Modelul debutează pe 10 aprile, în al doilea weekend al sezonului 2021 FIA Formula E, în acelaşi timp cu relansarea Vitesco Technologies MINI Electric Racing în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă.
Bucureşti/München. MINI Electric Pacesetter inspired by JCW este noul Safety Car pentru Campionatul Mondial FIA Formula E ABB. Ca atare, conectează viitorul electrificat al mărcii cu istoria bogată de motorsport a John Cooper Works. Maşina a fost creată pe baza noului MINI Cooper SE ca parte a unei colaborări fără precedent între MINI Design, BMW Motorsport, FIA şi Formula E.
MINI Electric Pacesetter debutează în al doilea weekend Formula E din acest sezon, la Roma, pe 10-11 aprilie. Aceeaşi dată trebuie să consemneze şi prima etapă în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, unde Vitesco Technologies MINI Electric Racing trebuie să se întoarcă în competiţie, cu multe îmbunătăţiri şi mai pregătit ca niciodată de performanţă. Acesta este un proiect românesc care a adus în premieră mondială absolută un MINI Electric de competiţie.
Întâlnirea între transmisia electrică şi John Cooper Works
“Am arătat deja cât de bine distracţia la volan şi mobilitatea electrică merg împreună cu MINI Electric”, declară Bernd Körber, directorul MINI. “Cu toate acestea, MINI Electric Pacesetter inspired by JCW face cel puţin un pas mai departe şi îmbină caracterul de performanţă al mărcii John Cooper Works cu mobilitatea electrică. Această versiune extremă a MINI Electric a fost dezvoltată ca Safety Car în Formula E, deci nu este în mod clar destinată utilizării pe drumurile publice. Dar dezvăluie una dintre direcţiile pe care le-am putea lua cu electrificarea mărcii JCW. Pentru mine, mesajul este clar: electrificarea şi John Cooper Works sunt potrivite.”
Design exterior: dinamism maximizat
Exteriorul MINI Electric Pacesetter inspired by JCW a fost special conceput pentru viaţă pe circuit şi reprezintă cea mai dinamică interpretare a unui MINI cu propulsie full electrică. “Designul este o simbioză interesantă de precizie tehnică şi emoţie”, explică Oliver Heilmer, directorul MINI Design. “Aici, funcţia dictează forma, iar multe elemente de design au fost modelate din considerente tehnice. De exemplu, am lucrat îndeaproape cu colegii noştri de la BMW Motorsport pentru a dezvolta forma pasajelor roţilor şi a spoilerului faţă şi a difuzorului, iar programul de optimizare a acestora a inclus măsuri de reducere a masei. Acest limbaj de design, atractiv din punct de vedere vizual şi precis din punct de vedere tehnic, conferă maşinii sentimentul său omniprezent de angajament emoţional şi entuziasm.”
În partea frontală, simbolurile MINI clasice – cum ar fi farurile circulare şi grila hexagonală a radiatorului – creează faţa MINI familiară, uşor de recunoscut. În acelaşi timp, elementele semnate John Cooper Works, precum pasajele roţilor adaptate la ecartamentul automobilului şi spoilerul faţă adânc cu splitere frontale suplimentare la stânga şi la dreapta, îmbunătăţesc aspectul vizual sportiv al părţii frontal. “Grila radiatorului” închisă şi sigla MINI Electric sunt indiciu al “inimii” electrice a modelului Safety Car. Deoarece practic nu este necesară răcirea sistemului de propulsie prin zona superioară a grilei, partea frontală este închisă în mare parte pentru a ajuta aerodinamica. Singurele excepţii sunt zona de sub grilă şi prizele atrăgătoare, aproape pătrate, pentru răcirea frânelor. Luminile intermitente albe ale Safety Car sunt integrate armonios în capotă. Benzile de pe capotă caracteristice pentru MINI se extind peste acoperiş până la partea spate.
Flancurile: prezintă genele de motorsport ale MINI
MINI Electric Pacesetter inspired by JCW are o figură extrem de dinamică şi din lateral. Interacţiunea dintre jambierele accentuate geometric (cu margini aerodinamice aşezate cu atenţie) şi pragurile laterale sportive conferă maşinii senzaţia de deplasare înainte chiar înainte ca roţile să ruleze. Împreună cu jantele cu diametru crescut, care aproape umplu pasajele roţilor, aceste elemente consolidează “poziţia pe roţi” MINI tradiţională. Jambierele şi spoilerele sunt realizate – sau mai precis imprimate 3D – la Oxford din fibră de carbon reciclată. Liniile de accent galbene şi suprafeţele de pe elementele aerodinamice (de ex. jambierele, pragurile şi aripa din spate) dau un semn optimizării fluxului de aer care are loc în aceste zone şi adaugă un detaliu vizual deflectoarelor de aer şi marginilor aerodinamice. Jantele forjate de 18 ţoli, din aliaj uşor, cu design bicolor negru-neon/portocaliu, conferă profunzime vizuală semnificativă şi un plus de complexitate elementelor cu patru spiţe de la MINI John Cooper Works GP.
Aici, universurile de culoare respective ale MINI Electric şi mărcii John Cooper Works se îmbină într-o singură declaraţie. Culoarea principală a caroseriei este un argintiu mat care se extinde în spate dincolo de punctul central al maşinii. O folie strălucitoare cu un gradient de culoare în două trepte – de la Highspeed Orange la Curbside Red metalizat – acoperă apoi restul caroseriei spre spate. Contrastul dintre suprafeţele mate şi lucioase aduce un plus de liniaritate siluetei, în timp ce liniile clare de separare diagonală dintre diferitele culori injectează un plus de dinamică. Pe flancuri, un model în carouri inspirat de steagul de sosire împarte scena cu un logo MINI Electric mare, care poate fi găsit şi în grila radiatorului, pe acoperiş şi în partea spate. Fişa Safety Car aduce şi grafică specifică reglementărilor şi referitoare la sponsori, care adaugă intensitate vizuală suplimentară caracterului de motorsport al maşinii.
Partea spate: amplă şi atractivă
Partea din spate în negru şi Curbside Red metalizat foloseşte suprafeţe de accent galbene pentru a extinde limbajul de design atrăgător de la partea frontală şi flancuri şi face o afirmaţie extrem de modernă şi dinamică. Aripa spate proeminentă şi montată pe acoperiş, cu flux de aer şi linii de accent galbene, integrează şi unitatea de semnalizare şi a fost imprimată 3D la uzina din Oxford. Pasajele evazate ale roţilor accentuează ecartamentul lat al maşinii şi au o tranziţie perfectă în difuzorul pronunţat. Acesta din urmă are decupaje în jurul roţilor, oferind o vedere mai bună a anvelopele de cursă cu aderenţă mai mare. Între roţi se află un difuzor fără ornamente. Când maşina este privită din acest unghi, accentele în Energetic Yellow şi lipsa ţevilor de evacuare identifică automobilul ca unul cu sistem de propulsie electric.
Interiorul: redus la maximum
Interiorul este redus la esenţialul absolut; rămân doar scaunele din faţă. Zona pilotului este formată dintr-un scaun certificat cu centură cu prindere în şase puncte aprobat atât pentru curse, cât şi pentru utilizare pe şosea, un volan cu amortizor de impact din fibră de carbon cu design minimalist şi un grup de instrumente digitale. Afişajul central de informaţii face loc unui capac din fibră de carbon pentru a reduce şi mai mult masa. Consola centrală găzduieşte maneta schimbătorului de viteze, frâna de mână şi comenzile pentru luminile de semnalizare necesare – toate din fibră de carbon expusă. De asemenea reduse, panourile din fibră de carbon ale uşilor, cu deschizători pentru geamuri şi uşi, conţin curele de pânză pentru a uşura închiderea uşilor. O altă caracteristică centrală a interiorului este roll-barul sudat, care maximizează siguranţa. Iar restul structurii interioare redusă la esenţial este vopsită şi tot în albul tipic motorsportului (din motive funcţionale).
Componente imprimate 3D personalizate pentru interior
Amortizorul de impact minimalist al volanului şi panoul de acceleraţie din partea dreaptă a roţii sunt componente personalizate de înaltă calitate, la fel şi carcasa consolei centrale şi panourile uşii de pe partea pilotului. Un alt punct de atracţie sunt tampoanele detaşabile de pe scaunul sport, care sunt imprimate tot 3D şi a căror structură inovatoare combină confortul, robusteţea şi modularitatea. Grosimea, duritatea şi culoarea tampoanelor pot fi adaptate după cum este necesar în funcţie de fizionomie, masa şi gustul personal ale pilotului.
Pregătit pentru circuit, ajutat de cunoştinţele de la BMW Motorsport
În spatele designului puternic vizual al MINI Electric Pacesetter inspired by JCW se află competenţa BMW Motorsport. Respectarea riguroasă a principiilor de design uşor conferă Safety Car o masă proprie de aproximativ 1.230 kg – ceea ce îl face mai uşor cu circa 130 kg decât MINI Cooper SE standard. Sistemul de propulsie – bazat şi pe cel disponibil la MINI Cooper SE – produce 135 kW şi 280 Nm, ceea ce permite ca MINI Electric Pacesetter inspired by JCW să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 6,7 secunde (model standard: 7,3 s) şi de la 0-60 km/h în 3,6 secunde (model standard: 3,9 s). Cu toate acestea, şi mai importante pentru un model Safety Car sunt valorile de gamă medie. Aici, MINI Electric Pacesetter inspired by JCW prezintă toate calităţile sistemului său de propulsie electric, cu cuplu ridicat, cu transmisie cu un singur raport, ceea ce permite o acceleraţie în reprize (80-120 km/h) de 4,3 secunde (model standard: 4,6 s).
Sistemul de propulsie este combinat cu suspensii de curse cu arc elicoidal (reglabile în trei moduri pentru detentă, compresie, înălţime şi înclinare) pentru a oferi un sentiment go-kart maxim. Suporturile braţelor de control ale suspensiei specifică de curse, o creştere cu 10 mm a ecartamentului, plus frânele cu patru pistoane şi jantele de la MINI John Cooper Works GP cu anvelope Michelin Pilot Sport (dimensiune 245/40 R18) completează pachetul general. Aceleaşi anvelope sunt montate pe roţile faţă ale monoposturilor de Formula E.
Premieră la Rome E-Prix din 10 aprilie 2021
MINI Electric Pacesetter inspired by JCW va intra în uz la Roma, la 10 aprilie 2021, la cel de-a doua etapă (cursa 3) din sezonul 2021 al Formulei E. La volan va fi pilotul oficial FIA Formula E Safety Car, Bruno Correia, în timp ce piloţii BMW i Andretti Motorsport, Maximilian Guenther (Germania) şi Jake Dennis (Marea Britanie), vor lupta pentru victorie în monoposturile lor BMW iFE.21.
“Agilitate, performanţă, maşină cu aspect cool. MINI Electric Pacesetter Safety Car din Campionatul Mondial FIA Formula E are totul. Foarte distractiv de condus, se simte ca un kart”, a spus Correia.