Lansarea Studiului privind copiii în afara sistemului de educație
Ministerul Educației Naționale și UNICEF, în parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Institutul Național de Statistică (INS) și Institutul de Științe ale Educației (ISE) au lansat astăzi “Toti copiii la scoala pana in 2015. Initiativa globala privind copiii in afara sistemului de educatie: studiu national”.
„Raportul este, pe de o parte, o cercetare solidă în legătură cu ceea ce se întâmplă în spațiul românesc atunci când vorbim despre copiii care vin sau nu vin la școala, pe de altă parte, el a fost dezvoltat folosind o metodologie comună cu alte 25 de state, o metodologie pusă la punct de o serie de instituții internaționale: Institutul de Statistică al UNESCO, UNICEF etc. În România, Ministerul Educației Naționale a fost implicat încă de la bun început în acest proiect. De la prima întâlnire cu UNICEF am prezentat interesul nostru pentru munca pe care o facem împreună și am salutat acest proiect. Nu este singurul studiu realizat împreună, au fost și altele, de-a lungul timpului, și cu siguranță vor mai urma. Ceea ce avem noi de făcut la nivelul Ministerului Educației este ca, în momentul în care decidem politicile publice în ceea ce privește accesul la școala al tuturor copiilor, să ținem cont de datele care reies de aici, iar aici sunt multe date și recomandări – de la elemente de ordin legislativ, până la acțiuni pe care putem să le desfășurăm, în mod concret, la nivel de inspectorat, comunitate locală, s.a.md.”, a declarat Remus Pricopie, ministrul educației naționale.
Așa cum relevă studiul și experiența practică a UNICEF – în special prin implementarea inițiativei “Hai la Școală”, participarea la educație a copiilor este rezultatul acțiunilor convergente ale școlii, familiei, instituțiilor reprezentative ale comunității și ale autorităților publice centrale. Situația copiilor aflați în afara sistemului de educație este adesea consecința mai multor factori: sociali, culturali, economici, educaționali.
„Mă bucur că România este una dintre primele țări care lansează acest raport, un model de bună practică la nivel internațional. Am încredere că buna colaborare dintre instituțiile care au participat la elaborarea raportului va continua prin dezvoltarea de politici publice și inițiative care vizează soluționarea integrată fenomenul abandonului școlar”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România. “Rata de părăsire timpurie a școlii a crescut în anii trecuți până la 17.5%. România și-a propus în linie cu Strategia Europa 2020 să reducă rata părăsirii timpurii a școlii la 15% până în 2014 și 11% până în 2020. Experiența din România și din Europa a demonstrat valoarea mediatorilor școlari. Astăzi România are cadrul legal și aproape 500 de mediatori, dar are nevoie urgent de încă 1.500 de mediatori școlari în comunitățile vulnerabile”, a mai adăugat Sandie Blanchet.
Studiul propune o nouă modalitate de a privi datele statistice astfel încât fenomenul neparticipării școlare să fie explicat și să se găsească intervențiile cele mai potrivite pentru a preveni riscurile care, neadresate la timp, duc la abandon școlar. Astfel, analiza datelor arată că procente semnificative, 8% din copii de vârstă 7 – 10 ani și 5% din cei de vârstă 11 – 14 ani nu frecventau școala, iar principalele motive sunt legate de sărăcie, educația limitată a părinților, lipsa unui mecanism adecvat la nivelul școlii de a recunoaște din timp riscurile și a le adresa. Fenomenele negative se accentuează în mediul rural și, în termeni de etnie, afectează în mod disproporționat pe romi față de populația majoritară.
Pentru a redresa această situație, studiul recomandă o mai bună pregătire a școlilor și profesorilor de a lucra cu copiii la risc, îmbunătățirea infrastructurii, atragerea participării părinților și crearea unor alianțe comunitare.
Recomandările generale ale studiului vizează o mai bună colectare si raportare a datelor privind abandonul școlar, pregătirea adecvată a resurselor umane și dezvoltarea unui curriculum adaptat la nevoile copiilor în risc de abandon, valorizarea parteneriatului școală-părinți și creșterea atractivității școlii, dezvoltarea de capacități administrative și manageriale, precum și finanțarea rațională a programelor sociale și educaționale.
La începutul anului 2010, UNICEF și Institutul de Statistică al UNESCO au lansat inițiativa globală Out of School Children pentru a încuraja dezvoltarea de politici mai complexe, mai bine documentate și o monitorizare mai atentă cu privire la excluderea copiilor de la educație. Inițiativa vizează 26 de țări în care s-a analizat în profunzime situația copiilor care nu merg la școală sau sunt în risc de a rămâne în afara școlii, inclusiv factorii de excludere și politicile existente, menite să îmbunătățească participarea lor școlară.
Scopul acestei inițiative globale este de a impulsiona cercetarea în educație și realizarea de studii naționale prin colaborarea interinstituțională. Inițiativa vizează totodată îmbunătățirea capacității naționale de colectare și gestionare a statisticilor legate de educație, de analiză a politicilor și de dezvoltare de strategii naționale pe baza datelor statistice. Inițiativa globală și raportul național pornesc de la ipoteza că o mai bună înțelegere a dimensiunilor excluziunii reprezintă cheia unor politici eficiente de prevenire a abandonului școlar.
Datele statistice reflectă de fiecare dată situația din teren cu unul-doi ani în urmă. Elaborarea studiului a început în 2010 cu dezvoltarea metodologiei de lucru la nivel global. În România, pentru realizarea studiului s-a lucrat cu datele disponibile în anul 2011, care reflectă situația de la nivelul școlilor din anul 2009. Studiul este o radiografie a sistemului care surprinde tendințele în ceea ce privește participarea școlară.