Elevii de la școlile speciale pentru deficienți de auz vor învăța fizică și chimie folosind tehnologia 3D, Augmented Reality și Virtual Reality.
Conținutul a fost dezvoltat de SIVECO România, în cadrul proiectului european NEWTON
Emil are 12 ani și, deși înțelege conținutul lecțiilor, are dificultăți mari la scriere. Îi e greu să ia notițe, iar testele scrise sunt un obstacol aproape de netrecut. Dar de data aceasta, după lecția de fizică, a fost lăudat de profesoară pentru rezultatul foarte bun la test și pentru răspunsurile excelente la lecția despre vaporizarea și condensarea apei.
Este una dintre puținele dăți când Emil, elev al Școlii Speciale pentru Deficienți de Auz „Sfânta Maria”, termină lecția la timp și cu succes. O activitate care presupunea eforturi mari atât din partea elevului, cât și a profesoarei, a devenit plăcută și neașteptat de ușoară. Lecția pe care a parcurs-o, alături de alți 14 colegi, despre condensarea și evaporarea apei, face parte dintr-un proiect european care are ca obiectiv principal creșterea motivației de învățare pentru elevii din învățământul secundar și gimnazial, din școlile profesionale și din școlile dedicate persoanelor cu dizabilități fizice.
Lansat în martie 2016, în cadrul programului Horizon 2020, proiectul NEWTON (Networked Labs for Training in Sciences and Technologies for Information and Communication) transformă procesul de învățare într-o activitate plăcută, interesantă și utilă, cu ajutorul celor mai recente inovații tehnologice: gamification (învățarea bazată pe elemente specifice jocurilor) și învățarea auto-dirijată (învățarea autonomă).
Având în vedere răspunsul lor entuziast la lecția pre-testată la finele anului școlar, elevii sunt foarte motivați să participe la cursurile de știință de anul viitor. “Școala noastră este centrul pilot din România pentru consorțiul din proiectul NEWTON. 15 studenți din școala noastră au participat astăzi la o lecție de pre-testare care s-a dovedit a fi un succes total. Suntem foarte bucuroși să participăm la un astfel de proiect, în care apelăm la educația informală bazată pe realitatea augmentată, realitate virtuală, medii imersive. Elevii ar trebui să poată avea acces la cunoștințe în funcție de nevoile lor specifice, cu ajutorul tehnologiei. Elevii noștri au nevoi diferite față de copiii din alte școli, astfel încât procesul educațional trebuie să fie interactiv și bazat pe vizualizare. Cu ajutorul tehnologiei 3D din lecțiile dezvoltate de SIVECO Romania, fizica tocmai a devenit materia preferată a elevilor noștri”, a declarat profesoara Florica Stoica, director la Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Auz „Sfânta Maria”, din București.
Compania de software care dezvoltă conținutul personalizat, multi-senzorial și multimodal din cadrul proiectului, inclusiv eContent pentru studenții cu nevoi speciale, este, de asemenea, din România.
Pentru proiectul NEWTON, SIVECO Romania implementează platforma multipremiată AeL Learning Management System, precum și funcționalități ca Realitate Augmentată și de tip gamification în toate lecțiile.
De asemenea, SIVECO colaborează cu Universitatea București pentru implementarea acestui proiect-pilot în Școala “Sfânta Maria”, pentru 100 de copii cu deficiențe de auz.
SIVECO a fost selectat pentru a participa la acest proiect datorită experienței acumulate în dezvoltarea de proiecte educaționale complexe, a capacității sale de a implementa tehnologii de vârf (realitate augmentată, conținut interactiv multi-senzorial) și conținut multicultural (în limba engleză, limbile franceză, greacă, rusă etc), precum și referințe foarte bune obținute în marile proiecte internaționale, în Cipru, Malta, Maroc, Emiratele Arabe Unite, Azerbaidjan.
Proiectul NEWTON, care pune accent pe modalitățile de educație non-formală și informală, include:
· educație informală bazată pe realitatea augmentată, care implică jocuri, spații virtuale, medii imersive
· conținut multimedia educațional (multi-senzorial, multimodal), producții cinematografice, accesibil în medii virtuale de învățare, adaptabil la profilul utilizatorului și mediul de învățare.
Aceste abordări sunt valabile în special în ceea ce privește creșterea interesului pentru științele exacte, deoarece facilitează înțelegerea subiectelor considerate dificile.
NEWTON acordă o atenție deosebită tinerilor cu dizabilități, iar trei dintre parteneri au experiență tehnică, pedagogică și psihologică în acest domeniu, din proiectele anterioare. Implementarea la Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Auz „Sfânta Maria” se concentrează exclusiv pe cursanții cu dizabilități fizice și, pe lângă tehnologiile noi, (de exemplu, realitatea augmentată, gamification) utilizează metode pedagogice specifice.
Proiectul va dura până în februarie 2019, fiind coordonat de Dublin City University (Irlanda).
Având în vedere scara pan-europeană și complexitatea acesteia, 14 parteneri din 7 țări participă la realizarea proiectului: Dublin City University din Irlanda, Universitatea San Pablo – CEU din Madrid (Spania), Colegiul Național al Irlandei, Universitatea Brunel (Anglia), Universitatea Tehnică din Bratislava (Slovacia), SIVECO Romania, Universitatea București (România), White Loop Limited (Anglia), Dincolo de Italia, Grupul QUI! Italia, ATOS IT Solutions, Slovacia, Adaptemy (Republica Cehă) și ATOS Research and Innovation (Spania).