţele remarcabile ale sistemului de propulsie şi şasiului, designul expresiv vizual şi noul sistem de control şi operare specific M. Acestea contribuie la bucuria condusului unei maşini atât de capabilă pe distanţe lungi, şi asigură performanţa dinamică de la utilizarea cotidiană până la dezlănţuirea condusului sportiv pe circuit.
Motor cu şase cilindri dispuşi în linie, cu livrare instantanee a puterii şi capacitatea de a funcţiona la turaţii înalte, emblematică M
Motoarele ce propulsează noile automobile de înaltă performanţă combină capacitatea de a urca în turaţii pentru care modelele M sunt renumite, cu cea mai recentă versiune a tehnologie M TwinPower Turbo. Rezultatul este un nou punct maxim pentru motoarele BMW pe benzină cu şase cilindri dispuşi în linie în ceea ce priveşte puterea şi cuplul. Designul ultrauşor şi rigiditatea excepţională sunt atribute remarcabile ale componentelor de maximizare a performanţelor motorului. Două turbocompresoare cu răcire indirectă a aerului de supraalimentare, un sistem de admisie a aerului cu debit optimizat şi un sistem de injecţie directă pe benzină ce funcţionează la o presiune maximă de 350 bar ajută la generarea livrării instantanee a puterii motorului şi apetitul pentru turaţii, sunt susţinute fără întrerupere până la limita superioară.
Motorul ce propulsează noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé atinge un vârf al curbei de cuplu la 550 Nm între 2.650 şi 6.130 rpm. Puterea sa maximă de 353 kW/480 CP este disponibilă la 6.250 rpm. Propulsorul din echiparea modelelor Competition îşi menţine şi el cuplul maxim pe un interval larg de turaţii, cei 650 Nm fiind disponibili între 2.750 şi 5.500 rpm. Puterea maximă de 375 kW/510 CP este dezvoltată la 6.250 rpm, turaţia maximă a motorului fiind de 7.200 rpm.
Aceste caracteristici de performanţă furnizează o experienţă impresionantă a condusului. Noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé au nevoie de doar 4,2 secunde pentru a sprinta de la 0 la 100 km/h. Acceleraţia 0-200 km/h se realizează în 13,7 secunde. Modelele Competition sprintează de la 0 la 100 km/h în 3,9 secunde, iar acceleraţia de la 0 la 200 km/h necesită 12,5 secunde. Un sistem de evacuare specific modelului, cu clapete controlate electric, oferă o acustică plină de emoţie.
Un sistem de răcire personalizat asigură menţinerea temperaturilor optime de funcţionare în orice moment pentru toate componentele sistemului de propulsie – în condusul cotidian pe distanţe scurte şi prin oraş, dar şi când limitele de performanţă sunt testate pe circuit. Un modul de răcire central este acompaniat de două radiatoare de înaltă temperatură aflate în pasajele roţilor. La modelele Competition, sistemul include şi un răcitor suplimentar pentru uleiul de motor şi un răcitor separat pentru uleiul de transmisie. Competenţa în motorsport acumulată de BMW M GmbH îşi face simţită prezenţa şi în conceperea sistemului de alimentare cu ulei. Baia de ulei a motorului are două camere separate şi un canal de absorbţie integrat. O etapă suplimentară de absorbţie permite ca pompa de ulei cu program de control să tragă lubrifiantul din camera mai mică şi intervine atunci când trebuie depăşite acceleraţiile laterale şi longitudinale extreme.
Varietate fără rival: cutie de viteze manuală cu şase trepte sau transmisie M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic; tracţiune spate sau sistem de tracţiune intergală inteligent M xDrive
Combinaţia între motorul cu şase cilindri dispuşi în linie şi cutia de viteze manuală cu şase trepte – prezentă la noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé – furnizează clasica experienţă de condus BMW M. Cutia de viteze manuală dispune de Gear Shift Assistant (asistent la schimbarea vitezelor), care foloseşte controlul turaţiei pentru a asigura o funcţionare fără patinare la manevrele de downshifting, la frânare în viraje.
Transmisia M Steptronic cu opt trepte, cu Drivelogic, de la modelele Competition se distinge prin etajarea rapoartelor adaptată perfect la caracteristicile motorului. Cutia permite atât schimbări complet automate, cât şi manuale ale vitezelor prin maneta specifică M sau clapetele de pe volan. Caracteristicile de schimbare ale transmisiei sunt ajustate cu ajutorul butonului Drivelogic integrat în maneta schimbătorului. Conducătorul poate accesa trei setări clar distincte atât în modul automat, cât şi în cel manual.
Pentru prima dată în istoria modelelor BMW M3 şi BMW M4, clienţii vor putea comanda un sistem de tracţiune integrală pentru automobilele sport de înaltă performanţă – cu disponibilitate estimată din vara 2021 – ca alternativă la tracţiunea spate tradiţională. Sistemul M xDrive are o funcţionare orientată spre puntea spate şi foloseşte un diferenţial M activ pentru puntea spate. Conducătorul poate alege dintr-un meniu specific BMW iDrive între modurile 4WD şi 4WD Sport, acesta din urmă direcţionând o proporţie mai mare a cuplului motor către roţile spate. Iar deconectarea DSC (controlul dinamic al stabilităţii) face disponibil modul 2WD. În acest caz transferul puterii doar către roţile spate şi suspendarea intervenţiilor de stabilizare din partea sistemelor de control tratează conducătorii experimentaţi cu o experienţă de condus memorabilă.
Şasiu specific M, rigiditate torsională foarte ridicată
Rigiditatea torsională foarte ridicată a caroseriei şi prinderile şasiului reprezintă un factor-cheie în oferirea combinaţiei de dinamică, agilitate şi precizie pentru care modelele BMW M sunt renumite, precum şi o dezvoltare liniară a forţelor laterale pe toată gama de acceleraţie laterală şi comportament de direcţie care rămâne neutru chiar şi la limită. Pachet specific modelului de elemente de întărire pentru compartimentul motor, subcadru al punţii faţă cu panou de forfecare din aluminiu, elemente de întărire în podea şi subcadru al punţii spate cu conexiune rigidă la caroserie – toate contribuie la manevrabilitatea controlabilă cu precizie a maşinilor chiar şi în situaţiile intense dinamic.
Suspensia M adaptivă cu amortizoare controlate electronic şi cinematică şi elastocinematică specifice M pentru punţile faţă şi spate sunt dotări standard ale noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé. Noile modele dispun şi de direcţia M Servotronic cu raport variabil în funcţie de cursa volanului şi o versiune specifică M a sistemului de frânare integrat, care oferă conducătorului două setări diferite ale reacţiei frânei şi controlului pedalei. Introducerea unei funcţii integrate de limitate a patinării roţii permite ca sistemul DSC să lucreze cu precizie mărită. În plus, sistemul specific de control al tracţiunii M Dynamic Mode deschide uşa pentru o experienţă de condus foarte sportivă, completată de capacitatea de a face derapaje controlate. Distribuţia perfectă de mase 50:50 şi ecartamentul mărit contribuie la un comportament foarte bun dinamic. Specificaţia standard include şi jante M forjate, din aliaj uşor – de 18 ţoli pentru puntea faţă şi de 19 ţoli pe puntea spate. Roţile faţă au anvelope 275/40 ZR18, iar cele spate 285/35 ZR19.
Design atractiv evidenţiază latura emoţională
Designul distinctiv al caroseriei noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé face o declaraţie curajoasă despre performanţa şi experienţa de condus antrenantă emoţional. Dotările de design specifice M implicate ferm în cerinţele funcţionale ale automobilelor sport de înaltă performanţă sunt integrate armonios în limbajul de design modern. La apariţia atractivă vizual a celor două modele contribuie versiunea specifică M a grilei BMW mare şi verticală, cu bare orizontale, pasajele puternic sculptate ale roţilor cu branhii M specifice şi pragurile laterale extinse proeminent, cu componente de fixare pentru spoilerul faţă şi difuzor. De asemenea, sedanul şi coupé-ul au acoperişul din plastic armat cu fibră de carbon (CFRP) cu elemente optimizate aerodinamic, un spoiler spate şi două perechi de ţevi de evacuare care acum sunt o dotare emblematică a automobilelor M.
Farurile LED integrale sunt disponibile standard, în timp ce farurile LED adaptive cu BMW Laserlight pot fi comandate opţional. Selecţia de culori pentru finisajul exterior include nuanţele noi şi exclusive Sao Paulo Yellow non-metalic, Toronto Red metalizat şi Isle of Man Green metalizat. Un pachet opţional M Carbon pentru exterior şi accesoriile BMW M Performance specifice modelului pot fi comandate de la lansare.
La interiorul noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, suprafeţele structurate clar şi designul foarte ergonomic al cockpitului asigură o concentrare 100% a conducătorului la experienţa intensă a condusului. Scaunele sport M, nou dezvoltate şi ajustabile electric, tapiţeria cu piele Merino fină, cu acoperire extinsă la interior, reprezintă echiparea standard, în timp ce scaune ventilate opţional sunt disponibile în premieră. Un punct de atracţie remarcabil de pe lista de opţiuni îl reprezintă noile scaune-scoică M Carbon, care combină funcţionalitatea de curse cu o construcţie uşoară, confort pe distanţe lungi şi manoperă somptuoasă. Aceste scaune inovatoare au tetiere integrale, care pot fi demontate pentru pilotaj pe circuit, o emblemă de model iluminată şi reglaj electric. Structura lor inspirată din motorsport permite şi utilizarea unor centuri de siguranţă cu prindere în mai multe puncte.
Sistem de operare şi control specific M pentru o experienţă a performanţelor ce poate fi personalizabilă
Sistemul de control şi afişare al noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé cuprinde o serie de funcţii noi, care au rolul lor în experienţa de condus revigorantă a automobilelor. Disponibil opţional, M Drive Professional, care debutează cu ocazia noilor modele, a fost conceput special pentru pilotaj pe circuit. Include noul M Traction Control inovator, care permite ca noua funcţie integrată de limitare a patinării roţii din sistemul DSC să fie ajustată (în 10 etape) la preferinţele şi nevoile personale ale conducătorului. Alte elemente ale M Drive Professional sunt M Drift Analyser, care înregistrează şi evaluează statisticile de condus înregistrate în manevrele dinamice din viraje, şi M Laptimer, care furnizează timpii pe tur şi alte informaţii generate în timpul sesiunilor pe circuit.
Butonul Setup de pe consola centrală oferă acces direct la opţiunile de setări pentru motor, şasiu, direcţie şi sistemul de frânare, dar şi – în funcţie de model şi specificaţie – sistemul M xDrive, Gear Shift Assistant (asistentul la schimbarea vitezelor) şi controlul tracţiunii. Două configuraţii compuse individual pentru configuraţia generală a automobilului pot fi stocate apoi şi reapelate instantaneu în orice moment prin utilizarea butoanelor M de pe volan.
Panoul de control de pe consola centrală include standard şi butonul M Mode. Acest poate fi folosit pentru ajustarea reacţiilor şi caracteristicilor sistemelor de asistare a condusului şi ale afişajelor din panoul de instrumente şi Head-Up Display pentru a oferi o experienţă a condusului potrivită situaţiei de moment şi demnă de emblema M. Conducătorul poate alege dintre setările ROAD şi SPORT, în timp ce modul TRACK – dezvoltat pentru apariţii pe circuite de curse mode – este adăugat arsenalului atunci când se comandă M Drive Professional. În modul TRACK sunt dezactivate sistemele de asistenţă activă, aşa cum este asistentul de părăsire a benzii de rulare, sunt dezactivate display-ul central iDrive şi funcţii precum controlul prin gesturi.
Echipare standard bogată, opţiuni de calitate ce oferă nivelurile dorite de confort, siguranţă şi performanţe
O gamă de noi completări ale echipamentelor disponibile standard şi opţional asigură faptul că noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé ridică standardul nu numai în ceea ce priveşte flerul sportiv, ci şi confortul şi funcţionalitatea. Sistemele de asistare a condusului de ultimă generaţie uşurează misiunea conducătorului în situaţiile monotone şi neclare de pe şosea. Ambele modele vin echipate standard cu Park Distance Control cu senzori în faţă şi în spate, avertismentul de coliziune frontală şi avertizare la părăsirea benzii, dar şi sistem Speed Limit Info cu recunoaştere a indicatoarelor rutiere. Opţiunile includ Driving Assistant Professional, completat cu asistent de control al direcţiei şi al benzii, funcţie Active Navigation, asistent pentru banda de urgenţă, BMW Drive Recorder şi cea mai recentă generaţie BMW Head-Up Display cu conţinut specific M. De asemenea opţional, asistentul de parcare cuprinde şi funcţii precum asistentul de marşarier.
Echiparea standard, care include sistemul de control automat al climatizării pe trei zone, iluminarea interioară LED (include lumină ambientală) şi sistemul de difuzoare hi-fi, îmbunătăţeşte confortul la condusul zilnic şi pe distanţe lungi. BMW Live Cockpit Professional – cu grup de monitoare display-uri digitale, sistem de navigaţie bazat pe cloud BMW Maps şi Asistent Personal Inteligent BMW – este disponibil tot standard pentru noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupé, precum şi integrarea actualizată de smartphone permite utilizarea Apple CarPlay şi Android Auto prin sistemul de operare al maşinii.
Un acoperiş din oţel, cu trapă integrală din sticlă (poate fi înclinată sau să culiseze), este disponibil gratuit pentru ambele modele ca alternativă la versiunea standard din fibră de carbon. Totodată, noul pachet M Race Track aduce o reducere a masei automobilului. Acest pachet include frâne M din carbon ceramic, jante M din aliaj uşor, cu masa redusă (disponibile opţional cu anvelope semi-slick), şi scaune-scoică M Carbon.