Începând cu anul școlar 2018-2019, toți elevii deficienți de vedere pot învăța istoria României după metode adaptate unui învățământ modern, incluziv, în format digital și interactiv ori senzorial. Astfel, elevii din toate cele 7 școli speciale pentru deficienți de vedere din țară (București, Cluj-Napoca Timișoara, Arad, Târgu Frumos și Buzău) și toți elevii cu deficiențe de vedere încadrați în învățământul de masă vor beneficia de materia accesibilizată prin proiectul „Istoria prin sunet și atingere de către Asociația Tandem. Valoarea proiectului se ridică la 47.000 de euro, din care 40.000 au fost caștigați prin fondul de finanțare «Lumea prin Culoare Sunet» al Fundației Orange.
Proiectul oferă elevilor și profesorilor acces la platforma educațională online www.idea-isa.ro și la o bază de materiale alternative educaționale adaptate (digitale și tactile), create de specialiști de la Muzeul de Istorie și Arheologie Constanța, împreună cu 12 profesori de istorie din țară și 12 elevi cu deficiențe de vedere, pentru a adapta toate materiale de studiu necesităților lor.
Platforma educațională conține 80 de lecții de istorie națională, 45 de materiale audio din textele cronicarilor și mărturiile soldaților din războaie, pasaje din textele istoricului Neagu Djuvara, scurte filme documentare accesibilizate și prezentări de artă și tehnică militară, specifice Țărilor Române. Experiența „Istoria prin sunet și atingere” este completată de 120 de materiale tactile și 3D, reprezentând hărți și ilustrații în relief. În acest fel, proiectul își propune ca istoria românilor să devină pentru elevii cu deficiențe de vedere o știință captivantă.
Inițiatorii proiectului „Istorie prin Sunet și Atingere” vor pleca într-o caravană de prezentare a platformei și a materialelor senzoriale, care va vizita în luna septembrie toate cele 7 școli pentru deficienți de vedere din țară, pentru a înmâna pachetul Istoria prin Sunet și Culoare – curs de pregătire, acces la platformă și materiale multi-senzoriale.
„Am colaborat cu specialiști, cu elevi nevăzători și cu profesori de istorie la crearea și dezvoltarea acestui proiect, pentru că aveam nevoie de o abordare modernă și adaptată în predarea istoriei, pentru acești copii care nu pot citi manualele standard și vedea ilustrațiile ori hărțile. Imediat ce deslușesc tainele platformei, elevii devin, la rândul lor, descoperitori de povești istorice”, spune Mihai Leoveanu, cel mai tânăr profesor de istorie implicat în proiect.
„Într-o societate a informației și a informării, este vital să avem grijă ca accesul la educație să fie unul facil tuturor. Indiferent de dizabilități, oamenii posedă o curiozitate incredibilă legată de lumea din jur, iar uneori trebuie să luăm în calcul nevoile specifice de învățare ale acestora, astfel încât să asigurăm toate premisele dezvoltării”, spune Andreia Bruckner, coordonatorul proiectului.
„Estimăm că, datorită acestui proiect, în fiecare an școlar, 100 de elevi încadrați în învățământul special vor putea învăța istoria folosind tehnologia. 1.8 milioane de euro au fost investiți pentru a susține proiecte de integrare a persoanelor cu dizabilități de auz sau văz din România în cei șase ani de cand am lansat fondul de finantare Lumea prin Culoare si Sunet”, susține Amalia Fodor, Directorul Fundației Orange.
Cu ocazia anului centenar, Asociația Tandem și Fundația Orange donează Muzeului Unirii din Alba Iulia 120 de materiale tactile și 3D create în programul „Istoria prin Sunet și Atingere” astfel încât vizitatorii nevăzători să aibă reprezentarea istoriei, hărților sau altor materiale cu ajutorul diagramelor tactile sau reproducerilor 3D.
Asociația Tandem este o asociație neguvernamentală înființată în 2010 și are ca scop identificarea și promovarea intereselor comunitare de incluziune civilă și socială a persoanelor cu dezavantaj social și a creării pentru acestea a oportunităților de dezvoltare socio-culturală și profesională. De asemenea, scopul TANDEM este să promoveze cultura și educația ca manifestări ce stau la baza oricărei societăți umane și în absența cărora nu se pot atinge nici integrarea și nici incluziunea socială. Dintre direcțiile de acțiune și proiectele Tandem menționăm, pe de o parte, activități de integrare a persoanelor cu deficiențe de vedere prin arte performative, cum ar fi cursuri de dans și conștientizare corporală pentru nevăzători și dansatori profesioniști (Tandem Dance și Explore the Unseen) și cursuri de teatru pentru nevăzători și actori profesioniști (Teatrul și Nopțile) și proiecte de mobilitate urbană și autonomie personală bazate pe noile tehnologii inteligente și pe utilizarea smart-phone-urilor (Smart Public Transport, Tandem Navigator, Tandem Acces).