De obicei, eficienţa şi dinamica automobilelor BMW Group sunt maximizate în centrul de teste aerodinamice. Cu toate acestea, în acest moment, un obiect mai degrabă neobişnuit este punctul de interes al analizelor aerodinamice efectuate de inginerii BMW: un catamaran. În tunelul aerodinamic de ultimă oră de la Centrul de Cercetare şi Inovaţie BMW Group (FIZ) se pune bazele pentru succesul într-un dintre cele mai solicitante competiţii sportive din punct de vedere tehnologic din lume: America’s Cup.
ORACLE TEAM USA, deţinătoarea celei de-a 35-a ediţii a America’s Cup, a câştigat prestigiosul trofeu la ultimele două ediţii şi acum îşi doreşte obţinerea unui hat-trick. Pregătirea pentru această misiune este realizată alături de partenerul tehnologic BMW – o combinaţie care a cunoscut succesul în 2010, la Valencia (Spania), când echipa a câştigat pentru prima dată cel mai vechi trofeu din sportul internaţional. "De această dată, inginerii se confruntă cu noi provocări", a declarat Holger Gau, specialist BMW în metode de simulare 3D: "Catamaranele pentru clasa America’s Cup plutesc pe flotoare, astfel că cea mai mare parte din timp şi-o petrec aproape complet în afara apei. Acest lucru este spectaculos pentru spectatori, solicitant fizic pentru echipaje şi înseamnă că noi, inginerii şi designerii, trebuie să ne concentrăm eforturile pe găsirea acelui avantaj decisiv în privinţa vitezei: hidrodinamica carenei aproape că nu mai are nici un rol. Aerodinamica este cea mai importantă pentru noi."
Datorită acestui aspect, nici nu este de mirare că centrul de teste aerodinamice al constructorului auto din München şi experienţa specialiştilor BMW vor juca un rol important în conceperea iahturilor de cursă pentru ORACLE TEAM USA. "BMW este o companie al cărui succes este bazat pe ingineria inovatoare. Este un lider atunci când vorbim de tehnologie de pionierat", a spus Grant Simmer, director de operaţiuni al echipei. "Colaborarea pentru victoria în America’s Cup din 2010 ne-a demonstrat cât de valoroasă poate fi această experienţă în domeniul proiectării bărcilor. Acum punem bazele pentru 2017 şi ne putem considera norocoşi că BMW este alături de noi."
Specialiştii BMW în aerodinamică lucrează tocmai la acest fundament. "Momentan, realizăm teste aerodinamice intense pe un model al actualului design al iahtului. Acesta ne va oferi date de referinţă de încredere pentru a le compara în profunzime cu cercetarea CFD care este planificată", a explicat Gau. "Până la confruntările America’s Cup din iunie 2017, prioritatea va fi testarea eficienţei oricărei idei pentru optimizarea designului, precum şi a multor schimbări de design: Au acestea efectul dorit? Cum afectează acestea complexa interacţiune aerodinamică dintre carenă, velă şi poziţionarea echipajului la bord? Trebuie să colectăm date complete, pentru că orice mică nuanţă ar putea fi decisivă – în special, proiectarea părţilor mari ale platformei, mai ales carena, sunt stipulate în regulamente. Prin urmare, designerii nu au prea multe locuri în care să facă ajustări."
BMW este perfect familiarizat cu aceste provocări, în special din angajamentele pe care compania le are în motorsport. Şi în acest caz, regulamentele sunt foarte stricte, astfel că este foarte important să fii cât mai creativ posibil pentru a profita de marjele permise de aerodinamică. Una din puţinele componente ale platformei unui catamaran din clasa America’s Cup care poate fi proiectată în mod liber este carenajul bari transversale dintre carene – suprafaţa în care curentul aparent curge (totalul vânturilor reale şi a celor induse). Fluxul de aer optim peste întregul obiect începe cu precizie aici şi este esenţial pentru orice optimizare aerodinamică – o altă paralelă cu designul auto şi motorsportul.