CANALUL PANAMA (Panama Canal) – 14 martie
Una din minunile inginereşti ale lumii: Canalul Panama… Permiţând anual trecerea a 14.000 de nave peste un lanţ muntos, Canalul Panama se bazează pe unele din cele mai puternice maşinării din lume: ecluze uriaşe, o macara colosală şi cea mai mare dragă construită vreodată. Aceasta este cea mai complicată cale navigabilă existentă, dar mii de vase îşi asumă riscul de a o parcurge în fiecare an pentru a-şi livra bunurile mai rapid. Cererea pentru serviciile sale este atât de mare încât traficul nu încetează nicio clipă. În prezent, specialiştii pregătesc proiecte pentru un canal mai mare şi mai eficient. Va reuşi acest gigant să reziste presiunii?
FORAJE DE MARE ADĂNCIME (Deep Sea Drillers) – 21 martie
În încercarea de a realiza o conexiune cu unele dintre cele mai greu accesibile surse de gaz natural de pe planetă, cinci vase gigantice de înaltă tehnologie vor completa o reţea de gaz de 4600 de kilometri pătraţi, pe o lungime de un kilometru şi jumătate, în adâncul oceanului. În centrul proiectului se găseşte enorma platformă de procesare a gazului, Independence Hub. Această masivă platformă plutitoare are aproape suprafaţa unui bloc, cu înălţimea echivalentă a 34 de etaje! Dacă aceste "mega-vase" reuşesc să ducă la îndeplinire proiectul de creare a unei conducte de gaz submarine, se vor putea obţine aproape 28.320.000 metri cubi de gaz pe zi – suficient pentru a alimenta aproximativ cinci milioane de case în Statele Unite ale Americii. Dar, în cazul în care aceste "mega- maşinării" nu lucrează în perfectă sincronizare, proiectul nu va fi altceva decât o eroare de două miliarde de dolari. Având în vedere nevoile crescânde de energie ale populatiei globului , acest proiect impresionant nu trebuie să dea greş.
SFARMĂ-PIATRĂ (Rock Eaters) – 28 martie
La peste 180 de metri sub pământ, pe îndepărtatele platouri din estul Islandei, o gigantică maşinărie de săpat tunele, numită Jaws, mai are doar câteva zile până la finalizarea unei lucrări extrem de dificile. După doi ani de muncă fără întrerupere, Jaws a realizat un tunel de peste 7 metri în diametru, cu lungimea de aproape 14 kilometri, săpat în bazalt, una dintre cele mai dure roci din lume. Acest tunel este puntea de legătură către un proiect hidroelectric ce işi propune să utilizeze apa topită dintr-un gheţar masiv pentru a produce electricitate. Există numeroase obstacole ce trebuie depăşite. Izbucnirile de apă ar putea transforma tunelul într-un fluviu, căderile de rocă fiind un pericol permanent pentru activitatea acestei maşinării, iar defecţiunile mecanice – inevitabile. Una dintre cele mai mari provocări este conducerea acestui monstru în linie dreaptă pentru ca, după aproape 16 kilometri, să lovească ţinta exact în centru. E nevoie de serioase calcule matematice, de o echipă de supraveghetori, geologi şi operatori… plus "mega- maşinăria" cu un dorn de găurit suficient de rezistent încât să taie în rocă dură. Întrebarea este: va reuşi Jaws să perforeze exact cât trebuie? În altă parte a şantierului, enormul baraj se apropie de finalizare. O "mega-maşinărie" numită montant aplică beton din camioane pe faţada barajului. Montantul trebuie să-şi facă treaba perfect – în joc se află succesul proiectului. Stratul de beton trebuie să se solidifice în peste 8.5 milioane de metri cubi de anrocament. Inginerii fac calcule astfel încât peretele de anrocament, odată terminat, să reziste presiunii incredibile produse de deversarea apei din gheţar. Însă, dacă greşesc şi digul se sparge, ar putea rezulta o catastrofă… În viitoarea locaţie a centralei electrice, şefii de echipă strigă un ultim avertisment. E timpul pentru intrarea în scenă a unei maşinării uriaşe numite Jumbo – o imensă instalaţie de foraj, cu numeroase braţe. Cu o precizie de computer, Jumbo forează aproximativ o sută de guri de încărcare a furnalului. Muncitorii plasează explozibilii şi se pregătesc pentru o bubuitură zdravănă! Durează doar câteva secunde până când 550 de tone de bazalt se vor împrăştia în bucăţi, eliberând calea pentru următorul pas – instalarea unor turbine gigantice care vor transforma apa în electricitate… dar asta numai dacă cele trei părţi ale proiectului sunt finalizate cu succes.
Din 21 martie, seria MEGAUZINE este continuată de noi documentare despre MEGAUZINE: Ferarri şi Elicopterele Apache. Această nouă serie vă poartă în culisele a şase fabrici, acolo unde se produc unele din cele mai mari, cele mai rezistente şi cele mai rapide maşini din categoria lor. Imaginile create pe computer vă vor dezvălui ştiinţa din spatele acestor creaţii, iar înregistrările rare din interiorul uzinelor vor scoate la iveală forţa de lucru şi echipamentul necesare realizării celor mai puternice arme ale soldaţilor americani sau celor mai rapide motociclete Harley-Davidson.
{mosloadposition user10}