Câteva ore în zăpadă, o zi în munţi – pentru cei care locuiesc în München, aceasta este o opţiune atractivă. Condusul modelului electric al mărcii britanice premium le permite chiar călătorii scurte în Alpi, fără emisii locale.
Autonomia este suficientă pentru o excursie în regiunea Sölden din Austria, renumită pentru sporturi de iarnă, şi pentru întoarcere, în fiecare caz fără a fi necesară o oprire pentru reîncărcarea bateriilor. Sau pentru un drum de la Bucureşti la Poiana Braşov. Verdictul: perfect pentru schiat şi săniuş, ideal pentru revenirea din excursie.
Bucureşti/München. Chemarea munţilor – şi niciodată nu este mai clară decât iarna. De fapt, este un întreg ansamblu de piscuri atractive în special pentru pasionaţii de sporturi de iarnă din München şi zona limitrofă. O zi de pauză spontană pentru schiat sau săniuş este o opţiune foarte atractivă pentru rezidenţii din capitala Bavariei.
În fond, chiar şi din mijlocul oraşului, munţii par incredibil de aproape. Mai mult, o călătorie de o zi la zăpadă oferă ocazia ideală pentru a încerca un teritoriu nou pentru mobilitatea electrică, dincolo de traficul urban, şi de a testa noul MINI Cooper SE în condiţii de iarnă.
Există o varietate mare de staţiuni de spoturi de iarnă care sunt accesibile chiar şi după o călătorie scurtă, dar un lucru este clar din start. Modelul electric MINI este ambiţios. Sölden, din Austria, este introdus în sistemul de navigaţie standard.
Datorită localizării sale la o altitudine de aproximativ 1.350 de metri şi celor doi gheţari din zona de schi, această staţiune din inima văii Ötztal din Tirol are reputaţia de a avea zăpada pregătită încă de la finalul toamnei. Este o destinaţie locală accesibilă cu emisii locale zero. Distanţa dintre BMW Welt, în München, şi staţia de telecabină Gaislachkoglbahn din Sölden este de exact 200 de kilometri.
Autonomia modelului MINI Cooper SE determinată în ciclul de testare oficial variază între 235 şi 270 de kilometri – valori care pot fi obţinute şi în practică atunci când întreaga putere a motorului de 135 kW/184 CP nu este utilizată constant. Iniţial, traseul ce porneşte la sud de München şi se termină la distracţie în zăpadă duce conducătorii pe autostrada 95. Imediat, poalele Alpilor încep să ajungă la cer pe ambele părţi ale drumului.
Călătoria relaxată în modul GREEN activează reacţia acceleraţiei orientată spre eficienţă şi duce MINI Cooper SE în apropiere de Zugspitze. De la Garmisch-Partenkirchen, drumul se îndreaptă spre sud-est, spre graniţa dintre Germania şi Austria, către Mittenwald.
Alternativ, modurile MINI Driving pot trece în setarea GREEN+, în care încălzirea este dezactivată suplimentar pentru reducerea consumului de energie electrică şi pentru extinderea autonomiei. Cu toate acestea, comutarea pe modul GREEN+ nu este chiar necesară. MINI Electric a fost echipat standard cu aer condiţionat cu reglare pe două zone, încălzirea interiorului este generată prin intermediul unei pompe de căldură care extrage căldura disipată de motor, controlul transmisiei şi bateria de înaltă tensiune, dar şi din aerul exterior, iar toate aceste surse de căldură sunt combinate pentru a produce temperaturi confortabile.
Încălzirea se bazează pe eficienţa foarte ridicată şi utilizează până la 75% mai puţină energie decât un sistem convenţional de încălzire electrică pentru a oferi confort climatic excelent chiar şi atunci când operează în temperaturi de iarnă. Prin urmare nu există nici un motiv să porţi deja jachetă de schi, căciulă şi mănuşi în timpul călătoriei.
Mai ales că portbagajul oferă spaţiu generos pentru îmbrăcămintea călduroasă alături de echipamentul de schi şi o sanie. Pentru că bateria de înaltă tensiune specifică modelului a fost localizată ingenios în tunelul central şi configurată în podeaua inferioară, volumul de stocare al portbagajului – între 211 şi 731 de litri – oferă acelaşi spaţiu ca al unei versiuni MINI (trei uşi) cu propulsie convenţională.
Pe drumurile naţionale din Austria, MINI Cooper SE începe să simtă în cele din urmă aerul de munte veritabil. Altitudinea de aproximativ 1.200 de metri este atinsă în satul tirolez Seefeld. Acolo sunt condiţiile ideale pentru schi fond, dar MINI Cooper SE se află în elementul său pe drumurile ce duc spre trecătoare.
Virajele în ac de păr şi zăpada de pe şosea oferă posibilităţi generoase pentru a testa talentul automobilului în ceea ce priveşte plăcerea condusului. Controlul stabilităţii cu sistem de control al patinării roţilor faţă permite reacţii foarte rapide şi precise la schimbarea condiţiilor de condus şi îmbunătăţeşte agilitatea atât de specifică mărcii la un nivel superior.
În ciuda numeroaselor sprinturi entuziaste, urcărilor abrupte consumatoare de energie şi condiţiilor meteo la limita îngheţului, încă sunt rezerve suficiente de energie atunci când maşina intră în Sölden. Este capitolul la care excelează BMW Group prin experienţa bogată în dezvoltarea şi producţia bateriilor de înaltă tensiune.
Capacitatea de stocare a celulelor a fost mărită suplimentar odată cu cea mai recentă generaţie a tehnologiei de baterii ce este utilizată la MINI Cooper SE. Şi stabilitatea ciclului a fost optimizată suplimentar, iar acest lucru are impact semnificativ asupra durabilităţii bateriei de înaltă tensiune. Prin urmare, garanţia valabilă pentru o perioadă de opt ani de la prima înmatriculare a fost extinsă la o distanţă de 160.000 de kilometri.
În timp ce pasagerii se bucură de timpul petrecut pe pârtii, MINI Cooper SE poate fi reîncărcat la unul dintre punctele de încărcare din apropierea staţiei din vale. Încărcarea la o capacitate de 11 kW, similară cu cea generată de un panou (wallbox) MINI ELECTRIC, este suficientă pentru reîncărcarea completă a unei baterii de înaltă tensiune în trei ore şi jumătate.
Mai mult, bateria şi unitatea de încărcare ale MINI Cooper SE sunt potrivite şi pentru încărcare rapidă cu curent continuu de până la 50 kW. Aceasta permite o încărcare completă în mai puţin de o oră jumătate.
Pauza în zăpadă poate fi şi mai lungă dacă se doreşte. Telecabina Gaislachkoglbahn duce schiorii până la 3.040 de metri în două etape. Călătoria până la restaurantul “Ice Q” din vârful muntelui durează mai puţin de 15 minute, iar cubul de sticlă futurist a fost scenă de acţiune cu James Bond în “Spectre”.
Sölden oferă pârtii cu o lungime totală de 144 de kilometri, cu niveluri diferite de dificultate şi trei vârfuri principale cu altitudini de peste 3.000 de metri. Cel mai înalt vârf este Schwarze Schneid, de 3.340 de metri. Schiorii pot coborî din vârf pe o pârtie lungă de 15 kilometri, cu o diferenţă de nivel de 1.970 de metri. Şi există o pârtie de săniuş cu o lungime de 7,3 kilometri, de la staţia intermediată a Gaislachkoglbahn până în vale.
Cu puţin înainte de ultima coborâre a zilei, este momentul să folosim aplicaţia MINI Connected Remote. Progresul procesului de încărcare nu este singurul parametru ce poate fi monitorizat de la distanţă. Poate fi activat şi încălzitorul independent al maşinii din MINI Cooper SE.
Introducerea în smartphone a timpului de plecare dorit face ca funcţia cronometru să asigure încălzirea la timp a interiorului maşinii. Nimeni nu trebuie să tremure la volan în haine de iarnă ude. Iar racleta este istorie. Verdictul: perfect pentru schiat şi săniuş, ideal pentru călătoria de întoarcere.
Cu siguranţă, geamurile îngheţate nu te vor scuti de priviri invidioase. De fapt, MINI Cooper SE se dovedeşte a fi foarte atractiv în valea Ötztal. Oamenii întreabă de când începe vânzarea – din martie 2020 – la fel de des precum întreabă de acceleraţie – 0-60 km/h în 3,9 secunde şi sprintul 0-100 km/h în 7,3 secunde.
Cu siguranţă, nu este nici o surpriză că 100.000 de oameni din întreaga lume şi-au arătat deja interesul faţă de modelul electric MINI. Primii clienţi ai unui MINI Cooper SE au putut deja să-şi conducă maşina ca shuttle de pistă în actualul sezon de schi. În fond, Sölden oferă suficientă zăpadă pentru veniri spontane la sporturi de iarnă până în mai.
La schi, în România
O experienţă similară este posibilă cu MINI Cooper SE în România. Pornind din Bucureşti, Valea Prahovei este accesibilă cu un singur „plin”. Chiar şi drumul până la Poiana Braşov este posibil, mai ales dacă se utlizează DN1 şi nu autostrada A3 pe distanţa Bucureşti – Ploieşti.
Durmul va fi astfel mai scurt cu 20 km şi consumul este oricum mai mic la rularea în regim de viteză pe drumul european faţă de auotstradă. Mai mult, maşinile electrice sunt avantajate la rurlarea pe viteze mici – ambuteiajele pe Valea Prahvoei nu sunt o problemă pentru MINI. De fapt, dacă nu sunt temperaturi extreme, e posibil ca în aceste discuţii consumul să fie mai mic.
La destinaţie, de exemplu în Poiana Braşov, sunt deja mai multe hoteluri echipate cu staţii de încărcare sau acces la o priză normaşă de 220V. Există chiar şi o staţie de încărcare la baza pârtie Kalinderu din Buşteni şi opţiuni de încărcare pe drum. De exemplu o oprire la Ploieşti, la staţia de 50 kW de la Kaufland, asigură o autonomie necesară pentru a ajunge la Bucureşti în mai puţin de 15 minute. Deci puteţi să începeţi planificările de vacanţă!