Dezbatere: Economia de tip “sharing”
• Active globale în valoare de 5,35 trilioane USD, sub-utilizate sau neutilizate,
dar care ar putea fi comercializate, schimbate sau partajate în viitor
Universitatea Româno Americană a organizat o masă rotundă cu tema Economia de tip „sharing”, în care experţi în economie, cadre didactice şi studenţi ai universităţii au dezbătut potenţialul pe care un nou sistem socio-economic pe cale să se nască îl poate avea în contextul economiei globale.
Iniţiată de profesorul Florin Bonciu, Prorector responsabil cu activitatea de cercetare științifică al Universităţii Româno-Americane şi cercetător la Institutul de Economie Mondială, dezbaterea s-a axat pe ideea de inovaţie şi adaptabilitate a sistemelor economice într-o lume din ce în ce mai multipolară. Potrivit estimărilor specialiştilor, în lume există active în valoare de 5,35 trilioane dolari care sunt sub-utilizate sau neutilizate și care pot fi comercializate, schimbate sau partajate prin intermediul acestei noi paradigme economice.
Sharing Economy este un nou model economic bazat pe ”accesul la” în loc de ”posesia” resurselor materiale sau a celor umane, cum ar fi timpul, spațiul sau abilitățile. Sistemele moderne de comunicații şi inovaţia tehnologică permit partajarea acestor resurse, în cadrul unui ”sat global” de producători și consumatori, în care încrederea este asigurată prin evaluări postate pe internet (peer reviews).
„Potenţialul de creştere al acestui nou tip de economie, comparativ cu activitățile clasice de închiriere, este imens, variind de la un raport de 15 la 240 de miliarde USD în 2013 (în favoarea ultimelor), la un raport de paritate în 2025, când se estimeză că ambele sectoare de activităţi economice vor atinge fiecare un nivel de 335 miliarde USD (potrivit unor analize PwC). Creșterile cele mai rapide sunt așteptate în zona de finanțare peer-to-peer și crowdsourcing, însă există şi o serie de provocări care trebuie depășite, printre care aspecte legate de reglementare și fiscalitate, precum şi menținerea unicității și autenticității în situația creșterii dimensiunii și a volumului de activitate”, a declarat profesorul Florin Bonciu.
Printre pionierii globali ai economiei de tip „sharing” se numără: Uber Technologies Inc., care permite utilizatorilor aplicaţiei mobile Uber să solicite o călătorie de la persoane care îşi folosesc propria maşină; SnapGoods – utilizat pentru partajarea de bunuri de consum high-end, cum ar fi aparate foto, aparate de bucătărie, instrumente muzicale; Airbnb, care intermediază închirierea unei proprietăţi imobiliare private (apartament, casă sau chiar a unui castel) în regim hotelier; DogVacay – pentru servicii de „dog-sitting” etc.
„Servicile de tip „sharing economy”, între care se remarcă Uber, au apărut ca un răspuns direct şi creativ la o serie de aşteptari ale consumatorilor, rămase nesatisfăcute de sistemele economice clasice, de oferta şi de raporturile economice pe care acestea le propuneau. Uber a generat beneficii clare* pentru soferii parteneri creând oportunităţi financiare pentru milioane de cetăţeni, la nivel global, în cele 61 de ţări unde activează. Este cazul şi în România, unde încercăm să abilităm soluţii economice inovative şi benefice pentru cât mai mulţi actori sociali," a declarat Nicoleta Schroeder, General Manager Uber România, invitat special în cadrul mesei rotunde.
Dezbaterea a concluzionat că asistăm, la nivelul economiei mondiale, la o schimbare de paradigmă bazată pe Sharing Economy, care poate redefini fundamental valori, ierarhii și comportamente. Promotoarea acestei schimbări este aşa-numita Generație C (de la „conectată”), definită nu atât prin apartenenţa la o perioadă de timp (sfârşitul anilor 1990 – mijlocul anilor 2000), cât prin comportament.
Generaţia C include persoanele native digital (digital natives), care prezintă caracteristici precum tendinţa de a forma comunităţi active, de a nu fi pasivi, utilizarea paginilor de social media pentru dezbaterea unei varietăţi de subiecte, dorinţa de a-şi controla viaţa şi acceptarea complexităţii, predispoziţia spre activităţi creative precum şi plăcerea de a genera conţinut.
În Romania, Uber este principalul exponent al economiei de tip „sharing”. Serviciul care conectează în timp real pasagerii – utilizatorii aplicaţiei cu acelaşi nume – cu şoferii care utilizează platforma – a fost lansat în primăvara acestui an şi deserveşte pentru moment utilizatorii din Bucureşti. La nivel mondial platforma Uber oferă în prezent alternative de transport în peste 330 de oraşe din 60 de ţări la nivel mondial, contribuind la schimbarea modului în care oamenii călătoresc prin oraşele în care locuiesc. Compania Uber a fost fondată în 2009 în Statele Unite ale Americii.
* https://s3.amazonaws.com/uber-static/comms/PDF/Uber_Driver-Partners_Hall_Kreuger_2015.pdf.