Conform unui nou sondaj, europenii ar fi dispuși, în majoritatea lor, să își schimbe obiceiurile de cumpărare și să se orienteze către produse mai ecologice, însă mulți dintre ei consideră că nu au acces la suficiente informații și nu au încredere în afirmațiile producătorilor legate de caracterul ecologic al produselor. Sondajul privind „Atitudinile europenilor față de construirea pieței unice a produselor ecologice” indică faptul că mai mult de trei sferturi din respondenți ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produsele ecologice dacă ar avea certitudinea că produsele respective sunt cu adevărat ecologice (77 %). Cu toate acestea, doar cu puțin mai mult de jumătate din cetățenii UE (55 %) consideră că sunt suficient de informați cu privire la impactul asupra mediului al produselor pe care le cumpără și le utilizează.
Janez Potočnik, comisarul pentru mediu, a declarat: „Bineînțeles că dorim cu toții să vedem mai multe produse ecologice pe rafturi, dar acest sondaj arată că cei mai mulți dintre noi suntem derutați de afirmațiile privind caracterul ecologic al produselor și nu le considerăm demne de încredere. Acest lucru este în detrimentul consumatorilor și nici nu recompensează acele societăți care depun cu adevărat eforturi în acest sens. Colaborăm cu societățile și cu alte părți interesate pentru a stabili acele informații credibile pe care consumatorii le caută atunci când cumpără produse. Acest lucru va contribui la dezvoltarea piețelor și la crearea de oportunități pentru inovare și investiții în economia verde.”
Marea majoritate a cetățenilor UE consideră că achiziționarea de produse ecologice poate avea un impact pozitiv asupra mediului (89 %) și că produsele respective sunt la fel de eficace ca și produsele obișnuite (74 %). Cetățenii care au declarat că au încredere că produsele etichetate ca fiind ecologice sunt mai puțin dăunătoare pentru mediu sunt cei mai numeroși în Portugalia (84 %), Malta (82 %), Franța (81 %) și Belgia (81 %), în schimb numărul acestora este semnificativ mai scăzut în Germania (44 %), România (46 %) și Țările de Jos (47 %).
Puțin peste jumătate din cetățenii UE (52 %) au, în general, încredere în afirmațiile producătorilor cu privire la performanțele de mediu ale produselor lor, însă majoritatea (54 %) consideră că rapoartele societăților cu privire la propriile lor performanțe de mediu nu sunt demne de încredere. Cetățenii UE vor considera cel mai probabil că afirmațiile care le sunt prezentate sunt exagerate sau înșelătoare în România (40 %), Bulgaria (40 %), Grecia (39 %) și Letonia (37 %). Această reticență este mai rară în Malta (17 %) și în Estonia (20 %). Cu toate acestea, este susținută puternic (69 % din respondenți) ideea de a impune societăților obligația de a publica rapoarte privind performanțele lor globale de mediu și privind performanțele de mediu ale produselor lor .
În întreaga UE, două treimi dintre cetățeni (66 %) ar fi dispuși să plătească mai mult pentru un produs dacă garanția de fiabilitate a acestuia ar fost extinsă la cinci ani. Mai mult de nouă din zece respondenți (92 %) consideră, de asemenea, că ar trebui să fie indicată durata preconizată de viață a produselor. Aproape jumătate dintre toți respondenții (47 %) au decis în ultimele 12 luni să nu ducă la reparat un produs defect din cauza costurilor prea ridicate de reparare.
Un procent important din respondenți (45 %) consideră că produsele alimentare nu sunt sigure pentru consum după data înscrisă în indicația „a se consuma de preferință înainte de ”. Aceasta înseamnă că, în fiecare zi, cantități mari de alimente comestibile sunt irosite sau aruncate la gunoi. Mai mult de trei sferturi din cetățenii din Suedia (81 %), Austria (77 %) și Regatul Unit (77 %) cred că produsele alimentare sunt sigure pentru consum după data din indicația „a se consuma de preferință înainte de ” de pe etichetă. Acest punct de vedere este împărtășit de mai puțin de unul din cinci cetățeni în România (14 %) și în Lituania (17 %).
Context
Societățile care doresc să pună în lumină performanțele de mediu ale produselor lor întâmpină numeroase obstacole; acestea se confruntă cu existența mai multor metode diferite promovate de autoritățile publice și de inițiativele private și, prin urmare, sunt obligate să plătească numeroase costuri ca să furnizeze informații legate de mediu. Consumatorii sunt derutați de multitudinea de etichete diferite, pline de informații care fac dificilă compararea produselor.
Comunicarea privind crearea pieței unice pentru produse ecologice și Recomandarea privind utilizarea unor metode armonizate la nivelul UE, adoptate de Comisie în aprilie 2013 (a se vedea IP/13/310), au lansat o schemă-pilot în cadrul căreia părțile interesate vor contribui la dezvoltarea unor modalități mai bune de măsurare a impactului produselor asupra mediului. Acest lucru ar trebui să contribuie la definirea unor informații comparabile și fiabile în materie de mediu, consolidând astfel încrederea consumatorilor, a întreprinderilor, a investitorilor și a altor părți interesate. O mai bună înțelegere a comportamentului și a atitudinilor consumatorilor este esențială pentru a putea aplica în mod corespunzător această nouă inițiativă de politică.
Sondajul a fost realizat în cele 28 de state membre ale Uniunii Europene. Au fost intervievați prin telefon, în limba lor maternă și în numele Comisiei Europene, peste 25 568 de respondenți din diferite categorii sociale și demografice.
Pagini Utile
-
Link către raport
- A se vedea, de asemenea: //ec.europa.eu/environment/eussd/escp_en.htm