Campania Tecșești Vlogs, realizată de agenția MRM // McCann pentru producătorul de lactate Albalact, aduce un cătun din Apuseni în online, cu peste 650.000 de vizualizări pe YouTube. Cei 23 de oameni care mai locuiesc în satul Tecșești au creat un vlog colectiv prin care își promovează poveștile și obiceiurile de viață.
Vedetele din Tecșești au o medie de vârstă de 65 de ani, însă au învățat deja cum se face un boomerang, cum se folosesc hashtag-urile sau cum se dă tag în postări, iar conținutul video pe care îl încarcă pe canalul lor de YouTube și pe celelalte platforme sociale a ajuns să aibă peste 650.000 de vizualizări.
Zina, Partenie și Cornelia sunt primii locuitori din vârf de munte care au postat propriile tutoriale pe YouTube. Zina e veselă și plină de energie. Face niște plăcinte fantastice pe lespede, iar rețeta ei este cea mai populară în online, fiind urmată în topul vizualizărilor de primul vlog filmat la șezătoare. Partenie a lucrat și a călătorit prin toată țara, însă până la urmă s-a întors tot în Tecșești, în casa construită de tatăl său. Cornelia – Doamna Preoteasă – a crescut șapte copii, însă i-a moșit pe aproape toți cei născuți în sat. Lae are o gospodărie mândră chiar pe coasta muntelui, cântă din fluier și e plin de povești despre șezători la fân și torsul cânepii.
În anii ’50, satul Tecșești din Alba, o așezare veche de munte din Apuseni, găzduia 350 de oameni. Familii cu tradiție își iubeau locurile, casele și obiceiurile, de care erau mândri și pe care le păstrau cu sfințenie neatinse de vremuri. În 2018, în Tecșești au mai rămas 23 de oameni. Sunt izolați, la voia vremurilor și a anotimpurilor, dar fiecare dintre ei e acum un păstrător al autenticității locului, al unui mod de viață aproape uitat. Compania Albalact li s-a alăturat în eforturile de conservare a satului și, împreună cu agenția MRM // McCann, a adus poveștile lor în online, acolo unde tradiționalul poate comunica frumos cu modernul.
“Cum știu tinerii acuma să umble cu smartphone și cu internet, așa eram noi, știam lucrul câmpului. Eu acuma m-am apucat de vlogs. Și-am să-mi cumpăr și smartphone”, spune Zina, într-unul din clipurile distribuite deja online.
“I-am cunoscut pe locuitorii din Tecșești după ce Ionuț Onea, voluntar și fondator al Asociației Groove On, a venit să ne ceară sprijinul pentru reabilitarea zonei”, adaugă Cristina Miclea, Directorul de Marketing al Albalact. “Proiectul lui, La Origini, a început în 2015 chiar în satul Tecșești din Apuseni. A pornit, împreună cu o echipă mică și pasionată de voluntari, să creeze un muzeu viu, să reanime și să promoveze tradițiile românești dintr-un cătun de munte autentic, dar și să restaureze vechile așezări. În 2018, ne-am alăturat imediat cauzei pentru că Albalact, brandul nostru tradițional, sprijină valorile vechi autentice și s-a angajat de mai mult timp să poarte mai departe poveștile, meșteșugul și tradițiile locuitorilor din Alba. I-am vizitat de mai multe ori pe localnicii puțini care au mai rămas în Tecșești, în satul lor drag cu case risipite pe dealurile din Cheile Râmețului”.
Simona Suman Creative Director la MRM // McCann, spune că proiectul și conceptul au luat contur în mod firesc, datorită deschiderii de care au dat dovadă oamenii locului: “Am vrut să aducem modul de viață al comunității din Tecșești în universul digital native. Am ales să împrumutăm formate cunoscute de vlogging, prin care oamenii din Tecșești își exprimă părerile și ne învață despre tradițiile zonei”.
Tecșești Vlogs poate fi urmărit atât pe platforma www.tecsestivlogs.ro, cât și pe rețelele de socializare YouTube #ViațaLaTecșești și Instagram.