Pentru al doilea an consecutiv, „My School Can Be Cool”, programul de diagnostic și design participativ al Asociației De-a Arhitectura a fost selectat printre cele 10 proiecte câștigătoare la Raiffeisen Comunități 2022 (din 123 de proiecte participante la concurs) și este finanțat de Raiffeisen Bank cu 50 000 lei, sumă ce va fi utilizată pentru derularea programului și implementarea proiectelor câștigătoare la sesiunea de finanțare a asociației.
„Mesajul pe care programul nostru, ajuns acum la a opta ediție, vrea să-l transmită este că spațiile în care se desfășoară activitățile educaționale contează și au impact asupra performanței școlare și dezvoltării intelectuale și emoționale a elevilor. Că afectează prestația profesională a cadrelor didactice și, în general, determină starea lor de bine. Școala este un loc de interes public, care este construit și reabilitat cu fonduri publice, și dorim ca cei care o folosesc să dobândească cunoștințele și atitudinea de a contribui la îmbunătățirea acesteia ca un demers de interes comun. Mai mult, pentru că ne dorim ca vocea acestora să se facă auzită, ne propunem sensibilizarea autorităților publice locale spre inițierea unui dialog cu beneficiarii din școli.”- arh. Viorica Popescu, coordonator „My School Can Be Cool”.
Astfel, o premieră a acestei ediții în programul „My School Can Be Cool” o reprezintă crearea unui Ghid de diagnostic și design participativ bazat pe rezultatele școlilor participante în program în anii 2021-2023. Ghidul, care va fi diseminat și promovat către autoritățile publice locale, va încuraja primăriile să folosească design-ul participativ în proiectarea și reamenajarea școlilor pentru a dezvolta proiecte mai sustenabile, în care vocea utilizatorilor este luată în considerare.
În anul școlar 2022-2023, aproximativ 200 de elevi de gimnaziu și liceu din 7 clase vor deveni mai conștienți, responsabili și implicați în modelarea spațiilor școlii conform nevoilor lor. Pe parcursul unui an elevii vor documenta și analiza, prin intermediul unui proces de diagnostic participativ, spațiile instituției de învățământ și vor propune soluții pentru îmbunătățirea acestora.
Școlile și liceele care, în 2022-2023, au dorit să implice elevii în reimaginarea școlii lor alături de Asociația De-a Arhitectura sunt: Colegiul Tehnic INFOEL Bistrița (Bistrița, jud. Bistrița), Școala Gimnazială Nr. 311 (sector 6, București), Liceul Teoretic „Eugen Pora” (Cluj-Napoca, jud. Cluj), Școala Gimnazială „Andrei Mureșanu” (Ploiești, jud. Prahova), Școala Gimnazială Bucşoaia (Frasin, jud. Suceava), Școala Gimnazială „I.G. Duca” (sector 5, București), Școala Smart Kids (sector 1, București) și Colegiul Național „Traian Lalescu” (Reșița, jud. Caraș-Severin) unde programul, derulat în parteneriat cu Primăria Reșița, a intrat în a două etapă de desfășurare.
De-a Arhitectura le mulțumește arhitecților care îi îndrumă pe copiii din aceste școli în acest proces de învățare prin proiect și se bucură că au dorit să își ofere cunoștințele, timpul și experiența pentru a contribui la schimbarea pe care asociația își dorește să o producă: arh. Iulia Cosovanu-Condrea, arh. Roxana Penișoara-Pîrvu, arh. Alexandru Haraga, arh. Iarina Tavă, arh. Ferencz Bakos, arh. Irina Dron, stud. arh. Alina Gabriela Dima, arh. Veronica Rădună, arh. Andreea Marin, arh. Iulia Ciopașiu, dr. arh. Brîndușa Havași.
Ca în fiecare an, aceștia, împreună cu profesorii îndrumători, au beneficiat în luna octombrie 2022 de un program de formare online. Prima sesiune, îndrumată de arh. Mina Sava, arh. Vera Marin și arh. Brîndușa Havași, autoare ale programului educațional, și arh. Viorica Popescu, coordonatoare a programului, a avut ca temă familiarizarea îndrumătorilor cu obiectivele și structura programului precum și cu materialul didactic oferit de ghidul online. Cea de-a doua sesiune, pe teme de comunicare și fundraising, a fost condusă de arh. Corina Croitoru, manager fundraising, arh. Viorica Popescu, coordonatoare a programului și Gabriela Anghel, responsabil comunicare, și și-a propus să îi familiarizeze pe participanți cu strategiile și instrumentele pe care le pot folosi în vederea atragerii finanțărilor și promovării activităților pe care le desfășoară.
Din dorința de a aduce împreună diferiți actori care au miză în dezvoltarea spațiilor de învățământ, în acest an școlar, pe lângă prezentarea pe care o vor face la sesiunea de finanțare a proiectelor desfășurată de Asociația De-a Arhitectura, elevii vor fi încurajați să își prezinte propunerile de proiect și în cadrul consiliilor locale.
Doamna Nicoleta Beliciu, profesor de geografie la Școala Gimnaziala Nr. 311 din București, ne povestește de ce a ales să își înscrie elevii pentru a doua oară la acest tip de activitate: „M-am înscris în programul «My school can be cool» ca o nouă provocare (am mai participat în anul 2019). Pentru elevul de azi, acest program, desfășurat de Asociația De-a Arhitectura, aduce de fiecare dată ceva nou și reprezintă o provocare. Claritatea și frumusețea acestor mici proiecte mi-au întărit convingerea că folosirea lor în învățare reprezintă un mijloc foarte sigur pentru antrenarea elevilor în activități care să le facă plăcere, inclusiv pentru învățarea unor noțiuni prea abstracte pentru ei. Materialele, machetele realizate împreună cu arhitectul coordonator au valoare nu doar în sine […] cât mai ales în rolul educativ important pe care îl joacă. …copiii, specialiștii de mâine, trebuie să cunoască structura și funcționalitatea elementelor ce îi înconjoară. La început în joacă, din curiozitatea ce-i caracterizează, ei sunt atrași mai mult de imagini, de poveștile din spatele acestora. Pe parcurs devin conștienți de faptul că ceea ce până nu de mult era o joacă, se transformă în realitate, că își pot pune amprenta în spațiul unde își petrec cea mai mare mare parte a timpului: școala. Un creion, o gumă, linii și culori creează povești frumoase!”
Parteneriatul cu Primăria Municipiului Reșița continuă și în anul școlar 2022-2023 la Colegiul Național „Traian Lalescu”. În anul școlar trecut, copiii îndrumați de dr. arh. Brîndușa Havași și de prof. Georgeta Raicu, au parcurs etapa de diagnostic participativ și au propus o mică amenajare a coridoarelor care să le permită, atât lor cât și profesorilor, să socializeze și să se relaxeze în pauze. Această propunere le-a adus o mențiune la competiția de proiecte a Bienalei timișorene de arhitectură – BETA 2022, la secțiunea Inițiative/ Experimente/ Viziuni în arhitectură. A doua propunere care a prins formă din interacțiunea elevilor cu arhitecții este clasa în aer liber care urmează să fie dezvoltată în acest al doilea an de „My School Can Be Cool” la Reșița.
„Ne bucurăm să vedem că oamenii înțeleg importanța implicării în comunitatea locală și doresc să sprijine inițiativele tinerilor de personalizare a spațiilor școlii și modernizare a procesului de învățare. Ne dorim ca acești tineri, după ce vor fi căpătat experiență studiind în marile universități ale lumii, să dorească să revină și să-și aducă aportul experienței profesionale în comunitățile locale în care s-au format” – dr. arh. Brîndușa Havași.
„Acest proiect a reușit să îmi ofere o perspectivă spre viitor, cum nu a reușit nici o materie, a reușit să îmi deschidă ochii și să mă facă să văd ce îmi doresc cu adevărat de la viață. […] acest proiect m-a ajutat mult în materie de cunoaștere și dezvoltare personală.” – Raluca Suru, elevă în clasa a X-a la Colegiul Național „Traian Lalescu”.
Mulțumim Ordinului Arhitecților din România (OAR) care, alături de Raiffeisen Bank, finanțatorul din acest an al programului, sprijină „My School Can Be Cool” și celelalte programe ale Asociației De-a Arhitectura prin taxa “Timbrul Arhitecturii”.