Motto: “Si…cine mai are nevoie de PR in moda?”
Raluca Pricop
Specialist PR
NICHI CRISTINA NICHITA
Stralucire. Pasiune. Aventura. Succes. Elemente-cheie care unesc moda si PR-ul. Exista inca o perceptie gresita, care persista cu incaptanare, conform careia moda poate exista si fara PR. Imaginea vinde, asta stim cu totii, iar moda “se vinde” natural, de la sine, fara alte “artificii” de marketing. Eronat. Moda este exemplul cel mai concludent al unui PR de calitate. Este momentul in care doua industrii pline de forta, bazate “almost exclusive” pe imagine, se impletesc. {viewonly=registered,special}Cartile de marketing ne spun ca un prim pas in a-ti asigura vizibilitate si apoi notorietate pe piata este construirea unui brand. Moda este prin definitie un brand. O companie care activeaza in acest domeniu nu poate supravietui fara a avea ceva unic, deosebit de celelalte. In zilele noastre, vestimentatia insumeaza atribute care nu se regaseau in trecut: reprezinta o exprimare a personalitatii si este sinonima cu imaginea. In acest context, brandul imprima o incarcatura emotionala, o imagine, o individualizare in mintea clientilor. Fara brand nu puteam vorbi de notorietate, de apreciere, de atasament, si, implicit, de succes.
De ce am ales, pentru inceput, o teorie a brandingului? Pentru ca un nume inteligent ales inseamna, implicit, o imagine. Dupa cum spunea criticul de moda Ovidiu Buta, moda nu se face de dragul creatiei, ci pentru a-ti vinde colectiile. Aici intervine PR-ul. Prin comunicarea de brand sus-amintita, abil orientata, PR-ul iti garanteaza succesul afacerii. Relatiile cu presa te ajuta sa fii “in vizor” cat mai mult timp, dar printr-un efort sustinut si consecvent. Prin clasicul “word of mouth” te poate ridica sau te poate cobori. Cea mai puternica arma a PR-ului in moda este cuvantul. Barfa. Critica. Sau aprecierile. De ce? Toti avem nevoie de moda, toti respiram moda, si, invariabil, ne vom raporta la…moda.
“Toate-s vechi si noua-s toate”, dar moda se reinventeaza in permanenta si nu este atat de superficiala pe cat pare. Moda nu inseamna doar imagine, cel putin nu o imagine falsa. Un designer se vinde prin creatiile sale, care intrupeaza o filosofie, un univers, acel “ceva” care il definesc intru totul. Moda inseamna o pasiune impartasita cu altii. Daca este un act egoist, atunci vorbim despre moda inefabila, pur artistica. Daca este un act de educare a pietei, a valorilor estetice, intr-un anumit moment al societatii, vorbim despre un “produs” care se vinde. Despre moda ca pasiune si moda ca un produs al economiei putem vorbi din prisma PR-ului. Pentru ca exista idei care genereaza reactii dorite de cei care le-au initiat. Pentru ca review-urile pozitive ale unei colectii reusite se datoreaza unei campanii de PR bine gandite.
In incheiere, fara a avea pretentia de a fi epuizat acest subiect, voi vorbi despre stil. Cel putin pentru mine, stilul este piatra de hotar, originea, esentialul a ceea ce este “moda” si a ceea ce se doreste a fi “PR-ul”. Moda nu este o formula magica a stilului. PR-ul, de asemenea, nu iti poate construi si mentine o imagine, fara un fundament solid. Nu exista un designer ale carui creatii sa te transforme peste noapte intr-o persoana “stilata”, in aceeasi masura in care o campanie de PR nu te poate promova pozitiv (si sa aiba succes pe termen lung!), pe o baza…viciata. Te nasti cu stil, te nasti cu inteligenta si te nasti cu fler. Valabil atat pentru industria modei, cat si pentru industria relatiilor publice.
Raluca Pricop – Pasiunea pentru PR a venit, in mod ireversibil, in ultimul an de facultate, cand am studiat discplina “Relatii publice”. Lucrarea de licenta mi-a fundamentat dorinta de a aprofunda si apoi de a profesa in acest domeniu. Am urmat pasii “clasici” pentru un novice: un curs online, un master in PR& advertising, lectura intensa, informare continua si…experienta propriu-zisa. Momentan sunt PR-ul unei case de moda si intentionez sa devin o profesionista adevarata. Bineinteles, in cativa ani, acum sunt la inceput de drum…{/viewonly} {mosloadposition user10}