Fanii motorsportului de epocă, care s-au reunit pentru Goodwood Revival 2015 în perioada 11-13 septembrie 2015, au fost invitaţi într-o călătorie fascinantă în anii ’50 şi ’60 prin intermediul BMW Group Classic. Domeniul pe care contele de March îl deţine în sudul Angliei, în comitatul West Sussex, a găzduit o sărbătoare dedicată curselor de automobile şi motociclete ce au avut loc pe Goodwood Motor Racing Circuit între 1948 şi 1966. Iar atmosfera acelei perioade este revigorată nu doar de competiţiile sportive ce implică automobile şi motociclete de epocă, ci şi de ambianţa autentică pe care o oferă evenimentul. De exemplu, garajele March Motor Works, care păstrează stilul anilor ’60, oferă decorul pentru modelele clasice ale mărcilor BMW, MINI, Rolls-Royce şi BMW Motorrad, unele dintre acestea intrând şi în acţiune pe circuit.
Goodwood Revival este unul dintre cele mai renumite evenimente de curse din lume, destinat automobilelor şi motocicletelor de epocă. În fiecare an începând cu 1998, o serie de modele clasice remarcabile au fost prezente pe circuitul istoric cu ocazia reuniunii anuale de la Goodwood. Multe sunt pilotate de piloţi de marcă, care vin alături de publicul prezent pentru a aduce un omagiu piloţilor legendari de Grand Prix-uri, turisme şi maşini sport, maşinilor de curse şi de Formula Junior din anii ’50 şi ’60. Datorită autenticităţii platoului de participanţi, piloţilor şi membrilor echipelor îmbrăcaţi în ţinute adecvate, dar şi vizitatorilor ce poartă ţinute inspirate şi ele din moda acelor vremuri, Goodwood Revival este o ocazie importantă de evocare pentru pasionaţii sporturilor cu motor de epocă.
În memoria lui Bruce McLaren: pilot de Formula 1, fondator de echipă şi fan al clasicului Mini
Unul din punctele de atracţie ale evenimentului din acest an este parada în memoria pilotului de Formula 1 şi fondatorului echipei Bruce McLaren (1937-1970). Parada va a reunit serie de automobile istorice care au avut un rol important în cariera competiţională a lui McLaren. Neozeelandezul a fost recrutat, în 1958, de echipa oficială condusă de designerul britanic şi directorul John Cooper, făcându-şi un nume ca tânără speranţă în ascensiune. Anul următor, la doar 22 de ani, McLaren a devenit cel mai tânăr pilot ce a câştigat o cursă de Formula 1, record care a rezistat până în 2003. Un an mai târziu, el a încheiat pe locul al doilea în Campionatul Mondial, după coechipierul său, Jack Brabham – acest cuplu de succes a avut contribuţia sa la deschiderea drumului spre motorsport pentru modelul Mini clasic. În afara circuitului, McLaren şi Brabham conduceau modele Mini clasice şi, impresionaţi de calităţile maşinii, l-au susţinut pe John Cooper în eforturile sale de a dezvolta o versiune mai puternică a noului automobil de clasă mică. Aceasta a inclus şi efectuarea a numeroase teste cu prototipurile în dezvoltare. Ca atare, Mini Cooper a fost lansat pe piaţă în 1961, urmat doi ani mai târziu de Mini Cooper S care, în 1964, a înregistrat prima dintre cele trei victorii în clasamentul general al Raliului Monte Carlo şi care avea să domine lumea raliurilor în anii ’60.
Se întâlnesc pe circuit: Adrian van Hooydonk şi Prinţul Leopold of Bavaria
Clasicul Mini Cooper a încântat vizitatorii la Goodwood Revival 2015. Experimentat pilot de turisme şi ambasador BMW Group Classic, Prinţul Leopold of Bavaria s-a aflat la volan în cele două curse din cadrul St. Mary’s Trophy, rezervate maşinilor sport din anii ’60 care erau apropiate de modelele de serie. Printre adversarii săi de pe circuit s-a numărat şi Adrian van Hooydonk, vicepreşedinte executiv BMW Group Design, care va pilota propriul BMW 1800 TI/SA. Acesta a fost modelul care a condus ofensiva BMW „Noua Clasă”, prezentată în 1961, în cursele rezervate turismelor. Două carburatoare şi un raport de compresie ridicat la 10,5:1 au făcut ca micul motorul de patru cilindri să dezvolte o putere de 130 CP. Au fost produse doar 200 de exemplare ale acestei ediţii speciale, un automobil de clasă medie construit special pentru curse.
Modele triumfătoare pe două roţi: BMW R 50 Kaczor şi BMW RS 54
Pe de altă parte, Barry Sheen Memorial Trophy a reunit motociclete de curse, de la clasa 500 cmc, din perioada 1960-1966, inclusiv două modele BMW R 50 Kaczor şi două BMW RS 54. Câte un exemplar din fiecare face parte din colecţia BMW Group Classic, celelalte două fiind furnizate de proprietari privaţi. Designer şi ulterior inginer BMW, Ferdinand Kaczor a obţinut în anii ’60 câteva victorii spectaculoase cu varianta dezvoltată de el a modelului BMW R 50. Pilotul australian Troy Corser a participat pe acest model de curse la Goodwood Revival 2015. Corser a câştigat de două ori Campionatul Mondial de Superbike şi a concurat trei ani pentru echipa BMW Motorrad Motorsport, până la momentul retragerii sale din Campionatul Mondial, la finele sezonului 2011. Totodată, pilotul britanic Maria Costello – de cinci ori participantă la Tourist Trophy pe Isle of Man – va participa cu BMW RS 54 furnizat de BMW Group Classic. BMW RS 54 a fost lansat în 1954, fiind prima motocicletă BMW de după Al Doilea Război Mondial ce a fost concepută pentru curse. Motorul boxer flat-twin a stat la baza dominaţiei mărcii în competiţiile motocicletelor cu ataş care s-a întins până în 1974.
Showroomuri şi garaje în stilul anilor ’60
Mai multe modele clasice pe două şi pe patru roţi au putut fi admirate în garajele March Motor Works. Aici, vizitatorii au făcut o călătorie în timp, până la mijlocul anilor ’60. Faţadele clădirilor au găzduit atelierele şi showroomurile recreate fidel pentru automobilele şi motocicletele BMW, dar şi pentru modelele Mini şi Rolls-Royce, adoptând stilul arhitectural al Londrei din acea perioadă (şiruri de case grupate în jurul unei pieţe mici, iniţial construite ca grajduri regale, dar ulterior utilizate de meşteşugari şi comercianţi, care îşi aveau atelierele la parter, în spatele uşilor garajului, iar la etaj erau locuinţele lor). În anii ’60, stilul acesta londonez a câştigat şi mai multă popularitate ca studiouri pentru designeri de modă şi artişti şi a fost deseori utilizat pentru sesiuni foto şi ca decor pentru numeroase filme.
Clădirile pregătite pentru Goodwood Revival 2015 au refăcut decorul unui dealership BMW de prin 1965, perioadă în care BMW se impunea în Marea Britanie.
Prezenţa mărcilor MINI şi Rolls-Royce în garajele March Motor Works reprezintă un omagiu adus Harold Radford & Co. Dealer şi carosier ce avea sediul la Londra. Compania a devenit cunoscută datorită producerii unor conversii de top ale modelelor Mini clasice, precum şi ale modelelor Rolls-Royce şi Bentley. De exemplu, Radford a echipat Rolls-Royce Silver Cloud cu un portbagaj mai mare, în timp ce modelul clasic Mini a beneficiat de hayon integral, bare speciale şi un interior rafinat ce abunda de lemn şi piele.
Muzeul BMW
Vizitatorii de toate vârstele pot explora trecutul, prezentul şi viitorul mărcii BMW în cadrul BMW Welt, Muzeului BMW şi uzinei BMW. Muzeul BMW joacă un rol important în acest ansamblu. De la redeschiderea sa în 2008, edificiul prezintă cu succes istoria BMW şi oferă o idee asupra viitorului. De asemenea, muzeul explorează tema mobilităţii în beneficiul tinerilor vizitatori. Junior Museum organizează un program special pentru copii şi tineri, conceptul educaţional bazându-se pe învăţare prin joacă. Muzeul are şi o istorie proprie: este unul dintre cele mai vechi muzee auto din Germania, a fost construit în 1973 şi a fost declarat monument istoric în 1999.