37% dintre elevii de liceu își consideră tatăl drept model de urmat, în timp ce 34% dintre aceștia îl situează pe Connect-R la același nivel cu Bill Gates, simbolul succesului financiar. Rezultatele au fost obținute în urma unui studiu de piață efectuat de Open-I Research în rândul tinerilor, în perioada 13 – 17 mai. Studiul a fost realizat online (utilizând panelul Inovaction Research) pe un eșation urban de 569 de respondenți și a inclus atât elevi de liceu cât și studenți, cu vârste cuprinse între 14 – 22 ani.
“Am încercat să înțelegem mai bine cum privesc tinerii prezentul și viitorul, ce modele își aleg și în funcție de ce anume fac aceste alegeri. Tinerii acestei generații reprezintă un motor al schimbării, sunt mai pragmatici și mai activi, însă, așa cum arată studiul, au nevoie de susținere pentru a putea rupe „cordonul ombilical” și a se îndepărta de vechile frici, dezamăgiri si frustrări ale generațiilor anterioare“, a declarat coordonatorul studiului, Adina Nica, fondatorul Open-I Research.
Alegerile tinerilor au la bază caracteristici comune ale modelelor masculine către care tind aceștia, de la hotarâre, duritate, ambiție la succes financiar, faimă, dar și eleganță și rafinament (stil vestimentar, discurs) și aspect fizic.
Reperele masculine ale liceenilor, din business și showbiz, sunt:
- Andi Moisescu – 28%;
- Johny Depp – 19%
- Raed Arafat 18%,
- Pavel Bartoș 16%,
- Gică Hagi 16%,
- Smiley – 12%;
- Ion Țiriac – 13%);
- Mircea Badea – 12%;
- Cristian Mungiu – 10%;
În privința modelelor feminine, liceenii consideră că acestea trebuie să fie luptătoare fără să-și piardă feminitatea, de succes, puternice, cu venituri proprii – independente financiar de partener, reușind să-și gestioneze echilibrat cariera, familia și timpul rezervat îngrijirii personale. Alte trăsături caracteristice modelului feminin sunt: rafinamentul și unicitatea; îndrăzneala, spargerea tabuurilor, încrederea în sine, curajul dar și altruismul, implicarea în cauze sociale.
Topul figurilor feminine la care aspiră liceenii este format din:
- Mama – 43%;
- Nadia Comăneci – 16%;
- Andra – 11%;
- Andreea Marin – 8%;
- Antonia – 8%
De asemenea, și bunicii reprezintă un etalon pentru 18% dintre liceeni.
La nivel de modele de urmat, în comparație cu liceenii, studenții își admiră și profesorii. Totuși, părinții rămân în topul preferințelor. Prin aceasta, se confirmă un specific al culturii noastre în care legăturile părinte-copil se rup foarte greu, sau deloc, simbolizând influența mare a generațiilor anterioare asupra tinerilor.
- Mama – 43%;
- Tata – 31%;
- Profesorii – 26% studenți, 15% liceeni;
Între liceu și studenție se observă o evoluție în rândul personajelor alese drept model. Ele variază dinspre oamenii din showbiz înspre oameni de business:
- Țiriac 17%;
- Donald Trump 18%;
- Bill Gates 29%;
și personaje care se implică în viața socială:
- Raed Arafat – 18%
- Andi Moisescu – 20%
În cazul modelelor feminine se regăsește aceeași tendință de schimbare, de la modelele „super woman” preferate în liceu, la evoluția către performanță, Nadia – 13%; sau către implicarea socială și spirituală, Maica Tereza – 13%.
Viziunea tinerilor asupra prezentului și viitorului este influențată de presiunea exercitată de așteptările societății și ale familiei, în a se realiza, raportate la sursa de energie de care dispun aceștia pentru îndeplinirea lor. La aceasta se adaugă și opinia pesimistă a părinților, care determină tinerii să prevadă un viitor nesigur în România și să creadă că le va fi foarte greu să-și găsească un job dupa ce termină studiile.
Astfel, 77% dintre studenți au declarat că vor să se angajeze, iar 9% că vor să-și continue studiile fără să fie angajați. Spre deosebire de trendul întâlnit în afară, unde după terminarea facultății absolvenții își iau un an să călătorească, să cunoască lumea și să ia o decizie asupra ceea ce vor să facă, tinerii din România nu obișnuiesc să procedeze la fel, doar 1% dintre tinerii români urmând acest trend.
Deși discursul tinerilor este unul extrem de pesimist, la nivel de intenție, rezultatele studiului demonstrează că majoritatea vrea să rămână în România:
- 62% vor să se angajeze în România;
- 13% vrea să se angajeze fie în România, fie în străinătate;
- 25% sunt convinși că vor să lucreze în altă țară.
Motivul principal al plecării din țară este imaginea de „țară fără oportunități” cu care tinerii asociază România.
Rezultatele studiului trebuie interpretate în contextul crizei economice care a impus această abordare ca o necesitate pentru redresare. Studiul conchide că tinerii acestei generații sunt mai pragmatici și mai activi, dar au nevoie de susținere pentru a deveni independenți, iar modelele de succes ale acestora sunt cele masculine, în special bărbații de succes iar în cazul celor feminine: femeile active, îndrăznețe, dinamice și nu în ultimul rând puternice.
Despre Open-I Research
Open-I Research este o companie cu experiență în cercetare de piață pentru strategie și dezvoltarea strategiei de piață, etape esențiale pentru ca orice business să funcționeze și să se dezvolte.
Fondatorul companiei Open-I Research, Adina Nica este unul din cei mai experimentați cercetători de pe piața românească, atât în companii de research, cât și în Marketing în companii-client și în consultanța de Management si Marketing, făcând parte din rețeaua de consultanți The Network.
Cu mai mult de 15 ani de experiență în cercetare de piață si marketing, Adina și-a început cariera în 1997 în Mercury Research și a crescut pâna la Market Research Manager, din 2005 a fost Market Research & New Projects Manager la Raiffeisen Bank, iar din 2010 Head of Research în Synovate Romania și Subject Matter Expert Censydiam pentru CEE.
{mosloadposition user9}