Coordonatori Valentina Marinescu Dan Podaru
Editura Tritonic
Punctul forte al lucrării Moda între evoluție și mutație este abordarea acestui domeniu pe îndelete din multiple perspective.
Cartea include analize și perspective surprinzătoare de la modul în care “practica modei și a produselor de vestimentație urmează o dinamică contrară discursului sustenabilității și eliminării materialelor plastice din industria textilă” din primul capitol și până la o analiză a produselor de îmbrăcăminte de lux.
“Creatorul de modă Matei Corvin ne arată cum moda a înlocuit arta în vârful lanțului trofic al evoluției culturale”, în timp ce Aurelian Giugăl surprinde modul în care “perioada postcomunistă a adus schimbări semnificative în comunicarea vestimentară, reflectând tranziția de la o societate controlată de stat la una mai deschisă și diversificată, marcată de exprimarea individualității, accesul la produse din import în care moda nu este doar o chestiune de stil, ci și un dialog continuu între trecut și prezent, tradiție și inovație local, și global”. În acest capitol o să găsiți o analiză interesantă a serialului Las Fierbinți și moda personajelor principale.
Antonio Amuza, sociolog specializat în sociologia comunicării, este prezent în această lucrare cu un capitol dedicat luxului. “În concluzia acestei analize comparative putem spune că aspirații la lux în România sunt în căutarea unor produse care nu doar că le conferă statut, dar le oferă și o conexiune cu o cultură și o istorie mai largă, fie că este vorba de moda franceză, tehnologia japoneză sau designul italian. (…) Astfel, aspiranții la lux din România nu doresc doar bunuri materiale, ci și o porțiune din lumea și cultura care le-a creat – o cerință semiotică complexă într-o lume globalizată. Luxul, prin urmare, nu mai este doar despre produse de înaltă calitate, ci și despre oferirea de sfaturi sociologice și instrucțiuni. Brandurile de lux nu doar că vând un produs, ci și o poveste, o experiență și un statut. Ele devin astfel consilieri pentru consumatorii care caută să-și definească și să-și exprime locul în societate.”
Alte subiecte abordate în legătură cu moda sunt “dinamica sistemului modei în context postmodernist”, responsabilitatea socială în ceea ce privește producția de haine și “Estetica urâtului în campaniile publicitare dedicate universului modă”.
Moda între evoluție și mutație se constituie așadar într-o lucrare deosebit de interesantă, cu o abordare inedită asupra modei, multidisciplinară, o carte ce poate deschide multor persoane noi perspective pentru înțelegerea modei. Fiecare capitol este bine documentat și structurat, informația fiind oferită în mod accesibil oricui.