• Noua fabrică de bitum-cauciuc MOL va fi construită pe un teren dezafectat
• Producția poate începe anul viitor, cu o capacitate de 20.000 de tone pe an
• Bitumul-cauciuc permite construirea unor drumuri de asfalt mai durabile, fără gropi, cu o capacitate de încărcare mai mare şi costuri de întreţinere mai scăzute
• Fabrica reciclează anvelope uzate
Piatra de temelie a noii fabrici de bitum-cauciuc a fost aşezată în Zalaegerszeg, oraş aflat în regiunea de vest a Ungariei, în apropierea Rafinăriei Zala. Un procent de 75% din investiţia de 3 miliarde HUF este acoperit de MOL din resurse proprii, în timp ce 25% reprezintă finanţarea asigurată prin Programul de Susţinere a Investiţiilor în Întreprinderi al guvernului maghiar.
Mihály Varga, ministrul de finanţe al Ungariei, Zoltán Balaicz, primarul oraşului Zalaegerszeg şi Zsolt Hernádi, Preşedinte-CEO al MOL au pus piatra de temelie a noii fabrici de bitum-cauciuc din Zalaegerszeg.
Productia la fabrica de bitum-cauciuc urmează să înceapă anul viitor, cu o capacitate de 20.000 de tone pe an. Bitumul-cauciuc marca MOL poate fi utilizat la construirea unor drumuri de asfalt mai durabile, cu anduranță mai mare şi costuri de întreţinere mai scăzute. Durabilitatea este clar demonstrată de faptul că drumurile asfaltate cu bitum-cauciuc nu prezintă nicio gaură, deşi cel mai vechi drum rutier experimental are o vechime de 15 ani.
Bitumul-cauciuc, realizat cu ajutorul unei tehnologii ecologice, va fi utilizat în principal pe piaţa internă, în domeniul construcţiei de drumuri. Tehnologia brevetată este rezultatul unei colaborări dintre MOL şi Universitatea Panonia. Noua fabrică, în valoare de 3 miliarde HUF (10,3 milioane USD), utilizează anual 3.000 de tone de cauciuc mărunţit pentru a produce bitum-cauciuc, contribuind astfel la reciclarea unui număr de jumătate de milion de anvelope uzate. Acestea reprezintă 8% – 10% din deşeurile de anvelope produse la nivel naţional în fiecare an. Producţia anuală de 20.000 de tone de bitum-cauciuc va permite construirea a 200 km de şosea cu 2X1 benzi sau renovarea stratului superior a 600 km de drum cu 2×1 benzi.
„Guvernul maghiar sprijină Grupul MOL cu suma de 750 milioane HUF, acordată în cadrul Programului de Susţinere a Investiţiilor în Întreprinderi. Construirea noii fabrici a Grupului MOL contribuie la îmbunătăţirea calităţii drumurilor din Ungaria”, a declarat ministrul de finanţe Mihály Varga la ceremonia de aşezare a primei cărămizi la fundaţie.
„În strategia MOL 2030 punem un accent deosebit pe realizarea unor produse ecologice, inovatoare, la scară mică. Ne ambiţionăm să promovăm schimbarea: suntem singura companie din regiunea ECE care deţine un brevet pentru propria tehnologie de producţie a bitumului-cauciuc. Conform calculelor, costul drumurilor construite cu bitum-cauciuc poate scădea cu 30% pe durata unui ciclu de viaţă de 30 de ani. Această reducere a costului va stimula utilizarea bitumului-cauciuc pe scară largă în economia naţională. Astfel, ajutăm mediul înconjurător cu o soluţie ecologică, asumându-ne totodată un rol în crearea unor drumuri cu nivel scăzut de zgomot şi fără gropi în Ungaria” – a declarat Zsolt Hernádi, Preşedinte şi CEO al Grupului MOL.
În regiunea Zala, MOL produce hidrocarburi de peste 80 de ani şi rafinează de peste 65 de ani. Rafinăria Zala, o fabrică de bitum-cauciuc cu o capacitate de 5.000 de tone, a fost inaugurată în 2012, iar noua fabrică va fi construită tocmai pentru a face faţă cererii în creştere. Noua fabrică va contribui la funcţionarea eficientă a Rafinăriei Zala şi va asigura locuri de muncă în rafinărie pentru aproximativ 100 de lucrători.
În ultimii şase ani, în Ungaria s-au construit sau renovat 60 km de drum cu ajutorului bitumului-cauciuc, ceea ce înseamnă că s-a utilizat cauciuc obţinut de la aproximativ 150.000 de anvelope uzate.
CONTEXT
Despre procesul de dezvoltare a bitumului-cauciuc marca MOL
1. Noua tehnologie de fabricare a granulelor de cauciuc, obţinute din bitum şi anvelope uzate, a fost dezvoltată de MOL în colaborare cu Universitatea Panonia. Bitumul-cauciuc marca MOL, stabilizat chimic, a fost brevetat în 2009, iar în 2014 a fost distins cu premiul Marcă Înregistrată de Produs Ecologic. Bitumul-cauciuc MOL a primit numeroase premii naţionale şi internaţionale. Printre altele, în 2015 a câştigat Premiul de Inovaţie Ecologică în cadrul concursului Innovation Grand Prix din Ungaria. A câştigat şi titlul de „Produsul Inovator al Anului 2016” acordat de IChemE (Institutul Inginerilor Chimişti), într-un domeniu internaţional foarte bine reprezentat în care au concurat 23 de candidaţi.
În anii 2000, MOL a început să lucreze la producţia internă de bitum-cauciuc, un produs utilizat deja în străinătate. Conform procedurii aplicate în SUA, bitumul-cauciuc este produs chiar pe şantierul de construcţie al drumului fiindcă extracţia particulelor de cauciuc impune utilizarea acestuia în următoarele câteva ore, iar producţia acestui asfalt necesită echipamente speciale. Pentru a crea un produs nou care să poată fi manipulat la fel ca bitumul normal, MOL, în cooperare cu Universitatea Panonia, a dezvoltat ceea ce se numeşte bitum-cauciuc stabilizat chimic. Datorită tehnologiei brevetate MOL, bitumul-cauciuc poate fi transportat, depozitat şi utilizat ulterior, prin urmare poate fi produs pe scară largă şi poate fi utilizat la distanţă de locul de producţie.
Avantajele construirii drumurilor cu bitum-cauciuc, spre deosebire de bitumul convenţional utilizat la construirea drumurilor
· Un ciclu de viaţă de aproximativ 1,5 ori mai lung.
· Proprietăţi de anduranță excelente, prin urmare drumul asfaltat are mai puţine crăpături.
· Capacitate de încărcare mai mare, tendinţă de uzură mai mică.
· Aderenţa excelentă la minerale reduce probabilitatea de formare a gropilor.
· Durata de viaţă mai lungă şi rezistenţa ridicată la factorii de mediu determină reducerea costurilor de întreţinere.
· Poate asigura o reducere semnificativă a zgomotului generat de traficul rutier, prin urmare construirea barierelor de zgomot nu este neapărat necesară.
· Îmbunătăţirea siguranţei traficului datorită reducerii distanţei de frânare, având ca efect reducerea semnificativă a riscului, în special pe timp de ploaie sau în apropierea trecerilor de pietoni.
· Dezvoltarea economică durabilă este mult îmbunătăţită prin utilizarea noului material de construcţie a drumurilor, adică a anvelopelor uzate.
· Permite reciclarea materialelor din cauciuc uzat în conformitate cu liniile directoare europene. Având în vedere utilizarea pe scară largă a capitalului pentru construcţia de drumuri, poate aduce avantaje economice reale la nivel naţional.