Aproximativ 5 milioane de euro au fost investiți în partea de construcție și instalații în două unități de învățământ din Oradea. Banii vin de la Uniunea Europeană cu cofinanțare din partea primăriei Oradea.
Cele două școli au fost renovate în cadrul proiectului „Creșterea eficienței energetice a clădirilor existente” , obiectivul general fiind reducerea consumului energetic, gestionarea inteligentă a energiei și utilizarea energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice de învățământ din Municipiul Oradea.
Pentru îndeplinirea acestor obiective, în unitățile de învățământ vor fi implementate sisteme de ventilație cu recuperare de căldură Atrea, care răspund tuturor normelor europene în vigoare.
Instituțiile de învățământ din Oradea în care vor fi puse în funcțiune sistemele Atrea sunt Colegiul Național Onisifor Ghibu și Școala Gimnazială Dacia. În cele două unități de învățământ din Oradea vor fi instalate peste 120 de sisteme de ventilație cu recuperare de căldură în sălile de clasă, cancelarie, laboratoare și săli de sport. Debitul de aer a fost gândit astfel încât să asigure un minim de 25 m3/h de aer proaspăt pentru fiecare copil. De asemenea, sunt foarte silențioase, nivelul de zgomot nu depășește 35 dB la debitul de aer de 700 m3/h – cât este necesar pentru o sală de clasă cu maximum 30 de copii.
„Sistemele de ventilație cu recuperare de căldură au devenit esențiale în creșterea gradului eficienței energetice într-o clădire. Însă cel mai important lucru, după criza sanitară, este ca sălile de curs să aibă o ventilație corectă care scade cu 80% rata de răspândire a virusurilor. În România, majoritatea instituțiilor de învățământ au fost constuite înainte de 1990, iar performanța energetică este foarte slabă, fapt ce determină costuri mari ale energiei. Astăzi, autoritățile au posibilitatea accesării fondurilor europene, cum este și cazul celor două școli din Oradea. Când copiii se vor întoarce la școală vor studia în săli de clasă cu o temperatură constantă, cu aer proaspăt și curat, fără riscul transmiterii virusurilor, iar părinții vor putea fi liniștiti fiindcă școala va fi un mediu sigur, declară Dorin Șalamac, director general ATREA România.
Care sunt beneficiile unui sistem de ventilaţie în instituţiile şcolare
Având în vedere că mediul din exterior este din ce în ce mai poluat, nu mai puteam lua în calcul varianta tradițională de aerisire în sălile de clasă, adică deschiderea gemurilor. În plus, fluxul de aer poate conţine praf, alergeni sau polen și poate accentua sau favoriza apariţia problemelor respiratorii. De asemenea, iarna se formează curenți de aer care pot îmbolnăvi copiii.
Soluțiile pe care le oferă sistemele de ventilație cu recuperare de căldură de la Atrea răspund tuturor cerințelor europene privind eficiența energetică, iar pe lângă faptul că aerisesc constant încăperile, aducând un aer proaspăt şi curat în interior, reduc și costurile de întreținere cu 25%, astfel că investițiile se amortizează în câțiva ani.
Un alt beneficiu al acestui sistem de ventilație este faptul că nu doar aeriseşte încăperea, ci şi extrage aerul viciat, prin grile separate. Căldura se transferă aerului de afară, pe care centrala îl introduce în interior, după ce în prealabil îl filtrează, astfel eliminând rapid microparticulele infestate din aer.
„Dincolo de eficiența energetică sau de temperatura constantă pe care o asigură un astfel de sistem, trebuie să luăm în calcul, mai ales, sănătatea. În această perioadă trebuie să ne gândim mai mult la sănătatea noastră și a copiilor noștri și să găsim cele mai bune soluții împreună cu autoritățile abilitate. În actualul context implemetarea sistemelor de ventilaţie cu recuperare de căldură şcolile şi grădiniţele din România devine aproape obligatorie, iar soluțiile de finanțare a investițiilor sunt accesibile, atât la nivelul fondurilor europene, dar și la nivelul bugetelor gestionate de autoritățile locale”, susține Dorin Șalamac, director general ATREA România.