Vă mai aduceți aminte de ediția din 2008 a Festivalului Plai? Vă mai aduceți aminte de Mariza? Cu siguranță că da. Fado‐ul portughezei ne‐a încântat pe toți, într‐un recital tulburător, incitant şi emoționant deopotrivă. Mariza a fost probabil cea mai de succes poveste de până acum a Festivalului Plai – iar pentru cei care au rămas sub impresia concertului din urmă cu doi ani, PLAI 2010 vine cu o mare surpriză: fadista care „desenează lacrimi în orice limbă” – MÍSIA.
Mult mai tradițională decât Mariza, Mísia este considerată una dintre cele mai bune voci ale fado‐ului din istorie, o demnă urmaşă a Amaliei Rodriguez. Un pionier, un spirit liber – Mísia este mai mult decât o simplă interpretă. Mísia este cea care duce tradiția portugheză mai departe, este o adevărată ambasadoare a muzicii recunoscută în întreaga lume, mărturie în acest sens stând toate ordinele, distincțiile, medaliile şi premiile pe care le‐a cucerit.
Viața Mísiei a fost conturată de călătorii muzicale, poetice şi geografice – o necesitate pentru un artist care a crescut în nonconformism şi exuberanță, sub influența a două culturi: cea a tatălui (liniştea culturii portugheze burgheze) şi cea a mamei şi bunicii (lumea artistică spaniolă). Şi‐a petrecut copilăria în Porto, oraşul în care s‐a născut. Acolo a cântat prima dată fado, pentru muncitorii care veneau la Casas de Fado. În adolescență, s‐a mutat la Barcelona, începându‐şi cariera în legendarele cabarete de la Paralelo (un fel Broadway al Cataluniei), într‐o perioadă în care costumele kitsch, machiajul strident, într‐un cuvânt, stilul pompos, erau în vogă. Mai târziu, s‐a mutat la Madrid, un oraş al vieții de noapte, Aleea Viilor B36 sc.B ap.4 Timişoara, Timiş, România, 300363 tel. / fax.: 0356 401777, e‐mail: birou@plai.ro unde apare în primul spectacol adevărat şi cântă la TV în fiecare dimineață cinci cântece din vastul repertoriu pop internațional.
După o perioadă de experimentări (fără să decidă cum anume să îşi exprime vocația artistică), Mísia, care nu a uitat fado – gen muzical emblematic al adolescenței sale, în atmosfera întunecată şi promiscuă de la Casas de Fado, cu un public de toate genurile –, a decis să se întoarcă acasă. S‐a stabilit în Lisabona cu un scop foarte clar: să îşi cânte propriul fado. Pentru prima dată în viață, a ştiut foarte clar ce vrea să facă.
Când a ajuns în Lisabona, a început să descopere ostilitatea celorlalți față de fado, care a început odată cu căderea dictaturii lui Salazar. Fado a fost folosit de autorități ca instrument de propagandă, represiune şi manipulare mentală a populației. În afară de câteva mari poeme, cântecele transmiteau etosul unui popor portughez supus, sărac şi lipsit de ambiție, dar mulțumit. Aşadar, Mísia s‐a aflat în fața unei formidabile încercări. A început să cerceteze fado, să facă un inventar al cântecelor, căutând piese fado tradiționale şi contactând poeți pentru a le cere să scrie noi versuri. A reintrodus vioara şi acordeonul, caracteristice fado‐ului de pe străzi pe care îl auzise din copilărie, introducând şi acompaniamentul cu pian al saloanelor aristocratice ale secolului al XIX‐lea. Mísia este cea care, cu eforturi uriaşe, a reuşit să reconstruiască în întregime, din punct de vedere estetic, genul fado, atât ca substanță, cât şi ca formă.
Încă de la început, Mísia a avut duşmani. Aripa de stânga a acuzat‐o că s‐a concentrat pe partea conservatoare a genului, în timp ce tradiționaliştii îi dezaprobau mesajul şi imaginea, la fel ca şi colaborarea sa cu poeți cunoscuți pentru implicarea lor politică. În pofida acestor atitudini, Mísia a perseverat, fiind dedicată viziunii sale. Fără a sta mult pe gânduri, trecând peste toate criticile şi riscând să fie izolată, Mísia a deschis noi căi în fado, fiind un pionier al genului.
Primele succese le‐a înregistrat dincolo de granițele țării: în Spania şi Japonia, apoi în Franța şi Germania. Mai târziu, a început să devină cunoscută în întreaga lume, dezvoltând o bogată carieră internațională. Din 1993 a devenit al doilea artist, după Amalia Rodriguez, care a dus fado pe scenele mari ale lumii şi chiar a triumfat în locuri în care fado nu ajunsese până atunci.
De la primul album scos de Mísia, reacția publicului a fost una entuziastă în fața creativității fără seamăn a muzicii portughezei. Proiectele sale au primit Aleea Viilor B36 sc.B ap.4 Timişoara, Timiş, România, 300363 tel. / fax.: 0356 401777, e‐mail: birou@plai.ro recunoaştere largă, iar vânzările au crescut rapid. Mísia a adunat premiu după premiu. Al doilea album al său, „Mísia Fado”, a fost lansat în Japonia, Coreea de Sud şi Spania. „Tanto menos, tanto mais” a obținut premiul Académie Charles Cros. „Garras dos Sentidos” s‐a vândut în 250.000 de exemplare. Pentru prima dată, acordeonul, vioara şi pianul se auzeau împreună în cântece fado. „Ritual”, un tribut adus artiştilor de la Casas de Fado, a acoperit un repertoriu de cântece populare. După lansarea albumului, Mísia a adus fado, pentru prima dată, pe legendara scenă de la Papal Palace, la Festivalul de la Avignon. Mai târziu, albumul „Canto” a marcat o depărtare de fado, bazându‐se pe muzica instrumentală a chitaristului şi scriitorului portughez Carlos Paredes. Un cvintet de coarde a completat albumul, care a câştigat Critics’ prize în Germania. „Drama Box” a fost cu adevărat un album plin de pasiune, incluzând tango, bolero şi fado, Mísia avându‐le ca invitate pe Fanny Ardant, Miranda Richardson, Ute Lemper, Carmen Maura şi Maria de Medeiros.
A fost recompensată, de‐a lungul timpului, cu Medalia Ordinul de Merit al Portugaliei, Marea Medalie Roşie a oraşului Paris, Ordinul Artei şi Literelor din Franța, Premiul Criticilor Muzicali din Germania, Premiul Festivalului Internațional de Film de Artă şi Pedagogic, Marele Premiul al Academiei Charles Cros şi multe altele.
Aceasta este, pe scurt, Mísia. Ea va veni la Timişoara, să‐şi deseneze lacrimile pe scena de la Plai, în ziua de sâmbătă, 11 septembrie 2010. Va fi un concert pentru cunoscători şi pentru profani deopotrivă – deoarece muzica Mísiei se adresează tuturor, fiind la fel de tulburătoare.
Ruas Apariția Mísiei la festivalul Plai din Timişoara va reprezenta şi momentul lansării în România a celui mai nou material discografic al acesteia – dublul album „Ruas”. Un dublu album complex, complet, unde ne sunt prezentate străzi (asta înseamnă „ruas”): străzile vieții, străzile tristeții, străzile iubirii, strazile absenței, străzile tuturor străzilor, străzile destinului, străzile fado – străzile pe care ne miăcăm fiecare dintre noi, până la ultima suflare. Străzile – aceste locuri de trecere, de întâlnire şi de despărțire, pe care le traversăm zilnic încercând să ne trăim viața.
În primul CD al albumului, „Lisboarium”, Mísia a visat la Lisabona de departe, gândurile sale fiind încărcate de saudade – acel sentiment unic, intraductibil, pe care doar fado‐ul portughez poate să‐l exprime; singurătate, tristețe, melancolie şi dor deopotrivă – acea saudade pe care Mísia o resimțea după trei ani petrecuți în Paris. Albumul reprezintă un inventar subiectiv al oraşului, o alegere a cântecelor şi poemelor, care povestesc şi reflectă această lume urbană şi îi pătrund secretele. Genul principal este fado, fiind explorate două alte sunete specifice Lisabonei: Marchas de Lisboa şi lamentările capo‐verdiene atât de similare fado‐ului în problemele pe care le tratează. Al doilea CD al albumului„& Tourists”, reflectă călătoriile care au format şi modelat sensibilitățile muzicale ale Mísiei de‐a lungul a 20 de ani. CD‐ul aduce împreună munca artiştilor din culturi muzicale diferite, dintre cele mai neaşteptate, fiecare cu sensibilitatea, experiențele şi traiectoria sa distinctă. Fie că se îndreaptă către Nine Inch Nails (Hurt), Joy Division (Love will tear us apart), cântărețul de flamenco Camaron de la Isla (Como el agua), Barbara (Attendez que ma joie revienne ‐ Wait for my joy to return), Dalida (Pour ne pas vivre seul ‐ To Aleea Viilor B36 sc.B ap.4 Timişoara, Timiş, România, 300363 tel. / fax.: 0356 401777, e‐mail: birou@plai.ro not live alone), Cuco Sanchez (Fallaste corazon) sau Peppe Servillo ("Avion Travel"), cu un cântec napolitan ori colegi de breaslă cu care cântă în duet (Agnčs Jaoui, Kudsi Erguner sau acordeonistul Daniel Mille) sau doar se alimentează cu piese din repertoriul lor, Mísia înaintează pe calea pe care a ales‐o, explorând noi orizonturi modelate de aceleaşi sentimente ca şi fado şi reamintindu‐ne că, deşi există nenumărate genuri muzicale, în final, există un singur cântec: cântecul sufletului ‐ un cântec universal.
Festivalul Plai 2010 este organizat Asociația Culturală Sunet Ambianță Timişoara şi Casa de Cultură a Municipiului Timişoara, în parteneriat cu Institutul Cultural Român, Forumul Cultural Austriac şi Consiliul Județean Timiş.
Bilete pentru ediția din acest an a Festivalul Plai deja pot fi achiziționate on‐line de la Myticket.ro şi Ticketpoint.ro, precum şi din rețeaua Magazinelor Diverta. Prețul biletelor până în data de 20 august este de 30 lei pentru ziua de vineri, 10 septembrie şi 35 lei pentru ziua de sâmbătă, 11 septembrie. Prețul unui abonament achiziționat până la această dată este de 60 de lei.
După data de 20 august, prețul biletelor (inclusiv cele achiziționate la poartă) va fi de 40 de lei pentru ziua de vineri, 10 septembrie şi 45 lei pentru ziua de sâmbătă, 11 septembrie. Prețul unui abonament achiziționat după 20 august este de 75 de lei. Menționăm că duminică, 12 septembrie 2010, accesul la Festivalul Plai va fi gratuit, pe baza abonamentului sau a unui bilet pentru ziua de vineri sau sâmbătă.
Pentru a‐şi asigura participarea la Festivalul Plai din acest an, îi sfătuim pe toți doritorii să îşi achiziționeze biletele în perioada de pre‐sale (până în data de 20 august 2010), beneficiind astfel şi de prețul mai mic. De asemenea, companiile doritoare să cumpere un număr mai mare de bilete pentru angajații lor sunt rugate să ia legătura cu noi pentru detalii şi oferte speciale.
Discografie:
1991 Misia
1993 Fado
1995 Tanto Menos Tanto Mais
1998 Garras Dos Sentidos
1999 Paixões Diagonais
2001 Ritual
2003 Canto
2005 Drama Box
2009 Ruas
{mosloadposition user10}